Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVanL
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:12

KVanL

Alles is relatief

Topicstarter
Ik ben van plan om binnenkort een nieuw AM3 systeem samen te stellen met als moederbord een Gigabyte GA-790XTA-UD4. Het is mij alleen niet helemaal duidelijk wat voor geheugen ik daar op kan prikken. De lijst met door Gigabyte ondersteund geheugen vind ik niet erg uitgebreid, maar ik heb ook geen zin in geheugenproblemen als ik het verkeerde geheugen heb gekozen.

Ik denk dat ik DDR3 1333MHz geheugen ga gebruiken, en het hooft niet het duurste van het duurste high-end geheugen te zijn, maar ook niet het goedkoopste Valueram wat ik kan vinden. Ik zat te denken aan OCZ Gold Series, of iets vergelijkbaars van een ander merk.

Als ik op de site van OCZ kijk, staan daar bij Gold Series zo'n 5 soorten PC3-10333, maar geen enkele staat in de lijst van Gigabyte. Een paar soorten zijn speciaal voor Intel platforms, er is een soort geschikt voor AM3 platforms, en er is een 'normale' soort (die nergens geschikt voor is???). Al deze soorten (ook die 'speciaal voor AM3') zijn dus niet geschikt voor het Gigabyte moederbord, als ik Gigabyte mag geloven.

Ik wil graag weten wat het verschil is tussen al die soorten geheugen, en of het erg uitmaakt wat er op welk moederbord geprikt moet worden. Komt dat echt zo precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

OCZ icm Gigabytes vind ik nooit zo'n geweldige combi, hoewel de 790XTA wel een vrij makkelijk moederbord is als het aankomt op compatibiliteit.
Waarom niet gewoon Kingston Value Ram of ander standaard geheugen dat gewoon het standaard voltage aanhoudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVanL

KVanL

Alles is relatief

Topicstarter
Ik wou geen Value Ram, omdat dat duurdere geheugen naar mijn idee sneller is (of is dat nauwelijks merkbaar?) en omdat het nauwelijks duurder is dan Value Ram. Ook lijkt het mij dat het wat beter overclockbaar is omdat er meestal een heatspreader op zit.

Op de site van Kingston kun je ook een moederbord selecteren en voor de GA-790XTA-UD4 geeft hij o.a. de 4 GB HyperX kits KHX1333C7D3K2/4G en KHX1600C9D3K2/4G. Die laatste is zelfs een 1600MHz kit, en die is volgens de pricewatch nog geen 15 euro duurder dan 4GB Value Ram van 1333MHZ. De 1333 MHz HyperX kit is dan weer een paar euro duurder dan de 1600MHz kit, maar ik neem aan dat dat komt door de CAS Latency van 7 i.p.v. 9 voor de 1600MHz kit.

Ik neem aan dat beide geheugenkits goed met het moederbord samen kunnen, omdat de site van Kingston dat aangeeft. Dan wil ik alleen nog weten wat meer snelheidswinst oplevert: een lagere CAS Latency (7 i.p.v. 9) of een hogere kloksnelheid (1600 i.p.v. 1333 MHz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom zou je geen Valueram nemen? Tenzij je gaat overklokken maakt het geen kont uit in de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVanL

KVanL

Alles is relatief

Topicstarter
Ik acht de kans vrij groot dat ik mijn systeem bestel bij Cool-Prices.nl, omdat ik alles in één keer wil bestellen, en ik daar dan het goedkoopste uit ben. Als ik op de site van Cool-prices kijk staat daar 4GB Value Ram van 1333MHz voor €99.95. Ook staat daar 4GB HyperX van 1600MHz voor €105.65. Het prijsverschil is dus €5,70, op een systeem van zo'n 700 á 800 euro.
Voor die astronomische meerprijs krijg je dus sneller geheugen, wat ook nog beter overclockbaar is, en ik vind zo'n heatsink er ook nog mooier uitzien dan een kaal pcb.