Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-08 21:39
beste allemaal,

al geruime tijd heb ik een workstation met de volgende specs;
* WDC WD7500AAKS-22RBA0 700gb
* WDC WD3200KS-00PFB0 300gb
* core 2 quad q9400
* 4x 2gb pc6400 van a-data
* een sata wisselframe met daarin afwisseled een paar terabyte schijfjes
* een vrije SATA connector op het mobo.

Tot vorige week draaide die machine dus XP professional (was nodig om ooit vista te installeren), vista 32bit (ook legaal), en ubuntu 9.10 64bit (want je wilt toch je 8gb aan geheugen gebruiken).

dat draaide eigenlijk best prima. met kerst een kingston 64gb SSD cadeau gekregen, van de allerlaagste specs maar dat ding ging als een speer in mn laptopje. ik had dus de smaak te pakken, en omdat ik toch al een flink aantal maanden de win7 64bit versie op de plank had liggen besloot ik om die dan maar te installeren op een OCZ vertex turbo van 30gb.

Dus .. OCZ schijf aangesloten op SATA port 4, win7 proberen te installeren. dat kon niet met de lite-on dvd drive die ik had :S

toen maar via een handleiding een bootable USB stick gemaakt. dat kan dus ook niet als je een 32bits vista hebt, want je kunt geen 64bits programma's van je dvd draaien.

de oplossing was, om dan maar even een 32bits versie te downloaden, zodat ik daarmee de USB-stick bootable kan maken, en dan de 64bits versie op de USB stick gezet.

voordat jullie denken dat ik illegaal bezig ben: al mijn windows versies zijn legaal, via surfspot.

naja, booten dus vanaf USB stick. ging prima na aanpassing in de BIOS (blijkbaar kun je niet usb EN sata als bootoptie aanzetten) .. win7 installeerde als een speer, en toen hij klaar was koste het 5 secs om POST door te komen, en 4 secs om dan tot de login prompt te komen. wel netjes.

echter .. de vertex is nu onvindbaar. dat wil zeggen, heel af en toe kan ik m terugvinden in het BIOS menu (6.04 == laatse versie) maar het merendeel van de tijd is hij nu niet meer zichtbaar.

ik heb de SSD nu al op alle SATA ports geprobeerd. enkel, of met andere drives, het maakt niet uit. Ook de kabels verwisseld. er zit geen stof oid op de contacten. ik heb zowel sata powercables testest met 4 aders en met 5, het maakt allemaal niet uit.

het liefst wil ik gewoon beginnen met een reinstall van win7 op de SSD, zodat ik daarna weer een grub bootmenu oid erop kan zetten om zo bij mijn linux install te komen, want die heeft de windows7 install van pasgeleden er dus afgehaald.

maar dat kan dus niet omdat de ocz niet meer herkend wordt.. heeft iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
ik heb vandaag de pc helemaal uit elkaar gehaald.

* andere voeding erin ( een zalman 460 silent ipv een zalman 400 silent )
* de nieuwere voeding had ook een EATX 24pins mobo stekker .. dat had de oude niet. maakte trouwens niet uit.
* alle drives losgekoppeld

en dan maar spelen met de OCZ SSD op elk van de 4 SATA ports.

de drive werd precies 1x herkend. na een reboot was hij weer verdwenen.

ik heb 4 verschillende SATA ports geprobeerd, 4 verschillende kabels. 2 verschillende voedingen met elk 4 verschillende voedingsconnectors. Ook heb ik geprobeerd om de drive te detecteren als een raw device door zn jumpertje los te halen. dan zou het als een pyongyan (oid) 120gb device detecteerbaar moeten zijn, geschikt om te flashen .. maar ja, dat detecteren werkte dus ook niet.

misschien dat de OCZ SSD drive moeite heeft met de ICH9 chipset op het mobo ?

misschien dat de sata connectors op het mobo brak zijn, maar ze doen het momenteel prima met de overige 3 drives die er weer op aangesloten zijn.

ik weet het echt niet meer :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
Heb je al geprobeerd je bios up te daten? Misschien dat er bij de laatste versie betere ondersteuning zit voor ssd's..

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
Misschien dat er een firmware update beschikbaar is voor je SSD, je raak dan wel alle data kwijt als je de firmware update.
Zijn er meer mensen (google) die hier last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
de bios is versie 0604, de laatste die beschikbaar is voor mn moederbord.
de firmware van mn SSD is .. onbekend, want ik kan m dus niet zien als ie aangesloten is. de drive is halverwege januari gekocht. hoe oud kan ie zijn?

ik heb gegoogled op
* problemen met niet-herkende SATA drives
* problemen met OCZ vertex turbo drives
* problemen emt vertex drives en mn mobo
* problemen met vertex drives en ICH9
* problemen met SATA stekkertjes

die nieuwste firmware is trouwens een invasieve b*tch. tov zn voorganger gooit ie al je data weg (niet dat er al wat opstaat) om m dan volledig te herschrijven.

ik ga m een dezer dagen nog eens proberen in een andere computer (kheb nog wel ergens een delletje), en als ie daar niet werkt, dan gaat ie RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:17
je bent wel met de sata kabels bezig geweest, maar heb je toevallig een brakke power kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
tja, op mn oude voeding had ik 2 sata power stekkers met elk 5 kabeltjes .. ook op de nieuwe trouwens. maar op de oude had ik niet genoeg van die sata power dingen dus toendertijd gebruikte ik ook een verloopstekker van de normale IDE power -> SATA power. En die had er maar 4.

Enfin, ik heb ze allemaal gebruikt ..

het enige wat ik nog kan bedenken is, dat er toch ergens een los contact zit, op de OCZ ergens .. of vuile contacts ofzo. En binnenkort probeer ik m eens in een andere computer.

Toch jammer, zo'n snel ding, maar wel gevoelig..
Pagina: 1