Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Hansie1981
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 16-02-2010
Heb een vraagje over wat ik het beste kan doen met mijn audio setup in mijn nieuwe woonkamer. Laat ik beginnen met dat ik niet helemaal into audio ben, maar dat ik met een beetje hulp vast begrijp wat ik het beste kan doen.

Hieronder even een soort schets van hoe mijn woonkamer eruit komt te zien:

Nu heb ik van een collega een Denon AVR-3801 7.1 AV Surround Receiver overgekocht met daarbij 4 staande speakers op een standaard, een centerspeaker en een subwoofer.

Als ik het goed begrijp zou ik met deze setup een 5.1 surround geluid krijgen in mijn woonkamer. Maar moet voor een optimaal geluid de twee achterste speakers direct bij de bank komen te staan of zou ik ze ook tegen mijn achtermuur kwijt kunnen, dus 1 in de hoek naast de achterdeur en 1 naast de eettafel?
Dit zou ik graag willen weten omdat ik een beetje zit met het verbergen van mijn speakerdraad. Tegen de achtermuur zou ik ze makkelijker kunnen kwijt raken dan wanneer ik ze achter mijn bank zou zetten.

Als ik een 7.1 surround zou willen, dan heb ik hiervoor nodig nog een twee-tal speakers denk ik. Is het bijvoorbeeld mogelijk om dan de setup te gebruiken zoals hierboven, maar dan bijvoorbeeld met twee draadloze speakers achter mijn bank? Zijn het speciale speakers die je nodig hebt hiervoor?
Ook zit er een Multi-zone Surround mogelijkheid op deze set, dit betekend volgens mij dat je bijvoorbeeld ook twee speakers in de keuken zou kunnen neerhangen en die los van de andere speakers aanzetten? Zou ik hier ook een draadloos speaker systeem voor kunnen gebruiken?

Dit waren mijn vragen over de setup van mijn woonkamer, nu heb ik nog een paar vragen over het aansluiten van mijn apparatuur op de Denon AVR-3801.

Zo ziet hij er van de achterkant uit:

Als ik het goed begrijp sluit ik in een 5.1 situatie mijn twee achterste speakers aan op SURR-B en in een 7.1 situatie de twee achterste speakers op SURR-B en de twee naast mijn bank op SURR-A?

Nu zit er geen SCART of HDMI aansluitingen achterop, dus zal ik mijn apparatuur waarschijnlijk via normale tulp aansluitingen moeten aansluiten op het systeem.
De volgende apparatuur zou ik erop willen aansluiten:
- Televisie
- DVD-Speler
- UPC Digitale TV Receiver
- Xbox360

Vanaf mijn televisie, kan ik daar een SCART op aansluiten met naar de andere kant S-Video en Audio tulp stekkers naar mijn AV Receiver? Wat voor kabels heb ik precies allemaal nodig om bovenstaande aan te sluiten op de Denon AVR-3801?

Sorry dat ik zoveel vragen stel, maar voor ik aan de slag ga wil ik graag weten wat ik precies moet doen. Misschien denk ik ook wel te moeilijk en heeft iemand een hele andere kijk op hoe ik iets het beste kan doen, dus alle tips zijn welkom.

Alvast erg bedankt!

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:58

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

Ja, je kan heel goed de speakers naar achteren schuiven, tegen de muur aan. Is zelfs nog "beter" ook.
Ga je naar 7.1, zal je links en rechts van de bank een speaker moeten zetten, maar dan valt het effect helemaal weg als je op de 2zitter zit.

Wise enough to play the fool

• Hansie1981
quote:
teacher schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 21:53:
Ja, je kan heel goed de speakers naar achteren schuiven, tegen de muur aan. Is zelfs nog "beter" ook.
Ga je naar 7.1, zal je links en rechts van de bank een speaker moeten zetten, maar dan valt het effect helemaal weg als je op de 2zitter zit.
Dus eigenlijk heb ik aan mijn huidige setup genoeg zeg jij? Dus gewoon 5.1 met mijn twee achterste speakers tegen de muur? Deze moet ik dan als ik het goed begrijp achterop aansluiten op SURR-B, of maakt dat dan verder weinig uit?

• Abbadon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 20:30

Abbadon

Mac Powered

Voor 5.1 kun je de surrounds het beste op Surround-A aansluiten.

Alle videoconnecties kun je het beste rechtstreeks laten verlopen, dus DVD-speler via SCART-kabel aan de tv. En Xbox en digitale tv-receiver ook. S-Video geeft namelijk mindere beeldkwaliteit dan SCART (zeker als je RGB in hebt gesteld voor SCART). Als je HDMI kunt gebruiken is dat natuurlijk nog beter.

Alle randapparaten zoveel mogelijk digitaal (COAX of optisch) met de receiver verbinden. Je kunt nog een videokabel tussen receiver (Monitor Out) en tv plaatsen om het set-up menu van de receiver op de tv te krijgen als je dat prettig vindt.

De surroundspeakers kun je inderdaad gewoon tegen de muur plaatsen :)

Abbadon wijzigde deze reactie 13-02-2010 23:13 (4%)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Hansie1981
Thanks! Hier kan ik zeker wat mee.
Als ik alle videoconnecties via SCART laat lopen, dan moet ik dus alleen de audio aansluiten op de receiver. Neem aan dat dit gewoon mogelijk is toch?
HDMI kan ik helaas niet gebruiken, want dat zit niet op deze receiver.

Mijn televisie en volgens mij ook de UPC Mediabox kan je via optisch aansluiten, dus dit is het beste om te doen begrijp ik? De Xbox360 heeft volgens mij geen optisch (correct me if I am wrong) dus die moet ik via SCART aansluiten op mijn TV en dan de audio aansluiten op de receiver?

Hoe ik dat menu precies op mijn televisie krijg begrijp ik nog niet helemaal. Vandaag geprobeerd, maar heb het nog niet via Monitor OUT geprobeerd. Alleen staat Monitor OUT onder Component Video en zitten daar 3 aansluitingen onder, heb ik daar een speciale kabel voor nodig?

Alvast erg bedankt voor de hulp!

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 02:25

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Denk dat je het verkeerd begrijpt: juist omdat de receiver geen HDMI heeft moet je de beeldbronnen zo veel mogelijk op de tv aansluiten. Dit omdat de XBox bijvoorbeeld gewoon 1080p door kan sturen over HDMI. En de receiver heeft dit niet, ga je de XBox met SCART aansluiten dan heb je maximaal 576p dus dan ga je er op achteruit. Dus XBox gewoon met HDMI naar de tv en dan met de optische uitgang naar de receiver. Moet je alleen wel kijken dat je de kabel van de Xbox wat aanpast zodat je HDMI naast optisch kan gebruiken. Want zodra je de stekker in de XBox doet waardoor je de optische uitgang kan gebruiken valt deze over het slot van de HDMI heen. Maar op Google staat meer dan genoeg informatie hoe je deze twee aan kan passen zodat je ze naast elkaar kan gebruiken.

En als er onder "component" drie aansluitingen zitten en de aansluiting dus "component" heet, dan neem ik aan dat je daarvoor een componentkabel moet nemen... Ligt wel een beetje voor de hand niet?

PSN-ID: FeaR1986 || Xbox Live Gamertag: FeaR1986

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• marco008
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 19-05-2017
Ik zou de rearspeakers inderdaad tegen de achtermuur doen.
De een in de hoek en de ander dan ongeveer bij de eettafel.

Hoe je alles moet aansluiting is als volgt:
De speakers dan natuurlijk aan de versterker ;)

• base_
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 04:11
@hierboven: moet je zo niet e.v.t. beeldverbetering van de TV uitzetten om synchronisatieproblemen te voorkomen? Je zou toch ook (indien aanwezig) de versterker op een digitale uitgang van de tv kunnen aansluiten? Dan hoef je ook niet alle apparaten apart op de versterker aan te sluiten, wel heb je dan geen 5.1 maar slechts 2 kanalen :( (schijnt met DHCP drm rommel te maken te hebben)

• marco008
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 19-05-2017
@base_

Als alles via optisch vanuit de TV naar de versterker gaat dan heb je altijd 2 kanaals geluid, ja.
Ook moet dan bij het draaien van een CD altijd je TV aanstaan. |:(

Ik heb inderdaad gehoord dat met sommige merken TV's de beeldverbetering uitgezet moet worden.
Ik heb er zelf met een sony LCD tv van 3 jaar terug nog nooit problemen mee gehad maar ik weet dat de oudere serie philips tv's hier erg veel problemen me hadden door Pixelplus HD en Natural Motion.

Ik weet niet of het mogelijk is om het geluid te vertragen op de Denon 3801 ?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Let wel dat er tv's zijn die gewoon Dolby Digital door de S/PDIF out van de tv sturen. Of jouw tv dat doet zal je in de manual kunnen vinden. Nadeel is dan alleen weer wel dat tv's die dat doen het alleen bij Dolby Digital doen. Dus dan kan je geen DTS door de tv sturen. Vandaar dat de voorkeur uit gaat om alles via de receiver te laten lopen.

Mocht de XBox 360 niet over HDMI beschikken, maar alleen over component zou dat wel via de receiver kunnen. Maar persoonlijk zou ik voor een enkele aansluiting niet met dubbele kabels gaan lopen werken. Zoiets is alleen handig als je meerdere apparaten op die manier naar de receiver kan linken en dan met één kabel naar de tv toe.

Het ligt ook aan de tv of je wel of geen delay hebt. En bij sommige tv's is dat probleem inderdaad op te lossen door een eventuele game-mode in te schakkelen dan wel (sommige) beeldverbeteraars uit te zetten. Een Denon AVR 3801 kent geen lip-sync-correctie, dus dat is wel jammer.

• Hansie1981
Allemaal erg bedankt voor de reacties!... Van het weekend ga ik het waarschijnlijk allemaal proberen aan te sluiten, moet nog even wat kabels gaan halen en dan eens kijken hoe of wat...
Ik heb overigens een Samsung BLE37A656.

Als ik het allemaal goed begrijp dan zou ik ook de sound kunnen laten gaan via de optische aansluiting van de televisie, maar dan gebruik je slechts 2 kanalen. Als je de apparaten zoals DVD, Xbox, Digitale TV aansluit op de televisie en de sound op de receiver dan heb je wel 5.1, maar is er een mogelijkheid dat het geluid niet synchroom loopt met het beeld.

Mijn XBOX is momenteel nog met een component kabel aangesloten en niet via HDMI, maar ik zat er aan te denken om daar een kabel voor te halen. Verder heb ik volgens mij alleen een componenten kabel nodig om het menu van de AVR3801 te displayen op mijn televisie en voor de rest mijn Digitale TV, Televisie, Xbox en DVD speler aan te sluiten via optisch op de AVR3801.

Als het goed is heb ik voor de Xbox360 nog dat verlengstukje die je erbij krijgt voor de optical out, maar die moet ik van het weekend tijdens de verhuizing waarschijnlijk ergens gaan tegenkomen.

In ieder geval bedankt voor het meedenken, ben een stuk wijzer geworden! (Nou hoop ik dat ik niet een hoop onzin in mijn verhaal hierboven heb gezet waaruit blijkt dat ik totaal niet wijzer ben geworden) ;-)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

quote:
Hansie1981 schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 10:13:
Als het goed is heb ik voor de Xbox360 nog dat verlengstukje die je erbij krijgt voor de optical out, maar die moet ik van het weekend tijdens de verhuizing waarschijnlijk ergens gaan tegenkomen.
Als je een Elite hebt van een eerdere generatie zit er inderdaad een dergelijk verloopje bij. Microsoft is er later mee begonnen om die er niet meer bij te leveren. Dit om zo de prijs van de console naar beneden te halen. Met dat verloopje kan je zonder problemen HDMI en optisch naast elkaar gebruiken. Mocht je het verloopje niet hebben dan kan je die altijd los kopen voor een paar tientjes of je past de oude kabel aan.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True