Videokaart crash tijdens spel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Sinds kort heb ik een probleem met waarschijnlijk mijn videokaart/grafische kaart.
Tijdens het spelen van diverse spellen (Zoals Call of Duty: Modern Warfare 2, DiRT 2, The Sims 3 en Anno 1404 (Allemaal Origineel)) verschijnen er opeens groene horizontale dunnen strepen in beeld. Op dat moment loopt het beeld en het geluid vast. Het enige wat helpt is het opnieuw opstarten van de PC. Dit gebeurt steeds vaker de laatste tijd, maar wel zonder logica. Soms kan ik uren gamen en gebeurt er niks en soms gebeurt het al na 10 min of 1 uur.

Bijvoorbeeld gisteren de hele dag kunnen gamen zonder problemen. Vandaag eerst ook prima DiRT 2 kunnen spelen. Na het eten DiRT 2 weer opgestart en toen na ongeveer 10 min was het weer zo ver.

Systeem:
Computertype Op ACPI x64-gebaseerde PC
Besturingssysteem Microsoft Windows Vista Home Premium
OS Service Pack Service Pack 2
DirectX DirectX 11.0

Moederbord
CPU Type QuadCore Intel Core 2 Quad Q8300, 2500 MHz (7.5 x 333)
Moederbordnaam MSI P43 Neo (MS-7519) (3 PCI, 2 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM, Audio, Gigabit LAN)
Moederbord Chipset Intel Eaglelake P43
Systeemgeheugen 4096 MB (DDR2-800 DDR2 SDRAM)
DIMM1: A-Data DQVE1B16 2 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM (5-5-5-18 @ 400 Mhz) (4-4-4-12 @ 266 Mhz) (3-3-3-9 @ 200 Mhz)
DIMM3: A-Data DQVE1B16 2 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM (5-5-5-18 @ 400 Mhz) (4-4-4-12 @ 266 Mhz) (3-3-3-9 @ 200 Mhz)
BIOS Type AMI (02/10/09)

Scherm
Video kaart NVIDIA GeForce GTS 250 (1024 MB)
Monitor Medion MD30999PD [19" LCD] (712016050)

Multimedia
Geluidskaart Realtek ALC888/1200 @ Intel 82801JB ICH10 - High Definition Audio Controller

Opslag
Harde schijf Hitachi HDP725050GLA360 ATA Device (500 GB, 7200 RPM, SATA-II)
Harde schijf WDC WD1600JS-00MHB0 ATA Device (149 GB, IDE)

Mijn voeding is Antec NSK6580 430Watt

Speedfan inmiddels geraadpleegd: De temperaturen blijven allemaal netjes laag. (50 graden bij videokaart en 40-45 graden bij processoren)
Ook het updaten van nvidia drivers hielp niet.

Enig idee waar dit aan kan liggen?

Bij voorbaat dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:42
blijven de temperaturen ook laag tijdens het spelen? Hoe oud is je kaart? Staan je computer in een stoffige omgeving waardoor er stof in de koeling zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:36
Ik zou een keer GPU-Z erop zetten, laten loggen en een paar rondjes gaan gamen tot hij weer omvalt.

Na de reboot de log bekijken of het inderdaad niet gewoon de GPU is die te warm wordt.
Ze koelen vaak heel snel weer af en een reboot is genoeg hem terug op normaal niveau te brengen.

edit:
De laatste kaart met artifacts die ik had heb ik gewoon voor garantie moeten opsturen. Die begon met af en toe maar het kwam steeds vaker voor.

[ Voor 25% gewijzigd door Suicyder op 13-02-2010 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florisx7
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-07 21:16
Je voeding zit wel onder de minimumeis die op de website van Nvidia staat. Jouw voeding is 430 Watt, terwijl aangeraden wordt dat je voeding minstens 450 Watt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Is je pc wel stabiel?
Probeer eens te stresstesten met LinX met veel memory. Hou de temps in de gaten.(cpu)

[ Voor 9% gewijzigd door Bullus op 13-02-2010 17:44 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.
De temperaturen blijven tijdens het spelen rond die 50 graden zitten. Met alt-tab kun je dan zien, maar dat is wellicht niet de beste manier, omdat de pc niet crashed op dat moment dus weet ik nog steeds niet waar het aan ligt.
Ik ga GPU-Z maar eens proberen en loggen.

Wat betreft de voeding: Daar twijfel ik ook aan. Ik heb deze pc namelijk samengesteld met een andere videokaart (9800gt 512 mb), maar die was toen niet meer leverbaar. Kreeg daardoor een betere. (de gts 250 1gb) Men heeft me verzekerd dat de voeding het aan zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daar ben ik weer.

Ik heb nu getest met GPU-Z en een logfile gemaakt.
Ik weet even niet of en hoe ik een file kan uploaden hier, maar de pc/grafische kaart crashte toen de grafische kaart een temp had van 51 graden volgens de logfile. Dat was tevens de max temp.
Dat is toch vrij goed dacht ik zo.

Wat denken jullie ervan. Ligt het toch aan de temp of wat kan het anders zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:24
Temps lijken me ok, kan je niet even proberen met een andere grafische kaart en/of voeding?
Dan kan je ook uitsluiten of het wel aan dit ligt.

Het kan natuurlijk ook liggen aan je RAM.
Probeer MemTest anders eens?
Als die fouten geeft ligt het waarschijnlijk deels aan je ram.
Doet ie dit niet, dan moet je verder kijken :)

[ Voor 39% gewijzigd door Spaiker op 16-02-2010 13:35 ]

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is dat ik geen andere voeding of grafische kaart heb.

Zal memtest eens proberen

Edit: Memtest gaf geen errors.
Weet nu echt niet meer waar het aan kan liggen.

Iemand nog ideeen?
Of is mijn grafische kaart toch echt aan het doodgaan?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2010 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
Probeer anders eens een soort van benchprogramma zoals Furmark ofzo?
Als je daar artifacts ziet is er iets niet in orde met je Grafische kaart.

Heb je een van je componenten overclocked? Zoja, clock ze dan even terug naar standaard waarden en zien wat dat geeft.

En heb je al geprobeerd wat Bullus zei?
Is je pc wel stabiel?
Probeer eens te stresstesten met LinX met veel memory. Hou de temps in de gaten.(cpu)
En anders met Orthos Prime ofzoiets?

Misschien een stomme vraag, maar is de voedingskabel (6-pin denk ik bij die kaart) wel aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b0123405
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb precies dezelfde videokaart en cpu als Ruud (TS).
Bij de aankoop van de videokaart heb ik meteen een nieuwe voeding (OCZ 600W) gekocht. Zelfs met deze voeding crashte de computer wanneer de videokaart hard aan het werk ging. Een andere voeding (Corsair 750W) heeft het probleem opgelost.

Het probleem is dat het systeem met deze cpu en videokaart kennelijk nogal wat energie vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
b0123405 schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 18:49:
Ik heb precies dezelfde videokaart en cpu als Ruud (TS).
Bij de aankoop van de videokaart heb ik meteen een nieuwe voeding (OCZ 600W) gekocht. Zelfs met deze voeding crashte de computer wanneer de videokaart hard aan het werk ging. Een andere voeding (Corsair 750W) heeft het probleem opgelost.

Het probleem is dat het systeem met deze cpu en videokaart kennelijk nogal wat energie vraagt.
Maar kreeg je dan ook van die strepen in beeld? Of sloeg de pc gewoon uit? Ik moet namelijk steeds resetten wanneer deze groene strepen in beeld komen. Ik kan dan niks meer. Beeld en geluid hangt dan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Spaiker schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 18:35:
Probeer anders eens een soort van benchprogramma zoals Furmark ofzo?
Als je daar artifacts ziet is er iets niet in orde met je Grafische kaart.

Heb je een van je componenten overclocked? Zoja, clock ze dan even terug naar standaard waarden en zien wat dat geeft.

En heb je al geprobeerd wat Bullus zei?

[...]

En anders met Orthos Prime ofzoiets?

Misschien een stomme vraag, maar is de voedingskabel (6-pin denk ik bij die kaart) wel aangesloten?
Nee ik heb geen onderdelen overclocked.
Maar goede tip. Ik zal eens een benchprogramma proberen en een strestest proberen.

Ik laat nog van me horen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b0123405
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 19:33:
[...]

Maar kreeg je dan ook van die strepen in beeld? Of sloeg de pc gewoon uit? Ik moet namelijk steeds resetten wanneer deze groene strepen in beeld komen. Ik kan dan niks meer. Beeld en geluid hangt dan vast.
Ja ik kreeg inderdaad ook artifacts (strepen, blokjes etc) wat pas weer weg was na een restart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

1. je voeding zou ruim voldoende moeten zijn voor je systeem. Het is een A-merk voeding, en de meeste "aangeraden voedingswattage" zijn veel te hoog als je een degelijke voeding hebt. Wil je het zeker weten, kijk dan onder een potje volle belasting naar de voltages. Wijken die niet meer dan 10% af dan heb je een uitstekend werkende voeding.

2. Ga eens een potje gamen met een tafelventilator voor je opengeschroefde pc kast. Als het ding dan nog uit valt dan heb je waarschijnlijk niet te maken met een oververhittingsprobleem.

3. al drivers geupdate? nvidia.com --> laatste officiele WHQL drivers. die had je al gedaan, maar er zijn meer drivers, chipset, soundkaart, etc.

4. stresstesten met een combinatie van prime95 en furmark. Houd de temperatuur in de gaten (gpu-z voor de temps van gpu, coretemp of realtemp voor de temperatuur van je processor, speedfan voor de overige temperaturen en de voltages). Kijk eens of er iets afwijkt van het normale en kijk wanneer die crasht.

Memtest heb je al gedraaid, (toch wel een paar rondjes memtest86 van de ultimate boot cd toch?) dus dat kan het ook niet zijn,

softwareproblemen uitsluiten kan enkel en alleen door je videokaart in een andere pc te stoppen, of tijdelijk een tweede OS installeeren op een andere harde schijf.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
M2M schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 21:58:
softwareproblemen uitsluiten kan enkel en alleen door je videokaart in een andere pc te stoppen, of tijdelijk een tweede OS installeeren op een andere harde schijf.
Ik heb alleen nog een laptop. Gaat een beetje moeilijk. Maar over dat mogelijke softwareprobleem. Het valt me op dat de grafische kaart crashed met een aantal games (Anno 1404, COD MW2, DiRT 2 em nog een paar), maar heb nu een paar dagen ook wat andere games langdurig gespeeld en deze (Saboteur, FIFA 10, Wolfenstein) geven tot nu toe totaal geen problemen. Terwijl als ik tussendoor Anno 1404 speel deze na 20 min crashed. Vreemd!!

Als er problemen zouden zijn met de grafische kaart of voeding etc. zou dit dan geen effect hebben op alle games?
Binnen windows heb ik ook geen problemen.

Zou het mogelijk kunnen zijn dat er een driver conflict is ofzo dat alleen op bepaalde games effect heeft?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2010 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
Ik zou zeggen dat het een conflict is tussen Vista en deze games, maar zo te zien zijn deze nog niet zo oud...
Maar crashed je hele systeem of enkel je grafische kaart?

Al eens geprobeerd te herinstalleren?
(ook misschien een domme vraag maar je weet maar nooit :))

[ Voor 12% gewijzigd door Spaiker op 17-02-2010 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ze crashen in ieder geval zodanig dat een restart nodig is. Er verschijnen groene strepen in beeld en het beeld en het geluid hangt zich vervolgens op. Kan dan aleen nog maar de resetknop indrukken.
De pc start dat gewoon weer op (alleen wat trager), maar de strepen zijn dan weg.

Zou windows wel eens kunnen herinstalleren. Wel zonde als het voor niets blijkt te zijn.

Iemand nog suggesties voordat ik dit ga doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:55
Ik heb dit probleem ook sinds kort met me 8800GTX.

Nieuwe drivers geinstalleerd, en ook de nieuwste beta drivers, hielp niks.

Mijn temp werd max 70 graden.

Ben hem nu aan het bakken in de oven ... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 14:28:
Zou windows wel eens kunnen herinstalleren. Wel zonde als het voor niets blijkt te zijn.
Ik doelde eigenlijk op de games die vast blijven hangen :)
Maar dat is ook een optie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

lang niet alle games belasten een systeem volledig. Simpele en / of oude spellen hebben vaak een veel mindere belasting, omdat ze niet van alle features van de videokaart gebruik maken.

Maargoed, als je softwareproblemen momenteel niet uit kunt sluiten, sluit dan de dingen uit die je wel uit kunt sluiten, bijvoorbeeld oververhitting van een onderdeel.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mr.Joker schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 14:57:
Ik heb dit probleem ook sinds kort met me 8800GTX.

Nieuwe drivers geinstalleerd, en ook de nieuwste beta drivers, hielp niks.

Mijn temp werd max 70 graden.

Ben hem nu aan het bakken in de oven ... :D
Ben dus niet de enige met dit probleem.

Hou me aub op de hoogte als je een oplossing (denkt) hebt.
Pagina: 1