Verschil Geforce 9500M GS en 8600M GT

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na maanden en maanden van computerleed bij acer hebben ze mijn laptop eindelijk weten te repareren.
Hiervoor hebben ze verschillende onderdelen vervangen, waaronder ook het moederbord.
Wat mij opviel was dat, daar waar ik vroeger een GeForce 9500M GS had, er nu plots een 8600M GT inzit.

Na wat opzoekingswerk bleek dat hoewel de specificaties hetzelfde zijn, de 8600M GT van een oudere generatie is.
Ik vroeg mij af of ik nu een inferieur product gekregen heb. Is er werkelijk geen verschil tussen, zoals de specificaties lijken te zeggen, of moet ik ook met andere dingen rekening houden.

Ik testte even de windows benchmark tool. Daar waar ik vroeger onder Vista een sore van 4,8 haalde, haal ik nu bij Windows 7 slechts 3,8. Ligt dit aan het verschil in OS? Of puur aan de GPU?

Ik ben geen gamer, maar ben voor opleiding (grafische vormgeving) wel constant bezig met grafische programma's, en ook filmbewerking doe ik op mijn laptop. Ik zou er dus echt niet mee kunnen leven dat na 9 maanden van constant men laptop opzenden ze bij Acer nog zover durven te gaan om mij gewoon op zo'n manier te bestelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjw-001
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-09 13:36
Volgens Notebook check ga je ongeveer 8% achteruit.

http://www.notebookcheck....nchmark-Lijst.2816.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triskele10
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-09 07:22
Erg vreemd, omdat mijn defecte 8600m GT door Acer een jaar geleden is vervangen door een 9500m GS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik denk dat dit stukje genoeg zegt: http://www.notebookcheck....orce-9500M-GS.8167.0.html , met andere woorden de 8600M GT is een mindere GPU. Zoals wel vaker is Acer hier weer belachelijk bezig.

Hoevaak is jouw laptop ter reparartie aangeboden? Als de reeds3x is geweest da diee ze je een geheel nieuw examplaar aan te bieden welke de specificaties gelijk of hoger heeft liggen dan jouw huidige laptop.

Hoelang heb je de laptop al, als dit nog een jaar is en je hebt contineu problemen gehad, stel ze in gebreke en voder het aankoopbedrag terug. Voor dat geld en misschien iets bijleggen koop je een laptop van een merk die meer waar voor je geld geeft b.v. Dell, HP, Toshiba, Lenevo of Asus. (Bijna alles is beter dan Acer overigens)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Tevens zijn er met de 8600M-GPU's probleempjes met een productiefoutje, door brak soldeer kan het zijn dat de levensduur van je GPU niet zo lang is. Maar ik weet niet hoe groot de kans is dat dat voorkomt en of dat met de later geproduceerde 8600M's opgelost is.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

bwerg schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 18:44:
Tevens zijn er met de 8600M-GPU's probleempjes met een productiefoutje, door brak soldeer kan het zijn dat de levensduur van je GPU niet zo lang is. Maar ik weet niet hoe groot de kans is dat dat voorkomt en of dat met de later geproduceerde 8600M's opgelost is.
Daar dacht ik nog niet zo nel aan. Maar alle mobile GPU's gebasseerd op de G84, G86 en G92 GPU's zijn protentieel bij default defect door deze produktiefout. Het manifesteerd zich alleen pas na ongeveer een jaaf ofanderhlf, afhankelijk hoe intensief de GPU wordt gebruikt. TS, gelijk weer contact et ACer opnemen en hier geen genoegen meenemen. Zoals ik reeds aangaf als meerdere malen d laptop voor reparatie weg is geweest en zeker als de laptop nog geen jaar oud is laat ze de koop maar ongedaan maken.

[ Voor 8% gewijzigd door _Dune_ op 13-02-2010 18:53 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dune
Zo slecht is acer ook weer niet
Ik heb er een met nvidia 8400gs en nergens geen last van .
Misschien dat ts een maandag ochtend model is zal kunnen .

Maar goed ts gaat zelf elke keer accord met reparatie .

Ik had het zelfde probleem met een versterker die binnen 2maanden 3x opgestuurt is .
Ik kon toen gewoon een anderen uit kiezen zonder problemen .

Ik kijk net naar 3dmark en de score zijn zo goed als het zelfde .

Verder de nvidia bug zit in de 80 serie maar ook in de 90 serie .
Dus die product fout zit in alle bij de gpu;s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 18:55:
Maar goed ts gaat zelf elke keer accord met reparatie .
Zo klinkt het alsof het heel coulant is van acer dat ze gratis reparatie aanbieden :P
Verder de nvidia bug zit in de 80 serie maar ook in de 90 serie .
Dus die product fout zit in alle bij de gpu;s
Kan je me daar een bron van geven? Ik heb talloze berichten en topics over GF8000's met die productiefout gezien maar nog geen enkele over de GF9000's. Dus ja, ik denk dat een 9500M zeker wel betrouwbaarder is dan een 8600M.

De performanceverschillen zou ik het ook niet voor doen, een 9500M/8600M heb je al niet voor dikke prestaties en zoveel verschil is het niet. Maar het risico dat je GPU het mogelijk erg vroeg opgeeft is niet zo lekker.

[ Voor 15% gewijzigd door bwerg op 13-02-2010 19:06 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 18:55:
dune
Zo slecht is acer ook weer niet
Ik heb er een met nvidia 8400gs en nergens geen last van .
Misschien dat ts een maandag ochtend model is zal kunnen .
Ik supporteer veel mensen zakelijk en prive op het gebied van hardware en oa. laptops. Met Acer merk ik toch altijd weer dat de kwaliteit minder is, voor een klein beetje meer kun je meer kwaliteit krijgen. Misschien laatst TROS Radar gezien, zij hadden een onderwerp over laptop's vooral het stukje over Acer spreekt boekdelen. Ik weet het ze kunnen bij Radar het soms heeldringend brengen, maar ze behandelen het echt niet als er geen serieuse reden voor is. Het kan ook niet anders, Acer is vaak erg goedkoop en alles is aanboord te vinden, dat moet gewoon ergens vandaan komen. Zelf zal ik dan ook nooit een Acer adviseren.

Dat jij (nog) geen last hebt met jouw 8400GS is geluk hebben of je gebruikt hem niet intensief, maar ik verzeker je dat ook deze GPU de produktiefout bevat. Zelf heb ik een Dell XPS M1330, niet de goedkoopste laptop, goede bouwkwaliteit en functioneerd super, maar ook uitgerust met dezelfde GPU die jij hebt. Eenpaar maanden geleden ging de GPU geheel dood met de inmiddels bekende sympthomen. (gerelateerd aan de produktiefout) Gelijk bellen met Dell en de volgende dag had ik een Getronics monteur op de stoep staan om het moederbord te vervangen.

Mijn laptop zit wel eens waar in de Next Business Day grantie, maar voor mensen die geen garantie meer hebben biedt Dell de mogelijkheid om voor 35 euro een monteur thuis te krijgen die het moederbord komt vervangen (anders moet je de laptop opsturen) dat is wel service, daar kan Acer een voorbeeld aan nemen, in plaats van mindere hardware te plaatsen. Want is dat het enige of is de chipset ook minder, aangezien het lijkt dat ze er gewoon een ouder type moederbord hebben gebruikt (mobiel GPU's zijn veelal direct op het moederbord gesoldeerd).
bwerg schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 19:04:
[...]
Kan je me daar een bron van geven? Ik heb talloze berichten en topics over GF8000's met die productiefout gezien maar nog geen enkele over de GF9000's. Dus ja, ik denk dat een 9500M zeker wel betrouwbaarder is dan een 8600M.
Met de G84, G86, maar ook de G92 serie is het niet de vraag of ze defect zijn, maar wanneer ze geheel dood gaan. Overigens is hier reeds genoeg over geschreven hier op GoT, maar ook bijvoorbeeld in andere fora b.v. die van Dell.

Er zijn 8000 serie kaarten gebasseerd op de G92, maar ook zijn er 8000 serie kaarten die gerebrand zijn naar 9000 serie. Nvidia heeft de laatste paar jaar er gewoon een grote puinhoop van gemaakt. Het debakel rondom de prouktiefout was namelijk al in 2006/2007 bekend, maar Nvidia heeft het pas Juli 2008 toegegeven.
De performanceverschillen zou ik het ook niet voor doen, een 9500M/8600M heb je al niet voor dikke prestaties en zoveel verschil is het niet. Maar het risico dat je GPU het mogelijk erg vroeg opgeeft is niet zo lekker.
De link die ik hierboven aanhaalde spreekt volgens mij van gemiddeld 10% performance verschil. Persoonlijk laat ik mij daarvoor niet afschepen, maar de keuze is aan de TS.

[ Voor 29% gewijzigd door _Dune_ op 13-02-2010 20:39 ]

Pagina: 1