Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 17:46

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Hallo allemaal,

Graag zou ik een "wireframe clip" maken van een wandelend beest wat ik met een HD camera heb opgenomen. De camera staat op een tripod, dus de achtergrond staat stil. Het beest loopt van links naar rechts in de filmclip. In het midden moet hij faden/morphen naar een groen wireframe model (zoals je dat soms ziet bij dinousaurus documentaires), dan even doorlopen, en dan weer terugfaden naar "normaal" en het beeld uit wandelen.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben met wat ik wil, en natuurlijk dat dit wel mogelijk is :)

En beetje zoals deze youtube eigenlijk: http://www.youtube.com/watch?v=mE5fid2fZ38

Wie kan mij tips geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 13:32
Zoek maar eens op "3d camera matching" tutorials ofzo.

Simpel gezegd:

- Je 3d model in het juiste perspectief zetten door bijvoorbeeld in je 3d software 1 frame uit je film als achtergrond te zetten en dan spelen met de camera. (horizon op dezelfde hoogte etc).

- Onder je 3d model een shadow catcher leggen. (een plane die je niet ziet, maar wel schaduws vangt).
Dus ook met je belichting spelen tot het zo goed mogelijk overeen komt met je film materiaal.

- Dan alles renderen naar png sequence (dus allemaal plaatjes met transparantie). Ook een keer als wireframe.

- In een Compositing pakket zoals After Effects het geheel over elkaar heen leggen en nog wat nabewerking doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Giant87 schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 17:07:
Zoek maar eens op "3d camera matching" tutorials ofzo.

Simpel gezegd:

- Je 3d model in het juiste perspectief zetten door bijvoorbeeld in je 3d software 1 frame uit je film als achtergrond te zetten en dan spelen met de camera. (horizon op dezelfde hoogte etc).

- Onder je 3d model een shadow catcher leggen. (een plane die je niet ziet, maar wel schaduws vangt).
Dus ook met je belichting spelen tot het zo goed mogelijk overeen komt met je film materiaal.

- Dan alles renderen naar png sequence (dus allemaal plaatjes met transparantie). Ook een keer als wireframe.

- In een Compositing pakket zoals After Effects het geheel over elkaar heen leggen en nog wat nabewerking doen.
Sorry voor de late reactie maar mijn internet ligt er al bijna 2 weken uit :(
Thuis (offline) steeds dingen uittesten in Adobe After Effects en op het werk (online) dingen uitzoeken hoe het moet werkt ook niet echt 8)7

Maagoed, je schrijft: Je 3d model in het juiste perspectief zetten

Dus ik moet een apart model (het beest in wireframe) renderen, en deze "zo goed mogelijk" op het echte lopende beest zetten? En dan ook nog alles bewegend op elkaar leggen...

Ik had gedacht (en natuurlijk gehoopt O-) ) dat het ook kon met een soort "object tracking".
Dus dat je alle (knoop)punten waar het wireframe beweegd/draaid vastlegt in/op de video, en vandaaruit het wireframe wordt "getekend". (in een aparte layer zodat je erna het échte beest kunt weghalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je camera zit op een vaste plek. Maak een screenshot en neem deze mee naar je 3dsoftware.
Het doel hiervan is om in 3d een object in die screenshot(je footage) te plaatsen.

Als je daarna gaat renderen heb je die achtergrond niet meer nodig natuurlijk. Deze animatie die je hebt gerenderd zet je in After effects bovenop je footage. Dit zal dan een perfect match moeten zijn omdat je je camera in 3d hebt aangepast. (Let wel op om een groundplane te gebruiken die de schaduwen mee gaat renderen)

Je zou dezelfde animatie 2 keer kunnen renderen, 1 keer normaal en 1 keer in wireframe. In after effects kan je verder regelen wanneer de wireframes moeten worden getoond.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2010 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Oke, maar ik moet dus zelf dat beest met die groene lijnen tekenen en zo goed mogelijk laten bewegen over het echte beeld heen en daarna het echte beeld weglaten om alleen het groene lopende wireframe te krijgen? Dus ik moet met een render programma aan de slag om dat beest te maken...

Ik heb nog nooit met een 3D render programma (zoals Maya) gewerkt. Wordt een hele opgave denk ik.
Toevallig iemand zin om dit te maken? (uiteraard tegen betaling :))

Of zijn er goede tutorials waarmee ik dit kan leren?
@Fiko, als ik jou profiel zo bekijk weet je er echt veel van.
Wat denk jij ervan? Zou dit (voor mij) doenbaar zijn?
Het moet er uiteindelijk echt super gelikt uitzien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm.. ik wil je niet demotiveren ofzo maar als je totaal geen verstand hebt van een beetje 3d programma waarmee je zulke dingen kan doen, is het onbegonnen werk.

Je moet eerst leren modelleren, animeren en renderen. Als je geen Aftereffects kennis hebt, moet je je daar ook nog in verdiepen. Gaat wel een tijdje duren... Natuurlijk heb je hier wel tutorials voor.

Dit is wat je wil bereiken uiteindelijk, maar dan met een stilstaande camera:
http://www.youtube.com/watch?v=FBIyA-hbEHk

• De Hupie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:37
Volgens mij wil hij wat anders. Voor zover ik het begrepen heb heeft hij al een video van een wandelend beest en daar overheen wil hij een wireframe van het beest. Dus niet slechts een 3d character in een opgenomen videoclip toevoegen maar een 3d karakter over het echte beest overlayen wat mijns inziens een stuk moeilijker is. Ik denk ook dat je makkelijker uit bent om een video op te nemen zonder beest en daarin een 3d model in te zetten.

3D portfolio - mijn deviantART

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 13:25:
Hmmm.. ik wil je niet demotiveren ofzo maar als je totaal geen verstand hebt van een beetje 3d programma waarmee je zulke dingen kan doen, is het onbegonnen werk.

Je moet eerst leren modelleren, animeren en renderen. Als je geen Aftereffects kennis hebt, moet je je daar ook nog in verdiepen. Gaat wel een tijdje duren... Natuurlijk heb je hier wel tutorials voor.

Dit is wat je wil bereiken uiteindelijk, maar dan met een stilstaande camera:
http://www.youtube.com/watch?v=FBIyA-hbEHk
Hmzzz, ik begin inderdaad zo langzamerhand te begrijpen dat dit nu écht wat té hoog gegrepen is voor mij...
Misschien moet ik mijn ideeën wat bijstellen!!

In die link wat je geeft zie ik niet direct wat ik zoek. Ik wil graag namelijk een echt dier (wat ik zelf film) op een gegeven moment laten overgaan/faden/morphen naar een 3d model (wireframe met groene lijnen/draden) dan moet hij even verder lopen (eventueel camera draaien, maar dat zal wel NOG moeilijker zijn) en dan weer terug faden naar "normaal" (opgenomen video). Dus inderdaad zoals hieronder wordt gezegd:
De Hupie schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 10:52:
Volgens mij wil hij wat anders. Voor zover ik het begrepen heb heeft hij al een video van een wandelend beest en daar overheen wil hij een wireframe van het beest. Dus niet slechts een 3d character in een opgenomen videoclip toevoegen maar een 3d karakter over het echte beest overlayen wat mijns inziens een stuk moeilijker is. Ik denk ook dat je makkelijker uit bent om een video op te nemen zonder beest en daarin een 3d model in te zetten.
Klopt. Alleen het laatste zie ik weer niet zitten omdat ik ook het échte dier in het filmpje wil opnemen. Ik vind het juist sjiek als het overgaat van "real-life" naar het 3D model wireframe (met allerlei maten, waardes en wetenswaardigheden en dat soort dingen erbij) en dan weer terug naar normaal. Net zoals die dinosaurus documentaires op Discovery HD enzo 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Hupie
Wellicht dat het een beter idee is om slechts de begin en eindframe van het 3d model precies te overlayen en een complete 3d wireframe omgeving te maken zodat je niet alle tussenliggende frames precies goed moet animeren. Dit gebeurt bij Discovery ook vaak. Ze gaan dan over van live action film naar complete 3d omgeving (ipv 3d en live action tegelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Goed idee inderdaad!!
Zo is het weer wat minder werk.

Dat de omgeving (die stilstaat) over gaat naar zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://static-p3.fotolia.com/jpg/00/06/06/36/400_F_6063656_dzyBsq3SfB12vyMyLffSzGeYIvvLlCxE.jpg
Dat kan ik denk ik wel zelf tekenen en laten overgaan van video (wat toch stilstaat) naar zo'n tekening...

En dan daarin het gedenderd beest laten lopen.
Maar als alleen het eerste + laatste frame gelijk zijn, is het dat niet zo dat het te snel *pats boem* over gaat van "real-life" naar 3D? Ik bedoel, dan fade het niet echt in/uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Hupie
Je kunt bijvoorbeeld bij de overgang de video pauzeren en dan langzaam naar de wireframe faden. Als je volledig gefade bent naar wireframe laat je de video weer verder spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Ok, dan los je dat probleem grotendeels op ja.
Maar dan nog moet ik zelf aan de slag met renderen van zo'n beest als wireframe...
Kant en klaar kopen kan ook: http://www.turbosquid.com/Search/3D-Models/iguana
Maar is het met zo'n bestand ook mogelijk om te laten bewegen?

Waar ik trouwens net aan zat te denken wat misschien als alternatief leuk is:

Ik film (en maak tevens een draai van 90 graden) de leguaan met blauw doek als achtergrond (chroma key* heet dat toch?) en film daarna hetzelfde maar dan zonder doek en zonder leguaan (dus alleen de omgeving)

Dan heb ik dus 2 filmpjes wat bij elkaar gevoegd een 90 graden draaiend beeld opleveren met daarin de leguaan (als eerste opgenomen) en zijn omgeving (als tweede opgenomen) zoals het hoort. Maar op die manier kan ik wel heel makkelijk de achtergrond/zijn omgeving laten wegfaden en veranderen in een 3D omgeving met vanalles erin zoals dat huis hierboven.

Dus lijkt me veel makkelijker toch?

* het doek is soms blauw, en soms groen. Maakt het niet uit wat je kiest en kun je in het geval van een groene leguaan dus beter een blauw doen nemen? (dat zou ik denken namelijk!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:27
Als ik dit topic zo lees, kan je het beter uit laten besteden :X
Want je wil ook dat het 3d model er fatsonlijk uitziet, en je eerste 3d model is vaak, tja.
Gewoon fucking slecht.

Ik neem aan dat je niet veel wilt betalen, voor 20 dollar krijg je dus zulke zooi.
Afbeeldingslocatie: http://files.turbosquid.com/Preview/Content_2009_11_07__03_48_52/iguana.jpg28345b7b-9824-4f08-a186-f112197298d4Large.jpg

Om hem te laten bewegen zul je ook een rig moeten maken. Leuk, maar als je geen ervaring hebt met 3d, hooguit 1 model hebt gemaakt.

Laat ik je maar uit je droom helpen, dit wordt geen porum zo, of je moet iemand vinden die het allemaal voor je doet.
atmoz schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 12:43:
Het moet er uiteindelijk echt super gelikt uitzien....

[ Voor 68% gewijzigd door Schuey op 19-02-2010 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Schuey schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 13:17:
Als ik dit topic zo lees, kan je het beter uit laten besteden :X
Want je wil ook dat het 3d model er fatsonlijk uitziet, en je eerste 3d model is vaak, tja.
Gewoon fucking slecht.
Klopt, ik kan het ook beter uitbesteden, vandaar mijn ad in "v&a"
Je bent een tweaker of je bent 't niet, ik mijn geval wil ik het natuurlijk altijd zelf "even" proberen >:)
Ik neem aan dat je niet veel wilt betalen, voor 20 dollar krijg je dus zulke zooi.
[afbeelding]

Om hem te laten bewegen zul je ook een rig moeten maken. Leuk, maar als je geen ervaring hebt met 3d, hooguit 1 model hebt gemaakt.

Laat ik je maar uit je droom helpen, dit wordt geen porum zo, of je moet iemand vinden die het allemaal voor je doet.

[...]
Ik wel best ervoor betalen, een paar honderd euro heb ik er zo voor over ALS het uiteindelijke filmpje (en dus niet alleen dit wireframe!!) dan PRECIES wordt zoals ik wil...

Dat laatste idee van mezelf vond ik niet eens zo heel slecht, ik denk dat ik me daar eens op ga focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
'Even' zelf proberen kan :P
Het idee wat je had is aardig, alleen de kern van het probleem los je niet echt op, en dat is het wireframe idee denk ik?

Stuur maar eens een DM met meer info ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JahunP
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-06-2022
Ik wel best ervoor betalen, een paar honderd euro heb ik er zo voor over ALS het uiteindelijke filmpje (en dus niet alleen dit wireframe!!) dan PRECIES wordt zoals ik wil...

Dat laatste idee van mezelf vond ik niet eens zo heel slecht, ik denk dat ik me daar eens op ga focussen.
:) @ "paar honderd euro", "Net zoals die dinosaurus documentaires op Discovery HD enzo", "Het moet er uiteindelijk echt super gelikt uitzien...."

[ Voor 15% gewijzigd door JahunP op 19-02-2010 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
JahunP schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 17:30:
[...]

:) @ "paar honderd euro", "Net zoals die dinosaurus documentaires op Discovery HD enzo", "Het moet er uiteindelijk echt super gelikt uitzien...."
Precies dat heb ik hem ook al duidelijk gemaakt ja :D
Pagina: 1