Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Onlangs heb ik voor mijn ouders een pc samengesteld met o.a. de volgende onderdelen:

- Aopen ES45F toren (incl. 300 watt voeding)
- AMD Athlon II X3 435
- MSI GF615M-P33 (micro ATX mobo)
- Kingston 2 GB DDR3-1333
- Sapphire Radeon HD5670 512 MB (met D-sub en DVI uitgang)

Alles netjes aangesloten en ingeplugd (natuurlijk incl. ATX 20 + 4 stekkers in de 24 pins connector, ATX 4-pin connector): ik druk de power knop in waarna de fans gaan draaien en de HDD opsint, maar krijg geen beeld op de monitor. (zowel via de D-sub van de videokaart als van het mobo zelf)

Alles weer uit de toren gehaald en een kale opstelling zonder videokaart, HDD en CD-rom gedaan (en de monitor dus aangesloten op het mobo), maar ook hier zonder resultaat.
De hele Hangen en Opstartproblemen troubleshooter heb ik reeds doorlopen, maar tot nu toe zonder succes.

Zie ik dan toch nog een stekker over het hoofd? Is er wellicht toch iets incompatible?? Ik weet het niet meer... :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Magic6399 op 13-02-2010 13:43 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 11:48
Krijg je wel een POST piep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic6399
  • Niet online
Als ik zou weten waar het losse pc-speakertje op aangesloten kon worden, zou ik dat misschien wel kunnen horen... In de handleiding van het mobo is niet te vinden waar ik deze kan aansluiten (is los mee geleverd met een 4-pins aansluiting)

[ Voor 17% gewijzigd door Magic6399 op 13-02-2010 13:44 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Magic6399 schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 13:40:
Als ik zou weten waar het losse pc-speakertje op aangesloten kon worden, zou ik dat misschien wel kunnen horen... In de handleiding van het mobo is niet te vinden waar ik deze kan aansluiten (is los mee geleverd met een 4-pins aansluiting)
The lost art of RTFM ;)

Speaker Mobo

Edit: en als je je afvraagt waar die pinntjes zich bevinden, klik hieronder

Mobo Loc
(rechtsonderaan)

[ Voor 23% gewijzigd door YellowOnline op 13-02-2010 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic6399
  • Niet online
:X damn... al tig keer overheengelezen...
Maar krijg geen POST piep...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 11:48
Probeer stroom er eens af te halen, en dan of een cmos reset doen, of bios batterij er een minuutje uit. Heeft in het verleden bij mij ook al een aantal vage problemen opgelost..mocht dit niet werken, zal je toch onderdelen individueel moeten gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Je hebt de 4-pin ATX ook niet verwisseld met de PCI Express connector? Is mogelijk op sommige moederborden.

[ Voor 30% gewijzigd door YellowOnline op 13-02-2010 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic6399
  • Niet online
Luqq schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 13:52:
Probeer stroom er eens af te halen, en dan of een cmos reset doen, of bios batterij er een minuutje uit. Heeft in het verleden bij mij ook al een aantal vage problemen opgelost.
Done. Heeft helaas ook niets opgeleverd.
YellowOnline schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 13:56:
Je hebt de 4-pin ATX ook niet verwisseld met de PCI Express connector? Is mogelijk op sommige moederborden.
Deze zijn niet met elkaar te verwisselen: de 4-pin ATX stekker heeft een extra klemmetje aan de zijkant wat precies in de connector past. Aan de hele kabel-bundel van het mobo zit geen gelijkende stekker (enige wat in de buurt komt is de losse 4-pin welke samen met de 20-pins stekker in de power connector moet, deze 2 passen ook precies naast elkaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Veiligheidshalve: de monitor is aangesloten op de stroom en staat aan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:42

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Magic6399 schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 14:07:
[...]

[...]

Deze zijn niet met elkaar te verwisselen: de 4-pin ATX stekker heeft een extra klemmetje aan de zijkant wat precies in de connector past. Aan de hele kabel-bundel van het mobo zit geen gelijkende stekker (enige wat in de buurt komt is de losse 4-pin welke samen met de 20-pins stekker in de power connector moet, deze 2 passen ook precies naast elkaar)
Geen USB apparten aangesloten dus helemaal kaal? Alleen voedings kabel en videokabel er insteken en kijken wat die dan doet, en zit er een onboardvideokaart op het moederbord?

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic6399
  • Niet online
YellowOnline schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 14:09:
Veiligheidshalve: de monitor is aangesloten op de stroom en staat aan? :P
Ah, dat was 't m! ;)
Nee, de monitor werkt correct. Als de d-stekker wordt losgekoppeld vanaf de computer, geeft de monitor "cable not connected" melding, als de stekker weer wordt aangesloten verschijnt de melding "no signal".
TerreurBV schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 14:10:
Geen USB apparten aangesloten dus helemaal kaal? Alleen voedings kabel en videokabel er insteken en kijken wat die dan doet, en zit er een onboardvideokaart op het moederbord?
De opstelling is nu helemaal kaal: geen HDD of CD-rom aangesloten, videokaart eruit een geen extra front usb (of dergelijke) aangesloten. De monitor wordt nu dan ook rechtstreeks via de mobo aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Magic6399 schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 14:16:
[...]

Ah, dat was 't m! ;)
Nee, de monitor werkt correct. Als de d-stekker wordt losgekoppeld vanaf de computer, geeft de monitor "cable not connected" melding, als de stekker weer wordt aangesloten verschijnt de melding "no signal".

[...]

De opstelling is nu helemaal kaal: geen HDD of CD-rom aangesloten, videokaart eruit een geen extra front usb (of dergelijke) aangesloten. De monitor wordt nu dan ook rechtstreeks via de mobo aangestuurd.
Zet de onboard videokaart in de bios uit en sluit de externe video kaart aan, waarschijnlijke detecteerde die geen videokaart en zet die de onboard niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic6399
  • Niet online
Dat is nou net de grap het probleem: zelfs als de monitor direct op de mobo wordt aangesloten verschijnt er geen beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Magic6399 schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 14:28:
Dat is nou net de grap het probleem: zelfs als de monitor direct op de mobo wordt aangesloten verschijnt er geen beeld.
Heb je de Bios al een keer gereset? even batterij er uit en dan 10 min wachten en er weer in stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic6399
  • Niet online
Zoals al eerder gepost:
Magic6399 schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 14:07:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroGG
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-11-2021
Bios resetten werk vaak ook anders. Soms met een jumper. Batterij eruit, stroom erop bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skevdude
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-08 09:10
Probeer de processor eens opnieuw te installeren, en als je 2 latjes geheugen hebt ze één voor één te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 13:45

SeatRider

Hips don't lie

Heb je het moederbord de eerste keer in de kast gemonteerd zonder afstandsbusjes? Zo ja, dan heb je m waarschijnlijk door laten branden en zal ie, ook los, niks meer doen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:03
Kan aan mij liggen, maar is 300W voeding niet een beetje weinig? Zeker als het zo'n standaard ding is dat met een kast wordt meegeleverd. Het is maar een gokje, misschien dat iemand anders daar wat meer over weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 00:10
1Probeer hem op te starten met maar 1 ram module erin.
2Probeer the proccesor eruit te halen en nogmaals opnieuw in de socket te doen...
3haal de bios battery eruit en wacht 15 sec en stop hem er weer in. en probeer het nog is
4 eventueel ander geheugen in de buurt om te proberen ?
5 andere mobo in de buurt om te proberen ?
6 andere voeding ?

Kan echt van alles zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
friggler schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 14:42:
Kan aan mij liggen, maar is 300W voeding niet een beetje weinig? Zeker als het zo'n standaard ding is dat met een kast wordt meegeleverd. Het is maar een gokje, misschien dat iemand anders daar wat meer over weet?
Genoeg voor alleen mobo + processor.

Je kan toch ook opstarten zonder processor? Dan moet ie dat toch ook gewoon aangeven in beeld? Dan kun je iig DoA processor uitsluiten.

(Als je alleen mobo+proc test, anders alles afkoppelen behalve mobo+proc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic6399
  • Niet online
GroGG schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 14:35:
Bios resetten werk vaak ook anders. Soms met een jumper. Batterij eruit, stroom erop bv.
Al reeds gereset d.m.v. het verwijderen (en weer terugplaatsen) van de batterij en door het omzetten van jumpers.
Skevdude schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 14:37:
Probeer de processor eens opnieuw te installeren, en als je 2 latjes geheugen hebt ze één voor één te proberen.
Heb geprobeerd om de processor los te halen, maar het lijkt wel of de koeling erop vast gelijmd zit! :? Kan de koeling alleen maar een beetje om z'n horizontale as draaien, maar eraf halen lukt niet (zonder bruut geweld).
Ben ik nou gek, of in de verkeerde onderstelling dat er al koelpasta op de onderkant van het koelblok was aangebracht?

Heb een enkele lat geheugen en in allebei de banken geprobeerd.
SeatRider schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 14:40:
Heb je het moederbord de eerste keer in de kast gemonteerd zonder afstandsbusjes? Zo ja, dan heb je m waarschijnlijk door laten branden en zal ie, ook los, niks meer doen.
Die dingen zijn er niet voor niks. Alle 6 op de correcte manier ingeschroefd.

[ Voor 58% gewijzigd door Magic6399 op 13-02-2010 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Magic6399 schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 14:57:
(...)

Heb geprobeerd om de processor los te halen, maar het lijkt wel of de koeling erop vast gelijmd zit! :? Kan de koeling alleen maar een beetje om z'n horizontale as draaien, maar eraf halen lukt niet (zonder bruut geweld).
Ben ik nou gek, of in de verkeerde onderstelling dat er al koelpasta op de onderkant van het koelblok was aangebracht?

(...)
Dat wordt, helaas, vaak gedaan ja. Maar zonder koelpasta zou je CPU na wat gewoon booten nog niet aan je cooler plakken, dus ik denk dat je daar iets fout doet. Haal die koeler er af en begin eens opnieuw met assemblage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic6399
  • Niet online
YellowOnline schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 15:04:
[...]

Dat wordt, helaas, vaak gedaan ja. Maar zonder koelpasta zou je CPU na wat gewoon booten nog niet aan je cooler plakken, dus ik denk dat je daar iets fout doet. Haal die koeler er af en begin eens opnieuw met assemblage.
:> Met iets meer kracht het koelblok eraf weten te halen met als gevolgd: zichtbare pastarestjes (hooray!) en een proc. Hendel even omhoog en toen klikte alles blijkbaar nog net iets beter in elkaar! Na aansluiten kwam de melding op het beeldscherm: "install proper device" (iig iets in die richting)

Nu de rest maar eens aansluiten, maar ziet er nu al een stuk rooskleuriger uit!

Iedereen die zijn/haar steentje heeft bijgedragen hartelijk bedankt en YellowOnline voor de verlossende tip!!

ps: nu hoorde ik dus ook een POST-piep, zit dus blijkbaar al wel een pc-speaker op het mobo, itt de eerste posts

[ Voor 6% gewijzigd door Magic6399 op 13-02-2010 15:19 ]

Pagina: 1