Hardware RAID controller, wel of niet iets voor mij?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxietheboss
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-09 21:39
Mijn huidige setup bestaat uit het volgende qua opslag
4x hd103uj 1TB samsung drives in raid 10 op een ich10r
Core i7 920 @ 2.66ghz
6gb ocz 1600mHz memory.

Ik wil graag mijn raid 10 array naar raid 5 omzetten, maar ik heb tot nu toe nog geen goede ervaringen met raid 5 op de ich10r (heb dit tijdelijk gedraaid, maar toen was mijn pc niet vooruit te branden)
Ook wil ik graag 2-4 x-25m 80GB in raid 0 draaien.

Mijn opties zijn de volgende.
3ware 9690 8i hardware raid controller kopen en 2 x-25m erbij
De ssd's in raid 0 zetten en de hd103uj's in raid 5

mijn tweede optie is de volgende
4 x-25m's kopen en die in raid 0 op de ich10r zetten en de hd103uj's in JBOD zetten

Mijn pc wordt voornamelijk voor gamen en intensief photoshoppen gebruikt.
Nou is zijn mijn vragen of de hardware raid controller een grote verbetering in raid 0 performance gaat opleveren tov. de ich10r. Gaat de 512mb cache mijn raid 5 array van 4x hd103uj's ook qua performance helpen. Is de meerprijs van een hardware raid controller de investering waard.

Ik zelf heb geen reviews van een raid 0 array met 2x x-25m op een hardware raid controller kunnen vinden, en ik heb ook geen review van een raid 0 array met 4 x-25m's op een ich10r kunnen vinden dus echt direct vergelijkingsmateriaal heb ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Over het algemeen zal er niet veel performance verschil zijn als het gaat om een RAID10, simpelweg omdat RAID10 geen berekeningen nodig is, mogelijk dat er enige voordeel wordt behaald door de onboard cach van de RAID controller, maar je hoeft voor RAID0 niet echt een dure RAID controller te kopen.

Wanneer je een RAID level kiest met pariteit zoals RAID5 of 6 dan blijft zo'n onboard Intel controller nergens tegenover een goede hardware RAIDcontroller.Nu heb ik geen ervaring met de 3Ware controller, maar zelf gebruik ik een RAIDcore BC4852 hardware assist RAID5 controller en een Perc5i controller voor RAID5 en daar kan de Intel controller toch echt nier tegenop. 3Ware schijnt opzich prima controllers te maken, maar bijvoorbeeld de Areca kaarten zijn ook erg populair.

In iedergeval hier op het forum moet je genoeg kunnen vinden over verschillende RAID controllers en de performance ervan. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxietheboss
Ik kan echter op de areca site niet vinden of de arc1220 compatible is met windows 7 x64. Dat zou ik dus ook even moeten uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
maxietheboss schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 12:20:
mijn tweede optie is de volgende
4 x-25m's kopen en die in raid 0 op de ich10r zetten en de hd103uj's in JBOD zetten
Dit moet je dus echt niet doen. De bandbreedte van de ICH10r ligt rond de 650mb/s, je kan 3 X25-m's al niet meer volledig benutten, laat staan 4 stuks. (google maar op X25-m en ich10, was test van geweest)
maar je hoeft voor RAID0 niet echt een dure RAID controller te kopen
Even verder op het verhaal van bandbreedte, juist 'goedkopere' raidcontrollers hebben een langzame chip met een lagere bandbreedte, wil je echt zoals ts zegt bijv 4xssds in raid gooien dan kom je echt uit op de dure varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxietheboss
helaas ben ik niet zo financieel bedeeld dat ik en 4x een x-25m kan kopen EN ook nog een goede raid controller, maar na het zien van die test met die ssd's in combinatie met de ich10r lijkt het mij beter om een goede raidcontroller te kopen i.v.m. futureproofing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

330d schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 13:36:
[...]
Even verder op het verhaal van bandbreedte, juist 'goedkopere' raidcontrollers hebben een langzame chip met een lagere bandbreedte, wil je echt zoals ts zegt bijv 4xssds in raid gooien dan kom je echt uit op de dure varianten.
Hier had ik dus nog even niet bij stil gestaan. Bij SSD's ga je natuurlijk veel meer bandbreedte op gebruiken, erg goed punt in deze.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:17

Q

Au Contraire Mon Capitan!

maxietheboss schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 12:20:
Ik wil graag mijn raid 10 array naar raid 5 omzetten,
Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxietheboss
Ik wil toch net iets meer capaciteit, en volgens mij is raid 5 toch net iets veiliger. Volgens mij is de performance van raid 5 ook beter dan die van raid 10

[ Voor 14% gewijzigd door maxietheboss op 13-02-2010 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2024
In theorie is raid 5 juist minder veilig dan raid 10 (raid 10 is max 2 disken uitval, raid 5 is 1 disk, tijdens een rebuild ben je dus sowieso kwetsbaar), kwa performance, in theorie kan raid 5 sneller lezen, dat hangt echter een beetje van de controller af, als jouw controller in raid 10 vanaf alle disk leest is raid 10 wederom sneller. Kwa writes is raid 10 sowieso sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:17

Q

Au Contraire Mon Capitan!

maxietheboss schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 16:34:
[...]
Ik wil toch net iets meer capaciteit,
HW controller is juiste keuze in jouw geval. Let op de aanwezigheid van de feature online capacity expansion. Dus disk aan array toevoegen om hem groter te maken.
en volgens mij is raid 5 toch net iets veiliger.
Nope.
Volgens mij is de performance van raid 5 ook beter dan die van raid 10
Read wel met meer disks, write slechter.
Pagina: 1