Desktop verkleinen en op midden scherm plaatsen mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 30 inch monitor en ik vind dit ideaal voor het spelen van spellen.

Als ik echter gewoon in windows werk, bijvoorbeeld in Firefox of Word zit dan vind ik het scherm daarvoor te groot.

Ik vroeg me af of het mogelijk is om de totale desktop te verkleinen en midden op het scherm te plaatsen. Ik zou dan dus niet het hele scherm willen gebruiken, maar zwarte balken boven en naast het gedeelte willen hebben dat ik wel gebruik. Dit lijkt me veel rustiger werken op momenten dat ik niet het hele scherm nodig heb.

Is zoiets mogelijk?

Kon zelf nog geen tool vinden waar het mee kan en voor zover ik weet kan het ook niet met standaard in windows 7. Bij de monitor (LG w3000h) zat verder geen software en met het instellingstool van mijn grafische kaart (ASUS EAH 5970) zie ik ook geen mogelijkheden om dit voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:26

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Hmm, kan je niet onder de natieve resolutie van je beeldscherm zitten en alles 1:1 aanhouden (via je monitor config) zodat je dus automatisch zwarte balken krijgt?

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:09
Als je de zoom/scale functie in het menu van de monitor kunt uitschakelen zou je gewoon de resolutie kunnen verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:05
Als je een lagere resolutie instelt en upscaling van de monitor uitzet heb je toch ook gewoon een "klein" beeld in het midden? Bijvoorbeeld 1600x1200 of zo, of misschien nog wel een stapje lager.

[Edit] Tikken gaat nog niet zo snel nu :z

[ Voor 13% gewijzigd door Brad Pitt op 13-02-2010 11:59 ]

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:05

lier

MikroTik nerd

Maar heb je dan niet het probleem dat je relatief grote pixels krijgt...levert dat wel een prettig beeld op ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Als je het 1:1 aanhoudt, dan is het 1 pixel per 1 pixel. :) Dus je hebt met een lagere resolutie ook minder beeldoppervlak.

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de upscaling uit staat blijven je pixels hetzelfde formaat.

edit: Toch nog even F5'en voordat ik reageer :(

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2010 12:12 . Reden: te laat... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, dat upscalen/zoom uitzetten zodat alles 1 op 1 gaat klinkt simpel, maar ik kan de optie niet vinden.

de w3000h kent geen monitor menu, tenminste ik ga er vanuit dat jullie het menu bedoelen dat je vaak via 1 van de knoppen op de monitor zelf kunt oproepen.

Bij de w3000h kun je alleen licht/donker instellen, alarm aan/uitzetten en een lampje aan of uitzetten. Dit gaat allemaal direct via knoppen op de monitor en er is dus verder geen menu. Ook wordt er geen scale of zoom functie in de handleiding genoemd.

Kan het zijn dat wat jullie aanraden helemaal niet mogelijk is met mijn monitor?

Zo niet, kan ik hetzelfde effect nog anders bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Speel eens met http://www.winsplit-revolution.com/ , misschien brengt dat een oplossing voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een OSD heb je niet, volgens mij omdat ze nog steeds niet in staat zijn een OSD te maken voor deze grootte paneel.

Verder moet je niet kijken naar je monitor, maar naar de instellingen van je videokaart.
Bij Ati heet het GPU scaling, bij Nvidia wordt het geloof ik flatpanel scaling genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:26
Terw_Dan schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 15:58:
Een OSD heb je niet, volgens mij omdat ze nog steeds niet in staat zijn een OSD te maken voor deze grootte paneel.
In staat waren :) Tegenwoordig kunnen ze het al wel bij dit soort grote panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt wederom, ik kan inderdaad in Catalyst Control Center (config tool van de videokaart) "GPU aanpassen inschakelen".

Hiermee kan ik de genoemde 1:1 verhouding krijgen, door voor gecentreerde weergave te kiezen, als ik dan een kleinere resolutie neem dan krijg ik inderdaad zwarte balken aan boven, onder en zijkanten.

Echter, wordt nu alles wel erg klein. Ik vroeg me nu dus af of ik ook nog een tussenoptie had, waarbij ik dus niet het hele beeldscherm gebruik, maar de verhouding ook weer niet helemaal 1:1 is, zodat ik alles wat groter zie, maar wel op niet het gehele beeldscherm.

Ik meende dit voor elkaar te kunnen krijgen met "Underscan" en "overscan" (onder opties schermgrootte), maar de optie om dit aan te passen is "grayed out". Zou ik met deze optie inderdaad moeten kunnen wat ik wil?

Iemand een idee hoe ik de optie kan activeren? Ik heb geen idee waarom deze grayed out is, na zoeken op internet wel anderen met het probleem gevonden maar geen oplossing, tenminste geen die bij mij werkt.

Mochten er andere wegen zijn om voor elkaar te krijgen wat ik wil hoor ik het ook heel graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Een minder lage resolutie nemen dan?

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashdotter
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik vind firefox en word ook geen pan op m'n 24 inch 1920*1080 scherm. Daarom gebruik ik gridmove waarbij ik het scherm in tweeen verdeel. Links programma 1, rechts prog 2. Probeer het eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat hebben mensen soms toch bijzondere wensen :P

Hoe kan een monitor nou te groot zijn? Je hoeft toch ook niet per-se full-screen te werken? Mijn Firefox vensters zijn altijd 1152x864 pixels. Het voordeel is dat je zo meerdere vensters naast elkaar kan zetten (met een kleine overlap). Dat doe je door "javascript:resizeTo(1152,864)" in je adresbalk te plakken en dan enter te geven.

Over je te kleine letters: Je kunt ook de DPI-waarde van de monitor wat verhogen in de Win7 settings. Zo krijg je net wat grotere letters en zo.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de suggesties, met een andere dpi-instelling is het inderdaad al een stuk beter te doen!

Wel zou ik ook nog steeds graag weten of ik met underscan/overscan kan bereiken wat ik aangaf te willen, iemand?

En ook nog de vraag hoe ik in godsnaam die underscan/overscan weer actief krijg in catalyst?

thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt het ding ook op 1280*800 zetten, dan zit je precies op 1/4e aantal pixels. Echt mooi vind ik het niet, maar het is wel fullscreen.

Maar wat is er dan te klein? De dotpitch van een 30" monitor is zo'n beetje hetzelfde als die van een 20" of 24" monitor.
Pagina: 1