Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

MiB vs MB vs mB vs Mb vs ...

Pagina: 1
Acties:

• zeemeerman2
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-09 15:59
Het spijt me het hier te moeten posten, want ik vind geen beter forum dan Internetproviders & Hosting.

- Excuus: Internetproviders gebruiken vaak megabit op snelheid aan te duiden ipv megabyte.

Nu, ik dacht te weten dat één megabyte 8 megabit is.

Maar nu zie ik (op de Engelse en Nederlandse Wikipedia) dat ik de termen mebibyte en megabyte door elkaar heb gehaald.

Schijnbaar zou het dus zijn dat 1 gigabyte 1000 (10^3) megabyte is, en 1024 (2^10) mebibyte, en niet omgekeerd.

Bestaat er dan ook zoiets als mebibit?

Kan iemand dit bevestigen, en eventueel de juiste afkortingen erbij plaatsen? (Vooral megabyte, is dat nu mB of MB?)

Dank u.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 20:48
Mebibyte enzo is voor de mensen die het graag précies goed willen hebben, het enige waar jij je mee bezig hoeft te houden is Mb (Megabit) vs MB (MegaByte), waarvan er 8 Mb in 1 MB passen inderdaad ;)

The devil is in the details.

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kilo(103), Mega(106), Giga(109), enz, byte komen niet overeen met wat computers gebruiken. Een computer ziet 1024 bytes als een Kilobyte, en niet 1000 zoals Kilo doet vermoeden. Vandaar dat veel mensen in verwarring raken als ze zien dat hun gloednieuwe 2TB schijf in Windows geen 2TB is maar iets minder. De fabrikant van de schijf telt netjes tot 1000, terwijl de PC tot 1024 telt.

Om dit euvel op te lossen zijn KiB, MiB, GiB, enz in het leven geroepen. Een KiB is 210(1024) bytes en niet 103(1000).