Kabel tussen modem en router

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob G
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-01 22:14
Mijn situatie: Bij mijn tv staat een audio pc en een media player, mijn modem en router staan in de meterkast, en vanaf hier loop één UTP (4 aderig) direct langs een coax kabel naar mijn audio pc. Internet en netwerk werkt zo prima.
Maar nu wil ik ook mijn media player bedraag aansluiten. Als ik nu mijn mijn router bij mijn audio pc en media player plaats, en aansluit op de aanliggende kabel heb ik alleen geen (fatsoenlijke) verbinding met mijn modem, en dus geen internet, het netwerk zelf werkt wel prima. Komt dit nu doordat er slechts 4 aders in de UTP zitten? Of is de verbinding tussen modem-router zoveel storingsgevoeliger dan een router-pc verbinding?
En hoe kan ik dit nu het beste oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:06

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Een 4 aderige UTP kabel?
Nou bestaan die wel, maar ik kom ze toch maar bar weinig tegen.

Als het daadwerkerlijk een UTP kabel is (twisted pair dus) en er RJ45 connectoren zitten er goed op (rekening houdend met de aderparen en dus ook de twist) en het is een 100 Mbit/s netwerk, of lager, dan kan dat prima werken.

De vragen die ik dus heb:
1. Waar leid je uit af dat het een UTP kabel is. Omschrijf eens duidelijk hoe de kabel eruit ziet, de buitenkant en binnenkant. Fototje doet wonderen. Wat staat erop? Zoek een web pagina waar exact dezelfde kabel staat.
2. Zitten de RJ45 connectoren er goed op volgens de regeltjes (568B) van netwerk kabeltjes maken? Wikipedia: RJ-45 (alleen pinnen 1,2,3 en 6 in jouw geval)
3. Is het niet per ongeluk een gigabit netwerk?

Heb je al eens een andere kabel geprobeerd?

Verder snap ik deze zin niet:
Als ik nu mijn mijn router bij mijn audio pc en media player plaats, en aansluit op de aanliggende kabel heb ik alleen geen (fatsoenlijke) verbinding met mijn modem
Hoe zit het dan aangesloten en wat werkt er dan niet goed?
Tekeningetje?

[ Voor 14% gewijzigd door remco_k op 13-02-2010 01:01 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-05 15:03
4 aderige kabel is isdn kabel.daar zit wit/groen,groen en wit/blauw , blauw in.als die goed aangesloten zijn,moet het goed werken.eerst even proberen met een losse volledige utp kabel proberen.kan best zijn dat er een dempingsprobleem in de isdn kabel zit,waardoor ie zo raar doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob G
Het is zo'n standaard netwerk kabel die je zij casema kreeg,gewoon grijs met '26 AWG UTP cat. 5', aangesloten met RJ45 connectoren op de pinnen 1,2,3 en 6.kleurtjes zijn echter oranje(/wit) en blauw(/wit). Het is geen gigabit netwerk.

Even simpel gezegd is de opstelling als volgt:

Oud:
Modem -- Router ----------------------------------------- Audio PC <-- wél netwerk, wél internet

Gewenst:
Modem --------------------------------------------------Router -- Audio PC <-- wél netwerk, géén internet
(|---- Media player)

De lange kabel is ca. 15m, is achter een plint weggewerkt en loopt voor een groot deel langs mijn coax kabel. De reden dat ik nu de lange kabel tussen mijn modem en router wil hebben, is dat ik met en korte extra kabel (en dus geen problemen met wegwerken) mijn mediaspeler kan aansluiten. Maar met deze gewenste opzet wekt mijn internet niet meer, od de media player nu aangesloten is of niet. De lampjes voor internet verbinding op de modem en router branden wel.

Een dempingsprobleem lijkt me reeel, mar waarom heb ik daar in de oude situatie geen hinder van, en in de nieuwe weer wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:30

Onbekend

...

Zou je geen cross-kabel moeten hebben?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:41

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Laat je router staan waar die stond en sluit je media player aan op de router, ipv de modem. Dan zou het moeten werken. Overigens is het aan te raden om de kabel in de toekomst te vervangen, vroeg of laat krijg je toch problemen met snelheden en storingen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-05 13:53

Meneer iCy

swarma

(jarig!)
remco_k schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 00:59:
Een 4 aderige UTP kabel?
Nou bestaan die wel, maar ik kom ze toch maar bar weinig tegen.
Ziggo levert 4 aderige kabels mee met hun installatie pakket. Dacht ik laatst nog een mooie lange 20meter kabel te hebben, was die 4 aderig.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:07

Compizfox

Bait for wenchmarks

Lol, 4 aderige kabels, zijn die niet CAT3 ofzo?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:16
Compizfox schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 11:01:
Lol, 4 aderige kabels, zijn die niet CAT4 ofzo?
Als dat zo is heeft die een max bandbreedte van 16Mbit/s, een licht probleem als je een wat snellere internetverbinding hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
iCy schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 10:54:
[...]

Ziggo levert 4 aderige kabels mee met hun installatie pakket. Dacht ik laatst nog een mooie lange 20meter kabel te hebben, was die 4 aderig.
huh :?
Ik kreeg er 2Cat 6 kabels bij van 20 meter ( four twisted wire pairs) 8 dus ;)
Heb je dat wel goed? Ik zou eens lezen welke categorie het is, het staat erop gedrukt.
Lijkt me vreemd dat Ziggo cat 3 kabels naar zijn klanten stuurt, aangezien ze al tijden niet meer gemaakt worden....

ik zou de wiki er op raadplegen...
Wikipedia: Category 6 cable

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosgoed
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-01 20:14
Rob G schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 10:31:

Even simpel gezegd is de opstelling als volgt:

Oud:
Modem -- Router ----------------------------------------- Audio PC <-- wél netwerk, wél internet

Gewenst:
Modem --------------------------------------------------Router -- Audio PC <-- wél netwerk, géén internet
(|---- Media player)
waarom zet je niet alles terug in de oude situatie en zet je een switch neer bij je audiopc waar je je ook je mediaspeler op aansluit???

Thanks Mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob G
Het is wel een cat. 5 kabel, staat er gewoon op gedrukt.

Een switch kan natuurlijk, maar het verplaatsen van de router was nu de makkelijkste oplossing. En dan nog vraag ik me af waarom die lange kabel tussen router en pc wél goed werkt, maar tussen modem en router niet goed werkt.

Ehm, zonder mijn modem voor mijn router heb ik natuurlijk helemaal geen internet, wat moet hier de winst van zijn?
Mijn modem staat in de meterkast (daar waar mijn kabel het huis binnen komt), mijn media player en audio pc bij mijn tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb hier ook nog een vrij lange (meter of 15?) UTP-kabel liggen die ik destijds bij een Casema-abonnement kreeg als onderdeel van het installatiepakket. Een gewone, 100Mbit-max 4-aderige ethernetkabel. Lekker dunne kabel, dat wel.

[ Voor 3% gewijzigd door spone op 13-02-2010 13:19 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-05 13:53

Meneer iCy

swarma

(jarig!)
BAS80 schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 11:59:
[...]

huh :?
Ik kreeg er 2Cat 6 kabels bij van 20 meter ( four twisted wire pairs) 8 dus ;)
Heb je dat wel goed? Ik zou eens lezen welke categorie het is, het staat erop gedrukt.
Lijkt me vreemd dat Ziggo cat 3 kabels naar zijn klanten stuurt, aangezien ze al tijden niet meer gemaakt worden....

ik zou de wiki er op raadplegen...
Wikipedia: Category 6 cable
Heb het pakket dan ook al 3 jaar, voorheen @home, maar mijn schoonmoeder heeft ziggo sinds vorig jaar en kreeg er toen ook een 4aderige kabel bij.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-05 10:21
Ik heb hier ook een kabel die bedrukt is als cat5 maar waar maar 4 aders inzitten. Het is een blauwe kabel van nog geen meter lang. Tussen mijn switch en mijn server werkt hij gewoon, maar dar zal wel weinig storing zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
Caelorum schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 11:04:
[...]

Als dat zo is heeft die een max bandbreedte van 16Mbit/s, een licht probleem als je een wat snellere internetverbinding hebt :)
Nou gewoon Cat5 kabel met 2 ader paren is gewoon geschikt voor 100Mbit netwerk. Gbit gebruikt 4 ader paren. Daarom is het ook Cat5 kabel en geen Cat5e want Cat5e is Gbit compatibel en dat red je niet met 2 paren ;)

Verder is de verbinding tussen (ziggo) modem en router gewoon straight wat die standaard meegeleverde kabel ook is. Router ---- pc is ook altijd straight dus daar zou het probleem niet mogen wezen.

Ik zou als eerste eens testen met die lange kabel zonder router er tussen. Dus modem ---- audio pc. Heb je dan gewoon internet dan is je kabel echt het probleem NIET.

Wat is zelf haast nog verwacht is dat die kabel niet in de WAN poort zit van je router ;) Kijk dus ook eens in je router op zo'n status pagina of je daar iets van ip adres gegevens ziet staan.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343079

klein beetje offtopic:
Waar ken ik nog 4 aderige UTP kabel halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:07

Compizfox

Bait for wenchmarks

Niet, denk ik? Waarvoor ben je dat überhaupt nodig?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
Anoniem: 343079 schreef op zondag 14 februari 2010 @ 15:44:
klein beetje offtopic:
Waar ken ik nog 4 aderige UTP kabel halen?
Ik heb hier nog een doos staan waar nog (denk ik) 200 meter inzit :P
Compizfox schreef op zondag 14 februari 2010 @ 15:45:
Niet, denk ik? Waarvoor ben je dat überhaupt nodig?
Nou 2 dingen die ik me kan bedenken:
1 het is makkelijker weg te werken.
2 er past fatsoenlijk een RJ11 stekker op ;)
Maar dus ook de gevallen waar bestaande leiding werk al vol is en misschien een dus kabeltje nog wel net pas en een dikkere 8 aderige kabel net niet.

[ Voor 46% gewijzigd door The-Source op 14-02-2010 16:03 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Pagina: 1