honeywell thermische motor aansturen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-11-2022

mookie

Heerlijk Helder

Topicstarter
Ik heb een thermische motor van Honeywell.
Deze kan een thermostaatkraan/afsluiter van een radiator induwen/uittrekken.
Het is een MT4-024-NC, dat is de versie zonder eindschakelaar voor CV ketel want ik heb stadsverwarming.

hij werkt op 24 volt ac en dc, maakt schijnbaar niet uit.
Hij kan ook met PWM gestuurd worden om op die manier de thermostaatkraan b.v. 50% open te zetten, maar dat heb ik niet nodig.

Hier staat de standaard nederlandse omschrijving:
http://www.honeywell.be/DocsAdobePDF/NL/Actuators/Short/MT4-MT8_pi_NL.pdf

Bij de engelse omschrijving:
http://europe.hbc.honeywell.com/netherlands/productcatalogue/pdf/en0b0490-ge51r0709.pdf
staat dat er een PTC weerstand in zit die een was element verhit.
Dat duurt even maar uiteindelijk zal die was uitzetten en zodoende de as bewegen om de klep te openen of te sluiten.

PWM sturing is voor mij niet nodig, mijn vraag is enkel of ik op dit apparaatje gewoonweg 24 volt kan zetten uit een simpele trafo en of het dan gaat werken, of dat ik iets kapot ga maken.

Kun je dat niet vragen daar waar je hem gekocht hebt?
Ja maar die wist het niet, hij verkocht ze alleen. Ook op internet vind ik niets terug, ook niet over danfoss motoren. Ik ben blijkbaar de enige die het spul op een niet conventionele manier wil gebruiken...

Kun je niet gewoon de aansturing kopen die erbij hoort?
Jazeker, maar die kost iets meer dan 300 euro (klokthermostaat met draadloze functies en kan tot 5 motoren aansturen).
Daarnaast wil ik het zelf aansturen omdat ik enkele leipe eisen heb, b.v. dat ik op een knopje wil drukken en dat hij dan 1 uur aan blijft staan en daarna zelf uitgaat.
Of dat ik b.v. gewoon kloktijden wil hebben met vaste eindtijd, maar variabele starttijd.
(Ik wil hem via internet b.v. starten als ik bij mijn werk wegrijdt, ik heb nogal varierende werktijden...)

Het ding ziet er nogal simpel uit, volgens mij gewoon 24 volt erop en gaan met die banaan, maar wellicht heeft iemand hier ervaring met dat spul of kan anderzijds advies geven.

mookie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:08
Je veronderstelling klopt, 24V AC of DC op het beest en hij opent.
Dat ie met een PTC werkt is handig naar energieverbruik, als hij opgewarmd is dan zakt het verbruik flink.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 16:38

Stoney3K

Flatsehats!

naftebakje schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 00:21:
Dat ie met een PTC werkt is handig naar energieverbruik, als hij opgewarmd is dan zakt het verbruik flink.
Dat ding werkt dus in principe hetzelfde als een auto-thermostaat? De PTC smelt het was-element, door de waterdruk gaat de klep open, en het CV-water houdt de boel warm?

Misschien is dit een goeie gadget om mee te nemen in mijn home-automation systeem, flink gas uitsparen, zodat de CV nergens hoeft te verwarmen waar niemand op het moment is, of er geen warmtevraag is :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:08
Ik had het op het stroomverbruik van de "thermische motor', niet op mogelijke invloed op je CV. Het is geen thermostatische kraan, enkel een open/dicht sturing.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
mookie schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 23:46:
Kun je dat niet vragen daar waar je hem gekocht hebt?
Ja maar die wist het niet, hij verkocht ze alleen. Ook op internet vind ik niets terug, ook niet over danfoss motoren. Ik ben blijkbaar de enige die het spul op een niet conventionele manier wil gebruiken...
offtopic:
Ik kan dat wel vragen :P Ik ben opzoek naar zo'n gelijke klep, waar heb je deze gekocht en heb je er voor betaald als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
naftebakje schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 00:21:
Dat hij een PTC gebruikt betekend waarschijnlijk ook dat de voeding een aardig amperage moet kunnen leveren?
Een willekeurige 24v adapter schiet mogelijk te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-05 12:51

Part

Helemaal niets.....

frickY schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 11:08:
[...]

Dat hij een PTC gebruikt betekend waarschijnlijk ook dat de voeding een aardig amperage moet kunnen leveren?
Een willekeurige 24v adapter schiet mogelijk te kort.
600mA is voldoende.

Waar je op moet letten is dat deze dingen erg traag zijn. In de eerste minuut zie je niet veel gebeuren en pas na 3 a 4 minuteen staat hij helemaal open of dicht.
Gewoon 24 volt er op AC of DC maakt niet uit.
Iets lagere spanning werkt vaak ook prima maar nog trager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mookie

mookie

Heerlijk Helder

Topicstarter
Het is bij mij ook een deel van home automation.
Ik heb ze gekocht bij warmteservice.nl

http://www.warmteservice....?query=honeywell&group=59

zonder eindschakelaar 35 euro, met eindschakelaar (als je CV hebt) 47 euro ik moest er wel nieuwe afsluiters bij kopen omdat hij niet past op dat standaard spul.... die 600 mA is denk ik de eerste 2 minuten daarna is het maar 14mA
Die eindschakelaar is alleen maar om de CV pomp + ketel vrij te geven.
Anders gaat je ketel continue je hoofdleiding op temp houden, maar een dergelijke vrijgave kun je natuurlijk ook gewoon vanuit een gewone thermostaat doen, zoals dat gebruikelijk is.

Je hebt ze ook die je meteen aan de 220v kunt hangen maar die moest ie bestellen en ik heb nooit zoveel geduld :)
Je hebt het ook van danfoss. Die motoren zijn even duur maar de totaalset (motor sturing, thermostaten) zijn wat goedkoper, mocht je het complete systeem willen bestellen.

Ik snap ook niet hoe ze met PWM dat ding kunnen regelen, lijkt me met een PTC en die was substantie moeilijk nauwkeurig te regelen. Zeker omdat als de klep 10% open staat er in principe al 30% water doorstroming is.
Bij 50% is de waterstroming b.v. 50% (weet de getallen niet precies maar als je hem op 70% of 100% zet maakt meestal niet veel uit.... dan staat hij praktisch al helemaal open...

Nou, in ieder geval bedankt.
Als het af is zal ik wel eens een foto plaatsen.

mookie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-05 12:51

Part

Helemaal niets.....

Om hem PWM aan te sturen heb je denk ik een hele trage PID regeling nodig. De absolute stand is dan niet zo belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mookie

mookie

Heerlijk Helder

Topicstarter
PID heb ik nog nooit van gehoord.
Via google vind ik alleen wat vaag spul.
Wat betekent PID, of op welke keywords kan ik het beste zoeken voor meer informatie?

mookie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:24
PID = Proportioneel, Integrerend en Differentiërend
Wordt veel gebruikt in de klimaattechniek voor gebouwbeheer systemen (GBS).
Zie voor meer informatie: Wikipedia: PID-regelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisWitjas
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-11-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEA6Bn4oa4yG-lCANzxq5tcobAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5YkwUcAsA1i6RjLtKweRNQpy.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb deze MT4 aan mijn verdeelstation van mijn vloerverwarming en daar zit een trafo aan en daar tussen een bimetaal Thermostaat.

Weet iemand misschien hoe je kunt testen of deze MT4 het doet? Ik heb deze direct op de trafo aangesloten maar als ik die in het stopcontact doe gebeurt er niets.

Ik heb met een voltmeter gekeken wat de spanning is en die is netjes 24V.

dank voor de reactie!
dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-05 22:23

SA007

Moderator Tweaking
Je weet dat zo'n thermische motor er enkele minuten over kan doen om te bewegen?
En dat ze dan misschien net een millimeter bewegen (behoorlijk weinig)

Verder, heb je de spanning van de trafo gemeten terwijl de MT4 eraan hing? als hij dan 24V is is die in orde, maar onbelast kan hij misschien onterecht lijken te werken.
Pagina: 1