DHCP Server

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Stel:
Je hebt een groot bedrijf. Ga er vanuit dat je 300 mensen moet voorzien van internet, deze mensen zijn verdeeld over 3 afdelingen. Dus reken 100 mensen per afdeling.
Momenteel krijgt werkelijk elke pc een vast ip adres. Je hebt een stuk of wat switches die uiteraard het internet verdeeld. er staan 2 routers ( fritzbox ).
Maar er is veel "geouhoer" over dat er veel ip confllicten zijn. Dit omdat sommige mensen klakkeloos een ip instellen.
Dan is het een optie(en de beste optie) om er een DHCP server achter te hangen.
Is er iemand die een mooie netwerk tekening kan maken en het liefst + ip ranges etc.
Is er dan ook iemand die mij kan vertellen waar de "DHCP-server" aan moet voldoen ? Wat specificaties betreft.

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Dennis

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2010 23:06 . Reden: typfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 20:08

Edgarz

Tweako-active since1986

Tegen een redelijk tarief: Ja hoor, geen probleem.
Moet voor een bedrijf van 300 medewerkers niet echt een issue zijn lijkt mij.

Trouwens, een bedrijf van 300 man laten lopen over een (tweetal) home routers (Fritzbox?) is niet echt een verstandig besluit. En zo te merken zijn de PC's nog van alle gemakken voorzien qua eigen configuratie. Volgens mij moet hier veel meer gebeuren dan alleen een "dhcp servertje'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Dit lijkt mij dus een school opdracht dus wat heb jezelf al gevonden.
Een simpele DHCP server kan op meerdere operating systems draaien eventueel routers.

Qua configuratie van de DHCP server heb je op zich met een simpele linux server minimale hardware nodig.
Dus meer info is welkom om dit specifiek te behalen wil je subnetten/ranges instellen enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:13
Een bedrijf met 300 werknemers dat met statische IP adressen werkt? Ik zou beginnen met de huidige IT afdeling met z'n allen tegelijkertijd op cursus sturen en ondertussen een fatsoenlijke consultant binnen halen die de boel even organiseert.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

bobsqaud schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 23:13:
Dit lijkt mij dus een school opdracht dus wat heb jezelf al gevonden.
In mijn tijd was de essentie van school dat je zelf kennis opdeed en vervolgens in de praktijk bracht middels opdrachten.

Of is de opdracht tegenwoordig; krijg zo veel mogelijk mensen zo gek om jouw opdracht uit te voeren en leer vooral zelf niet iets?

Misschien je opleiding iets serieuzer nemen.

Kom maar op met de reacties op zo'n ouderwets standpunt. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Als je goed kijkt op GoT kun je wel zien dat sommige topics gewoon school opdrachten zijn en deze gewoon letterlijk zijn overgeschreven. Ik zeg niet dat dit topic zo is maar daar lijkt het wel op.

Als je bedrijf met 300 werknemers namelijk zo'n puinhoop is is dan zou ik zoals Antaresje een consultant met verstand van zaken erbij houden en zelf wat meer kennis gaan opdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 15:09
Jullie zouden moderator moeten worden ;)
We verwachten inderdaad n stuk meer eigen inbreng in plaats van dat wij antwoorden voor gaan zitten kauwen.
Als dat er niet komt gaat dit topic op slot.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
He,

Het is geen school opdracht. Ik loop wel stage op een school, in de situatie zoals ik heb uitgelegd.
Zoals ik volgens mij ook al had gezegd: Het netwerk is echt bagger. In de vakantie zijn er geen leerlingen aanwezig en wil ik in mijn eentje dat zootje oplossen maar twijfel nog even hoe ik dat moet doen. mocht het verkeerd lopen zitten de leerlingen na de vakantie zonder internet.
Klopt. 2 fritzbox routers en 3 adsl lijntjes, vanwege "bezuinigingen" schaffen ze geen 3e aan. Beetje idioot, maargoed.
Ik hoop dat er iemand is die mij hierbij kan/- wil ondersteunen?

Met vriendelijke groet,

Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

http://www.marktplaats.nl/
Prijs
Datum
Gezien Locatie

ADSL USB modem (nieuw)
Aangeboden een nieuw Adsl Usb Modem Is bij mij overcompleet
€ 7,50 Gisteren 0 Almelo, OV

Zyxel adsl modem
ZyXEL modem nieuw in doos Wie het eerst komt wie het eerst maalt
€ 10,00 07 feb. '10 5 Amsterdam, NH

SpeedTouch 510 ADSL Modem
SpeedTouch 510 Adsl Modem Alle aansluitkabels en splitter meegeleverd Nieuw in doos
€ 10,00 07 feb. '10 1 Sittard, LI

Nieuw: avm fritz! card pci isdn - adsl Combimodem
Nieuw in doos Adsl Isdn Controller for Highspeed Adsl entrance and Isdn communication Simple Plug Play installation Space saving and comfortably there internal Pci Einsteckkarte...
€ 5,00 07 feb. '10 6 Millingen aan De.., GE

Zyxel Prestige 2602R-63 (ADSL2+, 1x100Mbps, VoIP, ISDN)
Hallo Ik heb hier nieuw in doos een Zyxel Prestige 2602r 63 liggen dit is een modem router voor Adsl 2 over Isdn Mag voor weinig weg 20 euro excl verzending lijk me een mooie...
€ 10,00 02 feb. '10 9 Lelystad, FL

multimedia modem
Multimedia modem type dv 201 amr geschikt voor 20 mb adsl draadloos access point multi pc aansluiting aansluiting op digitale decorder voor tv ip telefonie gebruik
€ 10,00 01 feb. '10 5 Stadskanaal, GR

Zyxel P-2602H - d1a adsl modem
Nieuw in doos Ongebruikt Met kabels etc
€ 10,00 31 jan. '10 26 Haarlem, NH

Speedtouch 500 Series Multi-User ADSL Gateway (Thomson)
Nieuw in doos met gebruikshandleiding etc Enige dat ontbreekt is de installatie cd rom maar die is via internet vast te downloaden Speedtouch 500 series Adsl gateway type 510i...
€ 5,00 31 jan. '10 4 Goirle, NB

Modem Copperjet ADSL QN
Modem Copperjet Adsl Qn
€ 10,00 20 jan. '10 5 Roermond, LI

Intern adsl modem; Type Bewan A888
Intern Pci Adsl modem aangeboden uit Hp computer Merk Bewan Type A888 P N 51 41331 Zie Foto s
€ 10,00 25 dec. '09 3 Almere, FL

ADSL splitter annex A (gewone telefoonlijn, niet voor ISDN)
Adsl splitter annex A gewone telefoonlijn niet voor Isdn
€ 5,00 11 nov. '09 24 Druten, GE

Genoeg goedkope modems dunkt me
Afhankelijk van de switch kun je ook maar een ip adres accepteren. Als ze nu al lopen te kloten zonder dhcp, gaan ze met dhcp aan ook wel kloten vermoed ik zo die conflicten zijn daarmee niet gelijk uit de wereld

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar als iedereen automatisch een ip toegewezen krijgt, zijn er toch geen conflicten? En in je scope kun je een aantal ip adressen "excluden", waaronder de server zel, printer etc.
Ja, inderdaad goedkope modems. Maar ik werk (loop stage) op het noorderpoort. Een school dat niets anders doet dan bezuinigen. 1 docent is verantwoordelijk voor 2 klassen op dezelfde tijden, ook niet normaal. Maargoed.
Als ik eerlijk moet zijn:
Afhankelijk van de switch kun je ook maar een ip adres accepteren
Snap ik dit niet.
mocht je DHCP via je server regelen, gaat er toch gewoon een kabeltje van je server naar een switch en die verdeeld het weer onder. ( zo is het altijd geweest, tot het "problemen" gaf )
Maar ik moet werken tot 1 uur, dus kan daarvoor niet antwoorden. ( geen slotje )

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Verwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 09:05:
Maar als iedereen automatisch een ip toegewezen krijgt, zijn er toch geen conflicten? En in je scope kun je een aantal ip adressen "excluden", waaronder de server zel, printer etc.
Ja, inderdaad goedkope modems. Maar ik werk (loop stage) op het noorderpoort. Een school dat niets anders doet dan bezuinigen. 1 docent is verantwoordelijk voor 2 klassen op dezelfde tijden, ook niet normaal. Maargoed.
Als ik eerlijk moet zijn:
Afhankelijk van de switch kun je ook maar een ip adres accepteren
Snap ik dit niet.
mocht je DHCP via je server regelen, gaat er toch gewoon een kabeltje van je server naar een switch en die verdeeld het weer onder. ( zo is het altijd geweest, tot het "problemen" gaf )
Maar ik moet werken tot 1 uur, dus kan daarvoor niet antwoorden. ( geen slotje )

Bedankt!
Het probleem is nog niet echt duidelijk. Een 'IP conflict' zegt nog niet veel. Beschrijf dus eens uitgebreider wat er nu precies fout gaat (als dat niet gaat dan ben je wellicht ook niet de geschikte persoon om het op te lossen vrees ik). Want beide routers beschikken zelf al over een DHCP mechanisme.... Behalve als ze beiden in hetzelfde IP bereik adressen aan het verdelen zijn, dan loopt het natuurlijk snel mis. Dan is het eenvoudig: het IP bereik in beide routers aanpassen (dus niet overlappend) of de routers op een apart subnet zetten.

PS: dat geld kunnen ze inderdaad beter aan onderwijs besteden, maar aan de lesverdeling te zien staat onderwijs niet op de eerste plaats bij deze mensen. Jammer, want managers in het onderwijs zijn de doodsteek voor het onderwijs op school zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door Edgarz op 13-02-2010 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ik mag toch aannemen dat er al "iets" staat, qua serveromgeving?

Laten we er voor het gemak even vanuit gaan er een MS omgeving staat (servers + clients), zoals op 9 van de 10 scholen,

Klein stappenplan;

1) Via policies inregelen dat mensen niet meer zelf hun IP kunnen instellen, en de netwerkadapter op DHCP staat
2) Een IP nummerplan maken. Het is een redelijk simpele omgeving, dus ik zou niet gaan segmenteren, maar gewoon 1 segment nemen. Je hebt het over 300 devices, dan zou ik een /23 netmask nemen (255.255.254.0). Daarmee kun je 510 devices kwijt. In je nummerplan neem je de ranges op voor clients (dhcp) en printers/servers/switches/routers/etc (vast).
3) Bepalen waar je je DHCP server gaat plaatsen. Dat kan op een router, maar het kan ook op een andere bak. Hier moet je niet te lang over nadenken, als er een windows server omgeving staat, moet je gewoon de DHCP rol installeren, klaar..
4) Die twee fritzboxen eruit gooien en zorgen dat de internetlijn(en) op een fatsoenlijke router binnenkomt. Voor 300 gebruikers zou ik een CISCO ASA 5500 (is ook firewall) of Cisco 800 serie (is alleen router) nemen, maar de keuze is oneindig. Wellicht staat er ergens een bak stof te vergaren die je als ISA/TMG kan inrichten? Hier moet je het meeste werk aan besteden, qua onderzoek, inrichting en financiele haalbaarheid.
5) Je switches zijn niet belangrijk, als daar geen rare dingen op geconfigureerd zijn heb je daar verder niet veel mee te maken.

Maargoed, alles valt of staat met wat er nu al in de omgeving hangt en of je daarop kan voortborduren.

PS,
Vind het wel opvallend dat er 2 fritzboxen staan. Wat heb je voor internetlijn? Als op die Fritzdingen trouwens allebei DHCP doen en in hetzelfde segment hangen, dan moet je dat als eerste aanpakken. (lees verhaal van Edgarz maar)

PS2
Als je de 3 verschillende afdelingen wel wilt segmenteren (om wat voor reden dan ook), heb je natuurlijk extra routers nodig, om die 3 netwerken aan elkaar te koppelen. Lijkt me in dit geval (nogmaals) overkill overigens.

[ Voor 24% gewijzigd door FreakNL op 13-02-2010 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

^^ wat freaknl zegt. (Ik had die info ook wel voor 85 euro per uur willen vertellen hoor... :P )

Wat ik zo uit je verhaal begrijp is er ERG veel nodig aan puinruimen en dat ga je vast niet in een vakantie van 2 weken redden. Zeker niet als je van te voren geen gedegen plan opstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Verwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 16:52:
^^ wat freaknl zegt. (Ik had die info ook wel voor 85 euro per uur willen vertellen hoor... :P )

Wat ik zo uit je verhaal begrijp is er ERG veel nodig aan puinruimen en dat ga je vast niet in een vakantie van 2 weken redden. Zeker niet als je van te voren geen gedegen plan opstelt.
offtopic, ik zit al een maand op de bank bij mijn detacheerder, ik moet mijn kennis ergens kwijt ;-)

Overigens kan zoiets als dit makkelijk in twee weken, mijns inziens. Zeker als er al een omgeving staat en je geen kabeltjes hoeft te gaan trekken of extra switches ophangen, dan kan het makkelijk in een paar dagen. Een en ander hangt wel van je ervaringsniveau af, maar echt rocket-science is het nou ook weer niet, je kan het eigenlijk beschouwen als een uit de kluiten gegroeide thuisomgeving....

/edit
Topictitel dekt de lading trouwens voor geen metert. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door FreakNL op 13-02-2010 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

FreakNL schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 16:55:
[...]
offtopic, ik zit al een maand op de bank bij mijn detacheerder, ik moet mijn kennis ergens kwijt ;-)
Vervolg offtopic: Denk eens over een carriere als zelfstandige. ;) Er is werk genoeg, maar de grote jongens zijn gewoon te duur, kijk maar eens wat de marges zijn. Zorgt er voor dat ik voor €140 per uur volop werk heb. :9

Maar enfin, in principe is dit makkelijk te doen in twee weken. Maar inderdaad, je moet wel even plan hebben en daar vroeg je nu precies om.

Ik denk dat je dan wel echt wat meer info moet geven, desnoods een zelf gemaakt tekeningetje van de huidige situatie (fysieke situatioe en met IP's etc) en een gedetailleerd overzicht van het probleem.

[ Voor 36% gewijzigd door Edgarz op 13-02-2010 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
He,

Ja bedankt jongens. Het is inderdaad een "bagger" netwerk. Er zijn 2 routers die gelijk richting de switches gaan en een vast ip uitdelen. Ik ga het denk ik zo aanpakken, ik maak 3 dhcp servers en probeer ervoor te zorgen dat er nog een router komt. Er zijn immers 3 adsl lijntjes, waarvan momenteel maar 2 gebruikt worden.
En inderdaad een goed plan opzetten. Er is zeker werk aan de winkel!

Hardstikke bedankt voor alle reacties/hulp!

Met vriendelijke groet,

Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2010 @ 12:29:
Ik ga het denk ik zo aanpakken, ik maak 3 dhcp servers en probeer ervoor te zorgen dat er nog een router komt.
Tenzij het hier om 3 (logisch danwel fysiek) gescheiden netwerken gaat, snap je er blijkbaar nog niet veel van.
Meerdere actieve DHCP servers op 1 netwerk is een bijzonder slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Sowieso servers en clients in een segment zetten zonder ook maar iets van filtering zou ik liever niet meer doen. Zeker niet op een lokatie waar zo gehobied wordt als hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

CherandarGuard schreef op zondag 14 februari 2010 @ 12:38:
[...]

Tenzij het hier om 3 (logisch danwel fysiek) gescheiden netwerken gaat, snap je er blijkbaar nog niet veel van.
dan weet je namelijk bijna zeker dat je nog meer conflicten krijgt ...

Zelfs al doe je het goed met je cheap ass routers, waarchijnlijk hebben ze een /24 subnet. Heb je dan gedacht aan routes toe te voegen ?

Je hebt Nul budget (om bijv evt andere mensen in te huren)en weinig kennis en een situatie welke een puinhoop is.
Persoonlijk zou ik er van af blijven.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admsnake
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-02-2022
mjah een super oplossing is het niet maar, dit kun je supersnel doen(alle kabels liggen er al?) zoals eerder aangegeven:

- 3 internetlijnen
- 3 routers (dhcp)

- 100man tegelijk op die lijn :s

momenteel klagen ze enkel over ip's dus dit is dan al opgelost, als het geen school pc's zijn de lease-time zeer kort zetten.

kies je router eindigend op .254 ofzo dit raden ze niet zo snel :) conflicten kun je altijd hebben als ze zelf ip mogen instellen...

[ Voor 21% gewijzigd door admsnake op 15-02-2010 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

CherandarGuard schreef op zondag 14 februari 2010 @ 12:38:
[...]

Och, zolang de ranges elkaar niet overlappen, of wanneer er de juiste exclusions bij elke DHCP server staan, kan je zo op een hele makkelijke manier zorgen voor een stukje failover op je DHCP server.

Het mag duidelijk zijn dat 2 servers niet het zelfde IP adres uit mogen delen.
admsnake schreef op maandag 15 februari 2010 @ 00:31:
kies je router eindigend op .254 ofzo dit raden ze niet zo snel :)
Dus, je hebt het IP adres nodig als gateway om met zo'n router te werken. Dus of ze het zouden raden of niet, dat maakt niet uit :)

Topicstarter: Zou je voor jezelf (en ons) eens een tekeningetje kunnen maken waarin jij aangeeft hoe je het wilt aansluiten. Neem daar a.u.b. IP adressen in mee. Als je ook servers hebt staan, of managed switches (met IP adres) dan is die info ook handig. Pas echter op dat je geen informatie weggeeft die interessant voor anderen is.
Als het puur gaat om Internet toegang, dan is het allemaal niet zo moeilijk.

Oh, en dat tekeningetje zou ik dan graag eens zien hier :)
Pagina: 1