Varta Mempac batterij'tje lossolderen...

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
Op een aantal display-stuurkaarten (voor bestemmingskasten uit bussen) moet ik een oplaadbare back-up batterij vervangen omdat ze oud zijn en waarschijnlijk op het punt staan te lekken, ik wil niet dat de zeldzame printplaten door het zuur wordt aangetast ;) De batterijen betreffen Varta Mempac 3,6volt blokken met 4 pinnen.

Ik vraag me af of ik dit mag doen met een ongeregelde soldeerbout, met desoldeer-litze het tin wegtrekken en dan de batterij te verwijderen? Ik weet namelijk niet of de batterij kan exploderen als ik eraan ga solderen... i.v.m. de hitte.

Het betreffen deze batterijen (de onderkant zit vastgesoldeerd als elk ander onderdeel):

[ Voor 5% gewijzigd door Josefien op 03-07-2016 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Probeer eerst eens te solderen, gezien de foto lijkt het erop dat er geen enorme kopervlakken aanzitten, dus solderen zou makkelijk moeten gaan.
Lukt dat niet dan is de tweede optie: kap eraf proberen te krijgen en de pootjes aan de bovenkant afknippen. Vervolgens netjes de pootjes lossolderen. Als noodoplossing kun je eventueel nog de baantjes naar de batterij doorkrassen, de batterij laten zitten en een nieuwe monteren met losse draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Als je de batterij wegsoldeert dan is er een moment dat er geheel geen spanning op het bord is. Kan dit kwaad mbt instellingen?
Deze batterij doet toch niet alleen een klokje aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 12:56

Part

Helemaal niets.....

Ongeregelde soldeerbout is geen gevaar voor de accu maar wel voor de printplaat.
Deze dingen kunnen veel te warm worden waardoor het koper los komt.

Aan de groene oxidatie op de ic pennen te zien is de accu al lek. Of komt dat groen van de belichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
De accu op de foto is al lek geweest, dat groene spul komt van de accu. Deze print is dan ook al defect. Maar ik heb nog 8 andere van deze welke nog wel goed zijn.

Er was al zo'n print welke gerepareerd moest worden, omdat het door het zuur is aangetast, dat kost veel tijd (en geld) dus wil ik voorkomen.

De gegevens welke het batterij'tje vasthoud is niet belangrijk, dat is enkel het ram-geheugen, daarin is alleen de laatste stand van het display opgeslagen ;)

De soldeerbout waar het om gaat is een 15W boutje, geen idee of deze te warm wordt?

Hoe kan ik trouwens weten wanneer zo'n accu gaat lekken? Aan het voltage? De accu op de foto geeft namelijk nog netjes 3.6v terwijl sommige al zijn gedaald naar 2.4v of zelfs 1.1v, maar die zijn juist nog niet lek...

[ Voor 16% gewijzigd door Josefien op 13-02-2010 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:20

Onbekend

...

Springuin schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 08:29:
Probeer eerst eens te solderen, gezien de foto lijkt het erop dat er geen enorme kopervlakken aanzitten, dus solderen zou makkelijk moeten gaan.
Geen grote kopervlakken, maar wel een dubbelzijdige print waarvan de gaten doorgemetalliseerd zijn.
Om de batterijen los te halen raad ik je aan om veel tin te gebruiken om het gelijkmatig warm te stoken, en niets forceren!

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

kienwaiwong schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 19:40:
De soldeerbout waar het om gaat is een 15W boutje, geen idee of deze te warm wordt?
Weet je dus niet. Maar hijheeft zeker niet genoeg vermogen voor doorgemetalliseerde dubbelzijdige printen.
Reken op 50 of liever 85watt. Zeker als je alle 4 de pootjes tegelijk wil stoken zodat de batterij er mooi uit komt.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

warmworden (solderen) kan geen kwaad, hooguit gaan de batterijen defect (en dat zijn ze al) maar iig zonder meteen lek te gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik was bang dat ze zouden exploderen, er werd mij namelijk altijd vertelt dat het gevaarlijk is om aan batterijen/accu's te solderen i.v.m. ontploffingsgevaar.

Overigens, als een 15W bout niet genoeg zou zijn heb ik nog een 65W liggen, maar ik denk dat die weer te heet wordt :(

De bedoeling van mij is om met desoldeer-lint (litze) het soldeertin eruit te trekken en dat het accu'tje te verwijderen. Is dat niet beter/veiliger dan tegelijk 4 poten verwarmen?

[ Voor 51% gewijzigd door Josefien op 13-02-2010 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:32
Dat valt ook wel weer mee, alleen even lossolderen zal hij heus niet van exploderen :P

Ik denk overigens ook dat je soldeerbout te zwak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ik zou gewoon de 65w pakken, met de 15 krijg je de boel niet warm + loop je dus alleen maar risico dat je je pcb verkloot..

accu's kan je beter niet solderen omdat ze van oververhitting stuk gaan (capaciteit verliezen of helemaal afsterven, en lipo's kunnen bijvoorbeeld ook nog in brand gaan bij oververhitting..)
Pagina: 1