Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uomo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-02-2024
Ik heb een ex lease laptop (HP NC6000) die blijkbaar uit Duitsland komt. Het toetsenbord blijft ipv Qwerty het Duitse Qwertz voeren, ook al kies ik in landinstellingen een andere invoer / toetsenbord taal die wel Qwerty zou moeten voeren. Zelfs als ik een Zweeds toetsenbord selecteer komt alles overeen met de Zweedse layout (ö,ä,å, altgr + 2 maakt apestaartje) maar het blijft de Y en de Z verwisselen...

Omdat het een ex lease laptop is heb ik geen installatie cd's, dus ik hoop het op te kunnen lossen zonder terug te moeten naar de laptop boer. Dat is overigens een heuse 'boer', hij is nl tot dinsdag gesloten vanwege de carnaval :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

eerst de voor de hand liggende:

http://www.ehow.com/how_5262648_change-qwertz-qwerty.html

of
http://www.experts-exchan...indows/XP/Q_20514657.html

het gaat met name om het keyboard he?oude verwijderen, nieuwe toeveogen, evt reboot voor de zekerheid.

Toetsenbord US moet goed gaan, als ik toetsenbord German instel krijg ik een "kezboardÄ

[ Voor 13% gewijzigd door leuk_he op 12-02-2010 21:05 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uomo
Bedankt voor je antwoord. Ik had die antwoorden idd ook gevonden, maar die boden helaas geen soelaas...

Ik heb het nu nog 'ns geprobeerd, maar tot nu toe levert echt alleen 'Duits IBM' qwerty op (wat ook logisch zou zijn als dit idd een Duits toetsenbord zou zijn, maar dat is het niet). Dat is al een stuk beter, maar toch zou VS internationaal gewoon praktischer zijn. Ik houd het maar even zo, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Apart geval heb je. Mijn laptop heeft een Britse indeling (waardoor het pond teken boven de 3 zit etc.). Toch heb ik in m'n OS ingesteld dat het NL - US Intl moet zijn en krijg gewoon alle tekens die bij die indeling hoort. Er is geen reden waarom dat opeens niet zou werken, er worden bepaalde codes verstuurd als je op een toets drukt en die code hangt weer aan een teken afhankelijk van de toetsenbord indeling. Het teken wat op de toets staat zegt niets over welk teken er moet komen.

Als het echt het enige is wat anders is, kan je via een programma de uitvoering van de toets veranderen, waardoor je y een z wordt en andersom. Geen idee hoe het heet overigens.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uomo
Tja, het is me een raadsel. Het os is gisteren opnieuw geïnstalleerd omdat het os niet meer bootte , daarvoor werkte het prima. Ik hoopte dat ik nog iets simpels kan veranderen behalve de landinstellingen zodat ik niet terug hoef om het systeem te installeren. Het is op zich geen ramp, het is maar een computer voor erbij dus ik overleef het wel tot dinsdag ;) Ik zal idd nog 'ns zoeken op een freeware programma wat handmatig de toetsindeling kan wijzigen. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

heb je alleens geprobeerd wat er gebeurt onder bijv Ubuntu ?\

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uomo
Nee, maar dat kan ik idd ook nog proberen. Ik zal morgen eens voor de gein met Ubuntu aan de slag gaan. Ik ben sowieso wel benieuwd wat dat Ubuntu nu eigenlijk is en doet.

Ik vermoed (uneducated guess) dat bij de first boot van Windows gekozen is voor een Duitse standaard keyboard layout, waardoor Windows letterlijk alle Qwerty opties indeeld als Qwertz, behalve de 'Duits IBM' instelling. Dat is niet logisch want het gaat totaal voorbij aan het nut van de optie 'landinstellingen' maar dat is de enige oorzaak die ik me in al mijn onkunde kan bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En het is zeker een uneducated guess, want mijn laptop kwam uit Engeland met pre-installed Vista. Indeling gezet op NL - US Intl gaf de gewenste toetsen. Tenzij er iets heel smerigs is gedaan met jouw installatie, zou het niet mogelijk moeten zijn om met de juiste taalinstellingen andere toetsen te krijgen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 13:57
uomo schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 14:44:
Ik zal idd nog 'ns zoeken op een freeware programma wat handmatig de toetsindeling kan wijzigen. Bedankt voor de tip.
SharpKeys is geschikt
Pagina: 1