Vraag over externe harde schijven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grottoman
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-10-2022
Ik wilde vandaag een externe harde schijf aanschaffen, maar ik zag er van af om deze reden. Er was geen kleine, compacte harde schijf met 7400 rpm.
Ik vroeg mij af of ze überhaupt bestaan in pocketformaat met de genoemde snelheid, want grotere externe harde schijven draaien wel met 7400 rpm, alleen die zijn weer te groot en hebben voeding nodig.
Is die voeding noodzakelijk voor een snelle harde schijf?
Is een klein harde schijf zonder stroomkabel net zo betrouwbaar als een grotere?
Is het verschil tussen een externe schijf met 7400rpm en 5400rpm merkbaar met data overzetten of media afspelen?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
de kleine schijven (2.5") hebben geen externe voeding nodig maar zijn trager en duurder
de grote schijven (3.5") hebben een externe voeding nodig maar zijn sneller en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:22
Je bedoelt 7200RPM. Geen idee of ze bestaan overigens, maar je kan ze altijd zelf bouwen. Harddiskje kopen en een behuizing en klaar ben je.
Je hebt waarschijnlijk wel 2 USB poorten nodig voor voldoende stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroGG
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-11-2021
met 5400 of 7200 zal je over usb (2.0) geen verschil merken. Met eSata wel.

Ik heb liever een ingebouwde voeding (2 x usb). Dat is minder meenemen. Je koopt tenslotte niet voor niks een externe hdd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grottoman
Hey ik bedoelde inderdaad 7200. Maar GroGG, wat bedoel je precies met 2 x usb.Ik begrijp je argument niet zo goed. Wat is het voordeel van een ingebouwde voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik zou m'n keuze voor een externe disk eerder baseren op gemak (geen losse voeding), garantie (lang) en merk (goed), dan op de draaisnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroGG
twee usb stekkers aan de hdd bv http://www.bcchardware.co...Shuttle/DualUSB.thumb.jpg

Meestal komt de voeding voor een externe hdd in de vorm van een dikke en zware adaptor. Met bijbehorend apart stekkertje. Die hoef je dus niet mee te nemen als je bv naar werk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
1 usb aansluiting is voor de power, de andere voor de data transfer
jij mist een stukje informatie over usb. USB levert stroom via de poort, maar heeft een lagere maximale output dan een "echt" stopcontact. daarom kan er ook een "mindere schijf in" maar die schijven zijn dan wel kleiner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Met twee keer USB bedoelt hij dat je voor de meeste 2.5" harde schijven twee USB connectors moet aansluiten. Een USB poort kan namelijk vaak niet voldoende stroom leveren om de schijf te laten opspinnen. Overigens kost dit bij een 7200rpm schijf sowieso al meer energie dan bij een 5400rpm model. En over USB maakt de draaisnelheid nauwelijks iets uit. Als je snelheid wilt, moet je niet voor USB 2.0 gaan, maar USB 3.0 of eSATA, en in mindere mate Firewire.

Voor het gewoon overzetten van bestanden en afspelen van muziek voldoet USB 2.0 wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grottoman
Hmm het advies is duidelijk...bij usb 2.0 harde schijven zou ik moeten gaan voor gemak pocketomvang. Voor snelheid zou ik dus een eSATA moeten halen. Deze schijnen wel heel wat duurder te zijn toch? als daar nog tips over zijn hoor ik het graag,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroGG
Sneller is altijd duurder :)

Toch?
Pagina: 1