Voedingsprobleem opstart

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een aantal weken heb ik last bij het opstarten van de computer. Als ik gewoon de powerknop indruk van de pc start de pc niet op. Ik moet eerst de on/off knop achteraan op de voeding afzetten en terug opzetten vooraleer de pc wel opstart. Eens de pc opstart is er geen probleem meer.
Waaraan kan dit liggen?
Ik heb op het forum proberen zoeken, maar kon niets terugvinden.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2010 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een gare voeding? ;)

Is je stopcontact waar de pc op aangesloten is wel geaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja het stopcontact is geaard.
kapotte voeding...zou kunnen, maar dan zou ik meer problemen hebben als de pc opgestart is lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 14:58
Is de connector naar het moederbord nog goed aangesloten?
Steekt je 24-pins nog tegoei in?
Ik zou eerst eens alle kabels intern controleren?

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik ga morgen eens de pc opengooien en eens deftig schoonmaken.
De pc wil ik over een maand doorverkopen. Het zou tegenvallen als de pc het nu gaat opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroGG
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-11-2021
Check voor bolle condensatoren als je je machien toch open maakt. Op mobo en Psu.

bv zo:http://www.macmedics.com/images/imac-logicaboard-with-leaking-capacitors.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kon niet wachten tot morgen dus ik heb de pc eens opengegooid, maar buiten veel stof vond ik niets vreemds op het moederbord of psu. Ook ben ik geen bolle condensatoren tegengekomen. Alles zag er nog nieuw uit, maar dat wil natuurlijk niets zeggen.
Ik heb alles eens schoongemaakt en de psu eens zacht uitgeblazen dat het stofvrij (of toch zo goed als) is.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2010 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog eens opnieuw geprobeerd, maar het probleem is anders dan ik dacht.
Ik heb nu eens gewacht nadat ik zag dat het lampje van de voeding flikkerde. Na een paar seconden start de pc toch op. Dus het is met vertraging dat de pc opstart. Kan het zijn dat de voeding net te zwak is voor de hardware die erin zit?
Het is een BeQuiet 500 watt voeding icm Core 2 Duo E6600, 3 HD's, X1950XT. Lijkt me niet echt overdreven, maar misschien dat de voeding begint te slijten en nu toch last begint te ondervinden.
Of kan het een andere oorzaak hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroGG
geheugen al gechecked (een reepje tegelijk)? videokaart al verwisseld/verwijderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik heb nog geen hardware verwijderd, maar wat zou een videokaart kunnen te maken hebben met het moeilijk starten van de pc (terwijl ik toch redelijk zeker ben dat het probleem bij de voeding ligt)? Zou ik dan geen controlegeluiden horen bij het opstarten? Idem met het geheugen. Als ik problemen had met het geheugen dan zou het toch merkbaar zijn wanneer deze aangesproken wordt door de pc? Eens de pc opgestart is werkt die feilloos. Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2010 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag had de pc toch weer problemen. Moest weer de voeding uit- en aanzetten vooraleer het wou starten.
Toch vaag wat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroGG
Misschien moet je toch eens de suggesties die geopperd worden uitproberen. Ipv alle suggesties direct af te schieten. Kortom, ja je ziet dingen over het hoofd.

Dus:

geheugen al gechecked (een reepje tegelijk)? videokaart al verwisseld/verwijderd?

Probeer ook een nieuwe bios batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Videokaart was blijkbaar de boosdoener. Na het verwijderen ervan start de pc door op zonder haperen. Nu is de vraag is de videokaart om zeep (in Windows werkt die goed en spellen spelen is geen probleem) of is de voeding om zeep en kan die de piekstroom bij het opstarten niet meer aan? Kan dit?
Een nieuwe bios batterij kan ik nog eens proberen, maar die heb ik niet voorhanden dus voorlopig kan ik dit niet testen. Ik heb de bios wel eens gereset, maar dit heeft niets veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 14:58
Ik zou zeggen, test die onderdelen eens in een andere pc, en kijk welke al dan niet werkt/faalt.

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroGG
Je kan de videokaart in een andere pc proberen. Dan weet je het zeker.
Verder heb je een kwaliteitsvoeding. En 500 Watt is zeker genoeg.

Sommige Mobo's kunnen niet goed overweg met een lege batterij. (bv mijn oude pc) Het wisselen van batterij is het proberen waard voor je naar de winkel rent om een nieuwe videokaart te halen.

ps je moet wel spellen spelen om je graka goed te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:30

XyS

0.o.O

Ik ben al vaker tegengekomen dat pc's niet op willen starten door een brakke voeding.
Als ze opgestart waren deden ze het perfect maar de pc aanzetten lukte amper.
Probeer even te testen met een andere voeding ?

[ Voor 10% gewijzigd door XyS op 13-02-2010 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een andere voeding moet ik eens proberen, maar die ligt hier niet op voorraad dus even checken waar ik er ergens 1 kan lenen. Een nieuwe batterij is zo duur nog niet dus dat kan ik ook nog proberen.
Maar kan het dat een voeding door het verslijten problemen krijgt met piekvermogen?
Eens de pc opgestart is werkt alles goed. Een spel werkt perfect. Bij het belasten van de videokaart hoor ik de fan wel wat blazen, maar geen gekke dingen die ik merk.
In ieder geval al bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren een andere pc geleend. Mijn voeding in dat systeem geprobeerd en daar deed de voeding helemaal nix (nochtans een veel lichter systeem). Dus vandaag een nieuwe voeding gekocht (Coolermaster Real Power M520) en alles werkt weer! Pc start zonder probleem, afsluiten en herstarten alles werkt.
Nu kom ik weer tegen een probleem met de videokaart(?) blijkbaar. Als ik een spel start hangt de pc na x aantal seconden. Ik dacht een warmte probleem, maar 3DMark06 draait de volledige test zonder problemen.
Ik ben stilaan ten einde raad. Misschien een driverprobleem (windows 7 met een oude Ati kaart - X1950XT), maar paar dagen terug werkte het wel allemaal en dat deed het al maanden.
Kan de kaart kapot zijn ook al doet 3DMark06 het wel? Of is dit (bijna) altijd een driverprobleem?

Kweet niet of dit nu nog in het juiste forum zit, maar het is handiger als het hele verhaal hier nog staat moest het er nog mee te maken hebben.

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:30

XyS

0.o.O

Je kunt sowieso even proberen om andere drivers te installeren.
Als je problemen hebt met installeren kun je hier nog even kijken:
http://forums.amd.com/gam...adid=111846&enterthread=y

Verwijderd

Topicstarter
Ah bedankt voor de link. Ik had sowieso de Vista drivers geïnstalleerd, maar gaf soms nog problemen.
Zal wel problemen geven omdat ik hardware eruit heb gehaald.
Bedankt!
Pagina: 1