hulp nodig bij aanleggen Gigabit Wireless-N netwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Ok, ik heb hier dus werkelijk nul kaas van gegeten, dus kom ik hier als volkomen newbie met mijn vraag:

Ik heb thuis een Zyxel adsl-routermodem staan, waar ik rechtstreeks een Popcorn Hour A-110, een oude desktop pc en een laptop in heb geprikt. De Popcorn is als netwerk drive gemapped op de laptop, de desktop is overleden en wordt vervangen (daarover heb ik gepost in een BBG topic).

Wat ik nu wil is een nieuwe laptop (wireless-N) en nieuwe desktop (Gigabit bedraad), een QNAP 459 Pro Turbo NAS (Gigabit bedraad), de Popcorn Hour (100 mbit bedraad) en een Canon Pixma MP990 (wireless of bedraad, nog geen idee waar hij komt te staan) in een gigabit/wireless-n netwerk hangen. Ik heb echter geen flauw idee wat de beste aanpak nu is.
Kan iemand me op weg helpen? Heb ik bijvoorbeeld al genoeg aan een D-Link DIR-655 of DIR-825, of bv een Linksys WRT-610N? Als leek denk ik dan: UTP-kabels van nieuwe router naar Zyxel modem, desktop, Popcorn, NAS en evt printer en klaar? Heb ik nieuwe kabels nodig (en zo ja welke specificatie) of zouden mijn oude kabels ook goed genoeg zijn?

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

wat voor een kabels heb je nu liggen. Cat 5? zo ja, eerst een gigabit switch aanschaffen en even testen of je tevreden bent met de snelheid. Nieuwe kabels leggen? cat6 nemen, of bij onvoldoende snelheid van je huidige kabels, upgraden naar cat 6.

En wireless... tja verwacht er niet te veel van. Zelfs wireless-N is eigenlijk niet stabiel genoeg om degelijk HD films mee af te kunnen spelen.

(en de goedkoopste oplossing is een simpele sweex gigabit switch en een simpele 100Mbit router, het ADSL geval wat je nu hebt staan is waarschijnlijk in combo met een gigabit switch goed genoeg. Eventueel een wifiN accesspoint toevoegen, maar verwacht niet te veel van wirelessN. Voor het meeste surf en mail werk is G ook goed genoeg)

[ Voor 19% gewijzigd door M2M op 12-02-2010 16:22 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 12:30
Werkende situatie hier thuis:

Modem (met DHCP aan) --- Gigabit Switch(Asus GigaX) --- draadloze router(DHCP uit vanzelfsprekend) op poort van GigaX
Pc's en mediacenter met Gbit netwerk adapters op poorten van GigaX

[ Voor 25% gewijzigd door Okki5 op 12-02-2010 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
  • Nu online
Eigenlijk wil ik zoveel mogelijk bekabeld hebben, maar een laptop of netbook op schoot op de bank of in bed :) met een kabel erin is niet tof. De printer moet bij voorkeur ook bedraad, maar wireless is ook een optie omdat ik snelheid daarbij niet bijster belangrijk vind.

Momenteel liggen er Cat 5 kabels inderdaad. Ik wil echter alles ineens kopen, aangezien ik het ivm een belastingvoordeel alleen nu voor de helft van het geld kan krijgen.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:00
Cat5 is genoeg voor Gigabit. Zoals voor alle kabels geldt dat je de connectors er fatsoenlijk aan moet zetten en uiteraard geen kabelbreuken moet hebben.

De routers die je zelf aangeeft zijn goede apparaten met een fatsoenlijke ingebouwde Gigabit switch. Dan ben je dus in 1 keer klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

The Realone schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 16:30:
Cat5 is genoeg voor Gigabit. Zoals voor alle kabels geldt dat je de connectors er fatsoenlijk aan moet zetten en uiteraard geen kabelbreuken moet hebben.

De routers die je zelf aangeeft zijn goede apparaten met een fatsoenlijke ingebouwde Gigabit switch. Dan ben je dus in 1 keer klaar.
maar wat is het nut van een gigabit router, die veel geld kost, ten opzichte van een gigabit switch die minder kost + een accesspoint?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
  • Nu online
M2M schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 16:35:
maar wat is het nut van een gigabit router, die veel geld kost, ten opzichte van een gigabit switch die minder kost + een accesspoint?
Kijk, dat soort dingen zijn ooik voor mij een vraag. Al moet ik zeggen dat ik wel voorkeur heb voor zo min mogelijk apparatuur in m'n huis, dus een zoveel mogelijk in één oplossing is dan wel eleganter.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 12:30
Stopcontact aansluitingen? :P Switches hebben een eigen netspanning nodig... voor de ret kan ik ook niets verzinnen...
Gigabit switch heb je voor ongeveer 30 euro, je huidige modem kan prima adressen uitdelen aan alle apparaten en een wifi router kost ook maar ongeveer 30 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
  • Nu online
Zo'n D-Link DIR-655 is dan niet heel veel duurder:

#ProductPrijsSubtotaal
1D-Link DIR-655 Draadloze N Gigabit-router€ 78,-€ 78,-
ImporterenTotaal€ 78,-

Kom ik wel in de problemen als ik nog meer apparaten in het netwerk wil hangen, maar dan gaat de printer maar wireless. ;)

[ Voor 69% gewijzigd door totalatool op 12-02-2010 16:45 ]

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroGG
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-11-2021
M2M schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 16:35:
[...]

Een switch kan niet routeren. Een router kan wel switchen.

http://www.diffen.com/difference/Router_vs_Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
  • Nu online
Ok, op basis van bovenstaand even wat verder gezocht. Opties lijken de volgende vijf te zijn, waarbij op Smallnetbuilder de Netgear WNDR3700 als beste van de vijf naar boven komt zo te zien.

#ProductPrijsSubtotaal
1D-Link DIR-655 Draadloze N Gigabit-router€ 78,-€ 78,-
1D-Link DIR-825 Xtreme N Dual Band Gigabit Router€ 98,90€ 98,90
1D-Link DIR-855 Draadloze N Gigabit-router€ 146,50€ 146,50
1Linksys WRT610N Simultaneous Dual-N Band Wireless Router€ 129,95€ 129,95
1Netgear WNDR3700€ 107,-€ 107,-
ImporterenTotaal€ 560,35

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

GroGG schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 16:50:
[...]

Een switch kan niet routeren. Een router kan wel switchen.

http://www.diffen.com/difference/Router_vs_Switch
jups... maar wat was nu eigenlijk het nut van een alles in 1 oplossing, terwijl je ook een switch daar neer kunt leggen en eventueel een accespoint. Kost waarschijnlijk zelfs minder dan zo'n alles in 1 oplossing...

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroGG
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-11-2021
Een router kan je instellen. Evt aparte subnets (niet echt voor thuis)

Een router is veiliger. Een router houdt een hoop troep tegen. Maar ook krijg je een firewall, packet filters, forwards, port forwarding, DHCP etc etc

Met alleen een modem-switch hoef je overigens niet te port forwarden.
Pagina: 1