PC zonder "levensverschijnselen" om de 3 dagen weer levend?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZ
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-05 18:54
Goedendag,

Ik heb een pc gebouwd prima systeem
P6NGM-FD
Core™ 2 Duo E8400 (2x 3000 MHz)
4 gig geheugen (kingston) set van 2 800mhz
Sound Blaster Audigy SE 24bit
Antec Sonata III 500 Zwart
2x Deskstar P7K500 (500 GB)
en de NX8800 GTS OC Editie (waavan ik d8 dat ik 9800 drivers geinstalleerd heb ?) <hmmm? >
Windows 7 als besturingsysteem

wat er gebeurde is dat er opeens nix meer werkte, het ene moment speel ik simpel een shooter, en na een korte drink pauze was mijn monitor op standby aan het knipperen.
De CPU koeler draait nog enzo. maar nix werkt.
De aan-uit know reageert ook niet meer ... 8/10 seconden inhouden van de aan-uit knop schakeld het systeem niet uit... ?
met een knopje achter de voeding dan uiteindelijk de pc maar uitgedaan.
2 dagen later de stroom erop gedaan. WERKT HIJ WEER :S :S maar mijn goede bui was maar van korte duur. na 5 min gamen slaat hij uit voor mijn ogen. Presies dezelfde symtonen als eerst.

Toen had ik het moederboard + procesor vervangen (MSI amd set met 5000x2) ik hoefte me windows niet openieuw te installeren. de drivers werden door windows herkend. Ik moest wel de 3d kaart + geluidskaart opnieuw installeren maar hij werkte weer.
Dit systeem draaide +/- 1 dag prima, en daarna gaf dit systeem ook de ziel. Het enige verschil met de vorrige was dat dit systeem nadat ik de spanning weer op de voeding zette het systeem spontaan begon te draaien (niet dat hij opstarte maar wel alle ventilatoren werkte).

Ik had nog een moederboard liggen wat vage errors had met lan ofzo .. een ouder moederboard dat ik had vervangen dus. Ook hier zat nog een cpu op een amd 4600x2 en nog 2 losse geheugen bankjes van 1 gig(800mhz) dus samen met die andere 6 gig totaal.
Maar ik vermoede dat het de voeding was, dus ik haalde een 350w (iets wat weinig voor die 3d-kaart?) voeding uit een oud pIII systeem en met de nodige koppelstukjes die ik had kon ik dit moederboard met deze voeding aan de gang krijgen. Maar ook dit systeem sloeg vast naa 5 min gamen (call of duty mw2 ! prima spelen met 6 gig geheugen en 4600x2 btw).

Nu heb ik geen andere moederboarden meer :P en de vorrige moederboarden werken ook niet met deze voeding.

Ik kan met niet voorstellen dat het een virus is ofzo, ik bedenk me nu ik de aankoop formulier bekijk dat ik dacht dat de videokaart een 9800GT was, maar op de factuur zie ik NX8800 GTS OC Editie staan. dus misschien verkeerde drivers (die wel werkte btw)

ff een samenvatting omdat het zoon lang verhaal is. (ik heb geprobeerd zo veel mogelijk eventuele relevante informatie op te schrijven daarom is het zo lang)
dus... samenvatting.

Ik d8 eerst moederboard stuk omdat er geen reactie meer was helemaal nix starte op ook geen bios.
mijn actie: ander moederboard en cpu
reactie: +/- zelfde fout.
mijn actie: andere voeding + weer een ander moederboard
reactie +/- dezelfde fout

wat kan het zijn?
- Virus ? (nog nooit van zoon virus gehoord)
- Verkeerde drivers videokaart?
- fout in werk geheugen? (zonder geheugen werken de moederboarden ook niet, geen piepjes ofzo)
- storing in videokaart? (terwijl hij gewoon prima (zonder artifacts) 5 min lang een game weergeeft)
moederboard zonder videokaart werkte na de "crash" ook niet met de onboard videokaart.

mijn vraag aan jullie, heeft het zin om andere moederboarden erin te plaatsen die 100% zeker goed is (nieuw) want die moederboarden die ik erin had gedaan waren vervangen om een andere reden (niet dat ze net zo gecrasht waren als dit systeem dat weet ik wel)

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Hawk
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-01 21:48
Hoe is het gesteld met de koeling? Is het geen freeze doordat 'ie te warm is?

Wie nooit tijd heeft, kan er niet mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06-2024

Big Womly

Live forever, or die trying

Kortsluiting ergens?

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZ
De cpu was koel direct na de crash (5 sec later)
De GPU was op temperatuur, maar het koelblok was hoogstends 40-50 graden (ik kon natuurlijk niet de censoren lezen.
De koeling op het moederboard was ook nix mis mee.
Tijdens de laatste test stond de pc nog open. en ik heb een 8" ventilator aan de achterkand onder de voeding zitten voor de extra lucht verplaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZ
Zo lijkt het wel, maar zelfs met de voeding vervangen doet hij het prima 5 min lang.
Wat zou de kortsluiting moeten "triggeren" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-06 00:26
Probeer allereerst eens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te nemen.

Ga ook wat gestructureerder te werk met het testen van je systeem:
- probeer memtest
- probeer furmark, 3d mark, prime etc.

Post de resultaten hiervan eens.

En vermeld ook wat voor voeding je nu gebruikt (merk en aanschafdatum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZ
BobbyD82 schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 15:07:
Probeer allereerst eens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te nemen.

Ga ook wat gestructureerder te werk met het testen van je systeem:
- probeer memtest
- probeer furmark, 3d mark, prime etc.

Post de resultaten hiervan eens.

En vermeld ook wat voor voeding je nu gebruikt (merk en aanschafdatum).
Ik heb dit systeem aangeschaft op 18 april 2008

Okeey de voeding zit in deze kast standaard http://tweakers.net/pricewatch/156216/antec-sonata-iii-500-zwart.html?orderField=price&orderSort=asc#tab:info

en het klopt dat de opbouw niet duidelijk is, ik ben slecht in verslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 291756

Hangen er frontpanel connectors (zoals front usb en audio etc.) los in jouw behuizing? Soms als deze tegen de behuizing komen, kan dit kortsluiting op jouw volledige kast veroorzaken, waardoor de pc dus niet meer start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroGG
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-11-2021
Bios batterij al vervangen?

(Sata) kabels controleren.

Ook even twee keer met één reepje geheugen proberen op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZ
GroGG schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 15:45:
Bios batterij al vervangen?

(Sata) kabels controleren.

Ook even twee keer met één reepje geheugen proberen op te starten.
Been there, done that.
bios batterij vervangen? ik heb het hele moederboard vervangen 2x!?
Anoniem: 291756 schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 15:39:
Hangen er frontpanel connectors (zoals front usb en audio etc.) los in jouw behuizing? Soms als deze tegen de behuizing komen, kan dit kortsluiting op jouw volledige kast veroorzaken, waardoor de pc dus niet meer start
Ga ik bekijken, maar de aansluitingen zijn nog onbeschadigd en de kast zelf voeld niet alsof ik er schokken van krijg. Maar ik haal de front pannel van deze kast om te kijken of er iets mis mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-06 16:51
BvZ schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 15:00:
De cpu was koel direct na de crash (5 sec later)
Hoe heb je dit gemeten? Was het koelblok koud? Dan denk ik eerder dat het koelblok niet goed contact maakt met je CPU...

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZ
Moshe85 schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 16:10:
[...]

Hoe heb je dit gemeten? Was het koelblok koud? Dan denk ik eerder dat het koelblok niet goed contact maakt met je CPU...
Ik voelde dit met de hand, maar deze cpu werd nooit echt warm. die stock koeler van amd is wel 2x zo groot als die van intel stock.

Ik had deze cpu niet los hoeven halen. En ik check de temp van de cpu/mb altijd als ik een systeem voor't eerst opstart en toen was de cpu gewoon 38 graden ofzo.

maar waarom zouden 3 mobo's (incl 3 verschillende cpu's) het allemaal opgeven? dan zal het tocht wel niet liggen aan de mobo's en de cpu's ! ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-06 17:49

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Als ik het zo lees heb je alles behalve je 3d kaart vervangen? Kan je niet even een andere 3d kaart erin stoppen om te zien of die dan stabiel blijft?

En als je niet gamed, loopt die dan ook na 5 min vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Doe dat dan ook, stapsgewijs, vermeld de resultaten even. Je hele post komt wat paniekerig over, probeer rustig zaken uit te sluiten. Op deze manier wordt het voor de mede-tweakers ook heel onoverzichtelijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZ
swtimmer schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 16:16:
Als ik het zo lees heb je alles behalve je 3d kaart vervangen? Kan je niet even een andere 3d kaart erin stoppen om te zien of die dan stabiel blijft?

En als je niet gamed, loopt die dan ook na 5 min vast?
ik heb (nadat het systeem gecrasht was) de videokaart eruit gehaald en met zo min mogelijk apparaten (dus met onboard videokaart) getetst. (zonder resultaat)
Anoniem: 263284 schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 16:16:
[...]

Doe dat dan ook, stapsgewijs, vermeld de resultaten even. Je hele post komt wat paniekerig over, probeer rustig zaken uit te sluiten. Op deze manier wordt het voor de mede-tweakers ook heel onoverzichtelijk. ;)
Klopt... ik ben ook een beetje paniekerig. Omdat ik HELEMAAL nix kan testen na een crash ... :( ! ik zou graag een memtest doen. Maar als een systeem het weer doet wilde ik hem even pieken om te kijken of de pc het volhield ... dus niet. Maar idd ik had beter een memtest kunnen doen o.i.d.
Maar ik weet niet of de 3 mobo's nu allemaal vernield zijn. en hoe dit is gebeurd. soms draaide het systeem ineens weer na 3 dagen ... :s (bij het 1ste mobo)

Ik ben wat panikerig omdat ik bang ben dat als ik wat nieuws koop ik het weer verniel met een van de onderdelen die ik hergebruik.

ik ben wel blij met alle snelle reacties die ik van jullie krijg! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BvZ schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 16:42:
[...]
ik heb (nadat het systeem gecrasht was) de videokaart eruit gehaald en met zo min mogelijk apparaten (dus met onboard videokaart) getetst. (zonder resultaat)
Met beide voedingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZ
nee met de voeding van 350w die zeker nog goed was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Moederbord al buiten de behuizing geprobeerd op te starten? (op een isolerende ondergrond) Met beide voedingen? En zo kaal mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-05 22:01
Ik denk dat de 350 Watt voeding de zwak is voor het systeem op volle belasting..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZ
ik heb nu het systeem weer aan met de oorstpronkelijke antec 500w voeding. Ook heb ik per dag dat hij bleef draaien er 1 extra onderdeel bij aangesloten zodat ik er achter zou komen wanneer de pc weer zou crashen.
als minimale systeem had ik. kast + mobo + cpu (onderklokt voor meer stabiliteit) 1 gehegenstrip ddr2 800 uit een ander systeem. 1 hdd met win7 en de videokaart.
toen heb ik de volgende dat 1 hdd met windows xp aangesloten (waar xp vervolgens niet meer van herkend werd :( jammer maar helaas)
de dag daarop heb ik al het geheugen weer ingeplugd en de cpu weer op normale snelheid gezet.
ik moet de dvd-brander + geluidskaart nog aansluiten en het frontpannel. maar momenteel werkt hij en hoef ik er niet mee te prutsen dus dat maakt het even rustiger voor nu.

ik plan om de dvd-brander strax aan te sluiten en memtest op te starten. ik heb de memtest van windows7 al wel gedraaid daar waren 0 fouten gevonden.

Ik heb plannen om een verlengsnoer aan te leggen zodat dit systeem aarde heeft. Momenteel zit hij in een wandkontactdoos zonder aarde... is ook niet goed heb ik gelezen.
Pagina: 1