Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteRaver
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Het lijkt zo'n simpel op te lossen probleem maar het ligt wat moeilijker.

Probleem
Kan geen manier vinden om de RAID modus voor de SATA poorten om te zetten naar de IDE modus.
Windows XP krijgt een BSOD tijdens het laden, dus denk ik dat het te maken heeft dat het SATA gebeuren is omgeschakeld naar RAID modus in plaats van IDE. Windows is volgens mij geïnstalleerd met de SATA poorten in IDE modus.

Geprobeerd
  1. Hele BIOS en (zeer summiere) handleiding van MSI doorgespit maar kon geen optie vinden om bij de SATA poorten te swichten tussen IDE en RAID modus.
  2. "Optimized defaults" geladen > nog steeds stond de RAID ingeschakeld.
  3. Gehele BIOS gerest met behulp van de jumper en CMOS batterij eruit halen > nog steeds staat RAID ingeschakeld.
  4. Andere SATA schijf eraan gehangen maar, natuurlijk, niks geen soelaas.
  5. Google nagezocht en bijvoorbeeld dit topic doorgelopen > nog steeds niks. Het moederbord geeft mij simpelweg totaal geen optie meer om terug te schakelen naar IDE modus.
Configuratie computer
Moederbord:MSI K8MM-V M7142 v1.0 (BIOS v1.1? socket 754, Via K8M800)
Processor:?
Geheugen:1x 256MB + 1x 512MB?
Grafische kaart:NVIDIA GeForce MX5500
Harde schijf:Hitachi Deskstar 80GB, 7200RPM
Voeding:Premier LC-B300ATX
Overig:1x DVD-Rom station, 1x Cardreader, 1x standaard behuizing

Vraag
Hoe kan ik de RAID modus uitschakelen zodat de SATA poorten werken in IDE modus?

PS. De problemen begonnen ergens anders mee maar op dit moment denk ik dat dit het probleem is.

Graag gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grolo2010
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 19:45
http://www.ozzu.com/hardw...m-motherboard-t72537.html

Thanks for the discussion. I looked and never saw those settings.
Once "On Chip SATA" is enabled, you select an SATA MODE.
The Choices are "RAID or IDE. " I am guessing that Selecting
"IDE" turns off "RAID."
The Manual is useless on this subject.
Thanks again to those who asked and those who responded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteRaver
  • Niet online
Die had ik al geprobeerd.
Misschien dat ik het verkeerd interpreteer maar ik heb het volgende gedaan aan de hand van dat berichtje:
  1. "On Chip SATA" op disable gezet
  2. Geen opstart schijf gevonden (er zijn geen ATA harde schijven aangesloten, alleen maar 1 SATA schijf)
  3. Weer terug naar BIOS en "On Chip SATA" weer op enable gezet
  4. Computer start weer 'gewoon' in RAID modus op zonder ook maar iets te vragen om over te schakelen naar IDE.
Dat werkt dus niet.

Als ik trouwens Windows XP wil laten installeren geeft hij ook geen gevonden schijven aan (zowel met "On Chip SATA" op enabled als op disabled). Druk ik dan toch op enter om Windows te installeren dan komt er een BSOD. Hierin staat onder andere:
code:
1
2
3
*** Stop: 0x0000008E (0xC0000005, 0xF74BB9A8, 0xF708075C, 0x00000000)

***   setupdd.sys - Address F74BB9A8 base at F7494000, Datestamp 41107c8f

Misschien dat het moederbord niet meer correct werkt?

Graag gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

1. Backup
2. Omzetten naar IDE in BIOS
3. Clean install

Dit is volgens mij de enige manier om van RAID/AHCI terug naar IDE te schakelen

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbus51
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

postbus51

Lala is sexy

top: 0x0000008E (0xC0000005, 0xF74BB9A8, 0xF708075C, 0x00000000)
*** setupdd.sys - Address F74BB9A8 base at F7494000, Datestamp 41107c8f

geeft aan dat de S-ata drivers niet in XP zitten (raid drivers op flop/stick tijdens install-XP wordt F6 aangegeven voor laden drivers dan zal XP zich installeren

XP heeft namelijk geen sata drivers lees: RAID/AHCI (tenzij sliptreamed)

-raid modus indien hdd's raid config heeft wordt die gebruikt anders fallback No-raid

Maar nu in de bios ook bij de hdd instellingen gekeken ? ( ide-raid modussetting bij hdd )

ps mss beter om een P-ata schijf te nemen als boot-XP (setup-en andere sata ellende weg)

en Sata is SATA-1 (150mb/s) dan als data schijf , wel de sata driver install van msi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteRaver
  • Niet online
Dat van Windows XP installeren is van latere zorg en dat is geen probleem, ook desnoods met raid (en floppy met drivers en de hele rambam). Dit is puur een moederbord issue, OSen hebben er niks mee te maken.

Het hele probleem is dus dat ik de SATA poorten niet meer als IDE apparaten kan laten werken!
Ik heb het ook al met een andere harde schijf geprobeerd maar dan wil hij ook niks anders dan de schijf in RAID zetten. Ga ik het RAID BIOS in kan ik helemaal niks selecteren/aanpassen/verwijderen. In het moederbord BIOS zijn er geen instellingen om het aan te passen.
Ga ik bijvoorbeeld hiernaar toe in het BIOS: "Intergrated Peripherals" enter > "IDE Devices Configuration" enter, hierna kan ik alleen maar "OnChip SATA" op enabled of disabled zetten. Andere opties zijn "IDE DMA transfer access" (enabled/disabled), "OnChip IDE Channel0" (enabled/disabled) en "OnChip IDE Channel1" (enabled/disabled). Er staat ook nog eens niks in het help venster. Dus er moet ooit ergens een keer worden gevraagd naar in wat voor optie je wilt gaan werken, RAID of IDE modus.
Dit gaat allemaal over een computer van mijn neefje. Ikzelf (GigaByte P35-DS4) heb bijvoorbeeld wel gewoon de optie om de SATA poorten als IDE, RAID of AHCI modus te laten werken maar het moederbord van mijn neefje dus niet. Dus...

Hoe, in het BIOS, kan ik de SATA poorten laten werken in IDE modus?

Edit 14-02-2010
Ik heb het niet voor elkaar gekregen om de harde schijven in IDE modus te laten werken. Nu heb ik dan toch maar Windows XP met behulp van de RAID drivers geïnstalleerd. Toch blijf ik het vreemd vinden dat er geen (BIOS) optie is om de SATA poorten om te zetten naar IDE modus.

[ Voor 10% gewijzigd door WhiteRaver op 14-02-2010 16:35 . Reden: Conclusie toegevoegd ]

Graag gedaan.

Pagina: 1