Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 16:40
Ik heb een PC in onderhoud gekregen met een corrupte XP installatie. Na enige mislukte pogingen die te redden besloten dat dat niet lukte heb ik mbv een Ubuntu-live disk de hele systeempartitie in een map op een externe HD gezet (zodat de eigenaar zijn relevante bestanden eruit kon redden) en er een nieuwe installatie op te zetten.

Nu kom ik op de frontpage http://tweakers.net/nieuws/65541/ een bericht tegen waarbij ik "aha" dacht. Dat is het dus. Mooi, dan kan ik die oude installatie weer terugzetten, fix uitvoeren, klaar.
Dacht ik.

Klein probleempje wat blijft staan: Hoe maak je van een copy-paste van een partitie weer een werkende windows-installatie? Is terugzetten en de xp-repair-functie genoeg om er weer een bootend besturingssysteem van te maken, of is dit een zinloze exercitie die vooral tot veel tijdverlies en irritatie gaat leiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:37
Ik denk het laatste, wat je beter had kunnen doen is een disk-image maken met ghost oid, zo zorg je dat alle gegevens bij elkaar blijven in 1 ingekapseld bestand. Maargoed dat kan je hoogstwaarschijnlijk niet meer verwacht ik.

Ik denk persoonlijk om conflicten te voorkomen je het beste een nieuwe installatie kan doen, en dan gegevens en bestanden die van belang zijn er handmatig zelf uit plukken. Zoveel mogelijk programma's installeren in plaats van "oppakken oude installatie en neerzetten nieuwe installatie" om dll conflicten en andere missende bestanden te voorkomen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
Waarom heb je geen image gemaakt en op de externe HD gezet?
Dan had je het geheel terug kunnen plaatsen.
Maar het beste is een fresh-install natuurlijk, en dan alle programma's opnieuw installeren en de belangrijke data gewoon overzetten uit het oude corrupte systeem.

Oh ben net te laat.

[ Voor 4% gewijzigd door donnervogel op 12-02-2010 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:30
Zodra je een windows systeem partitie knipt gaat vaak de bootsector naar z'n grootje en de NTLDR. Het zou kunnen dat de repair functie het kan herstellen, mits je ook alles (inclusief verborgen en systeembestanden) nog hebt.
Is dat niet het geval dan kan je wellicht volstaan met het kopieren van de nodige boot bestanden van de installatie dvd en daarna een bootsector aan maken en de NTLDR te herbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
donnervogel schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 14:11:
Waarom heb je geen image gemaakt en op de externe HD gezet?
Als ik dit geweten had, had ik dat idd. gedaan, maar ik dacht dat de installatie reddeloos was. Voor het originele doel ("daar staan je bestanden, zo werkt windows-search, zo werkt ctrl-C, ctrl-V. Veel succes") is file-copy een leuk idee (en een imagebestand bepaald minder handig), maar ik ben met je eens dat het niet echt de meest geslaagde bron is om een partitie opnieuw op te bouwen.
Beetje "Met de kennis van nu had ik met de kennis van toen hetzelfde gedaan. Maar baal ik daar nu wel van." :P

Mocht ik inderdaad een nieuwe installatie nodig hebben, dan zal ik ook alle programma's er opnieuw op moeten zetten, dat spreekt. (Dat is juist de reden om de oude graag te willen redden, dat was nog een best schone installatie, met een paar vrij exotische programma's, dus als een nieuwe installatie niet hoeft, dan vermijd ik die liever.)

@Opties van Okkie5: Als dit inderdaad het type problemen is na terugzetten, dan klinkt het terugzetten van alle bestanden en daarna de repair-functie vriendelijk vragen het te fixen als een aardig idee.
Zijn er meer mensen die dit inschatten op "Succes absoluut niet gegarandeerd, maar een redelijke kans, dus het proberen waard."?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
Om eerlijk te zijn heb ik het nooit op die manier geprobeerd met XP, maar met 7 heeft het wel gewerkt(repair functie niet, maar handmatig de bootsector en bcd herstellen wel.)
Het grote verschil tussen het opstarten van windows 7 en xp is dat windows 7 bootmgr gebruikt en windows XP NTLDR (omdat xp gebaseerd is op het NT systeem).

Ik heb geen idee wat je exact bedoeld met corrupt in je TS, maar bovenstaand advies is van toepassing op opnieuw bootable maken.

Zou je misschien eerst eens kunnen zeggen wat je precies met corrupt bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Okki5 schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 14:17:
Zodra je een windows systeem partitie knipt gaat vaak de bootsector naar z'n grootje en de NTLDR.
Meh.
da's wel te fixen. De default system NTFS ACLs, that's another story altogether :+

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
"corrupt" slaat op het probleem in gelinkt nieuwsbericht: De installatie bootte OK, maar gaf in de windows-opstartfase een bsod+herstart, ook in de verschillende varianten van savemode. Als ik de gecopy-paste installatie weer in die staat terug weet te krijgen, dan kan ik vervolgens vrij eenvoudig de fix voor dat probleem erop los laten en zou het geheel weer moeten werken als ware het nooit 'stuk' geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
En dat gaat je niet lukken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okki5
agreed alt92, die was ik vergeten op te schrijven:P
Opnieuw installeren is makkelijkste remedie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
Het eenvoudigst en beste is gewoon opnieuw installeren. Het zal misschien iets meer tijd kosten om alle oude programma's opnieuw te moeten installeren, maar het het zal je een hoop ergernis besparen. Maar het resultaat zal dan ook zijn een goed werkend systeem. E.e.a is hierboven ook door anderen al gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
NTFS ACL's (Ik heb de eerste twee googleresultaten en wiki doorgenomen, maar mijn kennis is nog steeds nihil, vrees ik). Ik dacht al dat iets met NTFS/verloren bestandseigenschappen het probleem zou zijn. Dank voor vruchteloze frustratie vermijden. :)
Pagina: 1