NAS of Kleine File-Server

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• advrie
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-08 13:21
Nu heb ik al verschillende topics gelezen die een beetje op hetzelfde neerkomen
Ondanks dat ik daar al heel veel informatie uit heb weten te halen krijg ik net niet antwoord op de vragen die in mijn specifieke geval van toepassing zijn vandaar dat ik een nieuw topic start die toegespitst is op mijn specifieke situatie.

De achtergrond informatie: Sinds een aantal maanden ben ik nu ook een van de vele huizenbezitters in Nederland. Voorheen betaalde ik een all-in prijs dus stroomverbruik was niet zo'n issue. Aangezien stroom toch wat kosten met zich meebrengt ben ik gaan kijken of ik wat zaken anders kan inrichten. Daarnaast kon een betere inrichting van mijn netwerk geen kwaad.

Huidige situatie en gewenste aanpassingen:
Momenteel heb ik het volgende in mijn netwerk staan.
Als modem/router gebruik ik een Sitecom WL-308 - Wireless 300N XR Gigabit Gaming Router.
Hierop zit aangesloten een laptop (draadloos) mijn playstation 3 en mijn gaming PC. Daarnaast nog wat wifi producten die er alleen opgesloten worden voor de internetverbinding maar geen invloed hebben op de data uitwisseling zoals IPhone, TV enz.
Momenteel staat alle data op mijn gaming PC opgeslagen en gebruik ik deze voor het downloaden doormiddel van FTD.
Omdat mijn gaming PC iets teveel stroom uit het stopcontact trekt om 24/7 aan te laten staan wil ik nu een centrale energiezuinigere oplossing om mijn data op te slaan en om mee te downloaden.
Mijn PS3 zal gebruikt worden om de daarop opgslagen films te streamen naar mijn TV.
Ik twijfel nu of ik zelf met bijvoorbeeld een ITX bordje en een Atom zelf een servertje moet bouwen of dat ik een kant en klare NAS moet aanschaffen en waar ik dan rekening mee moet houden in beide situaties.
De server/NAS komt in mijn computerkamer te staan.
De meest stille of de meest energiezuinige oplossing hoeft het van mij ook niet te zijn want het is ter vervanging van een functie die mijn Game PC nu uitvoert en dan is het al snel zuiniger of stiller zoals je begrijpt.
Mijn prioriteit ligt bij de beste oplossing tegen de beste prijs.

Recap:
Centrale data opslag 24/7 benaderbaar.
- Ik moet Newsleecher/FTD er op kwijt kunnen, ik lees veel over Torrents maar geen idee in hoeverre FTD mogelijk is bij een NAS.
- Minimaal 2 schijven kwijt ivm mirror/backup
- Zuinig
- Stil
- Compact
- Prijs rond 300,- (kom ik zelf ongeveer op uit voor zelfbouw) max. 400,-. Goedkopere oplossing vind ik ook geen enkel probleem ;)

Oja, mijn netwerk/datasharing kennis zit onder de gemiddelde tweaker op dit vlak dus met name op het vlak van de verschillende communicatietalen graag enigszins simpel houden. Scheelt weer google'n en inlezen op forums :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een nas heeft zijn voordelen. Maar is niet erg snel. het werkt wel meteen uit de doos

Een zuinige mATX of ITX heeft veel meer vrijheid. Je kan er bv freenas of openmediavault/corenas op draaien. plus zo nog wat software op draaien zoals b.v vncserver(remote desktop), torrents, sabnzb / openFTD aangezien dit alles op linux draait. Of je installeer een linux distro naar keuze. maar aan te raden is ubuntu als beginnende gebruiker. gewoon om het fijt dat alles out of the box werkt

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2010 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuilverwerking
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-08 21:25