Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:04
Omdat feedback van foto's hier zo hoog in het vaandel staat, wat vinden we van de World Press Photo 2009?

Naar mijn idee moet een foto een bepaald beeld uitdragen, sterker nog je zou aan de foto gewoon moeten kunnen zien wat hier bedoeld wordt en zeker niet de verklaring die achteraf gegeven wordt.

De foto van 2009 laat een aantal moslima's op een dak zien die staan te roepen, dat dit nu gepresenteerd wordt "protesterende vrouwen in teheran" en daarom zo bijzonder is vind ik persoonlijk een beetje slapjes.

Fototechnisch snap ik ook niet helemaal waarom deze foto nu dé foto is

wat jullie?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-07 10:10
Vond zelf de foto ook niet echt super, maar het gaat volgens mij met name ook om de nieuws waarde bij de foto vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
World PRESS photo: vanwege het verhaal erachter.
World press PHOTO: vanwege de prachtige belichting, de dieptewerking, de contrasten, de scherpte, de balans.

In mijn ogen dan hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-07 15:57
Ik heb het bij eerdere WPP's ook geroepen: in mijn ogen is een persfoto goed als hij zelf het verhaal kan vertellen. Ik zie nu een donkere foto van vrouwen op een dak. De uitleg over protesterende vrouwen in Teheran is noodzakelijk om de foto te kunnen begrijpen.

Wat dat betreft vind ik bijvoorbeeld de foto van Spencer Platt uit 2006 van nouveau-riche-snollekes in een open Mini tussen de puinhopen in Beirut veel beeldender.

Maar goed, ik zit niet in die jury :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:04
dreamscape schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 13:48:
Wat dat betreft vind ik bijvoorbeeld de foto van Spencer Platt uit 2006 van nouveau-riche-snollekes in een open Mini tussen de puinhopen in Beirut veel beeldender.
Das er tenminste 1 die ik me kan herinneren!

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

loewie1984 schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 13:57:
[...]

Das er tenminste 1 die ik me kan herinneren!
Dat is ook een echte foto? Je zou echt zweren dat het een photoshop is omdat het zo tegenstrijdig is. Impressive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-07 18:48
Als je alleen al de Winners Gallery bekijkt zijn er heel wat betere foto's die hadden kunnen winnen. Valt me op dat er nog aardig wat nederlanders tussen zitten trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Hawk
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-01 21:48
loewie1984 schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 12:58:
Naar mijn idee moet een foto een bepaald beeld uitdragen, sterker nog je zou aan de foto gewoon moeten kunnen zien wat hier bedoeld wordt en zeker niet de verklaring die achteraf gegeven wordt.
Op de site van World Press Photo staat dit te lezen:
About the contest
The annual World Press Photo Contest is at the core of the organization's activities. It offers an overview of how press photographers tackle their work worldwide and how the press gives us the news, bringing together pictures from all parts of the globe to reflect trends and developments in photojournalism.

How to Enter
The contest is open to all professional press photographers. There is no entry fee.
Not only photographers, but also photo agencies, newspapers and magazines from anywhere in the world are invited to submit their best news-related pictures from the previous year. Both single images and photo stories are eligible. The results are published on this website.

Judging & Results
Judging takes place at the beginning of February each year. The contest jury comprises 19 picture editors, photographers and representatives of press agencies from different parts of the world, with widely divergent backgrounds.

This brings to the process a breadth of experience, a variety of perception and a contrast in viewpoint that keeps judging dynamic and bolsters objectivity. The jury acts independently of World Press Photo and the organization has no influence on its decisions.

Winners are announced at a press conference in the second week of February. Prize-winning photographers are invited to receive their awards at the annual Awards Days in Amsterdam at the end of April.
toon volledige bericht
Uit de door mij onderstreepte delen maak ik op dat:
a) de foto moet nieuws 'vertellen'
b) of aan nieuws gerelateerd zijn
c) laten zien dat ze op pad zijn geweest (oftewel, geen huis-tuin-keuken foto)

Dus, met dat in het achterhoofd, is deze foto van 'protesterende vrouwen in Teheran' gekozen.
Maar ik ben het met de TS eens, dat het op punt a) volledig faalt. Namelijk, zonder het verhaal weet je totaal niet waar het over gaat.

Wie nooit tijd heeft, kan er niet mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 241964

Als je het mij als fotografie-noob vraagt, vind ik het ook totaal geen goede foto. Ik kan niet oordelen over het technische aspect, maar op de een of andere manier doet de foto mij niets. Normaal gesproken weet de winnende World Press Photo mij op emotioneel niveau te raken. Maar eerlijk gezegd doet dit mij niets. Want zoals Black Hawk hierboven al zegt, het verteld geen verhaal.
Daarbij valt er geen emotie te vangen uit de foto, zijn de vrouwen verdrietig, boos, wat is er met ze aan de hand? Het duurde bij mij eigenlijk niet lang voordat ik de foto had weggeklikt en naar de runner-ups ging kijken, die als je het mij vraagt een stuk beter vaak waren (op emotioneel gebied natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-07 11:46
Maar laten we het dan ook eens over de rest van de foto's hebben, naar mijn weten zijn ern ook een hoop subcategoriën, en bij een viel het me wel gigantisch op. Een foto van een vrouw in de tuin naast een auto ofzo, totaal geen mooie, verhaalvertellende of wat dan ook foto, en die wint dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:48

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

hoewel dit opzich in FGS past, stop ik hem toch naar FGA, omdat hij daar nóg beter past ;)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Ik vind niet dat het een speciale nieuws waarde moet hebben, maar een bepaald belangrijk nieuws MOMENT.
Dat je kan ZIEN wat er gebeurt is en wat de nieuws waarde is. Dat meteen opvalt waar het over gaat en dat de foto technisch ook uitstraalt dat er iets belangrijks gebeurt (bijv. intressante compo/bewerking)

Bij zo'n world press photo wil ik dus niet dat de winnende foto afhankelijk is van het verhaal er ACHTER. Een foto is tenslotte dè vorm om iets uit te stralen of te laten zien/confronteren.

Een perfecte press/nieuws foto is mijns inziens dus een foto waar je in een keer weet wat de nieuws waarde is. Enerzijds omdat het een belangrijk en internationaal nieuwtje is geweest en dat daardoor iedereen het herkend. En anderszijds dat de foto het dramatische of juist heugdelijke nieuws weergeeft.

De foto van de moslim vrouwen op het dak is eigenlijk gewoon heel saai, je kan niet eens goed zien dat ze schreeuwen. Daarnaast kunnen ze om 12 miljoen verschillende dingen schreeuwen. Er zijn veel interessantere dingen gebeurt in 2009...

Ik moet wel zeggen dat ik uberhaupt twijfels heb aan de WPP want het zijn nieuws foto's die genomen zijn door fotograven ter plekke...en vaak zijn die fotograven daar de enige fotograven. Een winnaar van de WPP heeft dan gewoon knetter veel geluk gehad dat hij dat moment heeft meegemaakt. Voor het zelfde geld had het bedrijf waar hij onder werkt een andere fotograaf gestuurd en dezelfde foto gemaakt. (aangezien de foto's vaak niet technisch bijzonder zijn en geen speciale compo hebben die hem zo briljant maken en dus denk ik dat er veel fotograven ong. dezelfde foto zullen schieten op dat moment) En aan de andere kant gaat het toch maar om het verhaal achter de foto zit. Dus ook al is de foto net iets anders, de kans dat die andere foto die eventueel genomen zou zijn door een andere fotograaf ook zou winnen is best groot.
Pagina: 1