Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn netwerk is iets anders opgezet dan normaal, maar om alles simpeler (sneller) te maken wil ik aantal zaken aanpassen.

Nu voor ik mijn vraag ga stellen, eerst even een grafische voorstelling van men huidige netwerk;

Afbeeldingslocatie: http://hoaxer.be/dump/screenshots/netwerk-thuis.jpg

Wat de meeste zullen opvallen, ik gebruik mijn Linksys 320N als gateway ipv als router, dit is een bewuste keuze omdat mijn Digicorder voor het bekijken van Digitale TV een rechtstreeks IP moet krijgen vanaf de Telenet Kabelmodem, standaard zet de installateur een switch tussen je router & je kabelmodem maar omwille van het extra stroomverbruik, extra stopcontact, ... is dit geen optie.

Nu om toch enigszins te beschikken over een lokaal netwerk zijn computer 1 & computer 2 verbonden met een utp kabel, los van de draadloze connectie die ze hebben. Ik kan wel communiceren van computer 1 naar computer 2 via het draadloze netwerk maar het probleem is dat dit verbruik dan meegerekend wordt op je Telemeter (de beruchte Belgische limieten ;)). Ik ben dus verplicht om lokaal netwerk verkeer over de UTP kabel te laten gaan, beide hebben een vast IP (192.168.0.x).

Helaas zit mijn laptop nu een beetje uitgesloten, als ik nu bestanden moet verplaatsen gaat dit via een USB stick of een externe HDD, dit terwijl hij eigenlijk wel aan alle netwerkshares kan maar zoals gezegd, dan gaat het verkeer over de IP's van Telenet en telt het verbruik mee.

Nu ik heb gelezen dat het mogelijk is om je NIC zowel in te stellen op DHCP EN Static IP, helaas gaat dit niet met alle netwerkkaarten en is het in Windows ook zo geen éénvoudige opdracht. Mijn idee was dus om toch een lokaal netwerk op te zetten dat volledig draadloos is maar alleen gebruikt maakt van IPv6, dus dat ze een Telenet IP krijgen via DHCP op ipv4 maar dat ze dus ook local kunnen communiceren via IPv6.

De vraag is nu alleen; wat moet ik invullen bij de instellingen? Ik ben er al achter gekomen dat men fc00::/7 gebruikt voor lokale netwerken bij ipv6, maar het blijft me wat onduidelijk (ondanks alle documentatie) wat ik nu juist moet invullen? (in dit venster) :? kort gezegd, ipv 192.168.0.x & 255.255.255.0 maar dan voor ipv6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:04
ten eerste, weet je dit zeker?:
Ik kan wel communiceren van computer 1 naar computer 2 via het draadloze netwerk maar het probleem is dat dit verbruik dan meegerekend wordt op je Telemeter
lijkt me heeeeeeel bizar, vreemd, achterlijk en vooral ook onterecht..

static en dhcp samen op 1 netwerk kaart slaat volgens mij nergens op.. het is het een of het ander, deze 2 zijn elkaars tegenovergestelde. Iets kan ook niet zwart en wit zijn..

wat je wel kan doen is dhcp op je modem / router aan laten staan en een aantal apparaten een static ip geven als je dit nodig vind.. Je hebt dan wel kans op IP conflicten als je dhcp server een ip adres uitdeeld wat je als statisch hebt opgegeven.

Ik zie eigenlijk het probleem niet zo, als ik het goed heb is je kabelmodem gewoon dhcp server en daar je wireless gateway / switch achter, en je zit gezellig met zijn alle in het zelfde LAN, (wired of wireless)

en ook nog: WAN is wat anders dan WLAN...

[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 12-02-2010 11:48 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:24
Prulleman schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 11:42:
ten eerste, weet je dit zeker?:
[...]
En dan hebben we het nog niet over het veiligheidsaspect. Pff..'k moet er niet aan denken dat ieder ip device in m'n huis netwerk een wan ip zou krijgen. Dit betekend dat je dus ieder device afzonderlijk moet beveiligen tegen ellende van buitenaf. Heb je wel uitgezocht hoeveel stroom een 5-port switch kost? Overigens wel slecht van Telenet dat ze hun kabelmodem niet gewoon voorzien van 2 LAN poorten. 1 voor naar je WRT320N en 1 naar je digitv kastje.

Maar goed. Ik zou toch echt gewoon voor een switchje gaan en dan de WRT320 weer instellen als router (zoals het hoort!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, alhoewel dit vroeger niet het geval was maar sinds één of andere update enkele maanden geleden wel ...

Dus ik kan mijn netwerk shares van Computer 1 naar Computer 2 wel benaderen (zowel op hostname als op Telenet IP) maar als ik dan een bestand kopieer over het draadloze netwerk dan telt dat mee in mijn maandelijks verbruik, daarom hangen ze nu aan elkaar met een cross :X )
TheVMaster schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 11:47:
En dan hebben we het nog niet over het veiligheidsaspect. Pff..'k moet er niet aan denken dat ieder ip device in m'n huis netwerk een wan ip zou krijgen.
Iedere klant van Telenet is nochtans rechtstreeks aangesloten op het internet, een router is iets wat je zelf moet aanschaffen & configureren, standaard krijg je gewoon een switch (& accesspoint als je draadloze installatie neemt) die ook allemaal rechtstreeks aan het internet hangen ...

Nu los van mijn vraag, wat ik nu juist moet invullen weet ik nog steeds niet maar ik lees hier & daar dat Netwerk Sharing niet werkt over ipv6 tenzij je een DNS gaat opzetten. Zoals jullie zeggen, een switch zou de oplossing zijn (zo was het vroeger ook ingesteld) maar om praktische redenen is dat niet een oplossing (stopcontact te kort en nog een stekkerdoos erbij is iets teveel van het goede :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 11:22:
De vraag is nu alleen; wat moet ik invullen bij de instellingen? Ik ben er al achter gekomen dat men fc00::/7 gebruikt voor lokale netwerken bij ipv6, maar het blijft me wat onduidelijk (ondanks alle documentatie) wat ik nu juist moet invullen? (in dit venster) :? kort gezegd, ipv 192.168.0.x & 255.255.255.0 maar dan voor ipv6
Dat is het mooie van IPv6, je hoeft niets in te vullen. Dat adres is alleen noodzakelijk als je daadwerkelijk een vast adres wilt toekennen, maar je krijgt al een semi-vast adres via auto-configuratie. Kijk maar eens naar de uitvoer van ipconfig /all, dan krijg je een adres zoiets als dit (of bij de status van de NIC):
inet6 addr: fe80::21e:65ff:fe8a:d570/64

Dit is even de uitvoer op m'n Linux systeem, maar is ongeveer gelijk bij Windows. Deze adressen kan je gewoon gebruiken om te communiceren tussen alle stations. Sommige zaken zullen alleen niet goed werken als je het op IP basis doet, maar daar kom je vanzelf achter ;). Shares bijvoorbeeld is niet zo eenvoudig als \\[<ipadres>], je zal je Hosts file dus moeten aanpassen om dit voor elkaar te krijgen, of tijdelijk IPv4 uitschakelen. Ik neem wel aan dat je minstens Vista gebruikt, want XP is niet zo super met IPv6.

Commandline FTW | Tweakt met mate