Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Recent heb ik een aantal nieuwe onderdelen gekocht;

Mb: Gigabyte P55a UD4
Mem: Corsair DDR3 Dominate 1600MHz
CPU: Intel Core i7 860 (2.8 GHz)
Koeler: Coolermaster Hyper 212 Plus
Pasta: Arctic Silver 5

Na deze in elkaar te hebben gezet en het systeem buiten de case te testen, werkt alles, behalve de CPU-fan. Als ik op de aansluiting van CPU-fan de boxed koeler aansluit, begint deze wel te draaien.

Op de sys of pwr_fan draait de Hyper 212 Plus wél.

In de BIOS heb ik inmiddels Fan Control uitgezet en hem altijd op max RPM draaien, ook dit zonder resultaat. De Hyper 212 Plus wil niet starten als CPU fan.

Opnieuw monteren heb ik ook geprobeerd, zonder resultaat.

Enig idee wat de oorzaak kan zijn van de weigering van de CPU fan?

Alvast bedankt,

Roy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:42
En als je de cpu fan van de Hyper 212 eens een handje helpt met op gang komen? Misschien dat hij te weinig voltage krijgt en daardoor niet wil starten, maar dat hij wel kan blijven draaien met dat voltage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:58
Sluit hem anders eens met een verloopje aan op een molex-stekker van je voeding. Het kan zijn dat deze fan 12 volt nodig heeft om te kunnen draaien, maar het zou ook kunnen zijn dat de eerste keer de weerstand te groot is.
Je zou ook nog kunnen proberen om hem in te vetten of wat siliconenspray erover heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FastFred schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 16:31:
En als je de cpu fan van de Hyper 212 eens een handje helpt met op gang komen? Misschien dat hij te weinig voltage krijgt en daardoor niet wil starten, maar dat hij wel kan blijven draaien met dat voltage
Dit zonder effect.
Lars93 schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 17:00:
Sluit hem anders eens met een verloopje aan op een molex-stekker van je voeding. Het kan zijn dat deze fan 12 volt nodig heeft om te kunnen draaien, maar het zou ook kunnen zijn dat de eerste keer de weerstand te groot is.
Je zou ook nog kunnen proberen om hem in te vetten of wat siliconenspray erover heen.
Direct op de voeding aangesloten werkt deze wel. Enkel en alleen op de CPU_FAN connector op het moederbord niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:58
Verwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 19:31:
Direct op de voeding aangesloten werkt deze wel. Enkel en alleen op de CPU_FAN connector op het moederbord niet..
Dan is het dus duidelijk dat deze 12 volt nodig heeft en niet 5 of 7 volt die je moederbord levert. Ik zie dus als enige oplossing dat je de fan gewoon rechtstreeks op je voeding aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lars93 schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 22:00:
[...]

Dan is het dus duidelijk dat deze 12 volt nodig heeft en niet 5 of 7 volt die je moederbord levert. Ik zie dus als enige oplossing dat je de fan gewoon rechtstreeks op je voeding aansluit.
Je hebt gelezen dat hij het wél doet op de SYS_FAN en PWR_FAN connectoren? Deze zijn identiek aan CPU_FAN (zover ik weet), op de weergave/controle in de BIOS na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ja, en die controle is juist het probleem, waarschijnlijk staat er een automatische/temperatuurg estuurde instelling aan waardoor hij alleen bij zware belasting gaat draaien. start eens door en belast je cpu eens met prime95 o.i.d.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nedernakker schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 06:49:
ja, en die controle is juist het probleem, waarschijnlijk staat er een automatische/temperatuurg estuurde instelling aan waardoor hij alleen bij zware belasting gaat draaien. start eens door en belast je cpu eens met prime95 o.i.d.
Smart Fan Control staat uit in de BIOS, dan zou dit toch niet mogen?
Als ik de powerknop indruk draait de fan een halve slag, en dan stopt ie ermee.
Pagina: 1