[excel2010]conditional format werkt voor de helft

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
hallooo gotters,

ik heb een conditional formatting opgezet voor een totaal overzicht van kosten vs het deel van die kosten die betaald zijn.

de condities zijn als volgt:
Minder dan een kwart betaald = rode tekst
Meer dan een kwart, maar minder dan de helft betaald = oranje tekst
Meer dan de helft, maar minder dan driekwart betaald = olijfgroene tekst
Meer dan driekwart of alles betaald = groene tekst

ik gebruik daarvoor de volgende (respectievelijke) formulas op volgorde van boven:
=INDIRECT(CONCATENATE("E";ROW()))<=(INDIRECT(CONCATENATE("B";ROW()))/4)

=AND(INDIRECT(CONCATENATE("E";ROW()))>=(INDIRECT(CONCATENATE("B";ROW()))/4);INDIRECT(CONCATENATE("E";ROW()))<(INDIRECT(CONCATENATE("B";ROW()))/2))

=AND(INDIRECT(CONCATENATE("E";ROW()))>(INDIRECT(CONCATENATE("B";ROW()))/2);INDIRECT(CONCATENATE("E";ROW()))<((INDIRECT(CONCATENATE("B";ROW()))/4)*3))

=INDIRECT(CONCATENATE("E";ROW()))>=((INDIRECT(CONCATENATE("B";ROW()))/4)*3)

als ik dit test met true false in 4 cellen achter de rij, geeft dit netjes 1 true op 3 falses. de conditional formatting doet het echter niet bij de middelste twee. dus de tekst verkleurt alleen als de 1e of 4e conditie wordt gehaald.

ik heb al geprobeerd om de <= en => te vervangen door alleen < of >, maar niets helpt. het blijft ook gek want de true en falses werken wel gewoon. waarom de formatting dan niet luisteren naar die statements?

ik maak gebruik trouwens van relatieve INDIRECT en ROW() omdat die formatting niet excel-like de cellen aanpast wanneer je zegt dat een conditie op meerdere cellen toepasbaar moet zijn. hij behoudt in dat geval de cellen die je zou hebben benoemd.

nogmaals: de formules lijken te werken aangezien de true en false statements correct zijn, alleen de format neemt het niet over.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Detail: precies de helft wordt genegeerd. Verder klopt de logica idd, voor zover ik het zie. Omdat ik de voorwaardelijke-opmaakmethode van XL2010 beta (!) niet ken kan ik daar niets over zeggen.

Wel: makkelijker is een hulpkolom maken met En/Bn en dan simpele voorwaardelijke opmaak gebruiken: <0,25 rood en stoppen; <0,5 oranje en stoppen; <0,75 olijfgroen en stopppen; groen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
de opmaakmethode werkt volgens mij precies hetzelfde als 2007 en eerder. je voegt een regel toe door een formule te noteren (1 van de 4 genoemde) en kiest daar op welke cel die van toepassing is. ik heb dus in het regelmenuutje 4 regels onder elkaar staan (de formules) met daar de kleurtjes.
volgens mij verschilt dat niet veel met eerdere versies?

de bn methode die je noemt klinkt me niet erg bekend moet ik zeggen :(

sowieso klopt jouw simpele voorwaarde denk ik niet. als iets > 0,25 zal hij altijd stoppen bij rood. aan die voorwaarde voldoet hij nl altijd in dat geval.

[ Voor 15% gewijzigd door fabstar81 op 12-02-2010 10:37 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

<0,25 en niet >0,25 ;)

Met En/Bn bedoel ik een hulpkolom met op regel2 E2/B2, op regel 3 E3/B3 etc. Da's gewoon copypaste doortrekken zonder indirect etc en kan je gewoon voorw. opmaak doen op die cel.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
zit ff te kloten met die voorwaardelijke opmaak, maar die formulenotering is echt vaag daarvoor. het lijkt ernaar dat je niet een hele IF-statement neer kan knallen, omdat hij al bij het invoeren van de voorwaarde zegt dat iets waar moet zijn waarna de opmaak volgt. dat is dus al een halve IF-statement. maar als je de complete formule gebruikt zoals je die zou intikken in een normale cel, doet ie het volgens mij ook.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:23
Ik snap niet precies wat je bedoeld, maar in voorwaardelijke opmaak kan je prima een if statement gebruiken, maar je moet dan even zorgen dat ie een TRUE/FALSE output heeft (Althans in 2002).
Dus IF(A1<=0,25;TRUE;FALSE).

Verder kan ik bovenstaande voorwaardelijk opmaak prima verder kopieren waarbij de cel referentie mee veranderd. Dus als ik deze opmaak 1 cell naar beneden kopieer dan wordt het A2. Op cellen waar al data in staat is dat eventueel te doen met pastespecial -> format.

edit: @VV klopt, maar ik reageerde op het IF verhaal. Zoals ik al zei, ik snap niet precies waar de TS naar opzoek was :)

[ Voor 11% gewijzigd door MrAngry op 15-02-2010 11:38 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 08:06

Reptile209

- gers -

MrAngry: je hoeft niet eens met een IF() aan te komen, het hele conditional formatting regeltje is al een soort IF: hij evalueert de expressie (bijv. A1<=0), bij true past hij de formatting toe, bij false niet. Met die IF erbij maak je het eigenlijk alleen maar complexer.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ja, dat dacht ik dus al dat je niet een hele IF statement neer hoefde te knallen. had ik dat iig bij het rechte eind. heb je ook al geprobeerd dan bij het kopieeren of de formatting ook echt werkt? met de manier waarop ik de formule heb geschreven kan ik hem ook doorkopieeren, maar de middelste 2 conditions pakte ie dus niet.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 08:06

Reptile209

- gers -

Kan je een (opgeschoonde) versie van je sheet online zetten, dus een minimale sheet waarin het misgaat? Misschien dat iemand met een frisse blik daarop je op weg kan helpen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ik zal vanavond thuis eens kijken of ik hem online kan knikkeren. kijken of het lukt. anders morgen. ben benieuwd.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Pagina: 1