Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 14:25
Hey,

Ik heb een klein vraagje over de virtual licenties en de normale licenties. Volgens onze leverancier moet ik 3 Windows licenties kopen met de volgende setup. Ik kies trouwens voor W2k8 Standaard omdat ik gebruik moet maken van SQL base en Premium heeft dit niet.

1. Windows 2008 standaard hierop draait Hyper-V
Dit kost me 1 licentie
2. Child partition komt Windows 2008 SBS
Dit kost me 1 licentie
3. Child partition Windows 2008 standaard
Volgens de leverancier kost mij dit ook 1 licentie. Maar kan ik dit niet gewoon met de Virtual licentie van de eerste aankoop van Windows 2008 doen ?

Mijn vraag nu. Moet ik nu 3 licenties aanschaffen of is 2 licenties genoeg + 1 virtual licentie.

Ben al enkele uren weze zoeken op google en op tweakers maar volgens mijn zijn mijn zoek woorden niet correct omdat ik niks gevonden kan krijgen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
dat kost je idd allemaal licenties. Koop je 2008 enterprise mag je die 3x virtualiseren op hyper-v.
vergeet niet dat je ook nog eens mag lappen voor hyper-v zelf :)

edit. Ter duidelijkheid:
1x licentie 2008 host
1x hyper-v licentie
1x sbs licentie
1x 2008 licentie voor vm

dat kost het je dus.

doe je enterprise edition (en je vervangt sbs voor enterprise) kost het je dit
1x 2008 enterprise licentie
1x hyper-v licentie
3x "gratis" VM (kost dus niks)

[ Voor 47% gewijzigd door Razwer op 12-02-2010 11:48 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killertjuh
Volgens mij kun je tegenwoordig Hyper-V gratis downloaden toch? Dus hier hoef je volgens mij geen licentie te gebruiken.

Ik heb nu ook gehoord dat wanneer je windows 2008 SBS premium koopt. Dat je maar 1 licentie hoeft aan te schaffen want namelijk in die premium zit SBS en Standaard. Je krijgt dus ook 2 cd`s(dvd`s). Dus eigenlijk krijg je 3 licenties. Namelijk een SBS licentie en een Virtueel en Normale Standaard licentie.

Maar ik maak gebruik van SQL base dus hier heb ik niks aan..

[ Voor 62% gewijzigd door Killertjuh op 12-02-2010 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
hyper-v-server is idd gratis, elk OS wat je daar bovenop installeert moet je wel licenties voor betalen
hyper-v-server-2008R2 is een server 2008 Enterprise Core edition met hyper-v role geinstalleerd.
anderzijds als je over hyper-v spreekt kan het ook een server-2008 host zijn met hyper-v role. Dat kost wel een extra hyper-v licentie.
installeer je een server 2008 enterprise als host, mag je deze nog 3x virtualiseren op dezelfde host.
standard moet je voor elke VM betalen als je hetzelfde doet.
Hoe het zit met SBS licenties kan ik je niet vertellen gezien ik nooit met dat product werk.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
SBS moet je ook los aanschaffen, dit staat los van de Enterprise licentie, dit moet je zien als een upgrade, niet downgrade t.o.v. Enterprise, omdat het een pakket is met veel extra functionaliteit.

Mijn advies zou zijn SBS 2008 Premium aan te schaffen, dan krijg je naast een SBS Server met 5 cals ook nog een losse 2008 licentie, en SQL2008 Standard Edition.
als je dat virtualiseert bovenop een core-HyperV ben je met de aanschaf van SBS2008 Premium theoretisch klaar :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killertjuh
sanfranjake schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 19:15:
SBS moet je ook los aanschaffen, dit staat los van de Enterprise licentie, dit moet je zien als een upgrade, niet downgrade t.o.v. Enterprise, omdat het een pakket is met veel extra functionaliteit.

Mijn advies zou zijn SBS 2008 Premium aan te schaffen, dan krijg je naast een SBS Server met 5 cals ook nog een losse 2008 licentie, en SQL2008 Standard Edition.
als je dat virtualiseert bovenop een core-HyperV ben je met de aanschaf van SBS2008 Premium theoretisch klaar :)
Ja bedankt. Dit had ik ook in gedachten.. Maar de post van Razwer maakt het ook allemaal duidelijker.

[ Voor 3% gewijzigd door Killertjuh op 15-02-2010 11:21 ]

Pagina: 1