Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:55
Sinds februari 2009 zit ik bij mijn huidige werkgever, beginnend als stagaire, en tegenwoordig als medewerker. In Juli heb ik een contract voor onbeperkte duur getekend, en een van de arbeidsvoorwaarden is een leaseauto. Deze zou ik 1 oktober mogen bestellen, echter dit wordt steeds tegengehouden i.v.m. 'crisismaatregelen'. Ik rijd momenteel (sinds Juli) al in een huurauto.

De maatregel om geen nieuwe auto's te bestellen geldt bedrijfsbreed en zou een besparing op moeten leveren. Echter de huurauto waar ik nu in rijd is duurder per maand dan een leaseauto in mijn categorie.

Een tijdsoverzicht van toezeggingen en ingaan van maatregelen, i.c.m. contracten etc.
  • Februari 2009: Beginnen met afstuderen
  • Juni 2009: afstuderen voltooid. Bedrijf bevriest de lonen.
  • Juli 2009: maandcontract
  • Eind juli 2009: aanbod halfjaarcontract, door mij afgewezen. Vervolgens een contract voor onbeperkte duur aangeboden gekregen incl. lease. Toezegging dat ik 1 oktober mag bestellen (1 augustus in dienst, 2 maanden proeftijd)
  • begin oktober 2009: offertes ingeleverd bij de verantwoordelijke persoon. Deze meldt me dat hij eerst toestemming moet krijgen van de directie. 4 dagen later krijg ik te horen dat het bestellen tegen wordt gehouden tot januari 2010. Hier leg ik mij bij neer.
  • November 2009: Enkele collega's (3) worden verzocht elders werk te zoeken. Enkele leaseauto's komen vrij en worden herverdeeld.
  • Januari 2010: nog steeds wordt het bestellen tegengehouden; langzamerhand heb ik er genoeg van en bespreek dit met mijn direct leidinggevende. Deze overlegd het met de directie, geen verandering.
  • Begin februari 2010: leidinggevende nog eens naar de directie; aangezien de huurauto per maand duurder is dan een leaseauto, en het argument besparing dus niet eens geldig is. Ook zijn er geen leaseauto's over, laat staan dat er vrij komen in mijn categorie. Nieuwe besteldatum: Zomer 2010.
Andere collega's moeten langer in de huidige auto doorrijden. Echter dit is anders dan in een (duurdere) huurauto te rijden imo. Heb ik dit gewoon te accepteren of heb ik nog opties? (anders dan ander werk zoeken)

Iedereen waar ik dit mee bespreek (collega's, ouders, vrienden etc.) heeft natuurlijk een gekleurde blik hierop, ik wil graag weten of ik dit heb te accepteren (niet leuk, maar als het zo is is het zo), of dat dit niet zo is. Alvast bedankt voor jullie replies en het lezen van deze TS.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

beany

Meeheheheheh

Een huur auto is duurder ja, maar die is ook per dag in te leveren zonder boete's. Een lease auto voor het einde van het contract inleveren kost flink geld.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik zou me er, eerlijk gezegd, niet zo druk om maken. Schijnbaar gaat het niet zo heel goed in het bedrijf of er wordt in ieder geval meer bezuinigd. Baan behouden is denk ik toch belangrijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 15:41
Het maakt jou toch niet zoveel uit of een auto eigendom is van een huur- of een leasemaatschappij?

- Maar je maakt wel wat mee! -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
@beany: Dat is me bekend. Ik heb dit ook reeds besproken (onder het motto van willen jullie van me af?) aangezien het natuurlijk duur is om overbodige leaseauto's te hebben. Zoals ik al aangaf, er komen geen auto's vrij in mijn leasecategorie, ook niet als ze mensen gaan ontslaan. Verder zijn er vele auto's waar nu extra lang in wordt doorgereden, en die per maand verlengd worden en boeteloos kunnen worden ingeleverd.

@hemiparo: Ik ben op zijn minst gezegd niet heel tevreden over deze auto; een andere huurauto biedt ook weinig voor me, ik wil graag mijn eigen auto bestellen.

@Deviator79: Mij maakt huur of lease weinig uit, ware het niet dat de huur auto toch nooit is wat je zelf zou uitzoeken en bijv. ook geen optie tot winterbanden heeft.

Allen bedankt voor de replies; ik weet dat deze vraag misschien wat zeikerig overkomt, echter de leaseauto is een van de redenen waardoor ik uiteindelijk hier aan de slag ben gegaan en niet bij een andere partij. Een 'eigen' leaseauto uitzoeken is toch anders dan een huur of overgenomen leaseauto voor je gevoel.

[ Voor 46% gewijzigd door asfaloth_arwen op 12-02-2010 08:48 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

asfaloth_arwen schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 08:44:
en bijv. ook geen optie tot winterbanden heeft.
Dan koop je ze zelf. Heb ik ook gedaan. Zie het als investering in je eigen veiligheid.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ivm met crisis zijn er inderdaad een hoop bedrijven die geen nieuwe langlopende lease contracten aan willen gaan. zoals eerder genoemd kost het een werkgever gigantisch veel geld om een leasecontract voortijdig af te kopen..
maar wat is het grote probleem om door te rijden in je huidige huur auto? is dit van een merk/model welke niet naar je zin is? mogelijk kun je dan overleggen binnen je bedrijf en met de verhuurmaatschappij of dit voor een ander merk/type binnen dezelfde huurcatogorie omgewisseld kan worden.

ik heb zelf in het verleden ook 2 keer 9 maanden in een huurauto gereden. heb hier nooit zo'n probleem in gezien . en ook heb ik op mijn eigen verzoek wel eens een andere merk huurauto gekregen tussendoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:37
Wat staat er in je contract, een lease auto of een auto van de zaak?

En auto van de zaak, kan dit ook gewoon zijn. En zoals al eerder gemeld. Een huur auto kan men zo inleveren. Als er dus iemand weg zou gaan, die nu een lease auto heeft, dan kan men dus heel gemakkelijk naar jou gaan. En de huur auto er uit.

Vanuit het bedrijf gezien, een goede oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat het normaal wordt gevonden dat men een nieuwe auto mag uitzoeken verbaasd mij.

Jij hebt recht op een auto van de zaak, deze heb je. punt.

Ik snap dat een huurauto minder leuk is dan een nieuw auto bij de dealer bestellen, maar als de situatie het niet toe laat is het gewoon jammer, en moet je blij zijn dat je nog salaris krijgt elke maand, rechten heb je zeker niet, tenzij in jouw contract staat dat jij een nieuwe lease auto mag uitzoeken bij de dealer. maar dat zal vast niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xantos
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Je kunt natuurlijk niet in de financieen kijken van je bedrijf. Wellicht zit er een ontslag ronde aan te komen of durven ze het gewoon even niet aan. Als het straks beter gaat kun je toch alsnog een nieuwe auto uitzoeken?

[ Voor 0% gewijzigd door xantos op 12-02-2010 08:56 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
@X.ExceL bedankt voor je reply; dit was ik aan het zoeken. De hele discussie m.b.t. of het terecht is om moeilijk te doen hierover is een tweede. Het gaat mij puur of ik een poot heb om op te staan. De hele discussie huurauto vs. eigen leaseauto wil ik eigenlijk helemaal niet aangaan, ik weet dat dit puur een 'emotioneel' verschil is en weinig ermee van doen heeft.

@Rolfie: Contract heeft het over leasebudget/vergoeding. Precieze tekst heb ik even niet ter beschikking.

@xantos: buiten de informatie op kwartaalmeetings etc. niet inderdaad. Financieele status is niet heel ernstig; Verder details niet in dit topic :)

Wat ik wou weten is, mag een werkgever toezeggen dat ik over 2 maanden een auto mag uitzoeken en bestellen, en dit vervolgens X keer uitstellen zoals het uitkomt; blijkbaar wel helaas.

Voor de duidelijkheid; het gaat dus of de toezeggingen die steeds veranderd worden wel mogen, niet de hele discussie huur vs. eigen lease

[ Voor 15% gewijzigd door asfaloth_arwen op 12-02-2010 09:01 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xantos
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Heb je dit zwart op wit staan? Als deze maatregel voor het hele bedrijf geldt maak je weinig kans. Het is niet anders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

asfaloth_arwen schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 08:39:
  • Begin februari 2010: leidinggevende nog eens naar de directie; aangezien de huurauto per maand duurder is dan een leaseauto, en het argument besparing dus niet eens geldig is. Ook zijn er geen leaseauto's over, laat staan dat er vrij komen in mijn categorie. Nieuwe besteldatum: Zomer 2010.
Zijn er helemaal geen auto's over, of gewoon geen die in jouw leasebudget vallen? Anders zou je werkgever er namelijk nog voor kunnen kiezen om je leasebudget tijdelijk te verhogen ofzo. Een auto die ze toch al hebben wordt daar niet duurder van.

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

asfaloth_arwen schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 08:58:

Wat ik wou weten is, mag een werkgever toezeggen dat ik over 2 maanden een auto mag uitzoeken en bestellen, en dit vervolgens X keer uitstellen zoals het uitkomt; blijkbaar wel helaas.
ja dat mag, maar het is wellicht raadzaam voor je om je te verplaatsen in de schoenen van je werkgever die flexibeler wil gaan werken, huurauto's zijn heel erg flexibel en kost veel minder om in te leveren.

Ja het is zuur voor je dat ondanks toezeggingen je nu geen "eigen" auto mag uitzoeken. Maar besef je ook dat we in 2010 leven en het gewoon niet goed gaat met bedrijven. Wie ben jij dan om over zulke dingen te zeuren? Wees blij dat je elke maand nog je salaris krijgt en wees blij met wat je hebt :)

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
@Phase: helemaal geen auto's over (meer).
@Slasher: ik zit hier gewoon mee; wil hier echter niet al te moeilijk over doen; vandaar dat ik eerst navraag of er uberhaupt een reden is om hier nog iets mee te proberen. Indien niet, wacht ik gewoon af. Het is gewoon dat ik in oktober de offertes al bij HR had liggen. Ik heb alle begrip voor de situatie; alleen de manier waarop het behandeld wordt ben ik minder tevreden mee. Geef dan gewoon aan bij het aannemen/aanbieden contract aan dat er voorlopig geen auto's besteld worden ipv dit wel toe te zeggen en later in te trekken.

Verder bevalt de baan en de collega's etc. ook super, dus ik ga echt niet moeilijk doen en besef me ook dat ik hier goed zit op moment.

[ Voor 10% gewijzigd door asfaloth_arwen op 12-02-2010 09:13 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 21:23

Jeroen V

yadda yadda yadda

Even helemaal los van het feit of je een poot hebt om op te staan. Er worden collega's ontslagen omdat het blijkbaar niet goed genoeg gaat met het bedrijf, en jij vindt dat je onterecht behandeld wordt omdat je niet je eigen auto mag uitkiezen. (althans, zo komt het op me over)

Ik zou eerder blij zijn met de behouden van de baan en die auto komt wel als het beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Of je eigen auto kopen die wel naar je wens is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

asfaloth_arwen schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 08:58:
@X.ExceL bedankt voor je reply; dit was ik aan het zoeken. De hele discussie m.b.t. of het terecht is om moeilijk te doen hierover is een tweede. Het gaat mij puur of ik een poot heb om op te staan. De hele discussie huurauto vs. eigen leaseauto wil ik eigenlijk helemaal niet aangaan, ik weet dat dit puur een 'emotioneel' verschil is en weinig ermee van doen heeft.
Ik denk dat je jezelf te veel lekker hebt gemaakt met "ik krijg een nieuwe auto en die kan ik zelf uitzoeken". Het is zelfs volkomen normaal dat als het bedrijf nog een leaseauto heeft staan die niet gebruikt wordt dat die gewoon aan een werknemer (jij dus) wordt toegewezen.

Je krijgt een auto van de zaak. Alles meer is een bonus. IMHO heb je het gewoon te accepteren en kun je alleen proberen duidelijk te maken dat een huurauto duurder is dan een leaseauto. Als je werkgever daar niet in meegaat kun je dat in het slechtste geval zien als "er gaan er binnenkort nog meer uit".

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Tja, nog even alles doorgelezen en volgens mij mag je al blij zijn dat je een huurauto hebt :)
Bedrijf kan natuurlijk ook zeggen: zorg maar voor je eigen vervoer en de kilometers declareer je bij ons.
Snap best dat je baalt dat je geen eigen auto mag kiezen maar kom op, er zijn duizenden mensen die hun baan (dreigen te) verliezen... je moet je denk ik afvragen of dit echt een issue voor je is?

En nee, beloftes die niet na worden gekomen zijn niet fijn maar zo slecht is de huurauto toch ook niet? Ook al is het niet wat je wilt..,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:20
hemiparo schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 09:26:
Tja, nog even alles doorgelezen en volgens mij mag je al blij zijn dat je een huurauto hebt :)
Bedrijf kan natuurlijk ook zeggen: zorg maar voor je eigen vervoer en de kilometers declareer je bij ons.
Snap best dat je baalt dat je geen eigen auto mag kiezen maar kom op, er zijn duizenden mensen die hun baan (dreigen te) verliezen... je moet je denk ik afvragen of dit echt een issue voor je is?

En nee, beloftes die niet na worden gekomen zijn niet fijn maar zo slecht is de huurauto toch ook niet? Ook al is het niet wat je wilt..,
Dat duizenden andere mensen hun baan dreigen te verliezen is natuurlijk geen reden om alles maar te slikken wat je werkgever je op legt.

Ik denk overigens wel dat TS in dit geval zich bij de situatie neer moet leggen. Ervan uitgaande dat de financiële situatie inderdaad slecht is, dan is het iets langer moeten doorrijden in een huurauto maar een klein offer. Als ze over een half jaar nog steeds moeilijk blijven doen, dan wordt het tijd om echt te gaan zeuren.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Antaresje schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 09:38:
[...]

Dat duizenden andere mensen hun baan dreigen te verliezen is natuurlijk geen reden om alles maar te slikken wat je werkgever je op legt.

Ik denk overigens wel dat TS in dit geval zich bij de situatie neer moet leggen. Ervan uitgaande dat de financiële situatie inderdaad slecht is, dan is het iets langer moeten doorrijden in een huurauto maar een klein offer. Als ze over een half jaar nog steeds moeilijk blijven doen, dan wordt het tijd om echt te gaan zeuren.
Niet om alles te slikken nee, maar TS heeft toch een huurauto? Ben ook wel benieuwd naar de voorwaarde in het contract. Als er staat dat het bedrijf voor vervoer zorgt is er toch niks aan de hand?
Mocht het inderdaad omschreven staan als lease heeft TS wel een punt maar als het bedrijf dat niet wilt kun je het of accepteren of gaan. Aanvechten misschien ook wel maar daar heb je ook niet 1,2,3 een leaseauto mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 22:43
onzekere omstandigheden --> misschien komen er nog leaseauto's vrij?
onzekere omstandigheden --> budget is toegezegd, er wordt zelfs meer uitgegeven, niks aan te doen, behalve hopen dat het snel beter gaat.

Volgens mij respecteert het bedrijf gewoon het contract, ik zou er helemaal geen punt van maken, over een paar maanden misschien nog eens vragen.

Ik bedoel, de auto is niet nieuw, winterbanden etc. is natuurlijk nu een mooi argument, maar het gaat er volgens mij in weze om dat jij dacht met het budget een leuk speeltje te kunnen uitzoeken, maar nu een weet ik veel, honda jazz rijdt oid.

Lijkt mij iets om vooral niet moeilijk over te gaan doen, bij het functioneringsgesprek een mooi iets om te melden. Eventueel kan je nog proberen een 2e hands leaseauto ipv je huurauto te regelen, als een soort van gouden middenweg. Bedrijf blijft redelijk flexibel (kortere termijn) en jij hebt alsnog een leaseauto, weliswaar niet nieuw, maar er zitten leuke tussen (ben de naam van de website ff kwijt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zeggen accepteer maar gewoon dat je voorlopig in de huur bak zit dan steeds maar bij je chef te gaan zeuren over die auto want je gooit je eigen glazen in als je elke maand erom gaat vragen want op een gegeven moment wordt je als een zeurende medewerker gezien die als laatst binnen gekomen is en dus ook als eerst bij een onslag golf er zo uit geknikkerd kan worden ondanks je contract

tevens als in je contract staat dat je een lease back zou krijgen en verder niks wat het zou moeten zijn betekent het gewoon dat ze min of meer al voldoen door je een auto aan te bieden van de zaak al is deze een huur auto,

Lijkt mij dat je gewoon een super speeltje dacht te kunnen bestellen en je die nu is ontnomen want het lijkt tegenwoordig dat iedereen de duurtste lease back met de leukste spul erop wilt hebben terwijl de idee van een lease auto van de zaak is om een auto ter beschikking te krijgen voor werkzaamheden voor bedrijf en niet eigenlijk voor eigen plezier , dat het vaak als lokertje wordt gebruikt is natuurlijk minder maar zou gewoon blij zijn met de feit dat je tenminste een auto hebt en anders koop je zelf een die voldoet aan je eisen en haal je de onkosten van kilometers bij je werkgever want met elke maand om die lease auto vragen kan het zijn dat je er zo eruit gekiepert wordt met een volgende ontslag golf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Laatst online: 19-09 21:51

Falcon10

Hit it i would !

Ik ben het eens met het merendeel hier : blij zijn dat je EEN wagen hebt.
Blijkbaar zijn veel jongemensen het als normaal dat als je een firmawagen krijgt, dat je gewoon altijd, overal gewoon budget krijgt dat je mag opspenderen aan je op maat gemaakte, hippe leasebak met hoe meer gimmicks hoe liever.

Als ik jou was :
1) al blij zijn dat je een firmawagen krijgt
2) vooral stoppen met zeuren dat het niet dat is wat je eigenlijk wou
3) bij zijn dat je nog steeds bij je werkgever mag blijven

Toen ik men eerste firmawagen "kreeg", was dat een van de afgedankte camionettes van de techniekers, die bij de eerste keuring al direct een mooie rode kaart opleverde.
En toen heeft men me pas budget gegeven voor een leuke leasebak mee te bestellen, maar ondertussen had ik wel al goed opgebracht voor men firma en niet de oren van hun kop zitten zeuren dat die camionette zn handrem niet goed werkte, alles en overal rammelde etc.
En om verder te illustreren : men broertje zen eerste firmmawagen was een Toyota Avansis break, van 8 jaar oud, waarvan constant het lichtje van de airbag brande en de binnenbekleding bijna pootjes kreeg.
Dus zoals gezegd : staat het je niet aan, koop dan zelf een wagen die je wil, en geef je kmvergoeding maar bij de baas af, of wordt zelfstandig en lease de wagen die je wil.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramBo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 11:12
Een punt wat ik in de huidige discussie mis is of de auto ook prive wordt gebruikt? Als dit zo is dan betaalt TS hier belasting over en kan een auto die door de zaak beschikbaar wordt gesteld worden gezien als een stukje loon. Aangezien TS de auto zelf niet heeft kunnen uitzoeken heeft hij ook geen invloed gehad op de hoogte van de cataloguswaarde. Zijn werkgever bepaalt op die manier wat TS kwijt is bij de belasting, iets waar TS in het geval van een zelf uitgezochte leasauto wel invloed op kan uitoefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

BramBo schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 11:24:
Een punt wat ik in de huidige discussie mis is of de auto ook prive wordt gebruikt? Als dit zo is dan betaalt TS hier belasting over en kan een auto die door de zaak beschikbaar wordt gesteld worden gezien als een stukje loon. Aangezien TS de auto zelf niet heeft kunnen uitzoeken heeft hij ook geen invloed gehad op de hoogte van de cataloguswaarde. Zijn werkgever bepaalt op die manier wat TS kwijt is bij de belasting, iets waar TS in het geval van een zelf uitgezochte leasauto wel invloed op kan uitoefenen.
Lijkt me onzin. De werkgever zal niemand verplichten om bijtelling te betalen. Je hebt er zelf voor gekozen door geen KM-registratie bij te houden. Bijtelling is het probleem van de werknemer, en niet van de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:34

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Wat je wel kan doen is, vragen of je werkgever winterbanden kan regelen voor je bij de verhuurder.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Falcon10 schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 11:16:
Ik ben het eens met het merendeel hier : blij zijn dat je EEN wagen hebt.
Blijkbaar zijn veel jongemensen het als normaal dat als je een firmawagen krijgt, dat je gewoon altijd, overal gewoon budget krijgt dat je mag opspenderen aan je op maat gemaakte, hippe leasebak met hoe meer gimmicks hoe liever.

Als ik jou was :
1) al blij zijn dat je een firmawagen krijgt
2) vooral stoppen met zeuren dat het niet dat is wat je eigenlijk wou
3) bij zijn dat je nog steeds bij je werkgever mag blijven

Toen ik men eerste firmawagen "kreeg", was dat een van de afgedankte camionettes van de techniekers, die bij de eerste keuring al direct een mooie rode kaart opleverde.
En toen heeft men me pas budget gegeven voor een leuke leasebak mee te bestellen, maar ondertussen had ik wel al goed opgebracht voor men firma en niet de oren van hun kop zitten zeuren dat die camionette zn handrem niet goed werkte, alles en overal rammelde etc.
En om verder te illustreren : men broertje zen eerste firmmawagen was een Toyota Avansis break, van 8 jaar oud, waarvan constant het lichtje van de airbag brande en de binnenbekleding bijna pootjes kreeg.
Dus zoals gezegd : staat het je niet aan, koop dan zelf een wagen die je wil, en geef je kmvergoeding maar bij de baas af, of wordt zelfstandig en lease de wagen die je wil.
opa verteld? :X
Ga je nou zitten pochen wat voor crap je wel niet van je werkgever hebt geaccepteerd?

Een lease auto waarin je prive mag rijden is gewoon onderdeel van je salaris, je betaalt er immers bijtelling over. Ook als dat nog een voorloop (huur) auto is.

Ik snap aan de andere kant best dat ze in deze onzekere tijd even niet willen bestellen. Ik zou inderdaad eens aankaarten of er in overleg met de verhuurder niet een andere auto geleverd kan worden.

En ik ben het ook wel eens met de mensen die zeggen dat je nog best blij mag zijn dat je uberhaupt een contract gekregen hebt. Ik ken genoeg afstudeerders die na het afstuderen gewoon bedankt zijn, of die wel een contract hadden gekregen waarvan de proeftijd is opgezegd (smerig maar waar).
Dit betekent echter niet dat je maar alles hoeft te slikken. Echter is het wel zo dat er in de voorwaarden meestal staat dat een bestelling pas doorgaat na goedkeuring van de directie o.i.d.

Kortom, ga even flexibel met je baas mee en probeer een huur auto te krijgen die je wel aanstaat. Ik kon bij mijn voorloopauto gewoon precies het type/model als voorkeur opgeven, en ik kreeg het ook nog :+
Het is niet leuk, maar dat is de markt nu ook niet.
Gunner schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 11:26:
[...]

Lijkt me onzin. De werkgever zal niemand verplichten om bijtelling te betalen. Je hebt er zelf voor gekozen door geen KM-registratie bij te houden. Bijtelling is het probleem van de werknemer, en niet van de werkgever.
Hangt maar net van de voorwaarden af. Bij ons heb je vrije keuze, bij m'n vader hebben ze allemaal dezelfe auto. Als je vrije keuze hebt, maar dan alsnog in een (dure/vuile) huurauto wordt gezet zonder keuze is dat niet zo eerlijk als je van plan was een hybride oid te leasen.

[ Voor 10% gewijzigd door J2pc op 12-02-2010 12:41 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
Even een update; na een gesprek met de directeur is duidelijk geworden dat bestellen geen optie is momenteel, en dit ook tot de zomer zo blijft. Wel kan ik volgende week gaan kijken samen met de persoon die er over gaat voor een andere huurauto, wat meer in de richting komt van de auto die ik wilde bestellen. (Of misschien wel dezelfde).

De huurauto heeft een catalogusprijs van +-15000 euro en een bijtelling van 20%; dus dat is niet het probleem. Echter bij langere afstanden op de autobaan is een 1.3 L Suzuki Swift niet de meest prettige auto. Hier komt dus verandering in :)

Allemaal bedankt voor de informatie en meningen!

[ Voor 23% gewijzigd door asfaloth_arwen op 12-02-2010 12:45 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

J2pc schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 12:38:

Hangt maar net van de voorwaarden af. Bij ons heb je vrije keuze, bij m'n vader hebben ze allemaal dezelfe auto. Als je vrije keuze hebt, maar dan alsnog in een (dure/vuile) huurauto wordt gezet zonder keuze is dat niet zo eerlijk als je van plan was een hybride oid te leasen.
Ik snap best dat dit niet leuk is, maar de werkgever zal het een rotzorg zijn wat jij aan bijtelling moet betalen, en dat is de enige reden waarom mensen een hybride willen rijden, een hybride heeft financieel weinig voordelen voor een werkgever, alleen voor de werknemer. Een werkgever least liever een diesel dan een hybride(benzine) dat lijkt me toch logisch.

Hij zal zeggen: als het je niet bevalt ga je maar de kilomters opschrijven kost je niets!

Een diesel is voor een werkgever voordeliger omdat de brandstof een stuk goedkoper is. Als jij 60.000km rijdt in een hybride zal je werkgever krom liggen aan brandstofkosten en dat is met een diesel een stuk aantrekkelijker.

Daarom zeg ik: Hybrides zijn voor werknemers aantrekkelijker ivm bijtelling. Waarom denkt iedereen alleen maar egoistisch als het daarop aankomt, ik zou zeggen bekijk het ook eens uit het oogpunt van de werkgever.

[ Voor 7% gewijzigd door Slasher op 12-02-2010 12:58 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Ga je nou zitten pochen wat voor crap je wel niet van je werkgever hebt geaccepteerd?

Een lease auto waarin je prive mag rijden is gewoon onderdeel van je salaris, je betaalt er immers bijtelling over. Ook als dat nog een voorloop (huur) auto is.
Dat is het nadeel van Belgen en Nederlanders op een forum. In Belgie kennen ze de bijtelling niet en dan kan ik me voorstellen dat je blijer kan zijn met een 8 jaar oude auto. Hier zou iedereen die weigeren omdat je bijtelling betaald over de nieuwwaarde.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Laatst online: 20:28
In belgie hebben ze geen bijtelling, maar wel een co2 afhankelijke bijdrage voor de auto waar ze in rijden. Weliswaar niet zo hoog als in NL, maar het is er wel. Het is sinds 2010 ook voor sommige belgen flink duurder geworden hun leaseauto.

Als ik het zo lees voelt het bedrijf er weinig voor om nu een extra lang lopende verplichting aan te gaan. Waarschijnlijk staat er in je contract dat de werkgever je een auto beschikbaar stelt, maar niet hoeveel invloed je erop kan uitoefenen. Hoe het nu loopt is misschien niet helemaal netjes, maar z'n HR persoon zit vaak ook tussen de vuren. Ik zou voorstellen dat als er weer auto's mogen worden besteld, jij als 1e aan de beurt bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
Ik zou voorstellen dat als er weer auto's mogen worden besteld, jij als 1e aan de beurt bent?
Dit is me inderdaad toegezegd. Verder betreft het momenteel sowieso pas 2 medewerkers (mij en mijn directe baas)...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gunner schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 11:26:
[...]
Bijtelling is het probleem van de werknemer, en niet van de werkgever.
Niet geheel natuurlijk, bij ons zijn sommige verplicht een Diesel ipv Benzine te nemen, omdat diesels doorgaans duurder zijn (bij vergelijkbaar merk/type) krijgen ze hiervoor een extra vergoeding om het verschil in bijtelling te compenseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Slasher schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 12:52:
[...]

Ik snap best dat dit niet leuk is, maar de werkgever zal het een rotzorg zijn wat jij aan bijtelling moet betalen, en dat is de enige reden waarom mensen een hybride willen rijden, een hybride heeft financieel weinig voordelen voor een werkgever, alleen voor de werknemer. Een werkgever least liever een diesel dan een hybride(benzine) dat lijkt me toch logisch.
Dan had de werkgever dus geen vrije keuze moeten geven
Hij zal zeggen: als het je niet bevalt ga je maar de kilomters opschrijven kost je niets!
Ja, erg goede houding om je personeel te behouden. Eerst afpreken dat de werknemen mag kiezen, en vervolgens toch lekker de wil van de directeur op leggen en je schouders ophalen naar je werknemers.
Wij hebben een beleid dat als je minder dan X km per jaar zakelijk rijdt (aannemelijk maken) dan mag je best een benzine bestellen.
Een diesel is voor een werkgever voordeliger omdat de brandstof een stuk goedkoper is. Als jij 60.000km rijdt in een hybride zal je werkgever krom liggen aan brandstofkosten en dat is met een diesel een stuk aantrekkelijker.
Bij ons hebben we een budget, waar dus de auto, verzekering & brandstof uit betaald wordt. Goed, vooral voor brandstof zijn dit natuurlijk niet de echte bedragen, maar daar kan je wel in schuiven dus.
Daarom zeg ik: Hybrides zijn voor werknemers aantrekkelijker ivm bijtelling. Waarom denkt iedereen alleen maar egoistisch als het daarop aankomt, ik zou zeggen bekijk het ook eens uit het oogpunt van de werkgever.
Waarom zou je bij vrije keuze geen hybride mogen nemen? Zoals boven genoemd heeft de (mijn) werkgever
a) de vrije keuze gegeven
b) de mogelijkheid om de hogere brandstofprijs door te rekenen naar een hoger tarief, wat wellicht zorgt voor een eigen bijdrage

Dus ja, als je vrije keuze hebt vindt ik het onacceptabel als je werkgever je zonder overleg langere tijd in een (erg dure) auto laat rijden.
Marzman schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 12:58:
[...]

Dat is het nadeel van Belgen en Nederlanders op een forum. In Belgie kennen ze de bijtelling niet en dan kan ik me voorstellen dat je blijer kan zijn met een 8 jaar oude auto. Hier zou iedereen die weigeren omdat je bijtelling betaald over de nieuwwaarde.
Mja, ik zou sowieso een onveilige auto weigeren.
asfaloth_arwen schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 12:44:
Even een update; na een gesprek met de directeur is duidelijk geworden dat bestellen geen optie is momenteel, en dit ook tot de zomer zo blijft. Wel kan ik volgende week gaan kijken samen met de persoon die er over gaat voor een andere huurauto, wat meer in de richting komt van de auto die ik wilde bestellen. (Of misschien wel dezelfde).

De huurauto heeft een catalogusprijs van +-15000 euro en een bijtelling van 20%; dus dat is niet het probleem. Echter bij langere afstanden op de autobaan is een 1.3 L Suzuki Swift niet de meest prettige auto. Hier komt dus verandering in :)

Allemaal bedankt voor de informatie en meningen!
Kijk, da's mooi. Met gewoon een gesprek kom je toch het verste ;)

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Laatst online: 19-09 21:51

Falcon10

Hit it i would !

[...]

Nee, alles behalve, alleen ff duidelijk maken dat de hedendaagse jeugd een beetje verwacht dat ze alles maar hebben te krijgen etc van hun baas als ze daar om vragen, en als het niet nieuw ruikt en vol gadgets en gimmicks steekt is het niet goed.
Uiteindelijk is je baas nog wel altijd degene die meestal risico neemt door in je te investeren in de hoop dat hij ook wat aan je kan verdienen.
En pochen over de crap die ik heb geaccepteerd ? Nee, ik was al tevreden, want had geen zin om zelf alles op te hoesten voor wagen, naft, onderhoud etc, uiteindelijk is lease goedkoper voor je als werknemer. Maar dat je al een voordeel in natura kan krijgen van je baas is tegenwoordig al niet meer genoeg blijkbaar.

Ontopic : ben blij voor TS dat hij met ze'n baas heeft kunnen praten en er toch wat meer duidelijkheid is voor hem. Maar dat je zo direct over rechten enz moet gaan beginnen omdat je niet de leasewagen kan bestellen die je in gedachten hebt, vind ik toch wel nogal cru eerlijk gezegd.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Falcon10 schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 13:49:
[...]
Nee, alles behalve, alleen ff duidelijk maken dat de hedendaagse jeugd een beetje verwacht dat ze alles maar hebben te krijgen etc van hun baas als ze daar om vragen, en als het niet nieuw ruikt en vol gadgets en gimmicks steekt is het niet goed.
Uiteindelijk is je baas nog wel altijd degene die meestal risico neemt door in je te investeren in de hoop dat hij ook wat aan je kan verdienen.
En pochen over de crap die ik heb geaccepteerd ? Nee, ik was al tevreden, want had geen zin om zelf alles op te hoesten voor wagen, naft, onderhoud etc, uiteindelijk is lease goedkoper voor je als werknemer. Maar dat je al een voordeel in natura kan krijgen van je baas is tegenwoordig al niet meer genoeg blijkbaar.

Ontopic : ben blij voor TS dat hij met ze'n baas heeft kunnen praten en er toch wat meer duidelijkheid is voor hem. Maar dat je zo direct over rechten enz moet gaan beginnen omdat je niet de leasewagen kan bestellen die je in gedachten hebt, vind ik toch wel nogal cru eerlijk gezegd.
Zou je ook tevreden zijn als je 25 procent bijtelling (extra loonbelasting) moest betalen over de nieuwwaarde van een 8 jaar oude auto? Ik denk dat de meeste mensen dan toch liever zelf een auto kopen en iets anders regelen met hun baas, het voordeel in Nederland van een leaseauto is dat je in een nieuwe auto kan rijden zonder de investering te doen. Je kan de situatie in Belgie niet vergelijken met de situatie in Nederland.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Marzman schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 14:14:
[...]

Zou je ook tevreden zijn als je 25 procent bijtelling (extra loonbelasting) moest betalen over de nieuwwaarde van een 8 jaar oude auto? Ik denk dat de meeste mensen dan toch liever zelf een auto kopen en iets anders regelen met hun baas, het voordeel in Nederland van een leaseauto is dat je in een nieuwe auto kan rijden zonder de investering te doen. Je kan de situatie in Belgie niet vergelijken met de situatie in Nederland.
Tja,

bijtellen HOEFT natuurlijk niet. De baas zorgt dat jij van A naar B kan en het is je eigen keus als je bijteld.
Dan koop je van het geld dat je over houdt een mooi klein wagentje als je niet bij wil tellen omdat het zo'n dure auto is.

Je kan allicht wel aan je baas vragen daarvoor een kleine compensatie te krijgen (een of ander netto netto onkostenvergoedinkje). Waar ik wel voor op zou passen is dat je straks als huilebalk met zijn auto wordt gezien en geen verlenging o.i.d. gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 13:16

EMP

Krulloos!

Falcon10 schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 13:49:

Ik deel deze mening niet. Wellicht is er 'jeugd' die alleen een auto met spoilers, lichtmetalen velgen en een hele grote toeter willen, maar dit zie ik niet bij de TS. Foutieve generalisatie imo.

Een auto is (in deze context) een onderdeel van de arbeidsoverkeenkomst tussen werkgever en werknemer. Bij mijn sollicitatie was het ook onderdeel van onderhandeling (wilde persé benzine ivm bijtelling), en als een werkgever zijn beloftes niet nakomt zou ik ook niet vrolijk zijn. TS geeft alleen niet duidelijk aan of hij (zwart op wit) de afspraak met zijn werkgever heeft dat hij een auto mag uitzoeken, of dat er puur alleen een 'auto ter beschikking wordt gesteld onder voorwaarden X'.

Gelukkig maakt het niet zo superveel uit, want TS is er al met zijn baas uitgekomen. Nice :)

Over het feit dat de baas het meeste risico op zich neemt in investeert wordt imo ruimschoots gecompenseerd door het feit dat de baas andere primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden heeft dan de werknemer... of dacht je dat de baas ook in een Suzuki Swift 1.3 reed?

Imo mag 'de jeugd' ook best assertief zijn hoor

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

fredkroket schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 14:19:
[...]

Tja,

bijtellen HOEFT natuurlijk niet. De baas zorgt dat jij van A naar B kan en het is je eigen keus als je bijteld.
Dan koop je van het geld dat je over houdt een mooi klein wagentje als je niet bij wil tellen omdat het zo'n dure auto is.

Je kan allicht wel aan je baas vragen daarvoor een kleine compensatie te krijgen (een of ander netto netto onkostenvergoedinkje). Waar ik wel voor op zou passen is dat je straks als huilebalk met zijn auto wordt gezien en geen verlenging o.i.d. gaat krijgen.
Da's echt zo'n kul argument.
Als je met je baas hebt afgesproken dat je een auto mag uitzoeken, waarin je dus ook x km prive mag rijden (wij hebben b.v. een europese tankpas) is dat gewoon onderdeel van je arbeidsvoorwaarden. Het betekent gewoon dat ik ook met dat ding op vakantie kan.
Het is dan niet gepast om zonder overleg gewoon maar een auto te geven die de medewerker niet wil (te duur), en te zeggen dat ie die km's op z'n buik kan schrijven als hij de bijtelling te hoog vindt.

Zoals de TS heeft laten zien, is met overleg veel mogelijk.
Ik merk alleen een zekere weerstand tegen lease-rijders, waarom is dat?

Om het even in een tweaker-context te plaatsen:
Stel, iemand mag iedere 3 jaar een pc van 1500 euro bestellen (via de baas) om op te thuiswerken. Deze pc mag ook prive (b.v. games) gebruikt worden.
Nu is het zover, je mag uitzoeken. Maar je baas geeft je een netbook van 200 euro. Zou dat dan fair zijn?

Het hangt er maar net af van wat er in je contract staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

J2pc schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 15:00:
[...]

Als je met je baas hebt afgesproken dat je een auto mag uitzoeken, waarin je dus ook x km prive mag rijden (wij hebben b.v. een europese tankpas) is dat gewoon onderdeel van je arbeidsvoorwaarden. Het betekent gewoon dat ik ook met dat ding op vakantie kan.
Het is dan niet gepast om zonder overleg gewoon maar een auto te geven die de medewerker niet wil (te duur), en te zeggen dat ie die km's op z'n buik kan schrijven als hij de bijtelling te hoog vindt.

Om het even in een tweaker-context te plaatsen:
Stel, iemand mag iedere 3 jaar een pc van 1500 euro bestellen (via de baas) om op te thuiswerken. Deze pc mag ook prive (b.v. games) gebruikt worden.
Nu is het zover, je mag uitzoeken. Maar je baas geeft je een netbook van 200 euro. Zou dat dan fair zijn?

Het hangt er maar net af van wat er in je contract staat.
Nee dat is niet fair, net zo min als wanneer je een overeenkomst hebt om een klasse vw passat te mogen rijden en je krijgt een opel corsa huurauto.

Volgens mij is er in dit gevaal geen sprake van een onderklasse huurauto. de TS wilt gewoon een nieuw uitzoeken, that's it. dat recht kan je nooit krijgen, want in elke leaseregeling zal iets staan dat men eerst een huur/pool auto krijgt toegewezen, en zal er nooit iets staan dat men direct een nieuwe wagen mag uitzoeken als er een vast contract is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Verwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 15:17:
[...]

Nee dat is niet fair, net zo min als wanneer je een overeenkomst hebt om een klasse vw passat te mogen rijden en je krijgt een opel corsa huurauto.

Volgens mij is er in dit gevaal geen sprake van een onderklasse huurauto. de TS wilt gewoon een nieuw uitzoeken, that's it. dat recht kan je nooit krijgen, want in elke leaseregeling zal iets staan dat men eerst een huur/pool auto krijgt toegewezen, en zal er nooit iets staan dat men direct een nieuwe wagen mag uitzoeken als er een vast contract is.
Nee, er is hier geen sprake van onderklasse. Wel van een auto waar TS langere tijd in moet rijden die niet naar wens is. Maar dat heeft hij al prima geregeld.

Deze reactie was meer gericht op de mensen die vinden dat je maar moet slikken wat je werkgever je geeft, als je hebt afgesproken dat de werknemer mag kiezen. Met als argument 'je hoeft niet bij te tellen', terwijl die auto inclusief prive kilometers gewoon onderdeel van de arbeidsvoorwaarden is. Net zoals een pensioen, of zorgverzekering.

Wij hebben een vrije keuze in auto, en een collectieve, deels betaalde zorgverzekering. Wil je een andere verzekering? prima, betaal je die zelf (geen vergoeding). Daar valt niemand over omdat dat gewoon (vooraf) in de papieren staat. Het zou wat anders zijn als je een budget hebt om mee te verzekeren, en als puntje bij paaltje komt je alleen verzekering X zou mogen afsluiten om voor het budget in aanmerking te komen.

en vrij kiezen van een auto natuurlijk altijd binnen het redelijke. Hummers etc. worden volgens mij niet goedgekeurd. En ook wel eens gehoord van een starter die z'n halve salaris netto aan eigen bijdrage had opgemaakt (erg dure auto) omdat hij toch nog thuis woonde. Ook dat was niet helemaal de bedoeling.

[ Voor 9% gewijzigd door J2pc op 12-02-2010 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Ik rij zelf ook lease, alleen komt het hier gewoon zo "zielig" over. Ik ben benieuwd wat voor auto de TS nemen gaat. Als het bijv. een 207, Corsa, i20 wordt is het gewoon gezeik, want dan was die Swift een prima gelijkwaardige auto. Mag hij een C of D klasse auto begrijp ik dat het scheef is, maar dan had hij vast eerder kunnen vragen voor een andere huur auto. Dit had TS vast ook kunnen bedenken, is tenslotte afgestudeert.
[...]
De prijs zal het probleem niet zijn (of het moet een Aygo worden ofzo). Maar als ik jou reactie lees ga je er vanuit dat hij met die auto niet op vakantie kan? Of kunnen we tegenwoordig alleen nog in een Passat op vakantie? Ga je op wintersport en je hebt winterbanden nodig, dan kan je dat toch even bespreken met je chief?

[ Voor 40% gewijzigd door fredkroket op 12-02-2010 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

fredkroket schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 16:20:
[...]

Ik rij zelf ook lease, alleen komt het hier gewoon zo "zielig" over. Ik ben benieuwd wat voor auto de TS nemen gaat. Als het bijv. een 207, Corsa, i20 wordt is het gewoon gezeik, want dan was die Swift een prima gelijkwaardige auto. Mag hij een C of D klasse auto begrijp ik dat het scheef is, maar dan had hij vast eerder kunnen vragen voor een andere huur auto. Dit had TS vast ook kunnen bedenken, is tenslotte afgestudeert.

[...]

De prijs zal het probleem niet zijn (of het moet een Aygo worden ofzo). Maar als ik jou reactie lees ga je er vanuit dat hij met die auto niet op vakantie kan? Of kunnen we tegenwoordig alleen nog in een Passat op vakantie? Ga je op wintersport en je hebt winterbanden nodig, dan kan je dat toch even bespreken met je chief?
offtopic:
het begint een beetje een non-discussie te worden, verschillende verhalen door elkaar

Het verhaal ging me niet over of je nu wel of niet een dure auto hebt, maar dat er mensen zijn die vinden dat je alles maar moet slikken terwijl er iets was afgesproken tussen werknemer en werkgever.

En als je alles in een aygo krijgt kun je daar prima mee op vakantie.

De argumentatie was als volgt:
1) Wil niet betalen voor / heb een auto die ik niet wil / uitgekozen heb
2) Dan betaal je toch niet? Koop je zelf een auto. Wees blij dat je een auto krijgt!
3) Dat kost je inkomen, bijvoorbeeld dat je ook niet met dat ding op vakantie kunt

Dat was zegmaar mijn punt dat je op die manier gewoon 'inkomen' misloopt. Ik heb het idee dat punt 2 een beetje afgunstig is, terwijl een leaseauto gewoon onderdeel van je beloning is.

Maargoed, de TS heeft het al prima geregeld, en zelf zou ik het ook zo doen. Gewoon even overleggen / voorstel doen en dan kom je er meestal wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 07:02
Maasluip schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 09:24:
[...]

Ik denk dat je jezelf te veel lekker hebt gemaakt met "ik krijg een nieuwe auto en die kan ik zelf uitzoeken". Het is zelfs volkomen normaal dat als het bedrijf nog een leaseauto heeft staan die niet gebruikt wordt dat die gewoon aan een werknemer (jij dus) wordt toegewezen.

Je krijgt een auto van de zaak. Alles meer is een bonus. IMHO heb je het gewoon te accepteren en kun je alleen proberen duidelijk te maken dat een huurauto duurder is dan een leaseauto. Als je werkgever daar niet in meegaat kun je dat in het slechtste geval zien als "er gaan er binnenkort nog meer uit".
Dit soort argumenten vindt ik zo een ongelofelijke onzin. Zijn we nu ineens solidair met de werkgever, die zichzelf dik laat uitbetalen ten koste van alle luxe die de werknemer wordt ontnomen?

Een lease-auto is helemaal geen gratis auto voor de werknemer. Je werkt er keihard voor en je had ook je leasebedrag kunnen laten uitbetalen. Het is gewoon inkomen, je levert toch ook geen salaris uit solidariteit met de werkgever? "Dan maar een weekje brood en water omdat beleg slecht is voor het bedrijf." Zolang je ergens inkomstenbelasting over betaalt (bijtelling) vind ik het geen luxe gift van je genereuze werkgever.

Zelf zou ik niet moeilijk doen over het tijdelijk wat langer doorrijden in een huurauto, sterker nog, dat moest ik noodgedwongen omdat mijn huidige auto 10 maanden op zich liet wachten. Ik kan me alleen niet vinden in de beargumentatie en ik erger mij aan werkgevers die denken door micromanagement winst te behalen. Stuur een paar van die managers die dit soort maatregelen verzinnen naar huis en je hebt pas een echte besparing.

[ Voor 13% gewijzigd door PHiXioN op 12-02-2010 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

brak wifi + ff cache = ? waar is mijn vorige post?
+ post = damn, dubbelpost ;(

[ Voor 96% gewijzigd door J2pc op 13-02-2010 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Moet je over een (tijdelijke) huurauto eigenlijk wel bijtelling betalen?
Vroeger (lees 10 jaar geleden toen ik nog in NL woonde) was dat volgens mij nog niet zo..
Heb ik iig nooit gedaan..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 07:02
ToolkiT schreef op zondag 14 februari 2010 @ 21:18:
Moet je over een (tijdelijke) huurauto eigenlijk wel bijtelling betalen?
Vroeger (lees 10 jaar geleden toen ik nog in NL woonde) was dat volgens mij nog niet zo..
Heb ik iig nooit gedaan..
In dat geval zou ik zo lang mogelijk proberen te blijven rijden in die huurauto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19-09 10:17

Stoffel

Engineering the impossible

PHiXioN schreef op zondag 14 februari 2010 @ 23:12:
[...]

In dat geval zou ik zo lang mogelijk proberen te blijven rijden in die huurauto...
Helaas is dat niet waar, je betaalt net zo goed bijtelling over een huurauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Stoffel schreef op maandag 15 februari 2010 @ 09:26:
[...]

Helaas is dat niet waar, je betaalt net zo goed bijtelling over een huurauto.
is daar een minumum periode voor, of moet je als je bij wijze van spreke een dag een huur auto van de zaak krijgt daar ook bijtelling voor betalen?
Sinds waneer is die regel?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volgens mij niet. Er gelden dezelfde regels voor huurauto's als voor leaseauto's. Dus tot 500 km privégebruik hoef je geen bijtelling te betalen.
Natuurlijk als je een huurauto hebt om bijvoorbeeld bij reizen op je bestemming van vliegveld naar hotel en naar restaurants te komen dan geldt dat niet als privé rijden. Ga je echter de toerist uithangen, dan geldt dat wel als privé rijden. Maar laat de belastingdienst dat maar eens hard maken.
Ik denk niet dat de belastingdienst moeilijk gaat doen als je bij incidentele reizen naar het buitenland een auto huurt. Wel als je een maand lang in Nederland met een gehuurde auto rondrijdt.

Ik weet wel dat ik bij mijn vorige werkgever (die een aantal auto's in eigen bezit had) een kloppende kilometerregistratie moest hebben om aan te tonen dat met die auto's geen privé kilometers gemaakt werden. Ons werd altijd verteld dat als die kilometerregistratie niet klopte of er te veel privé gereden werd er dan bijtelling gerekend kon worden.
En met een kilometerregistratie valt veel te smokkelen O-)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:47
Maasluip schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 10:41:
...

Maar laat de belastingdienst dat maar eens hard maken.
....
De belastingdienst "flitst" ook en kan de door hen zelf verzamelde informatie vergelijken met jouw rittenregistratie. Je loopt dus wel degelijk een risico waarbij de belastingdienst aan de hand van lokatie en tijdstip heel goed kan bewijzen dat een registratie niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:20
Maasluip schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 10:41:
Volgens mij niet. Er gelden dezelfde regels voor huurauto's als voor leaseauto's. Dus tot 500 km privégebruik hoef je geen bijtelling te betalen.
Natuurlijk als je een huurauto hebt om bijvoorbeeld bij reizen op je bestemming van vliegveld naar hotel en naar restaurants te komen dan geldt dat niet als privé rijden. Ga je echter de toerist uithangen, dan geldt dat wel als privé rijden. Maar laat de belastingdienst dat maar eens hard maken.
Ik denk niet dat de belastingdienst moeilijk gaat doen als je bij incidentele reizen naar het buitenland een auto huurt. Wel als je een maand lang in Nederland met een gehuurde auto rondrijdt.

Ik weet wel dat ik bij mijn vorige werkgever (die een aantal auto's in eigen bezit had) een kloppende kilometerregistratie moest hebben om aan te tonen dat met die auto's geen privé kilometers gemaakt werden. Ons werd altijd verteld dat als die kilometerregistratie niet klopte of er te veel privé gereden werd er dan bijtelling gerekend kon worden.
Als je 'permanent' in een huurauto rijdt, dan moet je daar inderdaad gewoon bijtelling over betalen. Tegenwoordig regelt je werkgever dat, maar ik heb nog wel eens de catalogus waarde van een huurauto moeten opzoeken om m'n belasting aangifte goed te kunnen doen.

En smokkelen met kilometerregistratie kan wel, maar als je gepakt wordt loopt dat aardig in de papieren. Lees: dubbele bijtelling voor een jaar mogen aftikken.

Als je dus smokkelt, ga dan niet met die auto op zaterdag naar de meubelboulevard, want dat is een van de favoriete plaatsen voor de belastingdienst om kentekens te fotograferen.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Pagina: 1