Anoniem: 345032

Topicstarter
Hallo,

Met welk programma controleren jullie je harde schijven op fouten?

Ik gebruik HD tune, is dit een goed programma?

Wat willen onderstaande resultaten zeggen? (Zie linken) Dat de schijven op hun einde aan het lopen zijn? Op welke resultaten moet je letten want ik weet niet wat ze betekenen.

Kan je deze fouten verwijderen?

http://img246.imageshack.us/i/schijf2.jpg/
http://img200.imageshack.us/i/schijf1.jpg/

grtz

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 345032 op 11-02-2010 23:35 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:36
Het best gebruik je de tool die de fabrikant zelf ter beschikking stelt. In het geval van Maxtor is dat Seatools. Persoonlijk geef ik dan ook nog een keer de voorkeur (indien beschikbaar) voor de dos versies van de programma's. Eventueel kun je ook nog kijken naar de gratis UBCD (of de wat recentere beta versie hiervan), hier staan meerdere handige tools op waaronder hd diagnotische tools.

[ Voor 10% gewijzigd door Nielson op 11-02-2010 23:43 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:29

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat zijn gewoon de standaard SMART-parameters, hoewel ze een 'indicatie' zijn, zijn ze zeker geen richtlijn.

Een sector-voor-sector scan van de standaard Windows scandisk (rechts klikken op schijf in My Computer, Properties, Tabblad Tools, error checking(check now), vinkje zetten bij "scan for bad sectors" is meestal goed zat voor een grondige check, maar over het algemeen geeft de disk scan tool van de schijf fabrikant de beste merk-specifieke status.

Over het algemeen geld: schijven zijn dingen die (soms) met 7200rpm ronddraaien, terwijl er een stuk gemagnetiseerd metaal op nanometers boven zweeft. Er hoeft maar iets mis te gaan, of het mechaniek is stuk. Zorg dat je altijd backups hebt op een andere lokatie!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:46
Wat je daar laat zien zijn de SMART waarden van de zelfdiagnostiek van je harde schijf zelf. Met welke tool je die uitleest boeit niet, het zijn toch dezelfde waarden. Ook geeft je harddisk een algemene diagnose: passed of fail.

Wat betreft het aanpakken van 'fouten' daarin kan je heel goed zelf bepalen of dat mogelijk is. Zoek op wat een SMART attribuut betekent zou ik zeggen. Wat betreft jouw fouten:
  • schijf1.jpg: Reallocated sector count = aantal bad sectors
  • schijf2.jpg: UDMA CRC error count = aantal (herstelbare CRC) fouten in overdracht met controller

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gertvdijk schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 23:42:
Wat je daar laat zien zijn de SMART waarden van de zelfdiagnostiek van je harde schijf zelf. Met welke tool je die uitleest boeit niet, het zijn toch dezelfde waarden. Ook geeft je harddisk een algemene diagnose: passed of fail.

Wat betreft het aanpakken van 'fouten' daarin kan je heel goed zelf bepalen of dat mogelijk is. Zoek op wat een SMART attribuut betekent zou ik zeggen. Wat betreft jouw fouten:
  • schijf1.jpg: Reallocated sector count = aantal bad sectors
  • schijf2.jpg: UDMA CRC error count = aantal (herstelbare CRC) fouten in overdracht met controller
Ik heb net inderdaad die dingen even opgezocht. Maar hoe kan ik deze fouten dan herstellen? Ik vindt overal programmatjes maar die maken het niet maar geven het enkel weer. De windows controle op fouten heb ik reeds gedaan maar de fouten zijn niet weg.
Umbrah schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 23:42:
Dat zijn gewoon de standaard SMART-parameters, hoewel ze een 'indicatie' zijn, zijn ze zeker geen richtlijn.

Een sector-voor-sector scan van de standaard Windows scandisk (rechts klikken op schijf in My Computer, Properties, Tabblad Tools, error checking(check now), vinkje zetten bij "scan for bad sectors" is meestal goed zat voor een grondige check, maar over het algemeen geeft de disk scan tool van de schijf fabrikant de beste merk-specifieke status.

Over het algemeen geld: schijven zijn dingen die (soms) met 7200rpm ronddraaien, terwijl er een stuk gemagnetiseerd metaal op nanometers boven zweeft. Er hoeft maar iets mis te gaan, of het mechaniek is stuk. Zorg dat je altijd backups hebt op een andere lokatie!
Dit had ik reeds gedaan maar toch blijft die fout komen. Voor de maxtor schijven kan ik de seatools van nielson gebruiken. Ik heb echter ook een toshiba schijf. Toshiba heeft geen software om dit te controleren. (Staat zo op de site vermeld)
Nielson schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 23:40:
Het best gebruik je de tool die de fabrikant zelf ter beschikking stelt. In het geval van Maxtor is dat Seatools. Persoonlijk geef ik dan ook nog een keer de voorkeur (indien beschikbaar) voor de dos versies van de programma's. Eventueel kun je ook nog kijken naar de gratis UBCD (of de wat recentere beta versie hiervan), hier staan meerdere handige tools op waaronder hd diagnotische tools.
Ik ken niet zoveel van dos dus hier blijf ik liever uit. Zal het met de standaard programmatjes proberen. Echter heb ik gelijk hierboven gezegd geen programma ofzo die de fouten er daadwerkelijk uithaalt. enkel weergeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Anoniem: 345032 schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 00:16:
Ik heb net inderdaad die dingen even opgezocht. Maar hoe kan ik deze fouten dan herstellen?
Wat dacht je van niet? Bad sectors zijn onherstelbaar, de UDMA CRC errors zouden door de controller kunnen komen eventueel. Overigens hoeven die niet altijd op echt hardwarefalen te duiden, maar hebben vaak te maken met slechte kabels, veel 'ruis' die induceert op de elektronica in je hardeschijf etc.
Ik vindt overal programmatjes maar die maken het niet maar geven het enkel weer.
Klopt. Met SMART kan je ook alleen dingen uitlezen. Wat begrijp je niet aan het woord diagnose?
De windows controle op fouten heb ik reeds gedaan maar de fouten zijn niet weg.
Weet jij het verschil tussen een filesystem en een harde schijf? Windows 'schijfcontrole' is een filesystem check, geen fysieke schijfcontrole.
Toshiba heeft geen software om dit te controleren. (Staat zo op de site vermeld)
Is ook nergens voor nodig als ze gewoon aan SMART doen. :)
Ik ken niet zoveel van dos dus hier blijf ik liever uit. Zal het met de standaard programmatjes proberen. Echter heb ik gelijk hierboven gezegd geen programma ofzo die de fouten er daadwerkelijk uithaalt. enkel weergeeft.
Harde schijf met bad sectors vervangen heeft meer nut dan blijven geloven in het bestaan van een tooltje die dat kan fixen.

Heb je überhaupt even opgezocht wat SMART is? Wikipedia: S.M.A.R.T..

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 12-02-2010 00:52 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100482

gertvdijk schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 00:46:
[...]

Wat dacht je van niet? Bad sectors zijn onherstelbaar, de UDMA CRC errors zouden door de controller kunnen komen eventueel. Overigens hoeven die niet altijd op echt hardwarefalen te duiden, maar hebben vaak te maken met slechte kabels, veel 'ruis' die induceert op de elektronica in je hardeschijf etc.

Met SMART kan je ook alleen dingen uitlezen. Wat begrijp je niet aan het woord diagnose?

Is ook nergens voor nodig als ze gewoon aan SMART doen. :)

Harde schijf met bad sectors vervangen heeft meer nut dan blijven geloven in het bestaan van een tooltje die dat kan fixen.
Ik zou idd maar snel je gegevens backuppen en de schijf vervangen, voordat alleen een programma als GetDataBack nog uitkomst biedt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 15:16

CmdrKeen

Krentenboltosti

S.M.A.R.T. is handig voor diagnose maar is een beetje oppervlakkig: sommige fouten herkent het niet (op tijd) en in andere gevallen geeft het onterechte waarschuwingen. Desalniettemin is een S.M.A.R.T.-waarschuwing iets waar je wel rekening mee moet houden.

Zelf gebruik ik SpinRite voor diagnose en noodherstel van disken. Niet gratis maar zeer de moeite waard om op de plank te hebben liggen.

De vuistregel is inderdaad: problemen met je disk --> disk vervangen (en zoals gertvdijk zegt je kabels checken). Tooltjes kunnen handig zijn voor datarecovery als er geen alternatief is maar een falende disk moet je niet meer vertrouwen.

[ Voor 3% gewijzigd door CmdrKeen op 12-02-2010 10:05 ]

Bloed, zweet & koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat smart ondertussen alleen maar uitleest heb ik ondertussen al begrepen.
Maar hierboven werdt gezegd dat sommige fouten gerepareerd konden worden dus stelde ik de vraag met welke.

Met die schijf ga ik ongeveer al een 3 jaar met dezelfde fout. Hiermee vraag ik me af in hoeverre je de meldingen serieus moet nemen?

Dus kort samengevat leest smart alleen uit en is er geen enkel programma dat de fouten kan repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Anoniem: 345032 schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 11:45:
Dus kort samengevat leest smart alleen uit en is er geen enkel programma dat de fouten kan repareren.
Ja, dat volgt heel logisch uit het verschil in laag waarin een filesystem check fouten ziet en waarin SMART op specifieke aspecten een harde schijf falen kan zien aankomen. Een filesystem check is iets wat in de software zit; een hardeschijf weet niks van een filesystem.

Vergelijk het met een auto. Een diagnostisch systeem in de motor gaat geen fouten zien in de fouten van de boordcomputer die hem aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 15:16

CmdrKeen

Krentenboltosti

Anoniem: 345032 schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 11:45:
Dat smart ondertussen alleen maar uitleest heb ik ondertussen al begrepen.
Maar hierboven werdt gezegd dat sommige fouten gerepareerd konden worden dus stelde ik de vraag met welke.
Fysieke beschadigingen aan je disk zijn praktisch niet te repareren (theoretisch wel, evengoed dat als je een disk kan maken natuurlijk). Wat die tools doen is beschadigde delen markeren zodat die niet meer gebruikt worden. SpinRite haalt ook van beschadigde sectoren soms nog data, als de data op een onbeschadigd deel van de sector staat, maar ik raad je af om dan met de disk verder te gaan.

Kort antwoord op je vraag: fouten op je disk kunnen niet met software gerepareerd worden. Nou ja, fouten wel, beschadigingen niet.

Bloed, zweet & koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-04 18:19
Om crc tegen te gaan of verhinderen zou je eens een andere data kabel aan je hd kunnen hangen en kijken of dit niet meer oploopt.(misschien slechte kabel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Nielson schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 23:40:
Het best gebruik je de tool die de fabrikant zelf ter beschikking stelt.
Toch niet. Die tool zou bij deze schijven zeggen dat er helemaal niets aan de hand is. In beide gevallen werd de drempelwaarde immers niet overschreden.
Maar HD Tune geeft terecht aan dat er wel degelijk problemen zijn.
Op een schijf met 800 slechte sectoren moet je echt geen belangrijke gegevens zetten.
UDMA fouten geven dan weer aan dat er een probleem is met de communicatie tussen de schijf en de ATA controller. Dit wordt meestal veroorzaakt door een slechte kabel.

@NielsParedis: klik gewoon op de gele lijnen in HD Tune. Dan krijg je een beschrijving van de waarschuwing/fout.
Pagina: 1