[WD] Harde schijfnaam toont BzBzBzBz (cq. errors/kuren)

Pagina: 1
Acties:

• Xanland
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:30
Dag mede-Tweakers,

Op dit moment heb ik een PC van anderhalf jaar oud met bijbehorende (3) hardeschijven die even oud of ouder zijn. Nu is het zo dat één van deze schijven kuren begint te vertonen. Met name op mijn systeem (logisch, hij is immers systeemschijf).

De kuren zijn zo dat mijn computer plotsklaps vastloopt. Maakt niet uit wat ik doe, beetje tekstverwerken, browsen of een potje CoD:MW2 spelen. Hij loopt gewoon vast.
Als eerste probeer ik altijd Num Lock - werkt dan niet en dan weet je wat voor tijd het is; dat ALT+F4/CTRL+ALT+DEL/ALT+TAB/etc ook niet werken. Dus dan restart ik hem door op de resetknop te drukken. Start hij weer op, maar dan - ik krijg ineens als schijfnaam te zien: BzBzBzBzBzBz. Vervolgs boot hij wel door met als melding zijn dat: Read disk error occured, CTRL+ALT+DEL to restart. Kortom - dan zet ik hem dus even voor 10 seconden echt uit en start hem daarna weer, dan werkt ineens alles weer perfect en kan ik weer voor lange tijd doorgaan. Maar wat is het probleem...?

Om alvast de eerste vraag te beantwoorden: Ja, ik heb gezocht.
Hier op GoT is op die foutmelding niets te vinden, en raad mij vervolgens aan om op Google te zoeken, wat ik dan ook doe. Zo doende kom ik bij verschillende forums terecht met als opmerking: Check je kabeltjes en ook aandrukken van de hardeschijf e.d. <- Heb ik gedaan, maar mocht niet baten.
Daarna nog aan mijn pa gevraagd die zei dat er wel eens bad sectors aanwezig konden zijn, die zijn er helaas ook niet volgens de checkdisk (cmd -> chkdsk).

Om nog heel even terug te komen op wat ik zelf gevonden heb. Zelf heb ik een BSOD geanalyseerd die op zo'n moment volgde (dacht, laat eens wachten - misschien krijg ik wel iets leuks). Daaruit kwam dat het weleens Ntfs.sys kan zijn - dus kennelijk iets met het bestandssysteem dan wel de -indeling.

Ikzelf denk dat hij aan het overlijden is, aangezien hij wel zeker weten ouder is dan 1.5 jaar. Maargoed, is dat ook zo of is er toch iets anders...?

(Laatste note: Specs van mijn pc staan hier + draaiend op Win7 Ultimate x64, tevens wordt hij ook zo ongeveer 3 keer per jaar verplaatst voor een LAN-party.)

RobIII: Ik probeer als ik wil stoppen met mijn auto ook altijd de sigarettenaansteker, de airco, 3 radioknoppen en de binnenverlichting en dan de rem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk systeem. Maar een harde schijf al zo snel stuk, dat is wel erg snel.

Het besturingssysteem dat op de haperende schijf staat, dat is niet meer te vertrouwen.
Dat je allerlei rare dingen krijgt, dat zou inderdaad door de schijf kunnen komen.

Kun je van een LiveCD opstarten, of van een andere schijf?
Dan de lange selftest op de harde schijf draaien. Ik gebruik daarvoor 'gsmartcontrol' in Ubuntu linux.
Is de lange zelftest goed, dan eens een andere SATA kabel en een andere SATA poort proberen.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2010 03:44 . Reden: tekst correctie ]

• Xanland
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:30
Ik kan wel in ieder geval alvast melden dat die gsmartcontrol verdomd handig is/was. Dat aangezien ik ook heb ontdekt dat 1 van de 2 schijven in mijn RAID-striping-array 3 bad sectors had. Maargoed - hij werkt nog prima, dus daar kunnen we mee door.

Verder heb ik ook nog op die ene schijf een zelftest gedaan via dat programma. Hij had gelukkig geen problemen gedetecteerd. Wat ik nu dus nog moet gaan proberen is via de kabels. Aangezien het volgens mij toch een IDE-schijf nog is. Alleen heb ik daar maar 1 poort van, maar dan gaan we maar met kabels testen - toch genoeg liggen hier, dus dat is het probleem niet.

Ik zal me morgen eventueel nog even melden met hoe het dan staat en hopen dat het aan een kabel (of connector) lag!

RobIII: Ik probeer als ik wil stoppen met mijn auto ook altijd de sigarettenaansteker, de airco, 3 radioknoppen en de binnenverlichting en dan de rem :P