• Nyxium
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-11-2024
Beste Tweakers,

Sinds twee maanden heb ik hier thuis een servertje draaien. Ik gebruik deze als ftp, web en vpn server. Ik heb hier ook heel wat films op staan en dat werkt goed. Maar nu wil ik een stapje verder.
Ik las een tijdje geleden over de service onlive die ontwikkelt wordt. Normaal gesproken moet je een game hebben geïnstalleerd op je pc om die te kunnen spelen. Het idee van onlive is dus dat de spellen vanaf een server worden gespeeld waarbij de beelden vervolgens gestreamt worden naar de gebruiker. Grote voordeel hiervan is, is dat de eindgebruiker geen super computer hoeft te hebben om met mooie graphics te spelen maar alleen een super internetverbinding.

Nou heb ik ook gehoord dat google van plan is een enorm serverpark te bouwen waarop mensen hun “computer” hebben staan. Het is dus de bedoeling dat mensen in de toekomst overal ter wereld ,ongeacht wat voor pc, kunnen inloggen op hun eigen “google computer”. Grote voordeel hiervan is dat je al je bestanden binnen handbereik hebt en deze altijd beschikbaar zijn. Ikzelf vind dit een bijzonder gaaf idee omdat ik zelf altijd loop te kloten met dubbele versies van bestanden op mijn laptop en pc. Ik ben constant bestanden naar me zelf aan het mailen zodat ik ze op een centraal punt heb staan. Dat idee van google is voor mijn probleem dus een oplossing.

Ik weet dat google met GDrive (een toekomstige service) dat mailen van bestanden naar je zelf wil tegen gaan. Maar het probleem van GDrive is dat je bestanden van slechts 250mb per keer kunt uploaden en het ondersteunt niet alle extensies.

Ik wil dus eigenlijk een centraal opslag punt waarbij je ook games kunt benaderen of progamma’s kunt openen. Met dat idee in mijn hoofd ben ik dus wat simpele dingen gaat uitproberen. Zo heb ik bijvoorbeeld WoW geïnstalleerd op mijn server om te kijken of ik hem vanaf mijn laptop kon benaderen via het netwerk. Dit is gelukt (wow map gedeeld) en tot mijn stomme verbazing draaide de boel nog soepel ook. Ik was verbaasd omdat ik niet had verwacht dat het zo gemakkelijk zou gaan. Echter draait het spel wel op de laptop zelf en niet op de server, ook komt er geen of nauwelijks netwerkverkeer bij kijken (volgens taakbeheer). Dus ik vraag me nog steeds af hoe dit precies werkt. Iemand een idee? Het is tevens mogelijk om wow vanaf verschillende computers tegelijkertijd te openen. Het lijkt heel erg op het streamen van een film, maar daar komt juist veel netwerk verkeer bij kijken en met wow helemaal niet :s Ik weet dat wow niet gelijk staat aan een film maar ik begrijp toch niet goed hoe dat kan.

Ik wil dit nu ook gaan proberen met andere progamma’s als illustrator photoshop netbeans etc (progamma’s die ik in het dagelijks leven gebruik) Als dit allemaal goed werkt wil ik zeker gaan overwegen om al mijn progamma’s games en andere data op de server te zetten. Dus als ik dadelijk illustrator op de server heb staan, hebben andere computers ook de mogelijkheid om illustrator te draaien via het netwerk?

Dit zijn dus dingen die ik me afvraag. Ik zal heus niet de eerste zijn die dit al geprobeerd heeft en ben dus benieuwd naar jullie ervaring / mening hierover. Mochten er al dergelijke projecten draaien op tweakers of het internet zou ik dat graag willen weten. Ik wist zelf echt niet waar ik naar moest zoeken.

Alvast bedankt

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-09 10:08
Ik vraag me eerlijk gezegd wel af hoe jij een VPN opgezet hebt, als je met zo een basic vraag afkomt. :?

Als jij WOW ergens centraal installeert op een gedeelde schijf van een server, dan is dat voor je PC in niets verschillend van een hard disk. Voor elke file die geladen wordt zal er wat netwerktrafiek zijn, maar da's alles. Als je dus geluk hebt dat WOW niets wegschrijft, dan kunnen dus meerdere PCs perfect dezelfde software draaien. Eens het draait en er niets meer geladen moet worden, gaat er uiteraard ook geen netwerktrafiek zijn. Dat heeft helemaal niets met streaming te zien, want de software draait nog altijd gewoon op de PC en niet op de server.

Dat het werkt voor WOW is puur geluk en het zou me verbazen moest je vroeg of laat toch niet in de problemen komen als je het op meerdere PCs draait. Het probleem is in eerste instantie dat veel software zaken leest of wegschrijft uit/in de Windows Registry. Die zaken gaan dus niet zichtbaar zijn op een tweede PC waar je het eventueel speelt. Omgekeerd kunnen ook zaken weggeschreven worden in de installatie-directory en krijgt de tweede PC juist wél de zaken te zien die PC1 wegschreef. Om een simpel voorbeeld te geven: stel je zet op PC1 de resolutie van WOW op 1280x1024, dan zou het kunnen dat op PC2 je WOW ineens ook op die resolutie speelt. In het slechtste geval kan dit echter ook tot een corrupte installatie leiden als sommige zaken in de registry afhankelijk zijn van zaken in de installatie-directory of omgekeerd.

Je mag er donder op zeggen dat je idee dus NIET gaat werken voor bijna alle mogelijk denkbare software, inclusief WOW dus. Er zijn wat uitzonderingen, maar dat zijn dan toepassingen die expliciet ontworpen zijn om de registry NIET te gebruiken en voor de rest ook zo weinig mogelijk configuratie bewaren die PC afhankelijk is. Typisch zijn die gemaakt om bvb op een USB stick te installeren zodat je ze achteraf kunt runnen vanop de USB stick.

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik denk dat de topicstarter meer doelt op het nieuwe VM protocp PCOIP
daarmee is het inderdaad mogelijk om je apps centraal op de server te installeren.
Moet je alleen nog even geduld hebben voordat het geimplementeerd word

www.degroot-it.nl

• Nyxium
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-11-2024
voor vpn gebruik ik de kant en klare oplossing van logmein hamachi², niet echt bijzonder lijkt mij.

Ik heb het met nog wat andere progamma's geprobeerd maar het werkt in principe vrij goed voor zover ik gestest heb. Echter krijg ik problemen wanneer progamma's niet kunnen worden geinstalleerd op de locatie \\servernaam\blaat\progamma's (netwerkadres van de gedeelde map) zoals met Java Developement Kit.

Ik zal echter de enige zijn die de progamma's gebruikt. Dus er zal nooit vanaf verschillende computers met hetzelfde progamma tegelijk worden gewerkt. Dat ik wow vanaf meerdere computer benaderde wilde ik alleen checken of dit mogelijk was. Later kwam ik er indd achter dat het gewoon draait op de computer zelf.

Maar als er vanuit een progamma (ik neem aan dat je dit bedoelt) zaken worden weggeschreven naar de installatie-directory kan dit toch nooit leiden tot corruptie? omdat de installatie directory op elke pc hetzelfde is.

edit: wat degroot zegt bedoel ik idd, dat zou echt de oplossing zijn. je draait de progamma's dan echt op de server en vervolgens worden de beelden gestreamt. Helaas kan je zo'n service niet op je eigen server installeren :( maar naar zo'n soort oplossing zoek ik dus wel.

Op dit moment draaien de progamma's op de computer zelf maar staan de bestanden op het netwerk en bespaart me dus GB op de computer. Dit komt weer goed van pas als ik dadelijk een laptop heb met een "kleine" SSD.

[ Voor 20% gewijzigd door Nyxium op 11-02-2010 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-09 10:08
Maar als er vanuit een progamma (ik neem aan dat je dit bedoelt) zaken worden weggeschreven naar de installatie-directory kan dit toch nooit leiden tot corruptie? omdat de installatie directory op elke pc hetzelfde is.
In jouw idee is de installatie-directory een directory op de server. Dus als de software op PC1 iets wegschrijft in de installatie-directory dan schrijft hij dat weg op de server. Gevolg is dat PC2 ook die wijzigingen krijgt. Als tegelijk PC1 ook iets in de Registry veranderde dat hiermee moet overeenkomen, dan gaat PC2 die NIET zien, want de Registry staat altijd op je lokale Windows schijf en niet op de server.

Fictief voorbeeldje: stel dat je van een spel de resolutie kan veranderen en dat de resolutie zelf in de Registry wordt weggeschreven. Waar sommige elementen (bvb menu's, HUD, enz) worden getoond wordt echter in een config file weggeschreven (dus in de install directory). Stel nu dat PC1 een resolutie heeft van 1600x1200, en PC2 een resolutie van 1024x768. Als je het spel op PC1 draait en instelt dat de resolutie 1600x1200 is, dan zal hij dat in de registry zetten en in de config schrijft hij bvb dat menu X moet getoond worden op (1300:100). 's Anderdaags speel je het spel op PC2. Het spel start op in 1024x768 want zo staat het daar in de registry. De config file (want die staat op de server) zegt echter dat menu X op (1300:100) moet komen. In het slechtste geval zal je spel crashen.