• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 13:22
Dag mede tweakers,

Ik zit de laatste 2 maanden met een eigenaardig probleem, waarvan ik het vermoeden had zo op te lossen, het moment dat ik eraan ZOU beginnen.

Ik heb een Compal JFL92 met Bios 1.18 welke voor werk Ubuntu 64 bit draait. Daarnaast staat Windows XP Professional voor dingen die gewoon onder windows gedaan moeten worden ( zoals gamen }) )

Nu doet het volgende zich voor:
Windows XP boot gewoonweg NIET.

Als ervaren linux gebruiker dacht ik al snel aan het feit dat mijn grub2 misschien een steekje had laten vallen tijdens een update. Ik heb toen grub nagekeken en vergeleken met mijn desktop. Uiteindelijk blijkt grub dus goed te staan.

Toen heb ik gekeken of mijn partitie van windows nog netjes onaangetast was en als bootable geflagged stond, dit was OOK het geval.

Een beetje wanhopig en uit op "fixboot" van de windows XP installatie CD, kwam ik erachter, dat mijn windows XP installatie CD OOK niet verder boot en hetzelfde symptoon vertoont als wanneer ik windows zelf wil booten: Het hangt gewoon op een zwart scherm met linksboven een knipperende cursor.

Dit is weird zou je denken, dus je gaat wat grootser de dingen aanpakken:
1) Bios reset
2) Bios opnieuw flashen
3) Googlen, vanaf begin op www.google.com/linux op grub2 die misschien de boosdoener zou kunnen zijn, tot het moment dat het windows eigen werd. Vele gevallen van virussen te vinden & "fixboot" dingen zoals je vaak tegen komt op multiboot systemen, maar NIETS zoals ik ervaar
4) Opnieuw WindowsXP CD slipstreamen

Korte samenvatting van de symptomen:
1) Normale boot -> Selecteer Windows -> Cursor blijft linksboven knipperen en de HD blijft een schijnvertoning doen van een 'actieve' schijf, maar effectief doet deze NIETS!
2) Boot XP CD (ja, sata drivers zijn geslipstreamed ed) -> "Press Key To..." en ik ram dan op enter -> "Setup is checking your hardware configuration...." LinuX-TUX wacht even -> Scherm zwart & knipperend cursor linksboven + schijnactiviteit op HD.

Wie o Wie heeft de geniale tip om naar te kijken, een ex-gamende/afkickende mede-tweaker :'(

PS: Relevant om te vermelden, windows had zo nu en dan een bluescreen na een warme reboot van linux naar windows met de melding dat een HAL device + mem adress niet in orde zou zijn. Ik heb me meerdere malen hierover verbaast en ettelijke malen een MEMTEST voor gedraait welke altijd negatief uitpakte (dus 100% mem integriteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 13:22
Niemand een ID?

Heb wel wat te verbeteren/toe te voegen, er is GEEN knipperend cursor te zien bij het booten van de WinXP CD, het scherm is gewoon zwart zwart, HD ratelt en CD activiteit stopt.