hardware.tom schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 21:05:
Ik heb het net geprobeerd met een A4 met de tekst en die tekst heb ik eruit gesneden. Toen ben ik er emt een roller grijze verf overheen gegaan alleen het is onder het papier doorgelopen en ik heb het weer helemaal weggehaald met wat terpentine.

Ik ben dus weer terug bij af...
Maar ik vind het ook zonde om nog een spuitbus grijze verf te gaan kopen voor alleen die letters.
Tsja, als je het goed wil doen kost het ook wat. De beste methode om zaken strak ergens zelf op te spuiten/krijgen die ik tot nu toe gevonden heb is als volgt:
- Je gebruikt ietwat stevig papier/karton gebruiken voor de mal. Geen karton als in, een kartonnen doos, maar als een dik en stevig papier. Daar kan je desgewenst een printje (op normaal A4-papier) van het uit te snijden patroon op plakken met onderstaande lijmspray. Gebruik zo'n scalpelmes om het uit te snijden en zorg ervoor dat je steeds een goed scherp mes gebruikt. Dat voorkomt rafelige randjes, te zere vingers en frustraties.
- Vervolgens spray je de achterkant van je mal met van die hermonteerbare lijmspray. 3M maakt die onder andere. Dat is wel prijzig, maar de investering wat mij betreft wel waard. De lijmspray voorkomt underspray. Dat zijn van die lelijke wazige plekken waar de verf onder je mal is geblazen. Je moet even wachten tot de lijm wat gedroogd is en hij net een beetje sticky is als je 'm aanraakt, maar niet nat meer.
- Daarna plak je je mal met de lijmkant op je project. Omdat de lijm hermonteerbaar is kan je een nieuwe poging wagen als je scheef zit. Hiervoor was het dus ook belangrijk dat je de lijm een beetje liet drogen; als je te snel gaat plakken plak je je mal aan je project vast (wat meestal wel te herstellen valt). Pas bij het tussentijds verwijderen ook op dat je de kleine details van je mal niet scheurt.
- Spray met een sneldrogende spuitbus het patroon van je mal. Test van tevoren even hoe de bus spuit en oefen op een ander voorwerp om een beetje gevoel te krijgen hoe je netjes en gedoseerd spuit. Begin niet met spuiten boven de mal (het stuk waar de verf moet komen), daar krijg je spetters van, maar er net buiten. Vervolgens beweeg je 'm van de ene kant van de mal naar de andere kant tot je net voorbij het te spuiten stuk bent en hou dan pas weer op met spuiten. Doe het niet te dik, dat voorkomt uitlopen. Gebruik bij voorkeur een sneldrogende variant die niet op oliebasis is. Graffitiverf doet het meestal heel aardig. Spuit het in zo dun mogelijke lagen totdat je net genoeg dikte hebt om alles af te dekken en trek dan enigszins voorzichtig de mal weer van je project af. Even laten drogen en voila.
Als het goed is heb je nu een perfect strak logo op je kast zitten
Edit: wat moet je ook met die lui, nog gaan zitten dubbelposten ook.