Ik speel met het idee om een simpel programmaatje te maken waarin ik mijn financiele administratie kan zetten. Ik heb bestaande programma's geprobeerd, maar daar snap ik niet veel van. Vandaar dat ik het zelf wil maken.
Ik wil heel simpel het volgende:
Reservering (bijv. Auto - Brandstof, Telefoon of Verzekeringen)
ReserveringInterval (begindatum, einddatum, interval en bedrag)
ReserveringRegel (Een regel per interval van ReserveringInterval. Hier komt een transactie tegenover te staan)
Wanneer de begin- en einddatum bekend zijn is er geen probleem, want dan kan ik alle reserveringregels aanmaken. Mijn probleem is dat het vrij logisch is om een reservering interval aan te maken zonder einddatum. Wanneer wordt de reserveringregel dan aangemaakt?
Wat ik zelf bedacht heb:
Hoe zouden jullie zoiets oplossen? Zijn er betere manieren?
Edit:
Ik bedacht mij net nog een mogelijkheid:
Je redeneert per jaar en aan het begin van elk jaar maakt de applicatie de reserveringregels aan voor dat jaar. Daarnaast worden de regels toegevoegd bij het aanmaken of wijzigen van een reserveringinterval. Dit lijkt me eigenlijk best overzichtelijk.
Ik wil heel simpel het volgende:
Reservering (bijv. Auto - Brandstof, Telefoon of Verzekeringen)
ReserveringInterval (begindatum, einddatum, interval en bedrag)
ReserveringRegel (Een regel per interval van ReserveringInterval. Hier komt een transactie tegenover te staan)
Wanneer de begin- en einddatum bekend zijn is er geen probleem, want dan kan ik alle reserveringregels aanmaken. Mijn probleem is dat het vrij logisch is om een reservering interval aan te maken zonder einddatum. Wanneer wordt de reserveringregel dan aangemaakt?
Wat ik zelf bedacht heb:
- De applicatie verzorgd dit bij het opstarten en op een timer event van een dag ofzo. Daarnaast bij het toevoegen of aanpassen van een reserveringinterval
- De database voegt de regels toe met behulp van triggers
Hoe zouden jullie zoiets oplossen? Zijn er betere manieren?
Edit:
Ik bedacht mij net nog een mogelijkheid:
Je redeneert per jaar en aan het begin van elk jaar maakt de applicatie de reserveringregels aan voor dat jaar. Daarnaast worden de regels toegevoegd bij het aanmaken of wijzigen van een reserveringinterval. Dit lijkt me eigenlijk best overzichtelijk.
[ Voor 10% gewijzigd door Alain op 11-02-2010 19:26 ]
You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....