• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 09:46
Ik heb een gevalletje "ik snap het niet meer". Misschien heeft iemand hier nog een goed idee..
Vorige week heb ik onderdelen besteld, pc'tje gebouwd, allemaal leuk en aardig. Een probleem, de piep. Er komt een ontzettend irritante hoge piep uit de computer. Het lijkt uit de voeding te komen, of van het moederbord. Ik ben er nog niet zeker van. Maar dit gebeurt niet altijd. Om te beginnen, specs!

1x Samsung SpinPoint F1 HD103UJ 1Tb 7200RPM 32MB Cache
2x Kingston 2GB 800MHz DDR2 Non-ECC CL6 DIMM | KVR800D2N6/2G
1x Antec Three Hundred | THREE-HUNDRED EU
1x Asus M2A74-AM SE | M2A74-AM SE
1x Sony AD-7240S-0S | AD-7240S-0S
1x Be-Quiet Pure Power L7 300W | BQTL7300W
1x AMD AM3 Athlon II X2 Dual-Core 240+ Box 2800Mhz

Dit geeft de hoge piep na een aantal seconden nadat ik de pc heb aangezet. Dus wat doe je dan als tweaker? Je gaat dingen uitsluiten. Op goed geluk eerst maar de DVD-brander + harddisk losgekoppeld (power en sata los) en weg is de piep. Harddisk er weer bij (alleen power), piep. Probleempje met de voeding? Ter test (tegelijkertijd) 2 SATA-HD's en een PATA-HD erbij, geen piep. De voeding lijkt het dan niet te zijn, 3 HD's trekken meer stroom dan 1. Ook geprobeerd met 1 HD, geen piep.
Is het probleem dan de harddisk? HD in een andere pc aangesloten, geen piep. Vreemd. Het wordt nog vreemder.
In deze andere pc heb ik nog 2 dezelfde Samsungs zitten. De een is gloednieuw (11-09) en de ander is alweer wat ouder (09-08). Ik heb de oudere schijf in de nieuwe pc gezet, piep! WTF? Met de 11-09 schijf in de nieuwe pc is er weer geen piep :?

Ik snap er helemaal NIKS van. Waarom krijg ik zo'n piep bij 2 HD's, terwijl een 3e van hetzelfde type geen piep veroorzaakt?

Het hele spulletje RMA sturen gaat ook niet werken vermoed ik (immers: zowel de HD als de voeding als het moederbord maken geen piep wanneer ze niet met z'n allen aangesloten zijn..).

Iemand een hint waar ik moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan best de voeding zijn. Het voltage wordt met een regeling op +12V gehouden. Die regeling kan piepen bij een bepaalde belasting.
Als je een andere PC bij de hand hebt, dan je dus ook even de voeding omzetten. Dan zou er geen piep mogen klinken, ongeacht het aantal harde schijven dat je aansluit.

Je voeding is een 80+ voeding zie ik. Daar zitten soms nog extra regelkringen in, om bij verschillende belastingen toch het hoge rendament te halen.

Mocht je een andere voeding kiezen, kies er dan eentje die wat meer kan. Als je later nog wilt uitbreiden zou ik 450W of zo kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 09:46
Maar waarom dan bij 2 schijven wel en bij 1 niet? Voeding omwisselen kan ik ook nog wel even proberen straks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedzor
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-02-2014
Biepcodes in de manual van je mobo eens bekijken?

Streaming History

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ speedzorg, Het gaat hier het piepen van de iets in de computer, niet om de biepjes van de luidspreker.

@ AlterMann, Bij meer belasting kan het piepen weer overgaan, als de voeding bijvoorbeeld meer stroom levert. (in het geval het de voeding is).