touchpad aansluiten op je computer

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 336869

Topicstarter
Hallo ik heb een kapotte latitude 100l liggen ik wil het touchpad er uit halen en opmijn computer aansluiten het touchpad is erinmiddels al met kabel uit en uit een oud toetsenbord heb ik een kabel met 6 pins aansluiting welke kabel moet op wat welke kleur op welke kleur ik zit bij het touchpad met deze kleuren
zwart
bruin
rood
groen
blauw
wit
oranje
grijs
geel
paars

en bij de kabel zijn de kleuren draadjes

groen
oranje
wit
blauw

wie weet welke kleur op welke kleur moet ?

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:16
Wist je dat die dingen gewoon kant en klaar bestaan voor op de PC (via USB)
xPO-Cirque-Cat-Touchpad-Smart
Je hebt ze ook nog veel goedkoper in NL ook gewoon hoor.
Even goed googlen, scheelt je een hoop gedoe met kabeltjes e.d.

*sowieso

Topicstarter
jah ik wil me geld niet vepesten :D ik wil dit zelf kunnen dat wil ik leren

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 336869 op 11-02-2010 16:27 ]

Anoniem: 108806

Je computer wil een PS2 input (of usb, maar dat vliegt afaik niet in dit geval), en volgens mij geven die touchpads native geen ps2 output. Dus je moet dr waarschijnlijk een controller tussengooien. Maar, doe eens wat fotos- ook van serie/typenummers.

Topicstarter
ik snap niet helemaal ben 12 jaar he ?
alleen het is van een dell latitude 100l
en ik wil weten welk draadje op wlek moet om hem temaken

Anoniem: 322226

Anoniem: 336869 schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 16:28:
Het is waarschijnlijk iets ingewikkelder dan je denkt. Waarschijnlijk zit de controller van het touchpad op het moederbord van de dell. Daarom is het niet mogelijk deze zomaar op een pc aan te sluiten omdat de pc niets met de informatie kan die het touchpad uitstuurt. Hiervoor heb je dus een aparte controller nodig. Waardoor je alsnog geld uit zult moeten geven of je moet heel handig met de soldeerbout zijn.

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
fusion_ghost bedoeld dat je het touchpad niet direct kan aansluiten op het kabeltje wat je van je toetsenbord hebt. Dit omdat de signalen van je toetsenbord anders zijn dan die van je touchpad. Om die signalen van de touchpad wel hetzelfde te krijgen moet je dus een controller ertussen solderen.

Topicstarter
wat voor controller precies

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 14:36
Tja, een controller..
Verschillende soorten en maten heb je, waarschijnlijk zoiets maar dan nog iets kleiner:
Afbeeldingslocatie: http://www.d8apro.com/Images/M32Board.jpg

Ooit met een soldeerbout gewerkt? Zo niet: kan je beter een los touchpad kopen, just my 2 cents. :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een controller om het signaal van je touchpad over te zetten naar iets dat door je USB of PS/2 poort gesnapt wordt. Daarvoor moet je eerst uitzoeken wat voor signaal die touchpad geeft. Sommige geven gewoon gelijk iets door dat dePS/2 poort snapt (dan hoef je enkel kabeltjes te verbinden), maar gezien de hoeveelheid kabels die je hebt zal dat niet zo zijn, dus zul je moeten kijken wat het ding aankan.

Staat er iets van een typenummer of wat dan ook op?

Anoniem: 108806

Anoniem: 336869 schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 16:28:
Ok :) Lees dit dan even goed. Op dit forum helpen mensen je graag, maar je moet ook zelf echt je best doen. Dus kijk eerst op google bijvoorbeeld of anderen dit al hebben geprobeerd. Verder: Het algemeen beleid :) bekijk dat ook even goed.

Jouw touchpad geeft een bepaalde output. Waar je vingers staan, hoe hard je drukt, of je erop tikt... die output komt in een bepaalde taal. Nou weten wij niet wat voor taal je touchpad spreekt- dus dat noemen we even X. Jouw computer kan alleen PS/2 (ronde groene plug aan de achterkant) of USB spreken. Dus er moet een chip tussen je touchpad en de computer komen. Als je geluk hebt zit die chip al op je touchpad. Daarom moet je bij dit soort vragen altijd fotos posten (waarbij serie en typenummers duidelijk leesbaar zijn). Er zijn hier een aantal mensen echt geniaal met electronica, en die kunnen je dan soms op weg helpen :)

voor de kritische tweakers, jaja, deze uitleg is niet volledig, en ik gooi talen en protocollen even op een hoop ;)

Ik weet niet hoe goed je engels is, maar het kan flink helpen in computerland: hier iemand met hetzelfde issue.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 108806 op 11-02-2010 16:54 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:41
Een controller ;)

Precies? Geen idee, maar in dat geval moeten we ook meer informatie van jou hebben. Zonder serie- en typenummers kunnen we niks. Kijk eens of je die kan achterhalen op het touchpad of wellicht via Google. Verder, zoals al eerder vermeld: Maak eens wat foto's en dan niet alleen van het touchpad, maar ook van het moederbord van de laptop en hoe deze daar was aangesloten (voor zover mogelijk natuurlijk).

Over de controller: Deze zet de signalen om naar een ander signaal. Je touchpad geeft een signaal door over de coördinaten waar je gedrukt hebt. Grote kans dat dit een x- en y-coördinaat zijn met een analoge spanning. Door dit analoge signaal om te zetten naar digitaal krijg je een waarde waarmee de controller kan rekenen.

Waarom dit signaal niet gelijk naar de rest van je PC kan? Als we even kijken naar de muis dan zie je dat die beweegt. Er is, in tegenstelling tot je touchpad, geen vast omlijnd gebied. Je kan je muis zo ver slepen als je wilt. Het signaal dat de computer krijgt is dus de verplaatsing van de muis, bijvoorbeeld een puls naar rechts. Daarop kan de cursor op het scherm dus ook 1 pixel naar rechts worden verplaatst.

Als we terugkeren naar ons touchpad, dan zien we dat deze dus geen verplaatsing doorgeeft, maar slechts de positie op het touchpad. Aan dat signaal heeft je computer echter niets, daar kan deze niets mee. De computer verwacht namelijk nog altijd de verplaatsing in pulsjes naar links, trechts, boven of onder. Het doel van de controller is dan ook om dit signaal om te zetten naar deze pulsjes.

En hoe dat werkt? Nou, als je een verplaatsing op het touchpad hebt naar rechts, dan zal de analoge waarde van het x-coördinaat hoger worden. Door de verhoogde waarde kan de controller berekenen hoe ver je naar rechts gaat en dit signaal omzetten naar de pulsjes. En in dat geval weet de computer wel dat je naar rechts gaat. Maar ook als je een muisklik doet, dan merkt de controller dat je enkel 1 punt even aanraakt en kan dusdanig een muisklik "simuleren".

Ik hoop dat het probleem nu wat duidelijker is voor je :)

Edit:
Over het engels van hierboven, ik denk niet dat je Engels al toereikend is. Gelukkig is http://translate.google.nl een hele handige tool om dat om te zetten naar gebrekkig Nederlands waar je wellicht meer van begrijpt :)

[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 11-02-2010 17:03 ]

Topicstarter
oh ik heb op mijn touchpad ok 6 kabels voor de lampjes van de accu dus er zijn maar 4 draadjes over

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Hoe weet je dat die van de lampjes zijn?
Heb je een typenummer van het ding? Want met 4 pins kan het zelfs standaard PS/2 zijn, dan is het een kwestie van draadjes solderen en klaar.

Topicstarter
http://i30.twenga.com/com...p_1084652682357047166.png
het is zo een die op die link staad ik weet dat er 4 draadjes overblijven elke lampje heeft een min pool en een plus pool en dat zijn er 3 er blijven er dan 4 over duuu !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat plaatje doet het (hier) niet. Toevallig een mirror ervan?
Want als daar de rest van de pinout ook bij staat dan is het natuurlijk vrij makkelijk om alles te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
wat is een mirror 8)7
bedoel je dat ik zelf een foto maak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hufter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-11-2024
Een mirror is een kopie van het bestand (op een andere server).

Maar het plaatje doet het gewoon bij mij. Alleen zou het wel handig zijn dat het plaatje groter zou zijn dan 100x100 pixels.

Misschien kun je zoals eerder al is gevraagd wat foto's maken en de tekst die op het touchpad staat hier ook neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik ga foto maken ik snap nog steeds niet goed hoe ik zeerop zet maar da lukt me wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
edit:
niet in de gaten datjemaar een post achter elkaaar mag doen

[ Voor 168% gewijzigd door Anoniem: 336869 op 12-02-2010 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen797
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:35
Anoniem: 336869 schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 14:44:
[...]

[[url="http://C:\\\\Documents and Settings\\\\Bart\\\\Mijn documenten\\\\Mijn afbeeldingen\\\\images.jpg"]afbeelding[/url]]
LOL, sorry dit gaat niet werken :+ Je kan het beste je foto uploaden op www.imageshack.us of www.tinypic.com. Als je dat hebt gedaan krijg je een linkje welke je wel hier kan posten.

[ Voor 9% gewijzigd door Jeroen797 op 12-02-2010 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:19
Dit gaat niet werken, je geeft een link naar een afbeelding op jou lokale c schijf, iets waar wij over het internet natuurlijk niet bij kunnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2s0hiqo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2qmqjpu.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/20fovn5.jpg

duidelijk zo ?
:P :P :P

[ Voor 96% gewijzigd door Anoniem: 336869 op 12-02-2010 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:07
Kijk zelf eens naar je foto's, kun je er iets van maken? Ik kan in elk geval niet lezen wat de typenummers etc. zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Niet echt, juist de belangrijke dingen zijn totaal niet zichtbaar.
Staat er geen typenummer op dat ding waardoor je kunt zoeken naar een pinout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJFliX
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-03 09:06
Leg even uit wat een pinout is :+

2x 320Wp Ja-Solar / Z 10° / APS YC600Y PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een beetje moeite is dat zelf te vinden. Simpel gezegd, waar welk pinnetje hoort en wat de functie van dat pinnetje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191050

Terw_Dan schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 15:36:
[...]

Met een beetje moeite is dat zelf te vinden. Simpel gezegd, waar welk pinnetje hoort en wat de functie van dat pinnetje is.
Volgens mij bedoelde hij dat ietsje sarcastisch Terw_Dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
je bedoelt delettersop de printplaat zoals
t31
t39
t37
t23
t35
t34
t28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nee, eerder iets van een partnumber dat op de PCB van het ding gedrukt staat of erop is geplakt met een stickertje. Deze dingen lijken eerder de lijnen te identificeren (ook belangrijk, maar dat heb je pas later nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
een voorbeeld wat er ooit voor letters op zon partnumber staad ?????
:P ;)

[ Voor 121% gewijzigd door Anoniem: 336869 op 13-02-2010 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:41
Een hele reeks van doorgaans cijfers, maar een combi van cijfers en letters kan natuurlijk ook. Het zijn de gegevens van de fabrikant om te identificeren welk type het is. Vaak zijn er twee (of meer) codes aanwezig. Het ene is het serial number (vaak als S/N aangeduid) wat informatie over de productiedatum en batch geeft. Die is voor ons niet zo interessant. Dan heb je nog een productcode oid. Daar kan van alles voor staan..

Maar het hoeft ook niet zo te zijn dat er een stikker op zit, het kan ook best een code zijn op het silkscreen (net zoals de txx-nummers die je gaf. Geef dus gewoon alle informatie die je, waar dan ook, terug kan vinden zolang het maar niet hele korte codes zijn. Iets als Rxx staat doorgaans voor de weerstand, Lxx voor een spoel en Cxx voor een condensator (waarbij "xx" voor een getal staat).

Wellicht dat je de metalen plaat er eerst af moet halen om dit te vinden. Geef overigens ook (als je toch bezig bent) de codes op de chips aan. Wellicht dat we ook daar wat mee kunnen. Probeer wel goed duidelijk te zijn en alle nummers te groeperen.

Verder met de anderen: Post ook goede foto's. Pak een normale camera (geen telefoon) en upload gewoon die grote foto's. Zorg ook dat ze goed scherp zijn. Een foto van het object zelf is niet zo interessant, een detailfoto echter wel. Daar kunnen wij namelijk ook typenummers van af lezen. Hoe meer detail, des te beter dus.

Het idee dat je, als 12 jarig knaapje, hier al mee wilt prutsen kan ik enkel aanmoedigen _/-\o_ . Maar probeer wel je gezond verstand er bij te gebruiken. Dit soort dingen zijn vrij specifiek en zeker via het web gaat het vragen om hulp voor specifieke dingen lastig. Iedereen hier weet wel hoe je Windows er opnieuw op zet, maar ik denk niet dat er iemand is in dit topic die al gewerkt heeft met dit touchpad (in de zin van het modden). Dus, lever zoveel mogelijk informatie. Zie het als grote puzzel waarvan niemand exact weet hoe deze inelkaar past. Dus hoe meer stukjes we samen verzamelen, des te eerder kunnen we samen de oplossing vinden :)

Daarbij: dingen die jou niets zeggen kunnen voor anderen juist extreem veel informatie geven. Houd dus niets achter!

[ Voor 44% gewijzigd door GENETX op 13-02-2010 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik zal even op lezen wat er voor op staat en achter op

op de voorkant staat dus niks :+
en op de achterkant
staad links boven aan 2 en daar onder
m2.5X4l
rechts boven aan staat 3 en daar onder
m2.5X4L
in het midden staat
100-000150-02
CONNOR REV A
onder het midden staat
4
M2.5XL
rechts onder het midden staat
PK090007500
links onder aan staat
5
M2.5X4l
langs het midden onder in zit een sticker er staat
IM 25
HT436-059
Made in Thailand
rechts onder aan staat
1
M2.5X4l

dit was wat er op staad
hoop dat jullie er wat aan hebben :P

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 336869 op 15-02-2010 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:57

mace

Sapere Aude

Staat is met een T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je googlet op het PK0900.. nummer vind je een hoop resultaten. Het blijkt een Synaptics Touchpad HT436 te zijn. Helaas geen info over wat voor type aansluiting het is.

USB heeft 4 aansluitdraadjes. Welke kleuren hebben de 4 kabeltjes? Rood, wit, groen en zwart toevallig? Zo ja, dan is er een redelijke kans dat het USB is (en kun je er dus een usb stekker op 'prutsen'). Zo nee, dan wordt het lastig.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik denk dat je beste gok is om te kijken naar de nummers op dat kleine zwarte chipje, en daar dan de datasheet van op te zoeken, grote kans dat er een UART interface opzit, en die kan je dan weer aan de COM-poort aansluiten. (met een speciale kabel, een oude datakabel van een mobiel is hier goed voor bijv.)

[ Voor 15% gewijzigd door mace op 15-02-2010 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik heb dit al eens uitgevoerd. TouchPad kwam uit een oude Compaq laptop, en had, gelukkig gewoon een PS/2-controller ingebouwd. Gewoon kwestie van de draadjes juist te verbinden met de PS/2-connector en het werkte.
Heb het ook eens geprobeerd met een ALPS-touchpad uit een oude Sony Vaio maar ik weet niet juist meer waarom dat nu weer gestrand was :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Die oude Compaq dingen waren gewoon PS/2 idd, zo eentje heb ik hier ook liggen. Dat was makkelijk, gewoon pinnen door verbinden en klaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 344680

Op ebay staat een foto van het touchpad.

http://cgi.ebay.co.uk/ws/...me=WDVW&rd=1#ht_500wt_956

Het touchpad kan waarschijnlijk verbonden worden met een stekker van een muis.
Dit kan misschien door een stekker van een muis te knippen en de draadjes met de draadjes van het touchpad te verbinden. Dan doet het touchpad het misschien door de stekker in de computer te steken.

In een folder op internet staat, dat de verbinding van het touchpad overeenkomt met een PS/2-verbinding. Dat is een stekker van een muis of een toetsenbord.
De tekst in de folder is:

Pointing Device . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Touch Pad - PS/2 Compatible

Dit betekent waarschijnlijk, dat het touchpad werkt met een stekkertje van een muis.

http://www.flyingjestore.com/images/details/100L_spec.pdf

In de handleiding voor het uit elkaar halen van de draagbare computer staat een onduidelijke foto van het stekkertje van het touch pad op bladzijde 42.
http://www.notebook-manua..._cf1cf43cba_100L%20SM.pdf

Op de website majorgeeks.com staat hoe de driver voor het touch pad geïnstalleerd kan worden.
http://majorgeeks.com/Synaptics_Touchpad_Driver_d4913.html

[ Voor 138% gewijzigd door Anoniem: 344680 op 16-02-2010 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jah die op ebay heb ik
en ik wil hem verbinden met zon ps/2 aansluiting
en nou alleen maar draadjes op de draadjes maar welk draadje moet op welk draadje worden aangesloten
ik had bij de action voor 2 euro een toetsenbord gekocht die gebruik ik nietmeer ik heb die kabel er af geknipt en dat is zon ps/2
wie weet gewoon welk draadje op welke moet

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 336869 op 17-02-2010 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamish
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
jah die op ebay heb ik
en nou alleen maar draadjes op de draadjes maar welk draadje moet op welk draadje worden aangesloten
ik had bij de action voor 2 euro een toetsenbord gekocht die gebruik ik nietmeer ik heb die kabel er af geknipt en dat is zon ps/2
Hoi Bart,
Je hebt echt geluk met al die mensen hier. Je geeft incomplete informatie en toch willen ze je allemaal helpen. Begin eens met het beantwoorden van de vragen, die geven 'ons' de informatie die nodig is om JOU goed te helpen, en een misschien wel werkende touchpad aan je computer te hangen.

Zonder gaat het niet.

deze zijn gesteld:
  • fusionghost: Maar, doe eens wat foto's- ook van serie/typenummers.
  • stijnos1991: Ooit met een soldeerbout gewerkt?
  • fusionghost: ..Ik weet niet hoe goed je Engels is....
  • genetix:Zonder serie- en typenummers kunnen we niks. Kijk eens of je die kan achterhalen op het touchpad of wellicht via Google. Verder, zoals al eerder vermeld: Maak eens wat foto's en dan niet alleen van het touchpad, maar ook van het moederbord van de laptop en hoe deze daar was aangesloten (voor zover mogelijk natuurlijk).
Geef ons het volgende lijstje (compleet!).
* foto van de bovenkant van de touchpad module.
* foto van de onderkant de touchpad module.
* foto van de plek op laptop moederbord waar de touchpad module aangesloten zat.
* foto van de stekker van het toetsenbord wat je bij de Action vandaan hebt gehaald.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hamish/posts/touchpad.jpg

De letters/cijfers op dat zwarte chipje (die in het rode cirkeltje) moeten goed leesbaar zijn . Liefst groot dus en SCHERP. Dus geen wazige onduidelijke foto's van 320x240 uit je telefoon. Of b.v. alleen helemaal ingezoomed als je telefoon dat kan. Dan kunnen we meekijken.

Als (hoeft niet zo te zijn) 't touchpad PS/2 praat, dan kun je hem waarschijnlijk wel rechtstreeks aansluiten via een PS/2 kabel/stekker. Is dat niet het geval, en praat hij misschien I2C, dan moet er een 'vertaal'-chip, controller, tussen. Die vertaalt de signalen van je touchpad module naar iets wat de computer kan begrijpen. Als zo'n chip op je laptop moederbord bord zit, kunnen we dat misschien zien op je die fijne grote scherpe foto's die je online gaat zetten (toch?). Verder vinden mensen het hier erg fijn als je complete zinnen tikt, met hoofdletters, kleine letters, komma's en punten. Let ook op je grammatica en spelling.

Now go young Padawan :) /meester-mode uit.

[ Voor 0% gewijzigd door Hamish op 17-02-2010 14:42 . Reden: ook Hamish is soms slordig. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb al een lijstmet alles gegeven wat ik kon vinden
en ja een soldeerbout heb ik zelf 2 ik werk er best vaak mee
engels maak niet uit dat vertaal ik wel alleen soms snap ik julie computer taal niet maar meestal wel
oke ik ga moederbord fotos maken en fotos dathij er is aangesloten

oke maar wat er op die zwarte chip staad typ ik zo wel in dan kunnen julie het ok zien
alle vragen beantwoord ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op de zwarte chip staat.
--------------------------------------------
synaptics
T1004b 0416
FK3HF
---------------------------------------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 21:59
Je kunt ook alvast voor jezelf de aansluitingen van je Action keyboard kabel uitzoeken. Hier kun je de pinout van een ps/2 stekker zien. Als je met een multimeter de kabeltjes doormeet weet je alvast welke kleur kabel welke aansluiting is.

En zoals eerder gezegd, stop wat meer moeite in je schrijfwijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb geen multimeter :X
moet ik die persee een hebben
en ik wil even weten bij die compaq laptop hoeveel draadjes zaten er aan de ps/2 kabel en welke kleuren waren dat

[ Voor 179% gewijzigd door Anoniem: 336869 op 17-02-2010 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-05 11:28

kronolith

[EDIT]

Anoniem: 336869 schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 10:18:
ik heb al een lijstmet alles gegeven wat ik kon vinden
en ja een soldeerbout heb ik zelf 2 ik werk er best vaak mee
engels maak niet uit dat vertaal ik wel alleen soms snap ik julie computer taal niet maar meestal wel
oke ik ga moederbord fotos maken en fotos dathij er is aangesloten

oke maar wat er op die zwarte chip staad typ ik zo wel in dan kunnen julie het ok zien
alle vragen beantwoord ?
Moederbord foto''s? Je bedoelt toch wel dat touchpad he ! ;)

Verder wel een leuk projectje. Ben benieuwd waar dit op uitdraait... Waarschijnlijk wordt het niks maar goed :P

O ja, we hebben ook een Edit knop op dit forum, Bart Janssen. Wordt op prijs gesteld als je die gebruikt ipv elke keer een nieuwe post te maken :) d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
we zullen nog wel eens zien of dit niks word :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Anoniem: 336869 schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 10:33:
ik heb geen multimeter :X
moet ik die persee een hebben
en ik wil even weten bij die compaq laptop hoeveel draadjes zaten er aan de ps/2 kabel en welke kleuren waren dat
Ja, een multimeter is wel erg makkelijk met dit soort dingen, zodat je weet welk kabeltje naar welke pin leidt.

En bij dat Compaqtouchpad van mij zaten geen kabels, enkel 4 pinnetjes waarop we een PS/2 poortje hebben aangesloten. Kwestie van de pinout opzoeken van dat ding en je weet het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar je moet tog een kabel hebben,anders zit hij achter bij je com.
Lijkt me niet fijn,of heb je zelf kabels gesoldeert.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 336869 op 17-02-2010 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ertussen zit nu gewoon een stuk UTP kabel geloof ik, gewoon even aan het stekkertje gesoldeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb fotos gemaakt van wat julie willen codes en letters cijfertjes die erop staan zijn niet duidelijk alleen als julie moeten weten waar wat staad typ ik het wel gewoon ik moet ze nog uploaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-05 11:28

kronolith

[EDIT]

Anoniem: 336869 schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 10:57:
ik heb fotos gemaakt van wat julie willen codes en letters cijfertjes die erop staan zijn niet duidelijk alleen als julie moeten weten waar wat staad typ ik het wel gewoon ik moet ze nog uploaden
Pardon? Even voor de goede orde: zijn de foto's niet duidelijk of zijn de codes op het printplaatje niet duidelijk? Als het het eerste is: nieuwe foto's maken. Als het het tweede is: foto's posten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit is de plek op het moederbord waar het touchpad met de kabel was aangesloten.
Rood vierkant er omheen :P
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/20fb11w.jpg
Dit is het touchpad.
:P
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2mw9spe.jpg

Dit is de kabel van het toetsenbord.
8)
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/1zz1c1h.jpg

Sorry het is niet lees baar wat er op de fotos staad.
Hoop dat je hier wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

staat.... niet staad :X

in elk geval, stel je camera eens scherp op de chip, niet op de achtergrond, want hier hebben we natuurlijk niets aan. En maak er gewoon even thumbs van :)

[ Voor 11% gewijzigd door TERW_DAN op 17-02-2010 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik maak een foto van de chip
maar je zal zien dat hij dan ok niet te zien is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2rnj57l.jpg
best onduidelijk maar dat zei ik al :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 21:59
En kijk even of je camera een macrostand heeft als je foto's van heel dichtbij gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
heeft hij niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Post dan maar de volledige chipinfo wat je wil laten zien, want natuurlijk kunnen we hier ook helemaal niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Hier, succes:

http://sparktronics.blogs...ased-touchpad-to-ps2.html

Kijk daar maar eerst, ik ga niet je handje vasthouden met welke kleur draad op welke enz. Dat mag je zelf uitzoeken. :P

Hier nog een pinout:

http://pinouts.ru/Inputs/KeyboardPC6_pinout.shtml

Zo moet dat toch lukken. ;)

Je zult trouwens toch écht een multimeter nodig gaan hebben.

[ Voor 61% gewijzigd door mace op 17-02-2010 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Anoniem: 336869 schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 11:16:
ik maak een foto van de chip
maar je zal zien dat hij dan ok niet te zien is
Errm, watte? :X
Probeer je camera een ergens vast stil op te leggen en zo een duidelijke foto te trekken van het TouchPad, met de draadjes en de chip erbij.

Op dit moment moet je de pinout zoeken, als je die niet kan vinden, moet je echt wel de draden tot hun oorsprong op het touchpad kunnen herleiden, alleen dan kan je verder gaan. Je wilt nl. niet beginnen experimenteren voor je door hebt waar je ground en V+ zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 345824

Anoniem: 336869 schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 09:14:
jah die op ebay heb ik
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/9uvg3q.jpg

Het project bart/tweakers schiet goed op.
Op de tekening van het plugje van het toetsenbord staan de pinnetjes. Er worden 4 pinnetjes gebruikt. Zwart is Aarde. Volgens de standaardwaarden hoort kleur bij kleur. Dus zwart hoort bij zwart. In plaats van direct te solderen is een kroonsteentje handig om de draadjes tijdelijk met elkaar te verbinden.

http://upload.wikimedia.o...IN-6_Connector_Pinout.svg

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/17/MiniDIN-6_Connector_Pinout.svg/150px-MiniDIN-6_Connector_Pinout.svg.png
Female connector from the front
Pin 1 +DATA Data
Pin 2 Not connected Not connected*
Pin 3 GND Ground
Pin 4 Vcc +5 V DC at 275 mA
Pin 5 +CLK Clock
Pin 6 Not connected Not connected**
* On some laptops mouse data for splitter cable.

** On some laptops mouse clock for splitter cable.

pin 1. gegevens (+)
pin 2. niet aangesloten
pin 3. aarde
pin 4. stroom +5 Volt, 0,275 Ampère gelijkstroom (DC = direct current = gelijkstroom)
pin 5. klok (+)
pin 6. niet aangesloten

Het gaat dus om pin 1, 3, 4 en 5. Op de foto van het touchpad vallen vaag een een rood, blauw, geel en wit draadje te ontwaren.

Bron: Wikipedia

Wikipedia: PS/2 connector

Het pennenbakje staat scherp op de foto. Foto's van het stekkertje van het touchpad en van het snoertje van het stekkertje van het toetsenbord van die afstand naast het pennenbakje worden misschien scherp.

Het draadje aan pin 3 zou zwart kunnen zijn.
Het draadje aan pin 4 zou rood kunnen zijn. Rood is waarschijnlijk standaard 5 Volt. Geel is standaard 12 volt.
Als rood met rood verbonden wordt en als dit de stroomdraad is en als de aarde met de aarde verbonden is kan er met de andere draadjes waarschijnlijk weinig mis gaan.

Op de website van de link van mace staan twee rijtjes.

working anticlockwise from the left bottom pin,
pin 2 = Data
pin 3 = Clk
pin 6 = right click (active low)
pin 7 = left click (active low)
pin 8 = scroll up (active low)
pin 9 = scroll down (active low)
pin 44 = +5V
pin 45 = ground

Also, my touchpad has an 8 pin ribbon connector, with the following pinout
1: 5V
2: DATA
3: CLOCK
4: Right Click (active low)
5: Left Click (active low)
6: GND
7: Scroll Up (active low)
8: Scroll Down (active low)

Als de draadjes van het kabeltje van het touchpad te volgen zijn vanaf de chip kunnen de aansluitingen ook gevonden worden.

http://bp0.blogger.com/_t...pzWwOXY/s1600-h/T1004.jpg

Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/_tndCOZzHZmM/SEAkOIMOuvI/AAAAAAAAAA8/CgY8pzWwOXY/s1600/T1004.jpg

[ Voor 70% gewijzigd door Anoniem: 345824 op 17-02-2010 13:53 . Reden: Alles hierboven staat daar zonder enige garantie op succes en zonder enige aansprakelijkheid voor de gevolgen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Ik heb voor jou eventjes mijn Compaq TouchPad even boven gehaald. :)

Dit is wat ik voornamelijk heb gebruikt: http://www.synaptics.com/...ecaf/utilities/ACF126.pdf

Hierin staan de verschillende touchpads beschreven. Er moet normaal een stickertje plakken op je TouchPad iets in de aard van "TM41PUG350". Hierin stelt de "P" het Host Protocol voor. De "P" staat hier voor PS/2 d.w.z. dat het TouchPad dus native PS/2 kan spreken. Zeer belangrijk dit eerst vast te stellen.

Ook aan dit stukje zul je veel hebben:

Afbeeldingslocatie: http://img341.imageshack.us/img341/674/syntp.png
Afbeeldingslocatie: http://img692.imageshack.us/img692/4660/syntp2.png

Dit zijn afbeeldingen van de pinout van je PS/2 connector.
Verder zou het heel handig zijn moest je nu eens high-res duidelijke en scherpe foto's zou maken van het TouchPad. Leen misschien even een goede camera van vrienden of kenissen, maar dit is belangrijk.
En typ nu eens eindelijk klare duidelijke taal, met punten, komma's, hoofdletters en alinea's. Zelfs voor een 12-jarige moet dat toch te doen zijn, en je zorgt er in één klap voor dat er meer mensen geïnteresseerd zullen zijn dit te lezen, meer hulp zal worden aangeboden, en dit topic minder vol staat van mensen die echt niets begrijpen van wat je zegt.

[ Voor 10% gewijzigd door Petervanakelyen op 17-02-2010 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 345824

Anoniem: 336869 schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 16:13:
Hallo ik heb een kapotte latitude 100l liggen ik wil het touchpad er uit halen en opmijn computer aansluiten het touchpad is erinmiddels al met kabel uit en uit een oud toetsenbord heb ik een kabel met 6 pins aansluiting welke kabel moet op wat welke kleur op welke kleur ik zit bij het touchpad met deze kleuren
zwart
bruin
rood
groen
blauw
wit
oranje
grijs
geel
paars

en bij de kabel zijn de kleuren draadjes

groen
oranje
wit
blauw

wie weet welke kleur op welke kleur moet ?
Ik zou zeggen:
groen aan groen
oranje aan oranje
wit aan wit
blauw aan blauw
Maar dan mis ik aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:44

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Volgens mij beter op zijn plaatsin het subforum "elektronica", daarom een kleine verhuizing. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:28

SA007

Moderator Tweaking
Heb je een scanner?

als je een printplaat er vrij vlak op kan krijgen heb je vaak erg scherpe "foto's".

Wat je plaatst aan foto's heb je eigenlijk helemaal niks aan, als je goede foto's moet maken hier een paar tips:
- Zet je camera op de macrostand (je zegt dat hij die niet heeft, maar heb er nog niet veel gezien die het niet hebben). Deze is vaak aangegeven met een tulpje (de bloem, niet de stekker).
- Zorg dat het object wat je wil fotograferen in hetzelfde dieptegebied zit als de omgeving. (bijv door het op tafel te leggen en van bovenaf erop te kijken)
Iets in de lucht houden en er een foto van maken is een goede garantie voor een foto met een scherpe achtergrond en een grote vlek van hetgene waar je de foto van wil maken.
- Zorg ervoor dat je camera zo min mogelijk beweegt tijdens de foto, dat kan je bereiken met de volgende methodes:
o Korte sluitertijd, de meeste camera's bepalen zelf de sluitertijd afhankelijk van het omgevingslicht, hoe meer licht, hoe korter de sluitertijd. Zorg dus voor VEEL licht door bijv je foto buiten in de zon te maken of recht onder een felle bureaulamp.
o Je camera fixeren, bijvoorbeeld door deze op tafel te zetten en alleen de fotoknop in te drukken, of door een statief te gebruiken. Wat ook helpt is niet losstaand je camera gebruiken maar bijv op je bureau te leunen terwijl je de foto maakt.

Als je wat van deze tips opvolgt zal je zien dat je veel scherpere en duidelijkere foto's krijgt.
Een goede camera maakt hiervoor overigens erg weinig uit, heb ook scherpe goedleesbare foto's kunnen maken met een simpele telefooncamera en ook met een camera van de aldi van een jaar of 7 oud. Dit is dus duidelijk geen excuus voor onscherpe foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamish
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Bart! Hoe is het gegaan?

Met alle informatie die ik langs zie komen hier moet 't toch bijna wel lukken?
Pagina: 1