Toon posts:

Hulp gezocht bij het bouwen van een pokerklok...

Pagina: 1
Acties:

• AKA_ACE
  • Registratie: september 2000
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

Topicstarter
(overleden)
Ik ben op zoek naar een "simpel" pokerklokje (terugtelklokje in feite) en dat valt, gezien de wensen die ik heb, niet mee...

Ik wil het klokje gebruiken op onze pokeravondjes waar we dan een "turbospelletje/toernooitje" kunnen spelen.
Een beetje zoals snelschaken, je hebt een bepaalde hoeveelheid tijd om je "move" te maken. Zo niet dan is je hand "dood" en mag je een volgende hand afwachten. Je snapt wel waar ik heen wil...

De eisen waaraan het klokje moet voldoen:
- Instelling per seconde tot ruwweg 5 minuten (totaaltijd niet echt belangrijk maar de "per seconde" instelling wel).
- Display waar de resterende tijd wordt aangegeven.
- Kleurencode (ledjes?) voor de resterende tijd (dit bij benadering uiteraard):
  • groen - alles boven de 15 seconden
  • oranje/geel - 15 t/m 5 seconden
  • rood - alles onder de 5 seconden
- Geluidssignaal bij overschrijding tijd (eventueel met instelbaar volume).
- Zeer stevige en hufterproof uitvoering.
- Handzaam formaat (doorsnede ongeveer een centimeter of 10 bij 3 centimeter hoog).
- Als er een klap op gegeven wordt moet het klokje direct terug gaan naar de vooraf ingestelde tijd (geen start/stop dus waardoor er twee handelingen nodig zijn).
- Stroom dmv batterijen.
- Redelijk te betalen (20 euro max?)...

Maar volgens mij bestaat zo'n soort klok niet eens (and please DO correct me if i'm wrong, dat zou mij een hoop werk besparen).

Dus zal er eentje gemaakt moeten worden en wil ik jullie hier om hulp vragen.
Ik heb beperkte electronicakennis en soldeervaardigheden maar ik heb ooit eens een fuzz voor mijn gitaar gemaakt en dat is gelukt (vanaf scratch - schema, soldeermeuk, printplaat en onderdelen) dus daar zit het probleem (hopelijk) niet.

Ik heb eerst overwogen om een bestaande klok (keukenwekker, stopwatch oid) aan te passen maar geen van alle klokjes hebben alle functies die ik nodig acht.
(De klokjes die ik vond kosten trouwens rond de tien euro en heel erg graag zou ik eenzelfde bedrag, tot hoogstens 20 euro, voor het (te maken) pokerklokje willen uitgeven.)

Zie productpagina...
Leuk ontwerp (zeker gezien het zandlopermodel) maar geen visuele signalen en alleen per minuut instelbaar...

http://media.conrad.com/m/6000_6999/6700/6710/6716/671677_BB_00_FB.EPS.jpg
Zie productpagina...
Net zo leuk met dezelfde tekortkomingen als de eerste...

Zie productpagina...
Deze komt al een stuk in richting (kleurwisseling _/-\o_ ) maar uiteraard net niet helemaal...
Start/stop functie (twee handelingen dus ipv eentje) met een priegelig knopje.
Lijkt me niet echt stevig en hufterproof genoeg (voor de snelschakers onder ons, we weten allemaal wat een klappen zo'n klok te verduren krijgt...).
Maar misschien is de inwendige electronica te gebruiken of aan te passen...

Maar wellicht is een stappentellerachtig (geen voetstappenteller uiteraard ;) ) ding ook te gebruiken waar je dan de stappen zo kan instellen dat er ongeveer per seconde teruggeteld kan worden.
Ook heb ik lopen zoeken op DIY klokmodules maar dit werd wat prijzig en zijn deze te uitgebreid voor hetgeen ik van plan ben (Kijk maar...).

Voor de behuizing wil ik een stukje PVC pijp met twee sluitdoppen gebruiken (leverbaar in zowat elke diameter) waar er dan 1 dop vastgeplakt wordt en de ander dmv een schroefje oid bewegend blijft.
Veer erin en klaar...
Een (stevig) doosje met deksel zou ook kunnen werken...
Dit is niet het probleem maar de electronica wel...

Daarom dus dit topic in Electronica en de vraag wie mij verder kan helpen?

[Voor 6% gewijzigd door AKA_ACE op 11-02-2010 16:16. Reden: productlinkjes werkend gemaakt...]

Gezocht: low-stakes cashgame pokerspelers uit regio Rotterdam voor een wekelijks cashgame, DM mij voor info...

• Looney11
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 20:38
AKA_ACE schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 15:40:
- Instelling per seconde tot ruwweg 5 minuten (totaaltijd niet echt belangrijk maar de "per seconde" instelling wel).
Dit moet te doen zijn met een microcontroleer

- Display waar de resterende tijd wordt aangegeven.
Dezelfde microprocessor

- Kleurencode (ledjes?) voor de resterende tijd (dit bij benadering uiteraard):
  • groen - alles boven de 15 seconden
  • oranje/geel - 15 t/m 5 seconden
  • rood - alles onder de 5 seconden
kan nog steeds met dezelfde microprocessor

- Geluidssignaal bij overschrijding tijd (eventueel met instelbaar volume).
Pieper aangestuurd door uC

- Zeer stevige en hufterproof uitvoering.
Hier zul je voor moeten gaan zoeken, wellicht dat Conrad on Farnell wat leuks heeft, vast wel..

- Handzaam formaat (doorsnede ongeveer een centimeter of 10 bij 3 centimeter hoog).
Zie boven

- Als er een klap op gegeven wordt moet het klokje direct terug gaan naar de vooraf ingestelde tijd (geen start/stop dus waardoor er twee handelingen nodig zijn).
Wil je een grote knop er boven op? Farnell heeft van die noodstopknoppen, is dat wat?

- Stroom dmv batterijen.
geen probleem

- Redelijk te betalen (20 euro max?)...
hmm, eens kijken of dit lukt..

Maar volgens mij bestaat zo'n soort klok niet eens (and please DO correct me if i'm wrong, dat zou mij een hoop werk besparen).
een uC met 10 outputs en een paar inputs, heb je een voorkeur voor PIC , Atmel of iets anders?

• AKA_ACE
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

Topicstarter
(overleden)
Looney11 schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 16:45:
[...]

een uC met 10 outputs en een paar inputs, heb je een voorkeur voor PIC , Atmel of iets anders?
And here you lost me... ;)

Maar ik snap wat een microprocessor is.
Ook snap ik 10 outputs en een paar inputs.
Maar PIC, ATMEL en dergelijke gaat mijn pet te boven.
Zoals ik al zij, ik ben niet echt (micro-) electronisch onderlegd dus als ik al een voorkeur zou hebben dan weet ik niet waar ik het over heb :) .

Aannamemodus:
Ik neem aan dat de uC geprogrammeerd moet worden, aangesloten moet worden op de "randdingen" (knopje, speaker, ledjes etc) en in een behuizing geplaatst worden.
Programmeren gaat me waarschijnlijk nooit lukken maar het solderen en plaatsen lijkt me geen probleem.
Even gegoogled op Atmel...
Mijn eerste reactie: erm... wat.... huh....? Dit gaat mij niet lukken of is het makkelijker dan ik denk?
Kan zo'n uC wat abuse hebben? Een stevige klap zal een redelijke schok geven...

Behuizing, prima idee zo'n noodstopknop maar het zien van het display zal wat lastig worden.
Mijn voorkeur (voor zover ui te spreken) gaat toch naar een dealerbuttonachtig model met het display, de leds en instelknopjes in het deksel. Maar het model komt later wel al heb ik wel een idee:

Onderste deksel vastgeplakt en de bovenste met stopboutje, contactje en een veer. Alhoewel omgekeerd misschien een beter idee is.
Simpel te maken en redelijk hufterproof.

Gezocht: low-stakes cashgame pokerspelers uit regio Rotterdam voor een wekelijks cashgame, DM mij voor info...

• Anthor
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Als je nog een parallelle poort op je moederbord hebt dan kan je met 4 weerstanden een eenvoudige
programmer maken voor avr uC's. Daarmee kan je de code die je ervoor schrijft 'uploaden'.

Een tijdje terug heb ik voor een contest hier in [EL] een klok gemaakt met een attiny2313.

Misschien heb je iets aan dit schema als uitgangspunt:

Klikbaar

Het gedeelte met de speaker is later nog aangepast, en die rotary encoder kan je door gewone knoppen vervangen.

• AKA_ACE
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

Topicstarter
(overleden)
Anthor schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 18:28:
Een redelijke berg acracadabra voor mij...
Oprecht bedankt voor het meedenken maar als ik dit moet gaan maken...
Dit is niet zomaar boven mijn pet maar een geheel andere wereld...

Ik heb ooit in een ver verleden een fuzz gemaakt, geen kerncentrale ;)
Dit was een kant en klaar printplaatje met alle banen er al op.'
Ik hoefde alleen maar het schema te volgen, de juiste componenten op de juiste plaats te solderen zonder te knoeien en in een kastje te proppen...

Maar als je toevallig een groter en beter leesbaar exemplaar van dit schema hebt dan kan ik een mij bevriende electronicus eens een fles whiskey voorstellen...?

• ReneK
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 20:19
AKA_ACE schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 15:40:
Stomtoevallig las ik vanochtend in de krant een artikeltje over een Nederlands bedrijf
dat zo'n soort product maakt:

http://www.dgtcube.com/

Volgens mij komt dat heel dicht in de buurt van wat jij zoekt, alleen is de uitvoering anders.

Prijs: € 39.

Daar ga je 'm zelf niet voor maken, tenzij je daar erg veel lol in hebt, natuurlijk.

• AKA_ACE
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

Topicstarter
(overleden)
ReneK schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 08:19:
[...]

Stomtoevallig las ik vanochtend in de krant een artikeltje over een Nederlands bedrijf
dat zo'n soort product maakt:

http://www.dgtcube.com/

Volgens mij komt dat heel dicht in de buurt van wat jij zoekt, alleen is de uitvoering anders.

Prijs: € 39.

Daar ga je 'm zelf niet voor maken, tenzij je daar erg veel lol in hebt, natuurlijk.
Hier ga ik eens achteraan, dank je wel voor de tip.

Net even de gebruiksaanwijzing zitten doorlezen (zie alhier)) en dit is echt een leuke toevoeging op spelletjes.
Risk bijvoorbeeld... ;)

[Voor 17% gewijzigd door AKA_ACE op 12-02-2010 13:54]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee