• NTB_Appie
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-11-2024
Dag beste mensen,

Ik wil een upgrade uitvoeren omdat ik al een nieuwe video HD 5870 van Asus heb gekocht en nu blijkt de bottleneck mijn overige configuratie te zijn (Geheugen, CPU en moederbord).
Als CPU Wil ik een Intel Core I7-860 nemen, geheugen G.Skill F3-17600CL7D-4GBPIS en moederbord Gigabyte GA-P55A-UD5.

Maar mijn vraag is de geheugen geen overkill, als je naar langzamere geheugenmodules kijkt zijn ze nog vaak ook nog eens duurder? Eigenlijk weet ik niet wat het verschil is tussen deze geheugen en andere (b.v. low voltage). Trouwens ben wel van plan over te klokken :P

Mijn dank is groot voor een antwoord op mijn vraag :-))

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:42
Het geheugen is nogal overkill ja :P

Als je niet gaat overclocken volstaat DDR3-1333 ook gewoon, en tijdens normaal computer gebruik (lees: gamen,office/internet gebruik en niet overclocken) merk je hier egt 0,0 van ;)

Zoals dit geheugen hier zou prima moeten werken: pricewatch: OCZ Platinum Low Voltage OCZ3P1333LV4GK

[ Voor 31% gewijzigd door FastFred op 11-02-2010 16:45 ]

• DeGrand
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-05 17:44
Voor het overklokken van je cpu maakt het weinig uit welke snelheid geheugen je neemt. Low voltage is gewoonweg geheugen dat op 1,65 volt zijn ding doet. En dit geheugen is dus ook gewoon `low voltage`. Persoonlijk vindt ik het nogal een prijzig setje, voor 100-120 euro kun je ook iets in die richting krijgen.

Bijvoorbeeld:
http://www.salland.eu/product/530250?ref=9
http://www.artimo.biz/pro...uctsku=F3-16000CL9D-4GBRH

Anyway, welk geheugen het ook wordt, let er iig op dat het aangegeven voltage 1,65 is.

[ Voor 9% gewijzigd door DeGrand op 11-02-2010 16:49 ]

D3 armory: DeGrand-2382

• NTB_Appie
Anyway, welk geheugen het ook wordt, let er iig op dat het aangegeven voltage 1,65 is.
Wat gebeurd er als het hoger is dan 1.65 V Dacht ik er al eerder iets over had gelezen, dat het problemen kon geven i.c.m. I5/7 Core processor maar weet het niet meer zeker :/

tweede link was ook een gskil maar de cas is 9 of maakt het tegenwoordig weinig uit?

Pss. Wil zeker wel overklokken, gewoon op lucht.

• DeGrand
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-05 17:44
Cas 7/9, mweh in benchmarken ga je het wel merken, normaal gebruik zul je het verschil niet zien.Heb zelf het bovenste setje, ook cas 9. Draait nu op 1333 cas 7.

Weet niet meer wat er fout kan gaan met een hoger voltage, alleen dat het afgeraden wordt.

D3 armory: DeGrand-2382

Verwijderd

Er waren berichten dat de memory controller de geest zou kunnen geven als ik het me goed herinner.

Dat even buiten beschouwing gelaten, je hebt kans dat je moederbord niet opstart met dat geheugen tot je handmatig in je bios de juiste settings erin hebt gezet. Om dit te kunnen doen heb je dus een reepje nodig die op 1,65 V wil werken, het liefst uit de QVL van dat moederbord.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De standaard zegt dat ddr3 op 1.5V moet draaien. Die spanning geven veel geheugen fabrikanten aan als low voltage. Veel geheugen dat op hogere snelheden op 1.65V of hoger moet, kan ook op normale snelheden 1066/1333 op 1.5V werken.

De i7 heeft geheugen nodig van 1066MHz of 1333MHz, op maximaal 1.65V (hoger kan inderdaad de interne geheugencontroller van de cpu beschadigen volgens Intel) De unlocked geheugen multiplier van de i7 laat toe om geheugen op bv 1600MHz (of hoger) te draaien, maar wordt dus beschouwd als een OC.

Als je aangeeft dat dat geheugen goedkoper is als trager geheugen, dan maakt het toch niets uit dat het een overkill is. Er is altijd een component die 'overkill' is dus als je geld kan besparen door de overkill op je geheugen te zetten dan zou ik dat zeker doen. Anders zou ik kijken voor goedkoper en trager geheugen. (let op ECC of reg., één van de 2 is niet compatibel met de geheugen controller van de i7, ik dacht reg.)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DeGrand schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 16:46:
Voor het overklokken van je cpu maakt het weinig uit welke snelheid geheugen je neemt. Low voltage is gewoonweg geheugen dat op 1,65 volt zijn ding doet. En dit geheugen is dus ook gewoon `low voltage`.
Eh nee, 1.5V is standaard voor DDR3, 1.65 is dus geen "low voltage" maar is een fabrieksmatige overvolt :o

Het is ook niet meer geld waard dan trager geheugen dat z'n werk wel gewoon in-spec doet. Die kun je ook dmv hogere voltage op hogere snelheid draaien.
Persoonlijk vindt ik het nogal een prijzig setje, voor 100-120 euro kun je ook iets in die richting krijgen.
Eens
Bijvoorbeeld:
http://www.salland.eu/product/530250?ref=9
http://www.artimo.biz/pro...uctsku=F3-16000CL9D-4GBRH

Oneens. De snelheid die het op 1.5V kan behalen is bepalend. Als dat meer is dan default, dan is het zinnig om mee te overclocken. Kan het op 1.5V niet meer dan default halen, dan heb je er geen zak aan.

Oslik blyat! Oslik!

• NTB_Appie
Dus het maakt tegenwoordig helemaal niets meer uit welke geheugen je erin doet ondanks je richting de maximale clock wilt gaan overklokken op lucht.

De g.skill geheugen word wel ondersteunt door de gigabyte bordje ud5.
Het moederbord heb ik genomen omdat ik alltijd sata aansluitingen te kort kom en deze heeft er 10. Anders had ik wel de MSI GD65 genomen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lees m'n post nog eens. Het maakt wel degelijk uit, maar je moet vooral geen lucht kopen. Een DIMM die op 1.5V 1333MT/s doet, doet op 1.65V 1600MT/s en allicht op 1.85V 2000MT/s. Dat is niets bijzonders. Voor bijzonder prestaties moet je eentje hebben die hogere snelheden op lagere voltages doet, dus 1.5V 1600MT/s en 2000MT/s op 1.65V bijvoorbeeld.

Dat geldt dubbel en dwars voor geheugen icm Core ix-CPUs aangezien het te hoog zetten van de VDimm funeste gevolgen kan hebben.

Je moet gewoon geen marketingblaat van "OC geheugen" merken slikken. Het is geen kunst om op hoge voltage een hoge snelheid te halen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTB_Appie
Hoe zit het dan met de CAS is er tegenwoordig geen merkbaar verschil (in games). Weet nog van de goede oude tijd toen ik nog een PC3200 (gewoon ddr) had was het wel van belang om geheugen te nemen met een lager CAS. weet ook dat ik door de jaren heen toen ddr3 net uit was dat iedere reviewer kritiek had over de hoge CAS.
Pagina: 1