220v AC via relais bestuurd door printerpoort

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• DrPoncho
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Na het lezen over de mogelijkheden van de printerpoort als doorgeefluik naar de echte wereld so to speak ben ik hierin geïnteresseerd geraakt en wil ik enkele dingen uitproberen.

Ik ben zelf programmeur van beroep dus het softwarematige gedeelte is geen probleem, alleen over het hardware aspect heb ik de volgende vraag:

Stel je hebt een simpele lus achter de printerpoort, zoals in deze afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://www.scio-online.nl/images/relais2.gif

Is het dan zonder meer mogelijk 220v AC over het relais te laten lopen, terwijl die relais door bv. 5v DC geschakeld wordt? (Ook zoals aangegeven in de afbeelding).

Zijn er daarnaast nog onvoorziene zaken waar ik rekening mee moet houden? Ik las al dat een solid-state relais hiervoor het meest robuust zou zijn. Hebben solid-state relais compleet geen last van slijtage zoals gewone relais dat wel hebben, vooral bij hogere voltages/ampères?

Alvast bedankt voor de hulp.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 15:47
ja dat dat kan gewoon met een relais. maar je moet uitkijken met de stoom die het relais mag schakelen. solide states werken ook, maar zijn meestal een stuk duurder, maar slijten niet en schakelen sneller.

• DrPoncho
  • Niet online
Okay, bedankt. Dan heb ik nog een vervolgvraag:

Bijvoorbeeld bij dit relais op conrad.nl; http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=503813

Lees ik het goed dat er max. 250V overheen kan? Hoe kan ik zien met welk voltage ik een schakeling kan bewerkstelligen?

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:29
Ik denk niet dat je gekozen relais gaat werken daar dit een 24V model is.
Hij kan inderdaad 250V schakelen maar zul je of een 24V bron over je transistor moeten zetten of een 5V relais zoeken.

Deze bijvoorbeeld

[ Voor 25% gewijzigd door Looney11 op 11-02-2010 16:38 . Reden: Link toegevoegd ]

• DrPoncho
  • Niet online
Perfect! Ter referentie: Hoe kan ik uitlezen wat het benodigde schakelvermogen van een transistor is? Ik zie niet direct waar dat bij jouw link, of die van conrad, aangegeven staat.

[ Voor 4% gewijzigd door DrPoncho op 11-02-2010 16:45 ]

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:29
Hier is de datasheet te vinden.

Er staat dat er 0.36W verbruikt wordt door het relais, ergo, met 5V is dat 72mA, je transistor zal dus 72mA moeten aansturen, ik denk dat dat wel gaat lukken met je schakeling :)

• DrPoncho
  • Niet online
Okay dan weet ik genoeg, bedankt voor je hulp!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 09:36
Mocht je e.a. compleet willen scheiden, kun je voor de transistor een opto coupler plaatsen (CNY17 bijvoorbeeld) dan is je pc ook bij een mechanisch defect in het relais veilig (kleine kans, maar heb het wel eens gezien).

Kost max een euro ofzo

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:23
LiquidSmoke schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 22:25:
Mocht je e.a. compleet willen scheiden, kun je voor de transistor een opto coupler plaatsen (CNY17 bijvoorbeeld) dan is je pc ook bij een mechanisch defect in het relais veilig (kleine kans, maar heb het wel eens gezien).

Kost max een euro ofzo
Idd, ook mijn voorkeur. Geheel scheiden van je pc.

Je kan natuurlijk ook gewoon een kant en klaar bouwpakket pakken, en eventueel aanpassen naar zwaardere relais of ipv de onboard relais een solidstate relais (of extern relais) aansturen.

http://www.pollin.de/shop..._PC_Relaiskarte_K8IO.html

Dan heb je voor 10 eur een 8kanaals versie.

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 09:36
Maar niet de lol van het zelf ontdekken en leren (trial en error)

Tevens zou ik niet direct 220 over de relais schakelen, eerst testen met laagspanning (12 volt ofzo)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrPoncho
  • Niet online
Ik zal het opto coupler idee meenemen, eerst de basisversie (12 volt is inderdaad misschien geen slecht idee) en daarna uitbreiden. Mocht ik de basis onder de knie hebben dan zijn die kaarten erg handig DJS, hoef voor mezelf tenslotte niet telkens het wiel opnieuw uit te vinden.

Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 17:05
^er zijn énorm veel van die "prefab" modules te koop, in die mate dat je voor een al bij al beperkte meerprijs nagenoeg de volledige hardware aan kan kopen en niet meer hoeft te doen dan deze te verbinden met elkaar. Dat kan erg interessant zijn als je je puur met de software wil bezighouden en je (nog) niet druk wil maken over hardware.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit schema werkt zeker geinventeerd of heb ik dat nu mis? dus als pin 9 hoog is schakeld het relais?
Pagina: 1