Submenu creëren in Flash.

Pagina: 1
Acties:

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:19
Beste Tweakers,

Ik ben bezig met een website, en loop nu tegen het volgende probleem op.

Ik wil dat als iemand op Producten (en dus alleen bij producten, niet bij de andere kopjes) klikt, de "menu-Balk" (via een tween) naar boven schuift. Daar onder moet dan een 2de (dunnere) balk komen. (ook via een tween --> alpha 0% naar alpha 100%). Deze 2de balk is dunner en heeft een kleiner/ander lettertype. Dat is dan het submenu.

Ik zat zelf te denken om dan een 2de scene te maken, en de knop producten én een inhoud in de iframe op de pagina te laten laden, én naar die volgende scene te laten linken. In die scene zou dan mijn tween en dus de tweede balk (submenu) kunnen verschijnen.

(Dat kan.. toch?:) haha ;) )

Probleem is dus, dat wanneer je van die scene 2 weer op een andere knop drukt, eerst alles weer netjes naar de originele staat moet (via tweens), en dán pas terug moet naar scene 1. Dus niet dat die balk ineens 'wegflikkert'.

Is mijn denkwijze (met scene's) juist? en hoe los ik dit op de goede manier op? Of zijn er veel betere wijzen?

Alvast heel erg bedankt! :D
Torrentus

[ Voor 11% gewijzigd door Torrentus op 13-02-2010 17:44 . Reden: Typo's ]

• Tjeemp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-01-2015

Tjeemp

BEER N TEA

Ik zou het advies geven om de hele website met JQuery te gaan animeren ipv Flash. Ik heb niets gezien waardoor ik vind dat het met Flash moet.

Dan maak je het jezelf ook makkelijk mbt dat submenu aangezien je dat gewoon in de HTML kunt doen.

offtopic:
Die achtergrondfoto ziet er niet echt smakelijk uit op een scherm van 1920x1200

Wil je het nu echt in Flash doen dan zou ik van elk hoofd-item een movieclip maken. In de movieclip van dat item kun je dan zijn subitems bakken met animatie. Zo doe je dat voor elk hoofd-item. Dan kun je nog kiezen of je het op de timeline programmeert of in de movieclip zelf.

Wat jij zegt trouwens is heel simpel, misschien niet heel handig vanuit usability, als je met scenes werkt. Je laat de scene spelen tot een bepaald moment als je er overheen gaat en stopt op een frame. On rollout laat je hem weer doorspelen met play(); of gotoandplay(framenummer); vanaf dat frame. Dan op het laatste frame van die scene laat je hem pas naar een andere scene gaan.

www.timovanderzanden.nl | Beer 'n' Tea

• Torrentus
Wat jij zegt trouwens is heel simpel, misschien niet heel handig vanuit usability, als je met scenes werkt. Je laat de scene spelen tot een bepaald moment als je er overheen gaat en stopt op een frame. On rollout laat je hem weer doorspelen met play(); of gotoandplay(framenummer); vanaf dat frame. Dan op het laatste frame van die scene laat je hem pas naar een andere scene gaan.
Dan zal ik me toch eerst maar eens in JQuery moeten gaan verdiepen (dat werkt op basis van Javascript toch?). Dat zal ik zeker doen later, maar ik wil dit eerst in flash werkend krijgen.

Het gequote gedeelte snap ik niet helemaal ;). Je zegt dat ik de scene (1 neem ik aan dus?) moet laten stoppen op een bepaald moment(?). en dan weer moet laten doorspelen. Ik snap niet hoe je zo het gewenste effect krijgt? :s

• Ook al Bezet
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-09 19:51
Even een opmerking terzijde, het lijkt me geen goed idee om bezoekers eerst langs die intropagina te sturen, het voegt niets toe maar irriteert wel (al is dat natuurlijk persoonlijk). Dat ik op een site zit die koffie Deventer heet kan ik ook bovenaan de pagina zien, die intro-pagina kost me alleen maar tijd, zeker omdat er geen optie bestaat om de animatie over te slaan.

Daarbij komt navigatie in flash formaat de toegankelijkheid van je pagina ook niet ten goede.

EDIT: Wat Jquery (inderdaad javascript) betreft je zou bijvoorbeeld deze plugin kunnen gebruiken. er zijn er vast nog betere te vinden maar dat was de eerste die ik tegenkwam,

[ Voor 20% gewijzigd door Ook al Bezet op 11-02-2010 15:44 ]

• Torrentus
Ook al Bezet schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 15:39:
Even een opmerking terzijde, het lijkt me geen goed idee om bezoekers eerst langs die intropagina te sturen, het voegt niets toe maar irriteert wel (al is dat natuurlijk persoonlijk). Dat ik op een site zit die koffie Deventer heet kan ik ook bovenaan de pagina zien, die intro-pagina kost me alleen maar tijd, zeker omdat er geen optie bestaat om de animatie over te slaan.

Daarbij komt navigatie in flash formaat de toegankelijkheid van je pagina ook niet ten goede.
Ik zal daar inderdaad een knop maken om de animatie over te slaan...
Flash player heeft iedereen toch? (Oké, oké. 92% van de gebruikers.)
En de mensen die dat niet hebben, hebben inderdaad nog geen toegang. Maar ik zal zeker nog een non-flash versie bouwen ;) Voor die personen.

• Ook al Bezet
Torrentus schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 15:43:
[...]

Flash player heeft iedereen toch? (Oké, oké. 92% van de gebruikers.)
Nou nee, mobiele gebruikers vaak niet bijvoorbeeld. Daarnaast zijn er mensen die het bij voorkeur uit hebben staan omdat het gewoon nogal zwaar is en vaak voor advertenties wordt gebruikt (flashblock is niet voor niets zo'n populaire FF extensie). Flash en Linux/Mac zijn vaak ook geen gelukkige combinaties. Maar wat ik eigenlijk bedoelde is dat screenreaders, gebruikt door blinden, voor zover ik weet slecht met flash om kunnen gaan.

(heb trouwens in mijn vorige post nog even een linkje gezet naar een mogelijk nuttige jQuery plugin. Hier kun je er nog meer vinden)
[...]
Maar ik zal zeker nog een non-flash versie bouwen Voor die personen.
Tsja, dat kan natuurlijk, maar als ik jou was zou ik me de moeite besparen en Flash gewoon helemaal links laten liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ook al Bezet op 11-02-2010 15:51 ]

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:33

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Ik zal daar inderdaad een knop maken om de animatie over te slaan...
Daar gaat het niet om. Flash intro screens hebben 0 waarde. Het duurt 10 seconden voordat ik ook maar iets zinnigs op je site zie staan, omdat je allerlei flash animaties verplicht laat uitvoeren. Ik moet wachten op een intro box die expand, wachten op een intro filmpje, vervolgens nog meer animaties op de homepage.. Die zijn irritant en jagen bezoekers weg. Ik verwacht een pagina (zeker de homepage) binnen 3 seconden volledig op mijn scherm, anders ben ik weg. Animaties moeten optioneel zijn, ze hebben namelijk geen doel. Deze site heeft geen flash nodig: gebruik het dan ook niet.

[ Voor 4% gewijzigd door MueR op 11-02-2010 16:02 ]

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• Torrentus
MueR schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 16:01:
[...]

Daar gaat het niet om. Flash intro screens hebben 0 waarde. Het duurt 10 seconden voordat ik ook maar iets zinnigs op je site zie staan, omdat je allerlei flash animaties verplicht laat uitvoeren. Ik moet wachten op een intro box die expand, wachten op een intro filmpje, vervolgens nog meer animaties op de homepage.. Die zijn irritant en jagen bezoekers weg. Ik verwacht een pagina (zeker de homepage) binnen 3 seconden volledig op mijn scherm, anders ben ik weg. Animaties moeten optioneel zijn, ze hebben namelijk geen doel. Deze site heeft geen flash nodig: gebruik het dan ook niet.
Daar ben ik het niet mee eens. Ahoewel ze misschien geen functioneel doel hebben hebben ze zeker een esthetisch doel en kunnen ze een website er een stuk beter uit laten zien. Ik heb wel besloten dat de header (op de homepage) inderdaad beter uit een afbeelding + jQuery kan bestaan. Dat is waar. Ga ik aanpassen.

Wat betreft de intro, Als daar een skip-button onder zit, zijn de 'snelle' personen zoals jou toch ook tevreden, of niet? ;) Je krijgt dan (binnen 3 seconden, als het goed is) de homepage te zien.

• Ook al Bezet
Torrentus schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 16:13:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Ahoewel ze misschien geen functioneel doel hebben hebben ze zeker een esthetisch doel en kunnen ze een website er een stuk beter uit laten zien.
Maar dat kan ook met Javascript, zonder de nadelen van Flash. Er bestaat een enorme hoeveelheid libraries en bijbehorende plugins dus hetis neit zo dat je zelf alles van de grond moet opbouwen.

• Lourini
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09-2024
Misschien wat offtopic...

Maar je weet dat je eigen site niet helemaal correct is?
Untitled Document lijkt me niet echt een titel voor een website 8)7
En de TSN website is ook niet helemaal correct btw xD

i7-7700K / 32GB DRAM / 3x GTX 1070 8GB / 2x500GB SSD + 3x3TB HDD / 2x Dell Ultrasharp U2515H

• Torrentus
Lourini schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 16:25:
Misschien wat offtopic...

Maar je weet dat je eigen site niet helemaal correct is?
Untitled Document lijkt me niet echt een titel voor een website 8)7
En de TSN website is ook niet helemaal correct btw xD
Dat is wel erg offtopic inderdaad.
Man hé, als ik een website aan het ontwikkelen ben ben ik nog niet bezig met de titels hoor.. Dat komt nog wel.
Beetje nutteloze opmerking als je het mij vraagt ;)

TSN website is verouderd idd. Ga ik binnenkort vernieuwen.
Maar dat kan ook met Javascript, zonder de nadelen van Flash. Er bestaat een enorme hoeveelheid libraries en bijbehorende plugins dus het is neit zo dat je zelf alles van de grond moet opbouwen.
Ik snap je standpunt ;) Maar ik vind jullie allemaal wel érg negatief over Flash. Ik snap dat het in jullie ogen te 'gesloten' en te 'lomp' is, kan ik ook niet ontkennen. Maar het is daardoor toch niet ineens verboden het te gebruiken? :9.

Maar ik zie in dat Javascript beter is ;) Ga er mee aan de slag.
Hartstikke bedankt voor alle hulp.

[ Voor 32% gewijzigd door Torrentus op 11-02-2010 16:46 ]

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:33

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Flash is leuk wanneer het op een goede, non-obtrusive, manier gebruikt wordt. In dit geval gebruik je het onnodig. Je wil flash gebruiken voor een menu, waar simpele HTML/CSS voldoende zijn. Als het voor je eigen website was zou ik zeggen dat je lekker eigenwijs moet doen wat je wil, maar nu schiet je er je klant mee in de voet. Dat gaat een beetje tegen mijn ethiek in.

Splash screens en andere vormen van introscherm zonder functioneel nut zijn met een reden bijna nergens meer in gebruik. Een introscherm zoals hier, waar feitelijk wordt gevraagd een voorselectie voor het soort diensten wat je nodig hebt te maken, heeft nut. Het jouwe niet, het zorgt alleen voor extra laadtijd.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:47

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Torrentus schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 14:39:

Is mijn denkwijze (met scene's) juist? en hoe los ik dit op de goede manier op? Of zijn er veel betere wijzen?
om puur je vraag te beantwoorden ... Nee, het is niet juist om met compleet nieuwe scene's te werken, als je enkel een menuutje wilt creeren dat bv openklapt ...

een Flashmovie kan gewoon verschillende 'movieclips' bevatten die onafhankelijk of juist afhankelijk van elkaar geanimeerd worden en eigen 'events' kennen..
door met verschillende movieclips te werken kun je veel beter bepaalde 'state's' van je menu creeren en makkelijk terugstappen naar een 'default' fase...
een scene is wel handig als je in één keer je hele 'stage-venster' wilt schoonhebben en bv geheel opnieuw een animatie wilt beginnen , maar voor webtoepassingen absoluut _niet_ nuttig (het komt eerder uit het Animatie-bereik (AV-toepassingen die met Flash gemaakt zijn) en kan daar erg handig zijn).

Overigens ben ik het ook wel eens met de andere posters die je manier om flash in een website te integreren vooral storend en weinig functioneel vinden ...
verder ben ik een beetje bang dat de tijd en moeite die je er nu insteekt verloren moeite is omdat je hele werkstijl onhandig is en weinig voor flash geschikt. Wat je creert komt namelijk erg 'statisch' over en weinig dynamische en generiek (dynamisch betekent niet ergens een 'animatietje' inbouwen van bewegende of schuivende elementen)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Torrentus
Naar aanleiding van jullie kritiek heb ik de boel nu verbeterd.
Beter? ;)

Wat betreft de Intro, laten we maar zeggen dat over smaak niet te twisten valt.
De klant wilde dit graag zo hebben, en ik ben het hem eens dat het mooi staat. Of het nou dynamisch of statisch of wat dan ook is.

Ik zal echter (ook dankzij jullie kritiek, waarvoor erg veel dank) een "oversla" knop inbouwen, zodat de ongeduldige types ook nergens last van hebben.

[ Voor 65% gewijzigd door Torrentus op 13-02-2010 18:35 ]

• Tjeemp

Tjeemp

BEER N TEA

offtopic:
Over smaak valt inderdaad niet te twisten, maar ik ben wel van mening dat de vormgever de expert moet zijn en soms in staat moet zijn om de klant te overreden en met duidelijke argumenten te komen. (die hierboven zijn gegeven) Ik weet niet wat de reden is dat de klant het wilde, maar de website zou niets missen als je het er uit zou laten in mijn ogen.
Sowieso als je het doet, laat het even wat sneller gaan, val bijna in slaap als ik op die splash zit te wachten :D

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Torrentus schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 18:06:
Naar aanleiding van jullie kritiek heb ik de boel nu verbeterd. Hier het resultaat

Beter? ;)
Als je het echt wil weten: boooooooooooring. Sorry. Ik zou je graag een pluim in de bips steken maar ik ben weg voor die KD de onderkant gehaald heeft. Daarbij voelt 't ontzetten stijf en onnatuurlijk aan. Er is niets "smooth" aan, alle beweging is ram lineair. Kijk eens naar ease-in en ease-out; dat zou de zaken al iets verbeteren.

Als je dan toch per-se een animatie wil: waarom zet je die niet in de header van je site en laat je 't lekker daar wiebelen? Dan kan ik toch al beginnen met menu'tjes klikken, lezen enzovoorts en je hebt toch animatie. Niks geen 'skip' knoppen, geen gewacht en iedereen tevreden.

[ Voor 45% gewijzigd door RobIII op 11-02-2010 19:23 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Lourini
Torrentus schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 16:44:
[...]

Dat is wel erg offtopic inderdaad.
Man hé, als ik een website aan het ontwikkelen ben ben ik nog niet bezig met de titels hoor.. Dat komt nog wel.
Beetje nutteloze opmerking als je het mij vraagt ;)

TSN website is verouderd idd. Ga ik binnenkort vernieuwen.
Je weet dat ik het over je eigen (http://www.remcowebsites.nl/) website heb?

Maar in ieder geval...
Vind die sla over knop iig al een heel stuk beter :)
Duurde een tijdje voordat ik op de site kwam de eerste keer

i7-7700K / 32GB DRAM / 3x GTX 1070 8GB / 2x500GB SSD + 3x3TB HDD / 2x Dell Ultrasharp U2515H

• Torrentus
Lourini schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 21:30:
[...]

Je weet dat ik het over je eigen (http://www.remcowebsites.nl/) website heb?

Maar in ieder geval...
Vind die sla over knop iig al een heel stuk beter :)
Duurde een tijdje voordat ik op de site kwam de eerste keer
Och, sorry voor mijn reactie dan ;) Dat had ik niet door.
Op welke pagina heb je dat dan? Want bij mij staat wel overal gewoon een goede titel boven hoor?

Dank daarvoor.
@ de rest:
Ik heb de Flash nu een stuk sneller gemaakt en wat van dat ease effect (bedankt voor de tip!) toegevoegd. Ben het wel met jullie eens dat dit wat minder irritant lang duurt. Ik wil ook nog graag even weten waarom de achtergrond er op een groot scherm 'niet smakelijk' uitziet, zoals Tjeemp in het begin aangaf:
offtopic:
Die achtergrondfoto ziet er niet echt smakelijk uit op een scherm van 1920x1200
Toen ik het las ging ik uit van het feit dat de afbeelding te klein was, en dus 'gerepeat' word, wat echt verschrikkelijk lelijk is, maar de afbeelding is netjes 1920*1200 dus ik snap het even niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Torrentus op 11-02-2010 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lourini
Torrentus schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 22:17:
[...]

Och, sorry voor mijn reactie dan ;) Dat had ik niet door.
Op welke pagina heb je dat dan? Want bij mij staat wel overal gewoon een goede titel boven hoor?
Alle 3 links van je portfolio ;)
De goede pagina (met iframe) word wel geladen, staat allen untitled document als titel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeemp

Tjeemp

BEER N TEA

Ik vind de foto zelf onsmakelijk. Ik bedoelde dat zoveel gigantische (opengescheurde) koffiebonen mij nou niet echt lekkermaken voor een bakje koffie.

Denk trouwens ook eens na over je typografie, je gebruikt alle stijlen door elkaar. En hier en daar een beetje kijken naar de afstand tussen elementen om wat ruimte te scheppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfredo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-07 19:40
Ik weet het, je moet ergens beginnen, maar je maakt enkele heel foute keuzes.
Flash heeft een bestaansrecht, splash pagina's hebben dan ook, maar geen van beide hoort gebruikt te worden in deze context. Ook je achtergrondafbeelding zou ik aanpassen. Nu heb je een gif (!) van 2MB, daar ga je toch iets anders op moeten verzinnen.
Iframes, tables? Waarom heb je die nodig?

Het gebruiken van stock foto's (ik hoop dat je de rechten daarop hebt) doe je beter niet als het kan. Je klant verkoopt zelf koffie, probeer via hem wat persoonlijker materiaal te bemachtigen. Plus dat de huidige foto's slecht uitgesneden zijn, met de magic wand of zo?

Probeer eerst gewoon eens een samenhangend design te maken. Nu heb je een hoop loshangende elementen waar gewoon niet goed genoeg is over nagedacht.

offtopic:
En dan je eigen site, spelfouten komen niet echt professioneel over. En ik neem aan dat je Javascript bedoelt, Java is een geheel andere taal. Je maakt ook gebruik van een gratis CSS template. Als je je site echt niet zonder kon maken, zou ik je skills toch eens evalueren en waar nodig bijwerken.
Pagina: 1