[APC UPS CS650] Runtime verlengen met extra accu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 14:25
Hoi,

Ik gebruik sinds een jaar een APC CS650 backup UPS. Het vermogen is ruim voldoende (volgens de UPS heb ik een geschatte runtime van ongeveer 25 minuten). Aan de afmetingen en gewicht van de accu die er (standaard) inzit te zien, moet die ergens rond de 12V/7Ah bedragen (ik gebruik voor een andere toepassing een accu van dergelijke afmetingen, vandaar).

Graag had ik de runtime uitgebreid. Dit zou bvb kunnen door een loodvlies accu met een hogere capaciteit aan te sluiten (en deze naast de UPS te plaatsen) of parallel plaatsen op de bestaande accu. Dit zijn die soort van zwarte accu's die volledig onderhoudsvrij en afgesloten zijn en vaak voor dergelijke toepassingen ingezet worden.

Een krachtigere UPS heb ik niet van doen, omdat ik het vermogen niet nodig heb. Bovendien daalt het rendement van de UPS wanneer de belasting lager wordt (volgens de grafieken van APC). Uiteindelijk zou dit ook duurder zijn dan een soort van batterij extensie.

Echt een probleem in bovenvermelde opstelling zie ik niet, uitgenomen:
1) De laadtijd zal groter zijn, door de toegenomen capaciteit en de beperkte laadstroom. Wellicht geen probleem als de netstroom niet geregeld uitvalt, en dus de accu's niet telkenmale deels/geheel opgeladen dienen te worden.
2) Hoe zal de UPS de runtime nog kunnen berekenen (om bvb een shutdown te kunnen uitvoeren via USB)? Zit de capaciteit van de standaard accu hardcoded in het systeem of wordt er op een dynamische manier gepolst naar de status van de accu om aldus de runtime te berekenen?

Heeft iemand ervaringen met dergelijke opstellingen? Dus geen auto/vrachtwagen accu's (waar ik reeds topics over kon vinden)?

Dank bij voorbaat ;)

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ik zou zeggen: aan dat soort dingen nooit, lees NOOIT, zelf knutselen. Daar ben je misschien wat voordeliger mee uit, maar veiligheid is ook wel handig soms, toch ?