• ivorlandon
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 12:27
Ik wil een peltier element koelen d.m.v. waterkoeling. Ik wil hiervoor losse waterkoeling-elementen kopen. Het peltier element is 5×5cm groot. Hebben jullie misschien ideeën welk waterkoeling-element ik moet kopen hiervoor? Het liefst zo goedkoop mogelijk :9

[ Voor 7% gewijzigd door ivorlandon op 11-02-2010 13:48 ]

Verwijderd

Misschien handig als je even vermeldt wat je van plan bent te gaan koelen, cpu/gpu of nog wat anders? even uitgaande van een cpu kun je eens een waterblokje zoeken wat op jouw socket past, er is zat keuze, je kan niet verwachten dat andere mensen dat voor jouw zomaar gaan uitzoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivorlandon
Ik wil geen cpu of gpu koelen, maar een peltier. En ik ben gewoon opzoek naar het goedkoopste. Wat ongeveer een oppervlakte kan koelen van 5×5cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ja, maar wat zit er aan de koude kant van het peltier element?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivorlandon
Een blikjeskoeler :P Ik wil een blikje koelen van 20 naar 6 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Vanwaar dan de keuze voor waterkoeling - en voldoet standaard CPU waterkoeling dan niet?

Kan je niet een gewoon CPU koelblok+fan gebruiken?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 21:30
Dan zul je het toch nooits sub-zero krijgen... met alleen een gewone radiator..
Waarom niet lucht koeling? Hoeveel watt levert dat peltiertje, ik heb er niet zoveel verstand van, maar 20 naar 6 is niet zo veel.. meestal wordt 120-160watt(cpu onder load) gekoeld tot 15 graden, wat normaal 60 is, dus dat is een groter verschil....

Ik denk dat als het van 20 naar 6 graden moet misschien wel lucht te koelen is..
Iets meer informatie zou wel aardig zijn.( ik zeg ook maar wat, maar van 20 naar 6 is helemaal niet veel voor en peltier :\, mer wou ik niet zeggen :S )

[ Voor 11% gewijzigd door alaintje op 14-02-2010 23:50 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:12

Epsilon

alaintje schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 20:05:
Dan zul je het toch nooits sub-zero krijgen... met alleen een gewone radiator..
Waarom niet lucht koeling? Hoeveel watt levert dat peltiertje, ik heb er niet zoveel verstand van, maar 20 naar 6 is niet zo veel.. meestal wordt 120-160watt(cpu onder load) gekoeld tot 15 graden, wat normaal 60 is, dus dat is een groter verschil....

Ik denk dat als het van 20 naar 6 graden moet misschien wel lucht te koelen is..
Iets meer informatie zou wel aardig zijn.
Here we go

- Het wel of niet halen van de sub-zero temps heeft niets te maken met of je nu een fan + heatsink of waterkoeling gebruikt. Dit berust op het zelfde principe! Water is slechts een transportmiddel. Stroming ipv geleiding. Radiator ipv Heatsink

- Peltiers worden niet aangeduid met "levert xx watt" maar kan "xx watt" verplaatsen

- 20 naar 6 graden heeft niets te maken met koelvermogen
- De vergelijking van een "120W CPU koelen van 60C naar 15C" met "blikje koelen van 20 naar 6 graden" kan helemaal niet gemaakt worden. Je vergelijkt een onderdeel wat warmte produceerd met een onderdeel dat dit niet doet.

- 20 naar 6 graden is wel te koelen met luchtkoeling: Wat heeft temperatuur nu weer te maken met het wel of kunnen koelen met luchtkoeling?

Temperatuur heeft geen directe relatie met energie en vermogen :)!
====
@ TS
Het heeft niets meer met computers te maken, maar wil je toch even op weg helpen :). Ik heb dit namelijk ook geprobeerd jaren geleden :).

Om te beginnen is het handig om te weten hoeveel energie je af wil voeren.
Uitgaande van water: 4.18KJ/kg*C

Voor een blikje 0.33L en 14 graden temperatuursverschil:
0.33*14*4.18 = 19.3KJ

Wat voor Peltier het is weet ik niet, maar uitgaande van 100W:
19 300 / 100 = 193sec = 3min 13

Natuurlijk is dit zonder verliezen.
Ga uit van 10min, verliezen zijn niet te onderschatten ;).
===

Is het koelbaar met een PC heatsink/fan combinatie?
Ligt aan de peltier natuurlijk. Een 250W peltier wordt moeilijk, een 80 of 100W peltier is goed te doen.

Waterkoeling is eindeloos. Zoek wel een blok waar het water niet alleen over de core loopt. Maze-style blokken doen het stukke beter in dit verhaal :).

[ Voor 23% gewijzigd door Epsilon op 14-02-2010 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 21:30
[quote]Epsilon schreef op zondag 14 februari 2010 @ 00:22:
[...]

Here we go

- Het wel of niet halen van de sub-zero temps heeft niets te maken met of je nu een fan + heatsink of waterkoeling gebruikt. Dit berust op het zelfde principe! Water is slechts een transportmiddel. Stroming ipv geleiding. Radiator ipv Heatsink

- Peltiers worden niet aangeduid met "levert xx watt" maar kan "xx watt" verplaatsen

- 20 naar 6 graden heeft niets te maken met koelvermogen
- De vergelijking van een "120W CPU koelen van 60C naar 15C" met "blikje koelen van 20 naar 6 graden" kan helemaal niet gemaakt worden. Je vergelijkt een onderdeel wat warmte produceerd met een onderdeel dat dit niet doet.

- 20 naar 6 graden is wel te koelen met luchtkoeling: Wat heeft temperatuur nu weer te maken met het wel of kunnen koelen met luchtkoeling?

Temperatuur heeft geen directe relatie met energie en vermogen :)!
*verhaal*

[quote]
Als jij de warme kant niet krijgt gekoeld, wordt de koude kant ook niet koud ;) .
En ja mijn beredenering van de processor en dat klopt niet helemaal maar, met eenzelfde pelt van het blikje kun je nooits datgeen bereieken op een processor...
Voor de rest probeer het gewoon :) ?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:11

HaTe

haat niet

Hoe koud moet de warme kant dan zijn om de koude kant kouder te laten zijn dan de omgevingstemperatuur? Als de warme kant al onder de omgevingstemperatuur moet zijn, dan heeft zo'n Peltier geen zin.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-09 22:45

QinX

Shai-Hulud

HaTe schreef op maandag 15 februari 2010 @ 00:00:
Hoe koud moet de warme kant dan zijn om de koude kant kouder te laten zijn dan de omgevingstemperatuur? Als de warme kant al onder de omgevingstemperatuur moet zijn, dan heeft zo'n Peltier geen zin.
Je kunt de theoretische waardes berekenen als je de volgende 2 dingen weet.

Qmax en ΔT.
Qmax staat voor de maximale hoeveelheid warmte die het element kan verplaatsen. dit bij een koud-warm verschil van 0, stel dit is 200Watt. Als je warme kant 30C is en je zorgt dat het element 200Watt aan het verplaatsen is dan is de koude kant ook 30C omdat er niet genoeg over is om koud toe te voegen, alles wordt immers al weggenomen.

ΔT is het maximale temperatuur verschil als het element met 0Watt wordt belast, stel dat dit 50C is.

Als je de warme kant op 30C hebt en je belast de koude kant niet, dan kan de koude kant in theorie -20C worden.

Als je dat met stappen van 10% vergelijkt krijg je onderstaande.
Dit is allemaal theorie, de lucht voegt energie toe en andere dingen ook.

Kijk dus wat je wil bereiken en hoeveel energie er weggehaald moet worden, do the math en je weet hoe koud je warme kant zal gaan moeten zijn.

Qmax - ΔT
0% - 50
10% - 45
20% - 40
30% - 35
40% - 30
50% - 25
60% - 20
70% - 15
80% - 10
90% - 5
100% - 0

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:12

Epsilon

alaintje schreef op zondag 14 februari 2010 @ 23:55:
Als jij de warme kant niet krijgt gekoeld, wordt de koude kant ook niet koud ;) .
En ja mijn beredenering van de processor en dat klopt niet helemaal maar, met eenzelfde pelt van het blikje kun je nooits datgeen bereieken op een processor...
Voor de rest probeer het gewoon :) ?
Lijkt me logisch dat je de warme kant gekoeld moet krijgen, maar waar je dat mee doet is irrelevant. Je kan niet zeggen dat waterkoeling beter is dan luchtkoeling, omdat je niet specificeerd WAT voor waterkoeling systeem en WAT voor luchtkoeling systeem. Genoeg koeling is genoeg koeling.

En nu maak je weer een vergelijking van het blikje met de CPU met het "bereiken" van iets. Dat vergelijk is er niet!

offtopic: fix je spelling ffs

[ Voor 5% gewijzigd door Epsilon op 17-02-2010 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

mm ik ben er al eens in geslaagd om met een peltier koelbox tot -2 °C te koelen, wel met de nodige fanmods, maar het lukte :+

met een grote heatsink en een goede fan kom je al ver hoor bij een peltier element, volgens mij is waterkoeling echt weggesmeten geld.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

waterkoeling is alleen leuk met enorme pelt vermogens :) <200w kan je makkelijk met (een lompe) luchtkoeler doen, is goedkoper ook.
Pagina: 1