alaintje schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 20:05:
Dan zul je het toch nooits sub-zero krijgen... met alleen een gewone radiator..
Waarom niet lucht koeling? Hoeveel watt levert dat peltiertje, ik heb er niet zoveel verstand van, maar 20 naar 6 is niet zo veel.. meestal wordt 120-160watt(cpu onder load) gekoeld tot 15 graden, wat normaal 60 is, dus dat is een groter verschil....
Ik denk dat als het van 20 naar 6 graden moet misschien wel lucht te koelen is..
Iets meer informatie zou wel aardig zijn.
Here we go
- Het wel of niet halen van de sub-zero temps heeft niets te maken met of je nu een fan + heatsink of waterkoeling gebruikt. Dit berust op het zelfde principe! Water is slechts een transportmiddel. Stroming ipv geleiding. Radiator ipv Heatsink
- Peltiers worden niet aangeduid met "levert xx watt" maar kan "xx watt" verplaatsen
- 20 naar 6 graden heeft niets te maken met koelvermogen
- De vergelijking van een "120W CPU koelen van 60C naar 15C" met "blikje koelen van 20 naar 6 graden" kan helemaal niet gemaakt worden. Je vergelijkt een onderdeel wat warmte produceerd met een onderdeel dat dit niet doet.
- 20 naar 6 graden is wel te koelen met luchtkoeling: Wat heeft temperatuur nu weer te maken met het wel of kunnen koelen met luchtkoeling?
Temperatuur heeft geen directe relatie met energie en vermogen :)!
====
@ TS
Het heeft niets meer met computers te maken, maar wil je toch even op weg helpen

. Ik heb dit namelijk ook geprobeerd jaren geleden

.
Om te beginnen is het handig om te weten hoeveel energie je af wil voeren.
Uitgaande van water: 4.18KJ/kg*C
Voor een blikje 0.33L en 14 graden temperatuursverschil:
0.33*14*4.18 = 19.3KJ
Wat voor Peltier het is weet ik niet, maar uitgaande van 100W:
19 300 / 100 = 193sec = 3min 13
Natuurlijk is dit zonder verliezen.
Ga uit van 10min, verliezen zijn niet te onderschatten

.
===
Is het koelbaar met een PC heatsink/fan combinatie?
Ligt aan de peltier natuurlijk. Een 250W peltier wordt moeilijk, een 80 of 100W peltier is goed te doen.
Waterkoeling is eindeloos. Zoek wel een blok waar het water niet alleen over de core loopt. Maze-style blokken doen het stukke beter in dit verhaal

.
[
Voor 23% gewijzigd door
Epsilon op 14-02-2010 00:33
]