• knirfie244
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:04
Gister nieuwe hardware aangeschaft:

Intel i5-750
Gigabyte GA-P55A-UD4
2x Geil DDR3 2GB 2100MHZ

Ik had het systeem opgebouwd en het geheugen origineel op channel B geplaatst wegens grotere afstand van de CPU socket. In bios zag alles er ok uit en hij post'e netjes. Echter liep elke windows installatie vast. Van alles geprobeerd: bios reset, geheugen opnieuw plaatsen, cpu opnieuw plaatsen, memtest gedraaid (zonder problemen).

Ik wou het bijna opgeven toen ik op het briljante idee kwam om het geheugen in single channel te proberen en hierbij zag ik dat het moederbord maar 2GB detecteerde, het geheugen op kanaal A wordt volledig niet gedetecteerd. Bij nadere inspectie van de CPU zag ik dat de contact puntjes niet netjes over de CPU verdeeld waren, sommige vlakjes hebben helemaal geen puntje en sommige hebben er twee (zie foto).
Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y26/knirfie/processor.png

Ben ik correct in aan te nemen dat hoogstwaarschijnlijk het socket gewoonweg niet goed is, of kan het ook aan de processor liggen? Ik heb nog meerdere malen geprobeerd de processor opnieuw te plaatsen maar het helpt niets.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
die pinnetjes op de cpu zijn niet de afdruk van de socket. denk dat je het probleem in je bios moet zoeken.
hoe heb je alles mbt je cpu en mem ingesteld?

je mem is 2100 Mhz? waarom zo extreem? je hebt behoorlijk wat qpi voltage nodig om dat te laten werken.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• knirfie244
Geheugen is zo extreem om te gaan overklokken zodra alles goed loopt. Momenteel draait het geheugen gewoon op 1333 MHz met CAS9 timings, eigenlijk is pratisch het hele bios nog op de default waardes ingesteld.

Ik heb daarnet nog een laatste keer geprobeerd de CPU te plaatsen, het lijkt nu wat stabieler: het lukt om de windows installatie op te starten. Echter wordt het geheugen nog steeds volledig niet gedetecteerd als het in kanaal A zit.

En waar zijn die puntjes dan van? Nieuw uit doos waren zaten ze er volgens mij nog niet. Tevens zitten op de rest van de processor de puntjes wel gewoon midden in het vlak, met maximaal 1 puntje per vlak. Het is alleen in de hoek die de foto laat zien.

[ Voor 51% gewijzigd door knirfie244 op 11-02-2010 12:57 ]

Verwijderd

Denk dat er iets met je geheugen aan de hand is, anders had hij het wel gepakt, is moeilijk om te accepteren (heb ik ook al gehad) maar als hij op een latje in single channel wel loopt en op de andere niet weet je het wel bijna zeker, probeer ook nog eens met het werkende latje in ieder geheugenslot apart, kan ook dat er een slot kapot is

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:54

Quad

Doof

Heb je de modules wel in slot (0,1,2,3) 1 en 3 zitten?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

• knirfie244
Beide latjes werken in single channel en dual channel op kanaal B, al dan niet stabiel (de stabiliteit wisselt met opnieuw plaatsen van de CPU). Echter op kanaal A wordt het geheugen niet gedetecteerd, tevens heb ik ondertussen ook geheugen van een vriend kunnen uitproberen, wat rechtstreeks uit zijn werkende (i7/P55) PC komt. Zelfde effect.

Ik heb ook wel eens defect geheugen gehad, en weet wat de symptomen zijn, dat een module wel werkt op slot 1, maar niet op slot 0, doet mij denken dat het geen defect geheugen is. Tevens is het ondertussen bevestigd met een module waarvan 100% zeker is dat deze werkt.

@quad:
slots 0/2: computer piept: geen geheugen gedetecteerd
slots 1/3: computer start op, laat het juiste hoeveelheid geheugen zien, echter onstabiliteit bij installeren windows (geen error volgens memtest)
0/1, 0/3, 2/1, 2/3: computer start op, laat altijd 2GB geinstalleerd zien, in bios is te zien in welk slot het geinstalleerde geheugen zit, dit zijn altijd de modules in slots 1 en 3.

De vraag voor is nu: Is het de processor of het moederbord?

[ Voor 59% gewijzigd door knirfie244 op 11-02-2010 13:22 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:54

Quad

Doof

Ik zelf denk een conflikt tussen het moederbord en geheugen.
Staat het geheugen in de QVL van je moederbord?

Werkt ander geheugen wel?
Ander moederbord kunnen testen met huidige processor/geheugen?

Misschien dat je het kan doen bij een pcboer in je buurt?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:57
Ik denk ook memory. Ik heb ook vage crashes gehad bij installatie, geheugen geen probleem, maar geen stability.

Memtest zonder problemen doorlopen maar het geheugen stond niet in de QVL. Feit dat geheugen werkt op het ene bord wil niet zeggen dat het op het andere ook werkt.
Check de QVL en als het erop staat zou ik pas andere conclusies gaan trekken. Anders, ruil het geheugen om naar geheugen dat wel op de QVL staat.....

Vette shit!

• knirfie244
Het specifieke model geheugen dat ik van plan was te gebruiken staat inderdaad niet in de QVL, maar kom op, bijna niets van de QVL is hier leverbaar, of het kost meteen 180+ euro voor 4GB.
Echter het andere geheugen wat ik geprobeerd hebt staat er wel in de QVL en gaf dezelfde resultaten: werd niet gedetecteerd in kanaal A, wel in B.

moederbord is teruggestuurd.

[ Voor 18% gewijzigd door knirfie244 op 11-02-2010 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 21:30
Als je pech hebt en zij geen goede zin hebben, dan kunnen ze altijd zeggen da je werkgeheugen gewoon niet in de lijst staat en dat je je moederbord weer terug krijgt :) .
Maar meestal werkt al het geheugen toch? Waarom het ene wel en andere niet ...
G.skill heeft trouwens mooi en goedkoop geheugen..

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Pagina: 1