Toon posts:

2 versterkers op één (bi-wire) luidspreker aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De kwestie is de volgende: ik heb een set speakers met bi-wire / bi-amp aansluitingen. Daar heb ik een stereo buizenversterker en een cd speler op aangesloten, single wire. Wat ik nu graag zou willen is mijn draaitafel en een andere stereoversterker óók aansluiten op deze speakers. De reden is dat de buizenversterker geen phonostage heeft en de andere stereo (voor/eind combo) een hele goede aan boord heeft.

Nu zat ik te denken, stel nou dat ik de ene versterker in de bovenste aansluitpunten steek en de andere in de onderste, en dan de brugjes laat zitten, en ervoor zorg dat nooit de twee versterkers tegelijk aanstaan. Kan er dan iets fout gaan? Wat 'ziet' de speaker dan? Voor de goede orde, de speaker is vier ohm, de buizenversterker heeft zowel 8 als 4 ohm aansluitingen en de andere versterker weet ik niet zeker. Qua wattage is het niet zo boeiend, dat valt in alle gevallen ruim binnen de norm die de speakers stellen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:41

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 12:01:
.. en ervoor zorg dat nooit de twee versterkers tegelijk aanstaan. Kan er dan iets fout gaan?
Dat je vergeet ervoor te zorgen..
Wat 'ziet' de speaker dan? Voor de goede orde, de speaker is vier ohm, de buizenversterker heeft zowel 8 als 4 ohm aansluitingen en de andere versterker weet ik niet zeker.
De uitgang van een buizenversterker is een flinke spoel. Je andere versterker zal deze dus "zien", en dat zal wel een extra belasting vormen. Lijkt me niet handig.

Koop gewoon een luidsprekerswitch of een phono pre-ampje. Veel makkelijker.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Al zou het goed gaan, waarom haal je niet voor 100,- euro een mooi Phono voortrapje? Lijkt me veiliger, handiger in de bediening en je kunt je reserve stereo elders gebruiken. (of verkopen)

http://nadelectronics.com...s/PP-2-Phono-Preamplifier

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:48
Geen idee of je de eindtrap van je stereoversterker zo opstookt door de extra belasting die de uitgangstrafo's van je buizenamp veroorzaken, maar afhankelijk van de constructie zou dat zo maar kunnen. Andersom durf ik het helemaal niet te zeggen (ben niet thuis in buizenamps), maar ik zou het zelf niet proberen in ieder geval... ;)

Heeft de stereoversterker een line-out of tape-out? Dan zou je de cd-speler en draaitafel aan je stereoversterker kunnen knopen en de tape-out van de stereoversterker naar je buizenversterker knopen. Zo gebruik je de stereoversterker als voorversterker/source selector en de buizenversterker als eindversterker. Beiden moeten dan altijd aan staan natuurlijk. Een andere optie is bijvoorbeeld een goedkoop mengpaneel met ingebouwde pre-amp kopen.

Flickr

Verwijderd

Topicstarter
De reden dat ik het zo zou willen doen is kostenbesparing. De apparatuur die ik in mijn bezit heb is kwalitatief richting high-end en ik heb momenteel geen budget om een phonostage van vergelijkbare kwaliteit aan te schaffen. Daarnaast is er het optische aspect. Ik zou natuurlijk de buizenbak gewoon kunnen verwijderen uit de keten en de voor/eind combo als versterking kunnen gebruiken voor zowel cd speler als draaitafel maar dan, tja, zie ik die mooie buizengloed niet meer maar zit ik tegen twee saaie zwarte bakken aan te kijken. :)

De optie van tape-out is misschien wel iets. Wat ik even niet zeker weet, is een tape-out uitgang fixed of variabel van volume? Wat ik bedoel is, moet ik dan nog aan de volumeknop van de voorversterker draaien of wordt die omzeild?

De apparatuur is overigens de volgende:

Speakers: Reference 3A Master 5
Buizenversterker: Unison Research S6
Stereo versterking: Electrocompaniet EC3 / AW100DMB
CD speler; Meridian 508 óf Micromega Solo H (heb ze allebei staan)
Draaitafel: Mitchell Hydraulic Reference

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 08:21

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

tape-out is over het algemeen fixed. je zou het in ieder geval kunnen proberen, werkt het niet? kost het ook niets! je hebt immers alle apparaten in huis.
onderbouwing waarom het zou werken: ik heb hier een rotel rsx 1056 zonder phono, mijn andere stereoversterker heeft dit wel en heb ik met de tape-out aan de tape-in van mijn receiver hangen. werkt prima!

• lethargy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05:35
Ik heb hetzelfde probleem, maar dan met een receiver en een stereoversterker en 1 paar front luidsprekers, Focal Chorus. Film kijk en luister ik met mijn receiver en surround luidsprekers en muziek luister ik met de stereo versterker en alleen de front luidsprekers.
Ik heb een speakerswitch besteld. Hiermee kan ik kiezen met welke versterker ik mijn luidsprekers aanstuur.
In Nederland kon ik er geen vinden, maar in Duitsland is er een hele goede te koop, de Ubox3. Is laatst besproken in duits hifi tijdschrift Stereo en er was geen verschil te horen tussen direct de luidsprekers aangesloten op de versterker en met de switch ertussen.
http://www.dodocus.de/UBox3.htm

Ik zou in ieder geval nooit beide versterkers tegelijk aansluiten op je luidsprekers. Vooral met een buizenversterker moet je voorzichtig zijn. Omschakelen met switchbox i.c.m. buizenverterker mag ook alleen als beide versterkers uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb nog geen kans gezien een en ander uit te proberen maar ik heb wel even in de handleiding van de voorversterker die ik dan als phonostage zou willen gebruiken gekeken en daarin staat iets als; "tape out gain 1:1". Ik neem dan aan dat dit betekent dat indien ik de draaitafel op de phonostage aansluit en dan de tape-out naar de andere versterker doe, dat ik dan de volumeregeling omzeil.... toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:00

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

De tape-uitgang gaatNOOIT over de volumeknop. Deze uitgang is van oudscher bedoeld om een opnameapparaat aan te hangen (bv. een cassettedeck of bandrecorder), daarom heeft de uitgang een vast niveau, anders zou je opnamevolume ook harder worden als je het geluid van de versterker harder wilt zetten.

Dit lijkt mij de beste oplossing, ik zou niet gaan klooien met luidsprekerschakelkastjes oid.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja logisch ook eigenlijk.. Dan gaan we het op die manier proberen. Binnenkort eens een testopstelling maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Laatst online: 15-09 11:18

M14

Is die optie van je speakers niet bedoelt om ze 2-weg aan te sturen? Dus een versterker voor mid/laag en een versterker voor hoog.

Een andere optie kan zijn bedoelt om een 2'e speaker parallel te schakelen.

2 versterkers aan 1 speaker knopen is nooit slim. Daarnaast, waarom zou je dat vanwege kostenbesparing willen doen .... ? Een simpele mixer kost 60 euro ofzo. Een andere optie is een simpel schakelkastje waarmee je kunt kiezen welke amp er word doorgeschakeld.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Topicstarter
Het plan is dan ook gewijzigd inmiddels. Ik ga een voorversterker inzetten als phonostage waardoor de noodzaak om twee aparte versterkers te gebruiken niet langer bestaat.

De reden dat ik niet aan de 'simpele mixers' of 'schakelkastjes' wil is gevoelsmatig. Ik ben bang dat het ergens afbreuk doet aan de geluidskwaliteit van de set. Dit komt dicht in de buurt van 'elfen bij maanlicht' maar het is een gevoel. ;)

• M14

M14

Ooit bedacht wat een DC-beveiliging doet? Die knalt de uitgang van je versterker naar je luidsprekers los met een relais. Enig idee wat zo'n schakelkastje doet?

Enig idee wat een voorversterker is? Ooit bedacht dat die een aantal langs elkaar in een mixer zitten? Alleen heb je nog wat mogelijkheden wat betreft toonregeling ed.

[ Voor 34% gewijzigd door M14 op 18-02-2010 09:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet er wel iets van, no worries. Alleen, de 'kwaliteit' van mijn apparatuur wil ik niet graag 'teniet doen' door met 'goedkope' schakelkastjes e.d. te gaan werken.

FYI, de set zal bestaan uit:

Speakers: Reference 3A Master 5
Buizenversterker: Unison Research S6
Stereo versterking: Electrocompaniet EC3
CD speler; Meridian 508
Draaitafel: Mitchell Hydraulic Reference

Dit geheel heeft een geschatte huidige nieuwwaarde tussen de €12.000 en €15.000 (met name de Mitchell, en in mindere mate de Electrocompaniet, is moeilijk te schatten). In dat licht bezien is een schakelkastje of mixer van een paar tientjes niet de aangewezen oplossing...

• M14

M14

elfen en maanlicht .... enige technische uitleg is niet aan jou besteed .... laat maar

w8, dit is een gat in de markt. Ik maak een schakelkastje van 2 tientjes, zet er op dat ie beschikt over 3-dubbel vergulde contacten en door jomanda is ingestraald en breng het voor minstens 1500 euro op de markt zodat het nu wel ineens in verhouding staat tot wat je aan je geluidssetje hebt uitgegeven.

[ Voor 64% gewijzigd door M14 op 18-02-2010 11:27 ]

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Schakelkastje ok, maar in een mixertje zitten toch wat meer componenten die roet in het eten gooien.

Als ik een dergelijke set had staan zou ik ook niet m'n signaal aan een ruiserig Behringer prulmixertje van 6 tientjes aan willen bieden met low budget opamps.

In schakelkastjes zitten trouwens over het algemeen hele goedkope schakelaars, welke in tegenstelling tot een relais in zo'n versterker voor een gigantische overspraak zorgt.

Gewoon een kabeltje van tape out naar line in van de andere amp en je bent er ;)

[ Voor 8% gewijzigd door mentalmadnizz op 18-02-2010 11:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
M14 schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 11:24:
elfen en maanlicht .... enige technische uitleg is niet aan jou besteed .... laat maar

w8, dit is een gat in de markt. Ik maak een schakelkastje van 2 tientjes, zet er op dat ie beschikt over 3-dubbel vergulde contacten en door jomanda is ingestraald en breng het voor minstens 1500 euro op de markt zodat het nu wel ineens in verhouding staat tot wat je aan je geluidssetje hebt uitgegeven.
Oh jij bent er zo een. Ik heb zelf al aangegeven dat het een gevoelskwestie is, ik haal zelf de elfen en het maanlicht al aan en als klap op de vuurpijl zet ik de termen 'kwaliteit', 'teniet doen' en 'goedkoop' tussen aanhalingstekens. En dan nog presteer je het om op die manier te reageren. Begrijpend lezen is blijkbaar niet aan jou besteed zullen we maar zeggen.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2010 11:33 ]

• M14

M14

Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 09:26:
Dit geheel heeft een geschatte huidige nieuwwaarde tussen de €12.000 en €15.000 (met name de Mitchell, en in mindere mate de Electrocompaniet, is moeilijk te schatten). In dat licht bezien is een schakelkastje of mixer van een paar tientjes niet de aangewezen oplossing...
Dit gaf voor mij de doorslag. In versterkers zitten relais voor DC-beveiliging. Die doen niks anders dan bij het aanzetten inschakelen en bij uitzetten of dc-fout uitschakelen. Precies wat een luidsprekerswitch doet. Alleen kosten die dingen gewoon geen €1000

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

M14 schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 11:40:
[...]

Dit gaf voor mij de doorslag. In versterkers zitten relais voor DC-beveiliging. Die doen niks anders dan bij het aanzetten inschakelen en bij uitzetten of dc-fout uitschakelen. Precies wat een luidsprekerswitch doet. Alleen kosten die dingen gewoon geen €1000
Wie zegt dat in de versterker van de TS zo'n beveiliging zit?

En je mist het punt ook een beetje. Waarom luidsprekers schakelen als het met een simpele interlink ook opgelost kan worden?

Verwijderd

Topicstarter
mentalmadnizz schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 11:42:
[...]

Wie zegt dat in de versterker van de TS zo'n beveiliging zit?

En je mist het punt ook een beetje. Waarom luidsprekers schakelen als het met een simpele interlink ook opgelost kan worden?
Dat laatste vooral, de oplossing was al gevonden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En even een update: de oplossing werkt fantastisch! Zo simpel kan het zijn. De draaitafel op de phono ingang van de voorversterker en dan via de tape-out naar de buizenbak.:)
Pagina: 1