Ik ben binnen wat foto's aan het schieten. Mijn onderwerp zit aan tafel voor het raam. Het is geen enkel probleem om haar (vriendin) mooi belicht op de foto te krijgen. Probleem zit 'm in de helle witte vlakken achter haar (sneeuw in de tuin). Wat is de juiste manier van belichten om deze een mooie sneeuwkleur te geven (nu dus een aansluitend wit vlak door de hele tuin) en tevens het onderwerp goed belicht te houden?
Verwijderd
Je belichting meten zodat buiten goed is. Die waarden onthouden en de camera op M zetten en die waarden kiezen. Nu je flitser aanzetten en gewoon TTL gebruiken. Je flitser flitst nu je onderwerp in naar de belichting die voor buiten goed is.
Al naar gelang kun je even met je FEC spelen. Waarschijnlijk een stopje minder dan dat ie wil levert goede resultaten op
Al naar gelang kun je even met je FEC spelen. Waarschijnlijk een stopje minder dan dat ie wil levert goede resultaten op
twee opties:
1: inflitsen --> de flits zorgt voor de belichting van je vriendin, de sluitertijd zul je af moeten stemmen op de sneeuw op de achtergrond
2: statief pakken, één foto maken met vriendin goed belicht, een tweede foto maken met de sneeuw goed belicht. Vervolgens lekker photoshoppen.
Mig29 is me voor
1: inflitsen --> de flits zorgt voor de belichting van je vriendin, de sluitertijd zul je af moeten stemmen op de sneeuw op de achtergrond
2: statief pakken, één foto maken met vriendin goed belicht, een tweede foto maken met de sneeuw goed belicht. Vervolgens lekker photoshoppen.
Mig29 is me voor
[ Voor 6% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 11-02-2010 11:35 ]
Hier staat tekst
Flitsen richting het raam? Misschien beter bouncen op het plafond.
waarschijnlijk wel ja, maar dat is natuurlijk allemaal erg afhankelijk van de situatie.
Hier staat tekst
Andere optie, model niet met rug naar raam laten zitten
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Een mooie HDR schieten? Moet ze wel heel stil zitten.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Hoe doe je dat dan?Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 11:33:
Je belichting meten zodat buiten goed is. Die waarden onthouden en de camera op M zetten en die waarden kiezen. Nu je flitser aanzetten en gewoon TTL gebruiken. Je flitser flitst nu je onderwerp in naar de belichting die voor buiten goed is.
Heb ik dat na een half jaar dan nog niet uitgevonden? Kan dat ook met mijn 1000D?
De 1000D heeft niet een hele briljante lichtmeter, maar dat moet dus ook manual kunnen?
Heb je geen draaiwiel waar "M" op staat? Of bedoel je dat niet?
Je zet je camer op manual, stelt hem zo in dat de sneeuw goed is belicht, dus een combinatie van sluiter, iso en diafragma enzo. Vergeet niet dat je werkelijke onderwerp niet de sneeuw is maar een persoon dichterbij, kan invloed hebben op je diafragma.Scirocco schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 13:27:
[...]
Hoe doe je dat dan?
Heb ik dat na een half jaar dan nog niet uitgevonden? Kan dat ook met mijn 1000D?
De 1000D heeft niet een hele briljante lichtmeter, maar dat moet dus ook manual kunnen?
En nu ga je je flitster aan zetten, met een 1000D even op dat knopje drukken, je moet maar even opzoeken waar hij zit. Foto maken en eventueel de intensiteit van je flister aanpassen.
De rest pas je niet aan, alleen de intensiteit van de flister
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Je kan ook een exposure bracket van 2 shots maken (net als HDR)...
Spot meteren op het gezicht (wang ofzo) werkt meestal prima bij blanke mensen, anders ca 2/3 stop overbelichten. De belichting voor de sneeuw is al snel 1 a 2 volledige stops lager. Vervolgens deze twee in photoshop wat dichter bij elkaar brengen met een layer mask.
Als je op een lage ISO kan schieten kom je met een enkel RAW bestand in bijvoorbeeld lightroom waarschijnlijk ook al een heel eind, en kan je de (donkere - waarschijnlijk bijna silhouet) de gewenste belichting geven.
Omgekeerd kan ook en geeft waarschijnlijk betere resultaten - waarbij je de (schijnbaar) blown-out sneeuw nog een heel stuk terug kan dringen. Je camera heeft meer dynamic range dan je in één jpeg kan zien, maar nabewerking is daarvoor wel nodig. In dit soort situaties is RAW vaak wel een uitkomst.
Spot meteren op het gezicht (wang ofzo) werkt meestal prima bij blanke mensen, anders ca 2/3 stop overbelichten. De belichting voor de sneeuw is al snel 1 a 2 volledige stops lager. Vervolgens deze twee in photoshop wat dichter bij elkaar brengen met een layer mask.
Als je op een lage ISO kan schieten kom je met een enkel RAW bestand in bijvoorbeeld lightroom waarschijnlijk ook al een heel eind, en kan je de (donkere - waarschijnlijk bijna silhouet) de gewenste belichting geven.
Omgekeerd kan ook en geeft waarschijnlijk betere resultaten - waarbij je de (schijnbaar) blown-out sneeuw nog een heel stuk terug kan dringen. Je camera heeft meer dynamic range dan je in één jpeg kan zien, maar nabewerking is daarvoor wel nodig. In dit soort situaties is RAW vaak wel een uitkomst.
[ Voor 21% gewijzigd door TweakMDS op 11-02-2010 14:41 ]
Ik vind dat wat mig zegt eigenlijk de enige simpele en logisch oplossing.
Je hebt een situatie/scene die niet past binnen je dynamisch bereik van je camera. Dus moet je ze bij elkaar krijgen, je dichtst bijzijnde onderwerp is inflitsbaar en dus doe je dat. Door die lichter te maken, past de scene alsnog binnen het DR (dynamisch bereik) van je camera.
Een invulflits is gemakkelijk te bereiken door de manier waarop mig zei. Je belichting op het sneeuw doen (sneuw moet je 1.5 tot 2 stops overbelichten tov wat je lichtmeter in je camera wil) en dan via TTL flitsen je onderwerp goed uitlichten.
prutsen met maskers en kijken wat er in je raw bestand zitten en dat naar elkaar prutsen is not the way to go in dit geval.
Je hebt een situatie/scene die niet past binnen je dynamisch bereik van je camera. Dus moet je ze bij elkaar krijgen, je dichtst bijzijnde onderwerp is inflitsbaar en dus doe je dat. Door die lichter te maken, past de scene alsnog binnen het DR (dynamisch bereik) van je camera.
Een invulflits is gemakkelijk te bereiken door de manier waarop mig zei. Je belichting op het sneeuw doen (sneuw moet je 1.5 tot 2 stops overbelichten tov wat je lichtmeter in je camera wil) en dan via TTL flitsen je onderwerp goed uitlichten.
prutsen met maskers en kijken wat er in je raw bestand zitten en dat naar elkaar prutsen is not the way to go in dit geval.
Neen, ik dacht dat je de lichtmeter manueel kon bedienen ?? maar zoals hieronder, ik snap m alNickH schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 13:30:
Heb je geen draaiwiel waar "M" op staat? Of bedoel je dat niet?
ooooh ik snap m al!Mobyrick schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 13:42:
[...]
Je zet je camer op manual, stelt hem zo in dat de sneeuw goed is belicht, dus een combinatie van sluiter, iso en diafragma enzo. Vergeet niet dat je werkelijke onderwerp niet de sneeuw is maar een persoon dichterbij, kan invloed hebben op je diafragma.
En nu ga je je flitster aan zetten, met een 1000D even op dat knopje drukken, je moet maar even opzoeken waar hij zit. Foto maken en eventueel de intensiteit van je flister aanpassen.
De rest pas je niet aan, alleen de intensiteit van de flister
Als je bijv. F2.8 wilt voor een mooie blur in het portret, dan moet je gewoon (terwijl je op de sneeuw 'mikt' en dus de lichtmeter zn werk doet) je sluitettijd aanpassen totdat de belichtingsmeter 0 aangeeft (of iets lager ivm sneeuw) en dan heb je de sneeuw op de achtergrond in iedergeval goed en dan moet je alleen nog AF'en en inflitsen.
Peace of cake
ohja, ik weet wel hoe mn 1000D werkt hoor
Ik ging al helemaal moeilijk denken met speciale lichtmeters enz. (zoals bij de oude analoge cams)
Maar is dus veel makkelijker.
thnx!
[ Voor 3% gewijzigd door Scirocco op 11-02-2010 14:57 ]
Scirocco schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 14:54:
[...]
Neen, ik bedoel de lichtmeter manueel bedienen.
[...]
ooooh ik snap m al!
Als je bijv. F2.8 wilt voor een mooie blur in het portret, dan moet je gewoon (terwijl je op de sneeuw 'mikt' en dus de lichtmeter zn werk doet) je sluitettijd aanpassen totdat de belichtingsmeter 0 aangeeft (of iets lager hoger ivm sneeuw) en dan heb je de sneeuw op de achtergrond in iedergeval goed en dan moet je alleen nog AF'en en inflitsen.
Peace of cake![]()
Ik ging al helemaal moeilijk denken met speciale lichtmeters enz. (zoals bij de oude analoge cams)
Maar is dus veel makkelijker.
thnx!
Je kan ook je belichtingsmeter bedienen in P/Av/Tv. Er zit zo'n knopje bij je zoeker met +/-AV erop, als je die inhoudt dan aan je instelwiel draait pas je de belichting aan.
Verwijderd
Maak er iets hoger van ivm sneeuwScirocco schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 14:54:
[...]
Neen, ik dacht dat je de lichtmeter manueel kon bedienen ?? maar zoals hieronder, ik snap m al
[...]
ooooh ik snap m al!
Als je bijv. F2.8 wilt voor een mooie blur in het portret, dan moet je gewoon (terwijl je op de sneeuw 'mikt' en dus de lichtmeter zn werk doet) je sluitettijd aanpassen totdat de belichtingsmeter 0 aangeeft (of iets lager ivm sneeuw)
thnx!
spuit11'erVerwijderd schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 15:11:
[...]
Maak er iets hoger van ivm sneeuwsneeuw moet je 1of 2 stops overbelichten anders wordt het grauw.
Maar in manueel mode kan je toch geen belichtingscompensatie toepassen? Althans als ik mijn ontspanknop half indruk in manueel mode dan kan ik draaien aan mijn wiel wat ik wil maar hij corrigeert niet. In TV etc wel.
[ Voor 50% gewijzigd door Deef_K op 11-02-2010 15:48 ]
Verwijderd
Klopt, maar dan gaat je camera ligt meten met je onderwerp voor de lens en dan krijg je het probleem zoals in de OP. Je zult echt het licht buiten moeten meten en dat hard in je camera kloppen (met overbelichting ivm sneeuw)ThomasW schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 15:10:
Je kan ook je belichtingsmeter bedienen in P/Av/Tv. Er zit zo'n knopje bij je zoeker met +/-AV erop, als je die inhoudt dan aan je instelwiel draait pas je de belichting aan.
Dat komt omdat de camera niet weet of je je diafragma of je sluitertijd wilt aanpassen. In de Tv en Av stand snapt ie dat wel.Neefdave schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 15:47:
Maar in manueel mode kan je toch geen belichtingscompensatie toepassen? Althans als ik mijn ontspanknop half indruk in manueel mode dan kan ik draaien aan mijn wiel wat ik wil maar hij corrigeert niet. In TV etc wel.
Ja klopt, maar dat is niet het probleem hier ^^ThomasW schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 15:10:
@Nomad:
waarom dan hoger zetten? Zodat hij niet grauw en grijs word ofso? ik dacht juist lager zodat de sneeuw in iedergeval niet overebelicht wordt?
Waarom doe jij hoger? Dan word de sneeuw al gauw overbelicht dacht ik.
Je camera maakt 18% grijs van het gedeelte waar je licht op meet. Sneeuw is wit, camera wil daar 18% grijs van maken als je daarop licht gaat meten dus wordt je foto te donker. Daarom wil je (2 stops) overbelichten.
Andersom is het met het fotograferen van bijvoorbeeld een negroide persoon. Je camera ziet de donkere huid als 18% grijs maar dit klopt niet, je foto wordt overbelicht. Hier wil je dus juist weer onderbelichten om een normale foto te krijgen
Andersom is het met het fotograferen van bijvoorbeeld een negroide persoon. Je camera ziet de donkere huid als 18% grijs maar dit klopt niet, je foto wordt overbelicht. Hier wil je dus juist weer onderbelichten om een normale foto te krijgen
[ Voor 36% gewijzigd door Moby op 11-02-2010 16:26 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
hmmm misschien stel ik nu een domme vraag, maar ik zie vaak het het focussen en de lichtmetering door elkaar gehaald wordt. I'm confused.....no wait....maybe I'm not.....:) het is toch zo dat lichtmetering gedaan wordt onafhankelijk van het focussen? Ik zie toch regelmatig mensen bijvoorbeeld op de sneeuw focussen om de sluitertijd te bepalen, drukken op het sterretje (lock), bepalen opnieuw de compositie en drukken dan af.....
Als je evaluative metering doet dan kijkt je camera toch naar een x-aantal punten op je beeld en neemt gewoon het gemiddelde, dit afhankelijk van je focus?
@Scirocco. iets meer in jip en janneke taal. Sneeuw is zeer helder en hierdoor wordt je lichtmeter een beetje voor de gek gehouden en die denkt dan dat de scene overbelicht is en gaat dan zwaar onderbelichten. Je moet dus 1 stop overbelichten om de sneeuw niet grijs/blauw, maar wit te maken en de rest van de scene ook beter te belichten.
Als je evaluative metering doet dan kijkt je camera toch naar een x-aantal punten op je beeld en neemt gewoon het gemiddelde, dit afhankelijk van je focus?
@Scirocco. iets meer in jip en janneke taal. Sneeuw is zeer helder en hierdoor wordt je lichtmeter een beetje voor de gek gehouden en die denkt dan dat de scene overbelicht is en gaat dan zwaar onderbelichten. Je moet dus 1 stop overbelichten om de sneeuw niet grijs/blauw, maar wit te maken en de rest van de scene ook beter te belichten.
[ Voor 22% gewijzigd door Deathchant op 11-02-2010 17:21 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Verwijderd
Voor de meeste camera's is het antwoord op die vraag ja.Deathchant schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 17:15:
het is toch zo dat lichtmetering gedaan wordt onafhankelijk van het focussen?
Focussen op de sneeuw heeft geen zin, net zo min als licht meten op de sneeuw, tenzij ze overbelichten.Ik zie toch regelmatig mensen bijvoorbeeld op de sneeuw focussen om de sluitertijd te bepalen, drukken op het sterretje (lock), bepalen opnieuw de compositie en drukken dan af.....
ZoooAls je evaluative metering doet dan kijkt je camera toch naar een x-aantal punten op je beeld en neemt gewoon het gemiddelde, dit afhankelijk van je focus?
Edit: aanvulling. Je flitsmeting houdt wel rekening met de focus. Hierdoor is het onderwerp waarop je scherp stelt goed belicht!
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2010 17:22 ]
hehe
merci.
ik had de situatie van de TS namelijk ook geprobeerd met mijn 40D. Ik had de 40D op statief, focuste op mijn vriendin die voor het raam stond met f/4 en ik kreeg een sluitertijd van 1/40e. Toen ik het focuspunt verlegde naar de sneeuw, maar verder niet de compositie veranderde, kreeg ik een veel hogere sluitertijd. 1/100e.
Dus vandaar dat ik die vraag stelde over de afhankelijkheid tussen lichtmetering en focuspunten....
ik had de situatie van de TS namelijk ook geprobeerd met mijn 40D. Ik had de 40D op statief, focuste op mijn vriendin die voor het raam stond met f/4 en ik kreeg een sluitertijd van 1/40e. Toen ik het focuspunt verlegde naar de sneeuw, maar verder niet de compositie veranderde, kreeg ik een veel hogere sluitertijd. 1/100e.
Dus vandaar dat ik die vraag stelde over de afhankelijkheid tussen lichtmetering en focuspunten....
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Dank u vriendelijk, duidelijker kan nietMobyrick schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 16:23:
Je camera maakt 18% grijs van het gedeelte waar je licht op meet. Sneeuw is wit, camera wil daar 18% grijs van maken als je daarop licht gaat meten dus wordt je foto te donker. Daarom wil je (2 stops) overbelichten.
Verwijderd
Ik denk dat je vriendin net ff anders stond, waardoor de lichtmeting veranderde of dat de verlichting buiten net ff anders wasDeathchant schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 17:24:
ik zei stfu and don't move, dus dat lijkt me sterk 
maar in theorie zou dat dus dezelfde lichtmeting moeten opbrengen wanneer je alleen de focus verandert.
maar in theorie zou dat dus dezelfde lichtmeting moeten opbrengen wanneer je alleen de focus verandert.
Evaluative metering en gebruik van het sterretje zijn de cruciale factoren hier.Deathchant schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 17:15:
hmmm misschien stel ik nu een domme vraag, maar ik zie vaak het het focussen en de lichtmetering door elkaar gehaald wordt. I'm confused.....no wait....maybe I'm not.....:) het is toch zo dat lichtmetering gedaan wordt onafhankelijk van het focussen? Ik zie toch regelmatig mensen bijvoorbeeld op de sneeuw focussen om de sluitertijd te bepalen, drukken op het sterretje (lock), bepalen opnieuw de compositie en drukken dan af.....
Als je die combinatie gebruikt dan wordt inderdaad een lichtmeeting gedaan op het focus punt waarop is scherpgesteld.
Als je één van de andere meetmethodes gebruikt en je gebruikt het sterretje dan wordt de lichtmeeting gedaan op het middelste focus punt.
Gebruik je het sterretje niet, dan wordt het focus punt niet meegenomen. (behalve weer als je gaat flitsen)
Zo werkt het althans bij mijn 50D. (pagina 100 en 103 van de handleiding) Volgens mij werkt het bij een 40D identiek.
Verwijderd
p95 bij de 40D, maar je hebt gelijk!
Grappig. Nooit geweten. Op iedere andere wijze had ik gelijk gehad
Grappig. Nooit geweten. Op iedere andere wijze had ik gelijk gehad
Pagina: 1