Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu sinds 3 dagen Windows Home Server draait op een Nforce 3 moederbordje met een 3200+ erop. Ik heb mijn verdeling van hardeschijven op deze manier:

- 320GB 5400rpm laptop schijf als Systeemdisk
- 3x 1TB 7200rpm voor de pool.

En in het begin ging alles heel mooi, ik heb al m'n data er weer op gezet, en dat ging mooi snel met 85MB/s gemiddeld. Echter nu ik er 1,2 TB aan gegevens op heb staan krijg ik ineens dat het kopieren supertraag gaat.

Hij begin mooi snel met 100MB/s, maar na het kopieren van 1 bestand valt hij terug in snelheid tot soms wel een paar honderd KB/s. Nu heb ik al het een en ander gelezen over dit probleem, maar ik heb er nog geen echte reden voor kunnen vinden.

Het enige probleem wat ik mij kan bedenken is dat mijn systeemdisk te langzaam is en hij met het kopieren hele tijd moet wachten op storage balacing... Dus nu dacht ik bij mezelf ik haal een 1TB hardeschijf eruit en ga die gebruiken als systeemdisk. Daar is hij vanaf vanochtend vroeg al mee bezig, echter ben ik nu bang dat, dat kopieren ook zo langzaam gaat.

Mijn vragen zijn dan ook, komt het nou door die trage systeemdisk dat het kopieren zo langzaam gaat, en zo ja hoe kan het dat hij in het begin de eerste 1TB aan gegevens gewoon snel heeft kunnen kopieren? Ik heb tevens wel een nieuwe hardeschijf aan de pool toegevoegd nadat er 1TB aan data op stond.

Het kopieren gaat btw gewoon van een hdd aangesloten op sata naar de pool, en op de server zelf.

En is er een mogelijkheid om het loskoppelen van een hardeschijf te stoppen zonder dataverlies?

Verwijderd

Topicstarter
Na een middag zelf ermee kloten heb ik het antwoord gevonden. Het blijkt dat de laatste schijf die ik heb toegevoegd niet helemaal compatible is met mijn moederbord.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Server >>> Serversoftware en Windows Servers

Waarom je een Windows Home Server (let op de naam) dan in een forum genaamd Windows Clients zet is me niet helemaal duidelijk. Of het moet zijn dat je stopt met lezen na het woord Windows :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Dat was inderdaad niet echt slim.

Maar ik weet ondertussen niet meer waar het aan ligt. Als ik de hardeschijf in een externe behuizing doe en dan files wil kopieren gaat hij wel gewoon snel ( maximale snelheid usb 2.0 ). Nu heb ik hem opnieuw geformateerd en toen ging het ook wel snel. Echter nu heb ik hem in de pool opgenomen en nu is mijn home server zo traag.

Met HD Tune heb ik de schijf getest en die geeft geen fouten weer.

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-08 21:46
misschien een PCI- kaart kopen met SATa-300 aansluitingen erop?