Toon posts:

MSsql Repliceren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Een klant van ons zit op een lokatie waar geen goede internet verbinding voor handen is. Het maximaal wat ze op dit moment kunnen halen is 512kb.Via deze internet verbinding loopt ook de exchange en regulier internet gebruik. Hoet is NIET mogelijk om de verbinding te verhogen! Er werken ongeveer 15 mensen. Daarnaast gebruiken ze een crm applicatie die een mssql database gebruikt die in een hosted omgeving is geplaats. Deze keuze is gemaakt om hun klanten toegang te kunnen verlenen tot hun data via webservices.

Het probleem wat zich voor doet is dat op de lokatie waar ze maar een download 512kb en upload 256kb hebben de applicatie steeds hangt. De applicatie wacht op een timeout en dit kan wel eens 30sec duren.

Ik wil graag van jullie een mening hebben over het volgende oplossing.
Ik wil een mssql express op de lokatie installeren waarmee de crm apllicatie verbinding meemaakt.
De database in de hosted omgeving wordt de Publisher en de Express de Subscriber ik wil gebruik maken van de methode Transactional Replication. Hierdoor (Heb ik gelezen) is het mogelijk om de twee database identiek te laten functionelen.

Graag jullie reaktie.

• Coltrui
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Coltrui

iddqd

Als je zeker weet dat de verbinding de bottleneck is, kan je die optie overwegen. Misschien niet meteen een antwoord waar je op zit te wachten, maar als het nu een SQL commandtime-out betreft, (ADO 30 seconden default, als ik me niet vergis en dat is precies de tijdspanne die je vernoemt) zou ik de queries eens laten nakijken of eventueel de timeout verhogen.

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-08 12:41
Alhoewel een gerepliceerde MS-SQL omgeving een optie is,
moet je wel goed nadenken over hoe het dan gaat met updates.

Niet alleen theoretisch maar in de praktijk een reeël problem is
de situatie dat zowel op het 'bijkantoor' als elders een update wordt
gedaan in het CRM systeem van hetzelfde 'object/record'.
Bij het weer synchroniseren van de twee databases zal
dit dus opgelost moeten worden...
En dat valt niet mee.

En oplossing zou kunnen zijn om op de kleinere kantoor de
MS-CRM database READ-ONLY te laten zijn. Maar ik
denk dat MS-CRM daar niet blij van wordt...

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Is het niet beter de locale database de publisher te maken? Dat zal voor de gebruikers op kantoor een stuk beter zijn. De data die de klanten nodig hebben, hoe actueel moet dat zijn? Kun je ook een subset van de data periodiek synchroniseren?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Verwijderd

Topicstarter
De hosted omgeving kan ook via de webservice gegvens aanpassen in de database.

Als ik het goed begrijp is het probleem als er een update uitkomt. We gebruiken XPO van devexpress deze zorgt automatsich dat de db structuur wordt aangepast. Een update van het CRM systeem vind altijd buiten kantoor uren plaats. Is het dan geen optie om de express database volledig leeg te maken en vervogens deze opnieuw te laten repliceren om de structuur en de data te synchronisren?

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:41
Ben het helemaal eens met wat kh65 zegt: replicatie is niet eenvoudig, vereist aanpassingen in de database en de applicatie, en geeft veel operationele uitzonderingen. Replicatie over een overbelast lijntje lijkt me helemaal een drama.

Ik zou een offerte voor 100.000 euro naar de klant sturen om replicatie in te richten, en een voor 1000 euro om een ADSL lijn aan te leggen waar je de CRM applicatie over routeert. :)

Verwijderd

Topicstarter
Hebben jullie een andere oplossing. Zo hoe ik al aangaf is adsl upgrade niet mogelijk. Ze kunnen een fiber lijn krijgen en moeten ongeveer 1000 euro per maand betalen voor 4mb, dit is dus geen optie.

Ik wil graag een buffer creeen zodat de klant het gevoel heeft dat alles op normaal snelheid werkt zonder die time outs.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Beantwoord eerst deze vraag eens, daarna kunnen we denken aan mogelijke oplossingen.
Update er data aan _beide_ kanten of zou 1 van de 2 databases read-only kunnen draaien?

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:05
ik heb me er nog niet helemaal in vediept, maar kan MS SQL Express wel replicatie aan ? Wordt dit wel ondersteund ?

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
MS SQL express kan wel replicatie aan (als subscriber). Toch vind ik niet dat je met replicatie op het juiste spoor zit. De reden dat de database voor het CRM systeem off site draait is omdat bepaalde data beschikbaar moet zijn voor klanten. Is het niet mogelijk deze data bijvoorbeeld 's nachts te updaten? Of moet de hele CRM applicatie met live data ook voor de klant te benaderen zijn?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zowel de hosted als lokale database wordt er data gemuteerd (Nieuw klaten worden aangemaakt en abonnementen worden gemutterd). Dus één database op readonly is geen optie in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Ik neem aan dat je ook buiten UMTS bereik zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
jimbo123 schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 11:26:
Ik neem aan dat je ook buiten UMTS bereik zit?
Zo heel veel win je daar toch ook niet mee? (Maar ik heb de ballen verstand van UMTS :P )
Wat ik wel eens gedaan heb, maar daar had ik het geluk dat een tweede vestiging een paar honderd meter verder zat waar wel een goede verbinding lag, is een (dure!) Cisco richtantenne op beide daken gemikt. Hoppa: 54mbit tussen beide locaties en internet via locatie B over een wél fatsoenlijke lijn. Werkt al 3 jaar stabiel.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
Nouja met UMTS/HSDPA kun je maximaal 7.2Megabit halen down, en ik geloof meestal niet meer dan 2Megabit up. Dus daar win je uiteindelijk niet heel veel mee (in het ideale geval met perfect bereik haal je dan 800KB/s down en 200KB/s up).

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 11:53
Nog twee alternatieven:

*gestapelde SDSL lijnen, de bandbreedte per lijn gaat niet omhoog, maar door het bundelen van lijnen wel de totale bandbreedte. Kan via KPN, BBeyond, etc. (goedkoper dan glasvezel, maar nog steeds vrij prijzig)

*Terminal Server naast de SQL Server plaatsen en medewerkers via de Terminal Server laten werken
(eenmalige flinke investering, hoewel voor 15 users geen zware server gebruikt hoeft te worden)

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit hebben ze al gehad een "ts" maar de verbinding is gewoon te traag er kan niet op gewerkt worden.
Er is dus geen softwarematige oplossing voor, een buffer oplossing?

• bastv
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:05
Ik krijg de indruk dat iedereen hier bang is voor het woord replicatie...
Ik heb zo'n zelfde situatie gecreëerd als jij in gedachte hebt en het werkt als een trein.

Het configureren is wel lastig, sql log reader agent een sql snapshot agent en een ftp server om je initial snapshot over te zetten.
Maar als het eenmaal draait dan is het zeer stabiel.

Ik heb ook een merge publication, dit past wel je database tables aan (een rowguid wordt toegevoegd bij elke table)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

bastv schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 17:29:
Ik krijg de indruk dat iedereen hier bang is voor het woord replicatie...
Ik heb zo'n zelfde situatie gecreëerd als jij in gedachte hebt en het werkt als een trein.

Het configureren is wel lastig, sql log reader agent een sql snapshot agent en een ftp server om je initial snapshot over te zetten.
Maar als het eenmaal draait dan is het zeer stabiel.

Ik heb ook een merge publication, dit past wel je database tables aan (een rowguid wordt toegevoegd bij elke table)
Ik ben bang voor 2-weg replicatie met een slecht verbinding ertussen... dat gaat gewoon snel fout. Al is het natuurlijk niet zo'n heel groot probleem als de replicatie asynchroon gaat.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:12
Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 20:16:
Dit hebben ze al gehad een "ts" maar de verbinding is gewoon te traag er kan niet op gewerkt worden.
Er is dus geen softwarematige oplossing voor, een buffer oplossing?
Met zo weinig bandbreedte lijkt een terminal oplossing veel logischer dan elke andere oplossing omdat de bandbreedte te laag is voor het repliceren van alle relevante data.

Replication is wel mogelijk, maar dan moet ook je applicatie dat snappen, voor waar het gaat om het aanmaken van keys. Als de applicatie deze zelf genereert en niet weet dat er een replica is, dan weet je bij voorbaat al dat er een probleem in je ontwerp zit.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Pagina: 1