• Jer0entjeh88
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 14:10

Jer0entjeh88

display: grid;

Topicstarter
De laatste 2 maanden heb ik een raar fenomeen ontdekt. Het begon allemaal op mijn Macbook Pro late 2008. Een 4 maanden geleden heb ik deze een clean install gegeven zodat hij weer lekker snel draaide. Alle software weer geinstalleerd etc. Voor school had ik op dat moment BootCamp nodig dus dat er ook meteen op. Met BootCamp had Windows 7 geinstalleerd en dit werkte allemaal erg aardig. Windows draaide goed en alle drivers werkten.

De problemen begonnen alleen in Snow Leopard. Het begon tamelijk onschuldig met een 'Strandballetje' op z'n tijd. (Wat ik normaal bijna nooit had) Maargoed dit kon gebeuren en ik keek er ook niet bepaald naar om. Na een week a twee weken full time op Leopard te hebben gewerkt kreeg ik steeds meer het strandballetje te zien. Op een gegeven moment was het zo erg dat het gebeurde tijdens het opstarten van bijna iedere applicatie. Het leek alsof hij dan even helemaal vast hing. (balletjes beweegde soms ook niet)

Ik ben toen gaan googlen naar allerlei oplossingen maar mijn probleem bleek nergens bekend. Ik ben toen bij mezelf nagegaan wanneer is dit begonnen en kwam toen uit bij de installatie van Windows. Dus meteen Windows eraf gehaald en verrek, nergens meer last van. Alles draaide weer soepel en werkte weer als vanouds.

Raar zul je denken? Toeval?

Nee dus...

Gisteren mijn nieuwe iMac 27" in ontvangst mogen nemen. Alvast een paar programma's geinstalleerd en daarna meteen over naar BootCamp met windows 7. Alle drivers geinstalleerd etc. Windows 7 draait prima onder BootCamp. Alleen je raad het al, ik begin in Leopard weer de vervelende strandbal te krijgen waar ik hem eerst absoluut nooit kreeg en ook niet hoor te krijgen. (Nieuwe iMac i7 8gig met bijna geen software)
Ik meteen weer googlen of inmiddels meer mensen dit probleem hadden ontdekt maar kwam helaas weer op een dood spoor.

Heeft iemand van jullie enig idee wat er aan de hand is, en het liefst eigenlijk ook een oplossing. Want heb BootCamp wel nodig voor mijn studie. :X

"Ideas are easy. Implementation is hard." | PSN: JSKam

Verwijderd

in één woord. zorg dat je een legale windows 7 versie hebt.

een paar weken voor de officiële release kwam er een goedwerkende OEM versie online. Daarmee had ik precies dezelfde problemen als jij in je startpost aangeeft. Na een clean install en een legale versie van Windows 7 geen enkel probleem meer mee gehad.

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Topicstarter
Ik heb een legale versie, al dan niet via MSDN maar dat mag niet uitmaken. Tevens heb ik het met 2 verschillende versies van windows geprobeerd...

• WoBaDijk
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01 21:20

WoBaDijk

Aapje

In principe zou OS X geloof ik niet trager mogen worden. Windows staat op een aparte partitie en die hoeft helemaal niet gebruikt te worden door OS X. (probably figured that out by yourself too)

Heb je al gekeken in de Activiteitenweergaven van OS X om te kijken of bootcamp daar als proces oid veel CPU/mem vreet?

Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |

• FTL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:24

FTL

Heeft niets met bootcamp te maken.
Windows draait namelijk helemaal los op een andere partitie zonder dat bootcamp daar tussen zit en dat OSX er iets van merkt.

Bootcamp is dus geen process onder OSX, sterker nog: bootcamp in OSX zorgt alleen dat de partities goed ingesteld worden (BIOS backwards compatibility partitie schema over GUID partitie schema). Windows 7 installatie is gewoon een normale installatie op een normale partitie.

Ik verwacht dat er een ander programma dwars ligt, gebruikt je bijvoorbeeld een NTFS driver (NTFS-3G ofzo) die je altijd na Bootcamp installeerd?

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-09 21:35
Dit kan inderdaad niets met elkaar te maken hebben. Zoals aangegeven draait bootcamp op een eigen partitie en wordt niets van die software gestart in OSX, de enige optie die het kan zijn is als je je windows partitie met een NTFS driver beschikbaar gemaakt hebt in OSX, maar zelfs dan zou dat eigenlijk geen performance verschil mogen geven..

Hoeveel ruimte laat je op de disk over voor macos? (als dat te klein zou zijn kan ik me nog wel een perfomance verlies voorstellen, anders eigenlijk niet)

(ik heb een iMac 24" en daar dus ook Win7 x64 op bootcamp bij draaien, maar geen merkbaar verschil)

[ Voor 9% gewijzigd door Neo_TGP op 11-02-2010 14:52 ]

• PuceTundra
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-09 14:26
Dit zelfde probleem hier maar dan met Windows Vista heb vaak last als ik van die pogramma's opstart die veel geheugen vreten zoals Photoshop of Games op de iMac
Ik heb zelf een iMac 27inch i5 Processor.

Groetjes Nick

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Vraagje heb je toevallig een logitech muis? Ik had constant beachballs onder snow leopard wanneer ik de logitech control center had geinstalleerd, toen ik dat er af had gehaald was het ineens over. Misschien ligt het daaraan.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

• PuceTundra
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-09 14:26
nee niet mijn probleem.
Hoe is je diskspace gebruik eigenlijk?

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Topicstarter
Ik heb 100 gig gereserveerd voor Windows 7, had inderdaad ntfs for mac geinstalleerd maar dat mag er toch niks mee te maken hebben in principe.

Gebruik gewoon de Mighty Mouse.

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:13
Jer0entjeh88 schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 21:53:
had inderdaad ntfs for mac geinstalleerd maar dat mag er toch niks mee te maken hebben in principe.
Only one way to find out!, kan je ntfs for mac eens de-installeren?

Verwijderd

Hier had ik ook last van op een vrij nieuwe MBP. Nadat ik Windows had geïnstalleerd via Boot Camp werd OSX vrij traag. Na verloop van tijd was de performance weer okay, maar elke keer na in Windows opgestart te hebben was de performance in OSX weer jammerlijk.

Wat bleek uiteindelijk? De search indexer van Spotlight was ook vrolijk de Boot Camp-partitie aan het indexeren (na het booten in Windows waren er wel door het systeem of door mijzelf wat files veranderd, wat een update van de index tot gevolg had). Nu de Boot Camp-partitie aan de lijst van niet te indexeren locaties is toegevoegd draait OSX weer als een zonnetje :)

Misschien dat bij jou hetzelfde aan de hand is. Je kan via System Preferences > Spotlight > Privacy makkelijk tegen OSX zeggen dat hij je Boot Camp-partitie niet meer hoeft te indexeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 23:37:
Hier had ik ook last van op een vrij nieuwe MBP. Nadat ik Windows had geïnstalleerd via Boot Camp werd OSX vrij traag. Na verloop van tijd was de performance weer okay, maar elke keer na in Windows opgestart te hebben was de performance in OSX weer jammerlijk.

Wat bleek uiteindelijk? De search indexer van Spotlight was ook vrolijk de Boot Camp-partitie aan het indexeren (na het booten in Windows waren er wel door het systeem of door mijzelf wat files veranderd, wat een update van de index tot gevolg had). Nu de Boot Camp-partitie aan de lijst van niet te indexeren locaties is toegevoegd draait OSX weer als een zonnetje :)

Misschien dat bij jou hetzelfde aan de hand is. Je kan via System Preferences > Spotlight > Privacy makkelijk tegen OSX zeggen dat hij je Boot Camp-partitie niet meer hoeft te indexeren.
Dat klinkt logisch, ga ik eens proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jer0entjeh88 schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 21:53:
Ik heb 100 gig gereserveerd voor Windows 7, had inderdaad ntfs for mac geinstalleerd maar dat mag er toch niks mee te maken hebben in principe.
Ik doelde op gebruik in de zin: wat is er vol en wat is er leeg, niet de hoeveelheid die je aan windows hebt toegewezen. Kortom: hoeveel vrije en gebruikte schijfruimte heb je op de gehele schijf (dus Windows EN OS X partities meegeteld)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Topicstarter
ppl schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 21:28:
[...]

Ik doelde op gebruik in de zin: wat is er vol en wat is er leeg, niet de hoeveelheid die je aan windows hebt toegewezen. Kortom: hoeveel vrije en gebruikte schijfruimte heb je op de gehele schijf (dus Windows EN OS X partities meegeteld)?
Ik heb nog 830 gig vrij van de 1tb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroGG
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-11-2021
Afbeeldingslocatie: http://www.spiritduality.com/forum/images/smiles/emoticon317.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
Je zou ook kunnen overwegen om:

Nieuwe installatie OSX zonder Windows via Bootcamp
VMware Fusion 3 er op zetten
VM Windows XP SP3 installeren
Programma's daarin installeren
Fusion view gebruiken
VM machine suspenden als je geen Win app's draait
VM machine starten mocht je bijv. Word 2007 nodig hebben
(Je kan je documenten folder sharen, mijn documenten in xp vm is dan gelijk aan je documenten mapje in OSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Topicstarter
zeadope schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 23:05:
Je zou ook kunnen overwegen om:

Nieuwe installatie OSX zonder Windows via Bootcamp
VMware Fusion 3 er op zetten
VM Windows XP SP3 installeren
Programma's daarin installeren
Fusion view gebruiken
VM machine suspenden als je geen Win app's draait
VM machine starten mocht je bijv. Word 2007 nodig hebben
(Je kan je documenten folder sharen, mijn documenten in xp vm is dan gelijk aan je documenten mapje in OSX)
Vmware heb ik inderdaad ook geprobeerd op mijn Macbook Pro. Toch vind ik dit niet optimaal werken i.c.m 3Ds Max. Dit vergt toch veel rekenkracht en dan werkt bootcamp toch zeker sneller.

Ik moet zeggen dat ik nat het uitsluiten van de Windows partitie in spotlight nog geen enkele strandbal gezien heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
Dan is bootcamp idd een betere keuze.

Ik heb ook 3ds via bootcamp. En een VMware XP machine voor Office 2007 (Word), voor als ik met een groep samenwerk, ivm compatibility issues.

Ik heb ook in spotlight gelijk mn bootcamp partitie uitgesloten na je tip. Niet dat ik last van het strandbal fenomeen heb, maar OSX kan er toch niks mee, dan hoeft die partitie ook niet geindexeerd te worden.

[ Voor 25% gewijzigd door uname -r op 13-02-2010 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jer0entjeh88 schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 22:44:
[...]

Ik heb nog 830 gig vrij van de 1tb.
Hoe heb je dan 1 TB in een MacBook Pro late 2008 weten te verkrijgen? Heb je er 2 hdd's van 500 GB in gestopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dionys0s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-08 21:09
Beste oplossing is met onyx al je cashes leegmaken en kijken of snow leopard dan weer sneller loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-09 09:46
Briljant idee,

Doe al je cash maar naar mij!

Ontopic:
Heeft het uitsluiten van de Windows partitie geholpen?

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:51

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik neem aan dat MacOS X aan indexering doet, al was het maar om finder sneller te laten werken (ik zou het niet weten, mijn laatste echte mac draaide OS8). Vista en W7 zijn eerst een tijd traag, als ze net nieuw geïnstalleerd zijn, en in multi-boot omgevingen merk je ook dat (en vooral Vista overkomt dat) na een tijd niet gebruikt te zijn, dat de OS-en een tijdje traag zijn (en redelijk wat Disk I/O genereren). Dit heeft er mee te maken dat ze een index aan het opbouwen zijn, en bepaalde dingen aan het 'shadow'-en zijn. Ook kan thumbnail generatie op de achtergrond tijd innemen.

In Windows 7 gebeurt dit met een behoorlijke low-priority (tenzij de gebruiker echt gaat zoeken op een bepaalde locatie of het instelt), maar Vista had er last van dat dit door ging ondanks dat de gebruiker de schijf voor andere dingen nodig had.

Ik ben er van overtuigt dat het probleem er mee te maken heeft dat OSX op een of andere manier hetzelfde aan het doen is: "voorbereidend" werk om iets met de XP partitie te doen, dat kan variëren tussen indexing, thumbnail generatie, preview-generatie (voor audioclips/filmpjes), tot zelfs volledige die-hard defragmentatie. En ja, een journalling FS zoals NTFS of HSF/ZSF heeft dat ook nodig. Dit kan tot op zekere hoogte ook gebeuren zonder dat een FS 'begrijpt' wat er op een partitie staat, (eg: OSX zou NTFS kunnen defragmenteren, zolang het niet aan de plek van de MBR komt). Een kenmerk van partitie-herindelen is dat er fragmentatie optreed, waar defragmentatie voor nodig is. Dat alles gelijk in keurige stukken is ingedeeld, is helaas een utopia wat niet bestaat.

Ik kan me voorstellen dat de twee gecombineerd (een OSX die een volume ziet wat het niet kent met tonnen mediabestanden en andere zut met metadata om te indexeren) tot extra rondjes/zandlopertjes/strandballetjes leid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 12:17

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Wat staat er eigenlijk in de console? Staat daar geen medling als je zo'n strandbal hebt gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Topicstarter
ppl schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 21:11:
[...]

Hoe heb je dan 1 TB in een MacBook Pro late 2008 weten te verkrijgen? Heb je er 2 hdd's van 500 GB in gestopt?
Het ging hier over mijn iMac hdd.

Verder heb ik geen strandbal meer gehad na het excluden van mijn windows partitie in spotlight. Lijkt dus goed te werken!

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Haha dan zou je heel wat console messages moeten hebben ; )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Topicstarter
Hmm ik begin op mijn Macbook Pro steeds vaker de strandbal weer te zien. Gewoon tijdens simpel surfen op safari. Mn Apple hangt dan gewoon 2minuten. Begin me er steeds meer aan te irriteren, terwijl bootcamp verwijderen eigenlijk geen optie is.

Zie ook geen meldingen in het console.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:32

--MeAngry--

aka Qonstrukt

M'n Windows partitie uit spotlight excluden was op mijn MBP inderdaad ook nodig. Het punt is namelijk dat lezen en schrijven naar NTFS (met bijvoorbeeld NTFS-3G of NTFS4mac) behoorlijk CPU-intensief is, en dus onnodige strandballen veroorzaakt.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jer0entjeh88 schreef op zondag 14 februari 2010 @ 11:55:
[...]

Het ging hier over mijn iMac hdd.

Verder heb ik geen strandbal meer gehad na het excluden van mijn windows partitie in spotlight. Lijkt dus goed te werken!
He Jeroen,

Ik heb regelmatig hetzelfde probleem. In Windows zelf nergens last van. OSX loopt om de haverklap vast en is ontzettend traag. Om deze reden ben ik Windows XP gaan gebruiken. Na een aantal testen (dacht ik) dat het aan een Windows 7 Activator lag. Dit dacht ik omdat zowel Win7 als OSX als een zonnetje draaiden zolang Windows nog niet geactiveerd was.

Nu blijkt dat zelfs na gebruik van een MSDN versie met legale key het probleem aanwezig is. Slechts bij 2 op de 10 installaties heb ik geen last van dit probleem.

Het excluden van mijn Windows partitie in OSX heeft hier ook geen nut.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2010 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Jer0entjeh88 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 11:54:
Hmm ik begin op mijn Macbook Pro steeds vaker de strandbal weer te zien. Gewoon tijdens simpel surfen op safari. Mn Apple hangt dan gewoon 2minuten. Begin me er steeds meer aan te irriteren, terwijl bootcamp verwijderen eigenlijk geen optie is.

Zie ook geen meldingen in het console.
Daar had je natuurlijk ook een exclude gedaan van de windows partitie?

Waar het verhaal me aan doet denken is een gelijkaardige ervaring enige tijd geleden. (mei 2008) Ik had dit met een redelijk nieuwe iMac c2d waarop mijn account van een oudere powerMac dual G5 was overgezet. Het probleem zat in het crashen van een onderdeel van de indexing en daardoor herstarten van de gehele indexing.

Ik had er toen een topic over opengedaan hier maar daar is niets uit gekomen en de oplossing was toen een herinstall van osx.
topic: [Leopard] Spotlight indexing blijft in een lus runnen
Ik had er wel geen windows naast staan maar misschien dat bij jou de indexing service faalt omwille van de aparte (ntfs) partitie of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Topicstarter
Ik heb gemerkt dat mijn Spotlight settings zomaar mijn Windows partitie er weer uit heeft geknikkerd. Betekent dus dat deze gewoon weer werd geindexeerd. Toch eens in de gate houden, erg raar dat hij de windows partitie er automatisch uitknalt.

Kijken hoe het nu gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• machielse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-12-2017
Ik zou spotlight uit laten staan op die Windows partitie. Of eventueel alleen aan voor je thuismap in Documents & Settings.
Heb je TimeMachine ook uitgezet voor de Windows partitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artuzzo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-02 13:37
Zouden jullie precies kunnen beschrijven wat iemand die snow leopard + w7 (bootcamp) gebruikt moet uitzetten en hoe:

Systeemvoorkeuren->Spotlight->Privacy->+-->Bootcamp selecteren->kies.

28 seconden om te laten met bootcamp, 24 zonder.

Bij mij lukt me niet om de timemachine te selecteren in Privacy...

[ Voor 48% gewijzigd door Artuzzo op 28-02-2010 00:34 ]

Pagina: 1