Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:52

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Onder Snow Leopard 10.6.2 en Mail 4.2 open ik mijn Gmail via IMAP. Ik heb een regel aangemaakt die alle mail ouder dan 31 dagen automatisch verwijderd (en aangezien ik de Gmail-map "Alle Berichten" heb ingesteld als prullenbak, komt het erop neer dat oude mails dus naar een andere map verplaatst worden).

Het probleem is echter dat deze regel nooit wordt uitgevoerd. Alleen als ik mijn hele inbox selecteer en dan handmatig de regels toepas, wordt de regel uitgevoerd.

Ik heb geprobeerd om de regel helemaal bovenaan te zetten en helemaal onderaan (ik heb 6 actieve regels, waarvan de 5 overige alleen 'verander kleur op basis verzender'-regels zijn).

Het vervelende is dat ik nergens kan vinden wanneer Mail de regels toepast. De kleurlabels van de andere regels kloppen i.i.g. altijd, maar ik neem aan dat hij dit bij ontvangst doet. Deze regel geldt pas na 31 dagen, dus ik heb het idee dat Mail bij opstarten en ontvangst van nieuwe mail checkt of het bericht aan de regel voldoet (wat natuurlijk niet zo is) maar al bestaande berichten nooit checkt met de regels tenzij dit handmatig gebeurt.

Kan iemand hier meer licht op schijnen en/of mij tips geven om aan een inbox te komen die alleen de mail van de afgelopen 31 dagen bevat (be it via een Mail regel, be it via iets in Gmail)?

Veel dank!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ao9nd.png

leoaq.fm // Jeune Loop

Deze regel geldt pas na 31 dagen, dus ik heb het idee dat Mail bij opstarten en ontvangst van nieuwe mail checkt of het bericht aan de regel voldoet (wat natuurlijk niet zo is) maar al bestaande berichten nooit checkt met de regels tenzij dit handmatig gebeurt.
Et voila, je vraag heb je al zelf beantwoordt :) Ik weet eigenlijk niet anders dan dat mailprogramma's regels alleen toepassen op nieuwe mail die binnenkomt nadat je de regel hebt aangemaakt. De bestaande mail wordt met rust gelaten. Er is echter vaak wel de mogelijkheid om per direct de regel toe te passen bij aanmaak of domweg handmatig te draaien waarbij dan wel alle mail (dus ook oude) wordt afgehandeld.

Aangezien je Gmail middels IMAP gebruikt is het niet echt handig om regels in Mail te gaan lopen instellen. Je kunt beter in de Gmail webinterface inloggen en daar alle regels aanmaken. De regels worden dan op de server toegepast waardoor het op alle clients die je gebruikt werkt. Hoef je ook niet bij een crash, tweede machine, enz. de boel opnieuw in te stellen. Zo heb ik het in ieder geval gedaan omdat mobile devices zoals een iPhone geen regels kunnen maken in hun mailclient. Verder scheelt het me ook werk omdat ik nu maar op 1 plek al mijn regels heb staan die dus overal werken.