Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste leden,

Kan iemand mij advies geven ivm aansluiting apparaten op het netwerk >:) ,ik ga een kabel abo nemen van telenet.ik heb 2 pc's,een laptop,mediaspeler(popcorn hour),Xbox360,NAS en dan heb ik ook nog 2 digitaal tv (digibox)deze wil ik allemaal aansluiten op het netwerk lifst Gigabit.De modem ligt in de kelder deze zal ik dan aansluiten op de router die ook in de kelder ligt vervolgens ga ik de router aansluiten met de gigabitswitch maar die ligt wel op de 1e verdieping(daar op de 1e verdiep ga ik mijn laptop gebruiken en daarom wil ik ook de access point ook op de 1e verdiep plaatsen voor een beter bereik.omdat ik mijnDe netwerkkabels van mijn apparaten kan ik dan gewoon inpluggen in de switch,er is reeds een netwerkkabel van de switch(1 e verdieping) naar de kelder aanwezig.Nu vraag ik me af of dat er een switch is met 10 poorten?

Graag jullie advies

Mvg
picasso-com

modem -- router -- gigabitswitch | -- PC1
| -- PC2
| -- HD mediaspeler
| -- NAS
| -- Xbox360
| -- Printer
| -- Digibox
| -- Digibox
| -- Access point----------------- laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat hier vast wel wat tussen staat:
http://tweakers.net/price...PmVr1RG-eVxxruD5tN_RYSik_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:37
1 ding kan ik al zeggen: dat met die Digiboxen zal niet werken. Digiboxen moeten rechtstreeks aan de modem hangen en niet achter een router. De reden is dat die IP adressen krijgen uit een heel aparte range bij Telenet en dus ook rechtstreeks aan hun netwerk moeten hangen. Met een router zal dat niet het geval zijn en zal de router dus ook niet zichtbaar zijn voor Telenet en dus niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maar de modem(telenet) daar hangt toch een kabel (coax) aan en één lanpoort voor de router of de switch,bij een kennis hebben ze de digiboxen aan de switch aangesloten of heb ik het mis?

Mvg

picasso-com

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2010 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Ja, maar dat wil daarom niet zeggen dat de modem maar 1 netwerk ondersteunt. Je krijgt immers altijd een switch mee zodat je vooralsnog meerdere poorten hebt en dus zeker zowel je Digibox als enkele PC's aan de modem kunt hangen. Elk toestel dat op deze manier aan de modem gehangen wordt krijgt rechtstreeks van Telenet zijn adressen. De Digibox (waarvan Telenet het MAC adres kent) zal een 10-adres krijgen in een heel specifieke range voor digitale TV. De overige toestellen zullen een publiek 78-adres krijgen. Je kan dus wel zelf je eigen router aan die switch hangen zodat je router het 78-adres krijgt en je dan zelf je eigen clients hun eigen intern 10- of 192.168- adres kunt geven.

Dus bij je kennissen gaat het inderdaad werken als het een switch is en geen router.

PS: tegenwoordig delen ze overigens zelfs modem-router combo's uit, waardoor je eigen toestellen zelfs geen extern IP adres meer krijgen maar een 192.168.0.* adres. Die toestellen hebben echter een MAC passthrough feature waardoor ze hierin het MAC adres van je Digibox kunnen configureren en daardoor je Digibox als enige een adres rechtstreeks van hen krijgt ipv een 192-adres.
Ik kan het weten want ik zit zelf met zo een geval :).

[ Voor 26% gewijzigd door Twixie op 10-02-2010 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus eigenlijk zou je met de modem en een switch voldoen?eigenlijk heb ik het niet goed begrepen van die ip adressen krijg je dan evenveel adressen als u apparaten?kun je dan bestanden delen in het netwerk met al die apparaten?

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2010 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Inderdaad, je zou gewoon met je kabel rechtstreeks tot aan je gigabit switch boven kunnen gaan.
Maar... zoals ik al zei hangen al je devices dan direct op het Telenet netwerk en gegarandeerd ga je geen publiek IP adres krijgen voor elk van hen. Afhankelijk van je abonnement krijg je maar 1, 2 of 4 adressen.

Maar zo komen we wel tot een oplossing maar niet zonder extra toestel. Als je zeker bent dat dat ding in de kelder een router is (en bvb niet de switch die je van Telenet kreeg) dan zou je nog hetvolgende kunnen doen:

modem ----------------- goedkope switch (bvb die van Telenet)
                                  !------- Digibox
                                  !------- Router ------ Gigabit switch

Dit zorgt ervoor dat Telenet maar 2 toestellen ziet : je Digibox en je router. De router verzorgt vervolgens de NAT en DHCP voor alle toestellen aan je gigabit switch. Al je toestellen op je Gigabit switch zitten dan netjes op je intern netwerk aan gigabit snelheid. Edit: en inderdaad al je toestellen kunnen elkaar dan zien en resources sharen (bvb Mediaspeler content afspelen op je XBox360).

[ Voor 6% gewijzigd door Twixie op 10-02-2010 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
in de kelder is er een modem sn 729BMR47S213981 geen router,die draadloze router is dan bedoeld voor de 1e verdiep voor de laptop dan ?maar heb nog geen router en ook geen gigabitswitch deze ga ik moeten kopen zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Kun je misschien dan eerst zeggen wat je vandaag wél al hebt ? Die modem, dat weten we al... en verder ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ook nog een switch 10/100 5 poort d-link die kan gebruiken voor op de 1e verdiep,dat is het zo'n beetje
ik gebruik momenteel base(adsl) homepack 4Mbps,maar wil naar telenet FiberNet 100 shake overschakelen.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2010 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Ok, dus gewoon de dingen die je standaard van Telenet kreeg :). Dus die router en AP in je tekeningetje heb je ook nog niet ? Dan zou ik gewoon op zoek gaan naar een Gigabit Wireless Router. Je configuratie wordt dan :

modem --------------------------- DLink switch
                                        !--- Digibox 1
                                        !--- Digibox 2
                                        !--- Gigabit Router
                                                         !--- PC1
                                                         !--- PC2
                                                         !--- NAS
                                                         !--- HD Mediabox
                                                         !--- Printer
                                                         v^v^v^v^ Laptop enz...

Als je printer effectief een netwerkprinter is en niet aan PC1 of PC2 hangt, ga je dus wel 5 poorten nodig hebben op die router.
Edit: en als je niet dergelijke all-in-one router vindt, kun je natuurlijk ook nog een simpele 100mbit wireless router combineren met een simpele Gigabit switch zoals ik hierboven al uitlegde.

[ Voor 8% gewijzigd door Twixie op 10-02-2010 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een netwerkprinter,maar welke Gigabit Wireless Router zou u mij aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-08 15:00
je kan ook voor een router bijvoorbeeld bij smallnetbuilder kijken.
hier kan je de performance van verschillende routers bekijken
http://www.smallnetbuilde...ion,com_chart/Itemid,189/

edit:

verder raad ik de d-link 855 of de goedkopere 655 aan.
ik draai zelf de 855 zonder problemen.

[ Voor 45% gewijzigd door Killerbert op 10-02-2010 23:39 ]

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fespen
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
je kan toch gewoon alles op een switch aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
fespen schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 23:23:
je kan toch gewoon alles op een switch aansluiten.
Misschien eerst even de thread lezen vooraleer je replyt ?

@picasso: ik kan helemaal geen Gigabit spullen aanraden want ik ken er geen jota van. Ik zit hier zelf gewoon met goedkope Linksys WRT54GL's :).

[ Voor 24% gewijzigd door Twixie op 10-02-2010 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ook een DLink WIRELESS N MODEM ROUTER DSL-2740R ALL-in-one.kan ik deze enkel als router gebruiken?en hoe moet ik het dan configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Ineens nog ergens een Wireless N-Router onder het stof gevonden ?! >:)

Dan heb je inderdaad nog enkel een Gigabit Switch nodig...

modem ----------------------- DLink switch
                                   !--- Digibox 1
                                   !--- Digibox 2
                                   !--- DLink Router
                                                 !--- Gigabit switch
                                                            !--- PC1
                                                            !--- PC2
                                                            !--- NAS
                                                            !--- HD Mediabox
                                                            !--- Printer
                                                 v^v^v^v^ Laptop enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Ben bang dat dat met die dlink modem niet gaat werken. Een modem/router combi routert tussen zijn wan en lan poort. De wanpoort is bij een modem/router dus de adsl aansluiting.... die is dus niet te gebruiken.
Een losse router aanschaffen is dus de oplossing.

Enige uitzondering hierop is als je bij die dlink een van de lanpoorten kan omzetten naar een wanpoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nu je er toch kennis van hebt hoe moet je de router dan instellen als ik voorlopig nu geen base wil gebruiken want die gebruik ik voor mijn base abonnement ,kan ik het ook voor telenet gebruiken want ik heb ook telenet abonnement .

Mvg

picasso-com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

De vraag is dus of het überhaupt in te stellen is. Ik heb het ding niet voor me liggen, jij wel.
Kijk tussen de opties in het admin gedeelte of je een lanpoort als wanpoort kan instellen. Als dat niet kan, kijk wat google zegt.
Ik zeg dus niet dat het kan, maar er zijn routers waarbij het wel kan (al zijn dat er niet veel).

[ Voor 3% gewijzigd door job op 10-02-2010 23:55 ]

• Twixie
In de manual staat er heel summier iets in van Port Mapping om PVC/VLANs te configureren... Misschien dat het daarmee lukt...

Verwijderd

Topicstarter
beste,

zou ik hier iets kunnen doen?

Select the connection type to connect to your ISP. Click Next to continue

PPPoE/PPPoA: Choose this option if your ISP uses PPPoE/PPPoA.(For most DSL users)
Dynamic IP Address: Choose this option if your ISP uses Dynamic IP Address over DSL.
Static IP Address: Choose this option if your ISP uses Static IP assignments.
Bridge Mode: Choose this option if your ISP uses Bridge Mode.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2010 01:00 ]

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 00:59:
beste,

zou ik hier iets kunnen doen?

Select the connection type to connect to your ISP. Click Next to continue

PPPoE/PPPoA: Choose this option if your ISP uses PPPoE/PPPoA.(For most DSL users)
Dynamic IP Address: Choose this option if your ISP uses Dynamic IP Address over DSL.
Static IP Address: Choose this option if your ISP uses Static IP assignments.
Bridge Mode: Choose this option if your ISP uses Bridge Mode.
Nope, eventueel is het mogelijk met custom firmware (dd-wrt e.d.). Maar hoe oud is dat ding? Als je later 100mbit throughput wil, dan zal je toch een goeie router moeten hebben.
Pagina: 1